Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Om mij in het kort voor te stellen;
Ik ben DetoX, toe aan mijn tweede midlife crisis en daar hoort een noppenbrommer bij. Het gebruikelijke rijtje van toer-sport naar supersport naar allroad heb ik netjes afgehandeld, dus nu toe aan zandhappen, derhalve een 525 EXC overgenomen van een familielid.

Je moet ergens beginnen, dus ik ben voornemens om naar Balkbrug af te reizen (moet alleen nog een trailer regelen) en daar mijn maidentrip te maken in de bagger.
Nu zie ik een plaatje voorbij komen van een KTM met ski's eronder, en nu komt pas mijn vraag; is het wel handig om in Balkbrug te beginnen, of kan ik beter eerst een rondje aan de brommer wennen buiten een OTR?

Ik ben overigens niet helemaal groen als het gaat om offroad, maar nog verre van bekwaam, tenzij het gaat om het creëren van een file op een maisveld.......denk ik...... :?

Ohnee :+ :+ :+ :+ dit kan toch nooit goed gaan hahaha.
Eventueel 1st ff vathorst induiken, achter de ikea heb je nog paar "bulten" en wat stukjes zand en bij t station. Ook waar ze de nieuwe wijken weer uit de grond aan t stampen zijn kan je mooi vast ff op techniek en bochten trainen. Verder gewoon verstand op 0 en die kraan openhouden detox :P
 
Vaak ben je te bang })

Zonder gekheid ik denk dat het wel meevalt. Als het niet al te druk is wordt het niet zo'n enorme modderbende. Files valt ook wel mee, ze rijden er wel omheen. Voordat je een singletrack induikt even achterom kijken en misschien een snellere rijder voorlaten.
 
Ohnee :+ :+ :+ :+ dit kan toch nooit goed gaan hahaha.
Eventueel 1st ff vathorst induiken, achter de ikea heb je nog paar "bulten" en wat stukjes zand en bij t station. Ook waar ze de nieuwe wijken weer uit de grond aan t stampen zijn kan je mooi vast ff op techniek en bochten trainen. Verder gewoon verstand op 0 en die kraan openhouden detox :P
Ik ga liever niet alleen rijden, maar heb idd wel al overwogen om bij Korlaar de bagger in te duiken. Gewoon even kijken of je echt aan het stuur komt te wapperen van die 525 of dat het wel mee valt.
Voordat je een singletrack induikt even achterom kijken en misschien een snellere rijder voorlaten.
Dat is nog wel een tip. :t
 
Ik ga liever niet alleen rijden, maar heb idd wel al overwogen om bij Korlaar de bagger in te duiken. Gewoon even kijken of je echt aan het stuur komt te wapperen van die 525 of dat het wel mee valt.Dat is nog wel een tip. :t

Hoe verder je de kraan opendraait hoe harder je erachteraan wappert :+ gewoon niet meteen te overmoedig worden en ja k spreek uit ervaring O-) :+
 
Ik weet dat jij gepromoveerd bent op het onderwerp "Crashtestdummy", dus ik geloof je direct. :+

Nee joh, mak an met dat ding. Ik heb alleen wel begrepen dat je op een stukgereden maisveld maar gewoon gas moet geven omdat het anders alleen maar moeilijker zou zijn. Is dat het punt waarop sleutelbeentjes de geest geven?
 
Na een heel drama met de pin automaat, vandaag toch lekker kunnen rijden in balkbrug.

Dit was de laatste rit met mijn huidige banden.
Michelin enduro comp 90/100/21
Mitas 754 extreme 120/90/18

Waarschijnlijk ga ik voor de ac10, deze komt in diverse maten. Welke adviseren jullie?

80/100/21

100/100/18
110/100/18
120/90/18
 
Vraagje voor de KTM experts.
Ik heb een EXC 300 en krijgt de elektrische start maar niet goed aan te praat.
Probleem is eigenlijk dat de startmotor hem bijna niet rond krijgt.

Toen ik de motor kocht was de startmotor vervangen voor een 410W versie, de oude heb ik ook gezien. Ook heeft de vorige eigenaar er een YTX7 lithium accu ingezet.
Ik heb het hele systeem al eens los gehaald, opnieuw in het vet gezet, bendix nagekeken en lijkt prima. Zojuist ook de bushings vervangen en nog steeds komt hij eigenlijk niet rond.

Op de accu zit een knopje om te testen en die zegt 'OK'. Ik heb geen extra (100% goede) accu om te testen maar hij slaat gewoon vast na 1 omwenteling. Er zit een VHM cilinder kop op, kan dat het verschil maken? Kicken gaat gewoon gemakkelijk 1 kick en lopen en gaat soepel in vergelijk met de motoren die ik gewend ben.

Kan er iets zijn wat aanloopt of weerstand geeft waardoor hij niet rond zou kunnen?
 
Na een heel drama met de pin automaat, vandaag toch lekker kunnen rijden in balkbrug.

Dit was de laatste rit met mijn huidige banden.
Michelin enduro comp 90/100/21
Mitas 754 extreme 120/90/18

Waarschijnlijk ga ik voor de ac10, deze komt in diverse maten. Welke adviseren jullie?

80/100/21

100/100/18
110/100/18
120/90/18
Ga je extreem, dan is een brede dikke band prettig, vangt veel op. Rijd je veel kort werk , kruipsluip ed of veel sleuven dan is een smalle net wat prettiger. 120 Is het minimale op een 450 de rest past prima op een lichtere fiets (125 2t/250 4t)

Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de KTM experts.
Ik heb een EXC 300 en krijgt de elektrische start maar niet goed aan te praat.
Probleem is eigenlijk dat de startmotor hem bijna niet rond krijgt.

Toen ik de motor kocht was de startmotor vervangen voor een 410W versie, de oude heb ik ook gezien. Ook heeft de vorige eigenaar er een YTX7 lithium accu ingezet.
Ik heb het hele systeem al eens los gehaald, opnieuw in het vet gezet, bendix nagekeken en lijkt prima. Zojuist ook de bushings vervangen en nog steeds komt hij eigenlijk niet rond.

Op de accu zit een knopje om te testen en die zegt 'OK'. Ik heb geen extra (100% goede) accu om te testen maar hij slaat gewoon vast na 1 omwenteling. Er zit een VHM cilinder kop op, kan dat het verschil maken? Kicken gaat gewoon gemakkelijk 1 kick en lopen en gaat soepel in vergelijk met de motoren die ik gewend ben.

Kan er iets zijn wat aanloopt of weerstand geeft waardoor hij niet rond zou kunnen?
Probeer is met startkabels met je eigen auto. Wel draaiende motor. Zo kun je zien of je accu te zwak is.
 
Veel mensen die ik ken zijn qua slijtage toch beter te spreken over die 754 dan de ac10

Ritje was leuk! Modderveld achterin de rit was ook wel te doen.




Na een heel drama met de pin automaat, vandaag toch lekker kunnen rijden in balkbrug.

Dit was de laatste rit met mijn huidige banden.
Michelin enduro comp 90/100/21
Mitas 754 extreme 120/90/18

Waarschijnlijk ga ik voor de ac10, deze komt in diverse maten. Welke adviseren jullie?

80/100/21

100/100/18
110/100/18
120/90/18
 
Balkbrug was een leuke rit, erg afwisselend! Was veel droger dan ik verwacht had, en het modderbad viel de eerste ronde mee. Ronde twee was dit al wat extremer en in de derde ronde (het regende weer) was er eigenlijk nauwelijks doorkomen aan. Gelukkig was dit maar een klein deel van de route.

De eerste ronde bij het stuk op het gras gingen de rijders (waaronder ik) met bosjes onderuit met flinke highsiders, nat gras blijft toch lastig rijden. :+
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen die op latere leeftijd (lees: 30 jaar :P) zonder enige relevante ervaring zijn begonnen met enduro/OTR en motorcross?
Ik lees nu al een tijdje mee, maar nog niks daarover gevonden :P Ik wil daar in het voorjaar mee begonnen, en dan voornamelijk OTR ritten gaan rijden, en wat trainingen op de crossbanen gaan rijden (Halle en Lichtenvoorde).
Ik heb echt 0,0 cross ervaring (op een enkele keer door het weiland raggen met een 125cc 2-takt na dan) :P

Idee is om een Yamaha WR450F te kopen, die zijn goed betaalbaar, betrouwbaar en evt. makkelijk wat op te peppen met YZ450F onderdelen (maar ik verwacht dat ik m'n handen al vol heb aan een standaard WR450F :'))
 
Hoi Tom,

Ikzelf ben afgelopen jaar pas begonnen toen ik 33 was :) Maar leeftijd maakt echt niet uit hoor, het grootste probleem wat ik had en af en toe nog steeds heb, dat is het omschakelen.. Als je drek tegen komt juist vol gas geven, dit in tegenstelling met de wegmotor.
Een kennis van mij, die ook bij ons in de club zit heeft een groot weiland in Sinderen, daar mogen wij ook in de wintermaanden gebruik van maken. Als je eerdaags een keer je crosser hebt, ben je ook van harte uitgenodigd ;)

Op de baan cross ik zelf niet, dit omdat je daar ook weer een licentie moet hebben en een lidmaatschap van desbetreffende club. Aangezien ik bij diverse clubs lid ben heb ik dit nog niet gedaan.
 
Gewoon rustig beginnen, een mens leert snel. Zeker als je het enkel voor het plezier doet, loont het absoluut de moeite.

En sinds wanneer is 30 oud??
 
Hoi Tom,

Ikzelf ben afgelopen jaar pas begonnen toen ik 33 was :) Maar leeftijd maakt echt niet uit hoor, het grootste probleem wat ik had en af en toe nog steeds heb, dat is het omschakelen.. Als je drek tegen komt juist vol gas geven, dit in tegenstelling met de wegmotor.
Een kennis van mij, die ook bij ons in de club zit heeft een groot weiland in Sinderen, daar mogen wij ook in de wintermaanden gebruik van maken. Als je eerdaags een keer je crosser hebt, ben je ook van harte uitgenodigd ;)

Op de baan cross ik zelf niet, dit omdat je daar ook weer een licentie moet hebben en een lidmaatschap van desbetreffende club. Aangezien ik bij diverse clubs lid ben heb ik dit nog niet gedaan.
Ah, tnx voor het aanbod! Duurt denk ik nog wel tot het voorjaar voordat ik echt iets heb (het huis kost allemaal al geld zat :P). MOet het nog allemaal uitzoeken hoe het met de KNMV licentie zit, volgens mij heb je zo'n licentie er gauw zat uit als je meerdere ritten per jaar doet (en ook meerdere keren de baan op gaat).

Gewoon rustig beginnen, een mens leert snel. Zeker als je het enkel voor het plezier doet, loont het absoluut de moeite.

En sinds wanneer is 30 oud??
Haha, misschien heb ik er een verkeerd beeld bij, van die gastjes die op hun 5e jaar op een Yamaha PW gezet worden enzo haha. En dan kom ik aan met m'n 31 jaar, voor het eerst op een crosser :P
 
[...]

Haha, misschien heb ik er een verkeerd beeld bij, van die gastjes die op hun 5e jaar op een Yamaha PW gezet worden enzo haha. En dan kom ik aan met m'n 31 jaar, voor het eerst op een crosser :P~[/quote]

Als je maar lol hebt, leeftijd zegt helemaal niks. Sommige pubers zouden wegrollen als je ze omduwt tegenwoordig. Mijn tip: lekker veel sporten, des te meer lol beleef je aan het rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan