Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Wat je nog kunt proberen is de inbus met een centerpons een tik geven op aangegeven punten. Het metaal zal dan naar beide zijden uitzetten en dan kun je misschien de inbussleutel nog eens proberen.
En eerder genoemd opwarmen, flinke tik op (met dop-indus op zijn plek), kruipolie wil allemaal wel helpen.
Boven alles denk ik dat je voornamelijk gedult moet hebben en zodra je ziet dat het niet gaat werken stoppen en wat anders proberen. Met een hamer-beitel een beetje beweging in krijgen?
Laatste zou zijn om de kop van het schroefdraad af te boren.
Dus stel dat het een M8 bout is dan een iets grotere boor gebruiken.
Nadeel is dat je dan alnog het schroefdraad los moet krijgen...
full

Hoe dan ook moeten er toch nieuwe boutjes in komen.
 
Laatst bewerkt:
Succes! :Y

Dat zijn de originele spiegels van de freewind. Trillen deze (net als de aftermarket spiegels die op mijn freewind zitten) boven de 5000 toeren?

Ik zou het eerlijk gezegd niet precies meer weten, het heeft met nooit gestoord eigenlijk maar ze zullen ongetwijfeld wel iets trillen.
 
Hey allemaal,

Net eigenaar geworden van een Freewind, aangekocht voor woon-werk verkeer en om gewoon voor de deur te hebben staan.

Ik heb een BMW r80gs van 1983 die ik gebruik voor reizen en plezier ritjes, maar die ik niet thuis kan parkeren wegens appartement.

Voorlopig nog maar een paar 100km mee gereden, maar de motor bevalt me zeker!

Er staan nu 16.000 km's op de teller. Er zat al een topkoffer bij, crashbars, middenbok en heated grips.
Vorige eigenaar heeft er nog verse olie op gedaan en heb de hele onderhoudsgeschiedenis er bij gekregen.
Dit weekend ga ik wel nieuwe bougies steken, nieuwe lucht en olie filter steken, nieuwe remblokjes, ketting smeren en kleppen afstellen. Heb ook het hogere Ermax scherm besteld om de snelweg iets aangenamer te maken.

Hoop hier nog veel bij te leren van mede eigenaars :)

PS: foto's volgen!


Welkom! *O* *O*

Het Ermax scherm zorgde bij mij juist voor meer turbulentie helaas -O- .
Dus het kan zijn dat dit tegen gaat vallen.
 
Ik zou het eerlijk gezegd niet precies meer weten, het heeft met nooit gestoord eigenlijk maar ze zullen ongetwijfeld wel iets trillen.

hmm, de mijne nu laten alleen een trillende waas zien waaraan je weet dat er iets achter je zit :+
Ga ff bedenken of vervangen zin heeft. O-)
 
Wat je nog kunt proberen is de inbus met een centerpons een tik geven op aangegeven punten. Het metaal zal dan naar beide zijden uitzetten en dan kun je misschien de inbussleutel nog eens proberen.
En eerder genoemd opwarmen, flinke tik op (met dop-indus op zijn plek), kruipolie wil allemaal wel helpen.
Boven alles denk ik dat je voornamelijk gedult moet hebben en zodra je ziet dat het niet gaat werken stoppen en wat anders proberen. Met een hamer-beitel een beetje beweging in krijgen?
Laatste zou zijn om de kop van het schroefdraad af te boren.
Dus stel dat het een M8 bout is dan een iets grotere boor gebruiken.
Nadeel is dat je dan alnog het schroefdraad los moet krijgen...
[afbeelding]
Hoe dan ook moeten er toch nieuwe boutjes in komen.


Als het goed is is dit allemaal niet nodig.
Mijn voorremschijf zat ook met die loctite boutjes vast, en neem aan dat dat dezelfde zijn.
De loctite is daarbij blauw.
Die loctite zet maar vast tot 30Nm, dus met een ratel met imbusbitje krijg je hem zo los als het goed is.

Daarna met nieuwe loctite (ik heb 243 gebruikt) dat boutje insmeren en na het insmeren snel die boutjes kruislings weer vast zetten met de nieuwe schijf.
Zo worden de krachten netjes verdeeld over de boutjes en klaar is kees :Y
En dan netjes inrijden :]
 
LMoDri 2 Pieces/Pair Electrombile Spiegel Motorfiets Achteruitkijkspiegels Elektrische Motor E bike Back Side Bolle spiegel 8mm 10mm in LMoDri 2 Pieces/Pair Electrombile Spiegel Motorfiets Achteruitkijkspiegels Elektrische Motor E-bike Back Side Bolle spiegel 8mm 10mm van Zijspiegels & Accessoires op AliExpress.com | Alibaba Groep

Sorry voor de lange link.. maar deze in 10mm carbon zou dus gewoon moeten passen? Dan bestel ik ze morgen meteen namelijk!
en heeft iemand de afmetingen welke lamp erin past? wil een wat fellere lamp aanschaffen zodat ik wat meer opval in de donkere en natte winterdagen, rij er elke ochtend en avond mee naar en van werk namelijk.

Ben een enorme leek op het klus/motor gebied dus ben erg blij met dit forum/topic :} :}

thnx!

edit; link is helemaal niet lang zie ik nu _O-
 
Laatst bewerkt:
LMoDri 2 Pieces/Pair Electrombile Spiegel Motorfiets Achteruitkijkspiegels Elektrische Motor E bike Back Side Bolle spiegel 8mm 10mm in LMoDri 2 Pieces/Pair Electrombile Spiegel Motorfiets Achteruitkijkspiegels Elektrische Motor E-bike Back Side Bolle spiegel 8mm 10mm van Zijspiegels & Accessoires op AliExpress.com | Alibaba Groep

Sorry voor de lange link.. maar deze in 10mm carbon zou dus gewoon moeten passen? Dan bestel ik ze morgen meteen namelijk!
en heeft iemand de afmetingen welke lamp erin past? wil een wat fellere lamp aanschaffen zodat ik wat meer opval in de donkere en natte winterdagen, rij er elke ochtend en avond mee naar en van werk namelijk.

Ben een enorme leek op het klus/motor gebied dus ben erg blij met dit forum/topic :} :}

thnx!

edit; link is helemaal niet lang zie ik nu _O-



De voorlamp is een H4 lamp.
Van philips de motovision lampen geven veel licht en kunnen tegen het trillen van de 1cilinder.
Ook helpt het schoonmaken van de reflector enorm
 
Ik kan morgen denk ik wel even testen voor je. Bij mij zitten de standaard spiegels er namelijk nog op.
Ik heb net even getest, bij 5000rpm trillen de spiegels wel, maar ik kan nog wel duidelijk auto's etc. onderscheiden die achter mij rijden. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even getest, bij 5000rpm trillen de spiegels wel, maar ik kan nog wel duidelijk auto's etc. onderscheiden die achter mij rijden. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal. :)

Ah super bedankt! :}

Heb je je remschijf al vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Oei, dan de dikte van de remschijf in de gaten houden. Op de schijf staat de minimale dikte vermeld als het goed is, ergens in het midden. Die groeven maken verder volgens mij niet heel veel uit, extra oppervlakte geeft extra remkracht 8-) (en meer warmte) :]
 
Ik deed er 13k km op, maar had niet echt veel onderhoud eraan gedaan :')
en true, thumpers hebben wel de neiging om echt kettingsets op te eten :+
 
Dan valt het gelukkig allemaal nog wel mee.
Als je hier op MF zoekt op levensduur ketting lijkt een groot deel er meer dan 20k km mee te doen.
Maar die rijden vast niet allemaal op 1cilinders idd :]
De 15000 km zou ik volgens de garage waarschijnlijk nog net halen, wat volgens hen een gemiddelde levensduur is van de ketting van iemand die de hele winter doorrijd.
Dagen zoals gister waarbij je door sneeuw en pekel rijd zullen vast ook niet echt helpen :+
 
Hier nog geen sneeuw gezien, alleen een bak regen en hagel. :')
Wat was er trouwens versleten aan je kettingset, vooral de tandwielen of de ketting zelf?

Mijn Freewind heb ik woensdag een uitbundige wasbeurt gegeven met een laagje wax en plastic trim spul (autoglym bumper & trim gel), want wat mooi zwart is moet mooi zwart blijven. :+
Werkt overigens wel goed, al het semi-vervaagde plastic van de kenteken plaat houder en de spatlap zijn weer mooi zwart ipv grijs. Zeer tevreden mee!
 
Ik gebruik (nu nog steeds) Turtle Wax black plastic trim restorer. Zit ook wat zwart pigment in, en werkt héél goed om vreemde vlekken te bedekken.

Wou mijn NC'tje vandaag een wasbeurt geven, maar vandaag sneeuwde het, kon dus niet naar buiten :(

Zal wel voor volgend weekend zijn dan :')

@Lerris: wissel je je ketting zelf of laat je dat doen door een garage?
't is makkelijk zelf te doen met een goedkoop ponsje van Afam :)
 
@Solis Beiden. De ketting begint te rekken en kun je nu een klein stukje optillen van het tandwiel. En het voortandwiel begint schuin af te slijten.

@CDA Ik wilde het eigenlijk laten doen door de garage. Ben bang dat ik het verkeerd doen en daarmee een zware schakel creeer in de ketting.
Heb jij ervaring met die AFAM pons? (en had jij ook een AFAM ketting?)

Mijn motor zit nog steeds in de tectyl van vorige winter :o
De vorige schoonmaakbeurt was voordat die tectyl er toen opging :+
Een dikke laag modder en andere rotzooi kan niet roesten namelijk :9
 
Ik had een DID ketting geponst met AFAM pons :) (wel met holle as)
Ging perfect :Y Geen binding ook makkelijk te doen. Is de eerste keer ook dat ik het deed.
Gewoon een goede inbus sleutel en waterpomptang gebruiken ;)

Ketting had ik eraf geslepen met de haakse slijper.

Als het voortandwiel schuin begint af te slijten is je ketting volgens mij niet goed afgesteld. Maarja, zo was het bij mij ook. Achteraan even veel speling, maar vooraan verkeerd :')

Had dit setje btw: AFAM Kettingpons en -klinkset EASY
 
Ik had een DID ketting geponst met AFAM pons :) (wel met holle as)
Ging perfect :Y Geen binding ook makkelijk te doen. Is de eerste keer ook dat ik het deed.
Gewoon een goede inbus sleutel en waterpomptang gebruiken ;)

Ketting had ik eraf geslepen met de haakse slijper.

Als het voortandwiel schuin begint af te slijten is je ketting volgens mij niet goed afgesteld. Maarja, zo was het bij mij ook. Achteraan even veel speling, maar vooraan verkeerd :')

Had dit setje btw: AFAM Kettingpons en -klinkset EASY

Ah bedankt voor de info! Dan bedenk ik me er nog even over. Als ik het probeer laat ik nog weten hoe het gegaan is! :Y

Dat schuin afslijten is volgens mij niet veel aan te doen. Met veel of schokkerig optrekken komt er veel kracht te staan op de ketting bij het vooruit trekken door de motor. En 1cilinders zijn daar nou eenmaal goed in, oa dit is volgens mij waarom die kettingen zo snel slijten. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan