Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

Heeeel gaaf!!
Een echte Velorex, ik heb 25 jaar terug in Tsjechië er een rondje in mogen rondknetteren, super leuk.
Veel plezier er mee.
 
De winter nadert en dan moet je toch wat te sleutelen hebben. Meer dan 50 jaar geleden met 2-tacten aan de gang geweest, daarna altijd 4-takt. Dus weer eens tijd voor een echte tweecilinder Jawa 350cc.
(Zelfs de spelling is in die tijd veranderd. :+)[afbeelding]

:t *O* :t *O* Lang geleden dat ik er nog eens een gezien heb. Ze hebben wel de draaicirkel van een vrachtwaggel. _O-







Heej pst, blokje van een Soes GT750 achterin pleuren. :9~ :9~ Past dat?
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn er toch wel wat van gemaakt een bekende van mij uit Broekhuizenvorst heeft er ook een
De winter nadert en dan moet je toch wat te sleutelen hebben. Meer dan 50 jaar geleden met 2-tacten aan de gang geweest, daarna altijd 4-takt. Dus weer eens tijd voor een echte tweecilinder Jawa 350cc.
(Zelfs de spelling is in die tijd veranderd. :+)[afbeelding]
 
Heej pst, blokje van een Soes GT750 achterin pleuren. :9~ :9~ Past dat?

Heel aanlokkelijk, maar het geinige is dat er een dynastart op deze Jawa zit en bovendien kan de startmotor van draairichting worden veranderd en heb je vier versnellingen achteruit. Niet dat zoiets zin heeft, maar een achteruit is wel makkelijk, zeker gezien de draaicirkel! Daarnaast is het leuk om het spul weer enigszins origineel te krijgen. Is nu een zootje. Veel gaar en veel eraf gesloopt.

Heb gisteren na wat basic sleutelwerk een stukje gereden. Heel leuk, maar ook knap link: Koppeling is een aan/uit schakelaar en de remmen... remmen??? nou ja je hebt het ding tenslotte om te rijden, maar toch...kan een moment komen.. Goed. Eindconclusie: Blok eruit en goed onderhanden nemen. Heb nu al gemerkt dat mijn helicoils heel hard nodig gaan worden.
Dan nu maar aan het werk en niet langer dit topic vervuilen met een L5e voertuig.
 
Dan nu maar aan het werk en niet langer dit topic vervuilen met een L5e voertuig.

Ruud, dat is nu juist de bedoeling van dit topic. Vroeger was er altijd gedoe over offtopic praat. Juist voor alles wat NIETS met zijspannen te maken heeft heb ik het zijspancafe geopend. Hardstikke ontopic dus!

En erg leuk ook! 👍
 
De winter nadert en dan moet je toch wat te sleutelen hebben. Meer dan 50 jaar geleden met 2-tacten aan de gang geweest, daarna altijd 4-takt. Dus weer eens tijd voor een echte tweecilinder Jawa 350cc.
(Zelfs de spelling is in die tijd veranderd. :+)[afbeelding]

Top!

Ik had ook al jaren zin om weer aan een tweetakt te sleutelen. Honda MB5 frame met kenteken gekocht. Nu aan het restaureren. Word een John Player versie met gouden MBX Comstar wielen.
 
Er zitten toch ook drie wielen aan, en het is wel een apart machientje om dat hier te kunnen volgen hoe de herstellingen voortgaan.
 
Vinnikook. Hartstikke leuk om over te lezen. Ik heb heel lang geleden ook eens een blokje omgereden met zo'n ding, was van een kennis die veel in Tsjechië kwam. In die tijd waren er best veel van die dingen daar. Mooie vrouwen trouwens ook, had hij er ook eentje van meegenomen.
 
Laatst bewerkt:
Naar triumph dag militair museum te soest geweest jammer er stonden maar 6 Triumph model 2018
Had alle modellen verwacht maar het was goed verzorgd je kon ook door het museum lopen entree werd betaald door Triumph
 
prachtig zo'n velorex, is dat nou allemaal textiel wat ik zie ? en zeker hier een verslag bij houden over de werkzaamheden.
nou heb ik hier natuurlijk niet zo veel te zeggen, maar ik denk dat he zijspan sectie ook is voor trike'en reverse trike's. er is in ieder geval geen beter passende sectie te vinden.
en het zou denk ik jammer zijn als we hier geen verslagen van zien :Y
 
Dank voor alle positieve reacties.
Zeker door het groene licht gegeven door TS Jan-Willem, zal ik verslag doen van de voortgang in dit project.
Had ik al gemeld dat de Helicoil aandelen binnenkort wegens enorme omzet gaan stijgen? Welnu, ik zal voorlopig nog even melding maken van alle horror die ik tegenkom.Vergeet niet het gaat hierbij om 51 jaar 'deskundig' onderhoud. Niet te verwarren met onderhoud gepleegd door mensen met beperkte financiële middelen zoals in de tweede helft van de vorige eeuw gebruikelijk was in Tsjechië, toen nog Tsjechoslowakije.

Bij het los nemen van de uitlaatbochten (twee stuks dus twee typen wartels zoals je kunt verwachten) is de flens van één bocht gegroefd. Kan dus nooit afdichten en de andere uitlaatopening van de cilinder heeft een gat. Zie foto. Dan ben je toch een ras optimist om daar dan toch gewoon een pakkingring aan te offeren. Waar dat gaatje voor is ontgaat mij. Zit ook in de andere poort en in één van de wartels. Borg? Wartel met vinnen niet.

Wat wel weer leuk is, is dat mijn sleutel voor BMW uitlaatwartels naadloos past. Op één moer dus. Dat dan weer wel.
Met een "De volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren" dan hierbij de plaatjes.
full
 
Vinnikook. Hartstikke leuk om over te lezen. Ik heb heel lang geleden ook eens een blokje omgereden met zo'n ding, was van een kennis die veel in Tsjechië kwam. In die tijd waren er best veel van die dingen daar. Mooie vrouwen trouwens ook, had hij er ook eentje van meegenomen.
Geen rondje mee gereden? :X
 
Tof ding Ruud!!!

De man waar ik mijn huidige span van gekocht heb had er meerdere van die velorexen staan. Daarvoor had ik ze ook nog niet vaak gezien, kende ze al wel... Dat wel
 
De motor ligt inmiddels op de werkbank. Zoals wij ooit van een filosoof hebben gehoord heb ieder voordeel z'n nadeel. Of was het andersom? In ieder geval vraag ik mij nu af waarom ik in al die jaren zoveel heb geïnvesteerd in goed gereedschap. Hamer en beitel volstaat immers volgens één van de vorige eigenaars.
full

Om misverstand te voorkomen; de carterhelften zijn op dit moment nog niet gescheiden! Maar hoe je dat moet doen is nu wel duidelijk. :(
En die bout? Heel simpel, als het je niet duidelijk is waar die voor dient dan hoef je hem ook niet aan te draaien.
Wat is techniek toch eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat heeft me heel veel moeite gekost om te begrijpen wat jij bedoelt. Nu begrijp ik het. Dirty mind Leo! Had ik niet van je verwacht. :+ Even iets anders. Een tijd geleden heb ik je een pm gestuurd. Het ging over Ed Pols waar ik vroeger veel kwam. Ik hoor van je.
 
Laatst bewerkt:
mijn vader heeft ook een velorex gehad, 2 x mee gereden, helaas niet op kenteken. hij heeft hem uiteindelijk verkocht aan het automuseum in Schagen. inderdaad de draaicirkel van een vrachtwagen en als je 90 reed, had je het gevoel 150 te gaan..
 
We gaan nog even door met het rampenoverzicht.
Eerst een foto van hoe je een lekkend blok dicht krijgt (niet dus) maar de Gamma is weer wel van een zootje smurrie af.
De tweede foto laat zien dat je gerust door kunt rijden met een primaire ketting die drie cm doorhangt, maar dan moet je ook niet zeuren als op een gegeven moment je deksel eraf valt omdat de boutgaten geen vlees meer hebben. Foto 3.

Nu moeten de carterhelften nog van elkaar.
Denk dat ik maar een gekoeld kratje bier standby zet om zodra de zaak open ligt en alles duidelijk wordt wat flesjes naar binnen te gieten. Is altijd goedkoper dan een therapeut.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan