achterwiel niet in het midden van brik?

Wizz

MF'er
15 aug 2009
70
0
hallo
Bij de wederopbouw van mijn gs75x van 1981 ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.
Het monteren van het achterwiel verliep vlot maar het eindresultaat is niet goed denk ik?
Het wiel staat niet in het midden.
Ik heb het achterwiel gemonteerd volgens het werkplaatshandboek...en voor alle zekerheid ook op andere "exploded views" gekeken of ik alle spacers wel in de juiste volgorde heb en op de juiste plaats.
Nog steeds staat het achterwiel niet in het midden?
Heeft er iemand een idee wat ik fout doe? ...of is dit normaal?
Ik stel de vraag hier in "Brikkers" omdat mss anderen ook al tegen dit aangelopen zijn.
Als dit eventueel in "techniek" thuishoort mag het verplaatst worden.
de fotos maken duidelijk wat ik bedoel denk ik.

groetje
Wizz

full
 
die bij je tandwiel lijkt mij getrapt, de spacer (??)
moet deze niet ergens anders, of moet deze niet ergens invallen?
 
Als dat het zou zijn dan heeft Wizz de achterbrug uitgebogen om zijn wiel terug geplaatst te krijgen en dat geloof ik niet .
Op de foto zit alles scheef boven het wiel is het daardoor dat je wiel uithetmidden lijkt te staan of heb je nog iets anders waardoor je dat idee hebt ??
 
Het is vrij makkelijk te controleren of je wiel goed staat als er een ketting op zit,die moet
in lijn liggen met het voorkettingwiel.Ook moet je achterwiel in lijn staan met het voorwiel.
Zo te zien zit alles goed.
 
Laatst bewerkt:
ketting er op doen en kijken is hij in een rechte lijn en wat doet hij , boven bouw verbogen? of lijk dat zo
foto's gemaakt van voor het uit mekaar halen?
je was mij net voor :)
 
Laatst bewerkt:
die bij je tandwiel lijkt mij getrapt, de spacer (??)
moet deze niet ergens anders, of moet deze niet ergens invallen?
Je zou inderdaad zeggen dat de linkerbus aan de rechterkant moet als deze in de zwarte kamer aan die zijde van het wiel zou vallen.

De tandwieldrager zit helemaal in het wiel?
 
Als ik naar de lijn met de achterbrug en de achterschokbrekers kijk lijkt het wel mee te vallen.
Denk echter wel dat je nummerbordophanging scheef staat waardoor het erg vertekend.
 
Laatst bewerkt:
En je weet dat bij veel van deze motoren de wielen met opzet off-set zijn gespaakt? Met andere woorden, de naaf staat niet midden in de velg, maar iets naar links of rechts.
 
bij je tandwiel hoort een spacer te zitten met een groef in het midden, ik gok ca 25-30mm lang.
Verder zit er iets scheef bij je binnen spatbord, wiel lijkt in het midden van je shocks te zitten. Maar vanaf foto is de invalshoek altijd crap.
Lagers achterbrug nog aanwezig/heel?

Ik zou niet weten waarom bij deze fiets het wiel offset zou zijn gemonteerd.
btw zijn het waarschijnlijk gietwielen, spaakwielen zijn volgens mij alleen geleverd in nieuw-zeeland/Japan/Australië.
 
Als dat zo zou zijn Fredvans, dan past het wiel toch niet in de achterbrug want dan is alles bij elkaar breder dan nu .

Kan zijn de linker en rechter bus zijn verwisseld maar dan zouden ze verschillend van breedte moeten zijn wat ik niet uit de foto haalt daar lijken ze even breed
 
Maintenance

Bus links bij tandwiel is 20x33x28,3 die valt in een keerring 33x62x7.

Bus rechts bij remschijf is 20x38x17, past niet in keerring.

ik denk nog steeds aan optisch bedrog... ;) als je het wiel tussen de schokdempers bekijkt (los van het scheve spatbord) lijkt hij mij toch aardig in het midden.
 
Laatst bewerkt:
Wiel zit mooi in de midden optisch kwa ruimte tussen schokkers en band ja,kettinglijn is altijd het eikpunt.
 
Laatst bewerkt:
bij je tandwiel hoort een spacer te zitten met een groef in het midden, ik gok ca 25-30mm lang.
Verder zit er iets scheef bij je binnen spatbord, wiel lijkt in het midden van je shocks te zitten. Maar vanaf foto is de invalshoek altijd crap.
Lagers achterbrug nog aanwezig/heel?

Ik zou niet weten waarom bij deze fiets het wiel offset zou zijn gemonteerd.
btw zijn het waarschijnlijk gietwielen, spaakwielen zijn volgens mij alleen geleverd in nieuw-zeeland/Japan/Australië.

het is inderdaad een met gietwwielen.
die spacer zit er dat klopt

Maintenance

Bus links bij tandwiel is 20x33x28,3 die valt in een keerring 33x62x7.

Bus rechts bij remschijf is 20x38x17, past niet in keerring.

ik denk nog steeds aan optisch bedrog... ;) als je het wiel tussen de schokdempers bekijkt (los van het scheve spatbord) lijkt hij mij toch aardig in het midden.

Ja klopt
Ik ben bij het nameten erachter gekomen dat inderdaad de bovenbouw scheef staat.

enkele fotos zodat je het kan zien
full

full

full

hier zie je een ander wiel van ander frame dat ik hier heb ...ook zie je hoe de spacers daar zitten dus zover is alles hetzelfde
full

zo zaten de spacers bij de andere brik
full

hier zit alles netjes in het midden
conclusie na de ketting er opgelegd te hebben en daar de boel nagemeten te hebben .....gemerkt
dat de bovenbouw niet haaks staat.

Iedereen bedankt voor het meedenken

grts
Wizz
 
De rest van de winter?
Ik ben aan het proberen eentje te restaureren en als die klaar is van de ander misschien een "verbouwprojektje" maken.
En met die dingen loop je telkens tegen een ander probleem aan en zo blijf je lekker bezig :)
 
Doe 's een foto van de totale gsx750, ik heb er ook één. Ben echter eerst met de 1100 bezig (en nog wat andere O-) )
En ouwe brikken zijn altijd leuk, blijf je werk aan houden :P
 
Doe 's een foto van de totale gsx750, ik heb er ook één. Ben echter eerst met de 1100 bezig (en nog wat andere O-) )
En ouwe brikken zijn altijd leuk, blijf je werk aan houden :P

Hier een foto van hoe ik hem kocht
Het was echt een roestbak met heel veel werk aan.
full


Zo staat hij er op dit moment bij
full


En nu beslissen welke van deze twee blokken ik er in ga steken
Ik wacht nog op hulp van ze zijn pokkezwaar die dingen
full



succes bij jou projekt
 
Terug
Bovenaan Onderaan