Klok spontaan op 12:00

atjong

Rookie
20 sep 2009
20
0
Vianen
Hoi, als ik mijn Honda Dylan 150 (bj 2007) een paar dagen niet gebruikt heb staat de klok soms spontaan op 12:00, alsof hij zonder stroom is komen te staan. Maar starten doet ie altijd. Wat kan hier aan de hand zijn?

Zit er misschien een backup-batterij in het dashboard die op is?
 
Laatst bewerkt:
staat de klok voor het starten al op 12:00 of erna pas?
Anders zou het nog kunnen zijn dat de spanning tijdens het starten te ver daalt.

Als het voor het starten als ik lijkt me je eigen veronderstelling van de back-up batterij juist inderdaad, maar wee niet exact hoe het bij dit type zit.
 
Ik heb het eigenlijk nooit zien gebeuren, het is 3 keer gebeurd en valt me pas tijdens het rijden op. Hij start wel ontzettend makkelijk, dus als de accu bijna op zou zijn kan ik me voorstellen dat de spanning tijdens het starten te veel dropt voor de klok. Nog nooit zoiets gezien trouwens.

Ik kan natuurlijk de spanningsmeter erop zetten bij het starten, dan weet ik dat meteen. To Be Continued.
 
Gisteren stond de klok na 3 dagen stilstaan 2 uur te vroeg.

Vanmorgen het ik het probleem zien optreden: Klok goed gezet, motor gestart, klok stond weer op 12:00. Dus te weinig stroom tijden het starten. Mogelijk een backup-batterij die niet goed oplaadt. Ik ga dit weekend het dashboard eeuit slopen en kijken of ik daar iets van een batterij kan vinden.
 
Even een update op dit onderwerp.

Het probleem trad steeds vaker op: goed starten, maar klok terug naar 12:00. Ik heb niet meer gezocht naar een eventuele backupbatterij bij de tellers. Afgelopen maandag wilde de motor niet meer starten, accu duidelijk te leeg. En dat terwijl ik hem 4 dagen eerder nog 2 uur lang had gebruikt. Ik heb een nieuwe accu gehaald (42,50 euro), opgeladen en gemonteerd. Sindsdien de motor 2 dagen gebruikt zonder start- of klokproblemen.

Wat mij betreft is het probleem nu opgelost. Mochten er ontwikkelingen zijn dan laat ik dat weten.
 
Netjes inderdaad.

Ik had het destijds met mijn Hondaatje, de accu was prima maar de klok ging telkens terug naar 00:00. Bij elke rit ging ie weer lopen; in plaats van een klok had ik een stopwatch die de duur van de rit mat. :)
 
Dit kan niet anders zijn dan de Millennium bug!
 
Terug
Bovenaan Onderaan