KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Huh? Bestaat dat dan? 5 Volt op een motorfiets? Over welk merk heb je het dan?
De meeste apparatuur werkt op 5 Volt. USB is 5 volt, zo'n sigarettenplug zet het ook om naar 5 Volt. Dus ik vroeg me af, misschien hebben ze die accessoiredraad al omgezet van 12 naar 5 :)

Zo niet dan moet je er zelf iets tussen zetten.
Heb zoiets wel thuis liggen. Van 12 Volt naar 2 x USB (5 Volt). Kost geen drol op AliExpress ;)
 
De meeste apparatuur werkt op 5 Volt. USB is 5 volt, zo'n sigarettenplug zet het ook om naar 5 Volt. Dus ik vroeg me af, misschien hebben ze die accessoiredraad al omgezet van 12 naar 5 :)

Zo niet dan moet je er zelf iets tussen zetten.
Heb zoiets wel thuis liggen. Van 12 Volt naar 2 x USB (5 Volt). Kost geen drol op AliExpress ;)

Nooit over nagedacht. Mijn TomTom 400 zit aangesloten op die accessoiredraad (connector). Heb ik overigens door mijn dealer Verpalen laten doen bij de levering van mijn GT. Die draad zit achter het contactslot dus de contactsleutel bepaalt of je stroom hebt. Dat er omvormers nodig zijn o.i.d....geen idee. Ik neem aan van niet. Best mogelijk dat die TomTom dat zelf regelt want op mijn vorige motor had ik de TT rechtstreeks op de accu zitten. En die levert echt 12 volt.
 
Nooit over nagedacht. Mijn TomTom 400 zit aangesloten op die accessoiredraad (connector). Heb ik overigens door mijn dealer Verpalen laten doen bij de levering van mijn GT. Die draad zit achter het contactslot dus de contactsleutel bepaalt of je stroom hebt. Dat er omvormers nodig zijn o.i.d....geen idee. Ik neem aan van niet. Best mogelijk dat die TomTom dat zelf regelt want op mijn vorige motor had ik de TT rechtstreeks op de accu zitten. En die levert echt 12 volt.
Wat ik ervan begrepen heb is dat de houder van de TT 400 12 volt omzet naar 5 volt :)

Ik ga er dus vanuit dat er gewoon 12 Volt op de accessoiredraad staat :Y
 
....nog even over koffers. Als iemand nieuwsgierig is hoe dat er nou uitziet, zo'n beroerde koffer, nou.....zie hieronder:

SlechtSluitendeKoffer.jpg
 
M'n KTM-dealer gaat ff informeren of ik na de winter ipv een grijze die nieuwe zwarte kan krijgen voor hetzelfde geld *D

Ben bang dat ze zeggen dat de inruilbonus niet geldt voor de 2018 modellen, maar je weet maar nooit :)
 
M'n KTM-dealer gaat ff informeren of ik na de winter ipv een grijze die nieuwe zwarte kan krijgen voor hetzelfde geld *D

Ben bang dat ze zeggen dat de inruilbonus niet geldt voor de 2018 modellen, maar je weet maar nooit :)
Hoop voor je dat het lukt, ben benieuwd.

....nog even over koffers. Als iemand nieuwsgierig is hoe dat er nou uitziet, zo'n beroerde koffer, nou.....zie hieronder:

[afbeelding]
Vervanging is geen fabrieks-/importeursbesluit, want hoewel mijn garantieclaim al sinds juni 2016 openstaat (levering destijds in april 2016, de koffers nam ik mee naar de nieuwe motor in 2017 met de afspraak dat de claim bleef openstaan): ik krijg geen nieuwe koffers... -O-
 
Hoop voor je dat het lukt, ben benieuwd.
Helaas. De 2018 modellen komen niet in aanmerking voor de inruilbonusactie.
Dus ik houd het maar gewoon bij de grijze, die is ook mooi :9

Vervanging is geen fabrieks-/importeursbesluit, want hoewel mijn garantieclaim al sinds juni 2016 openstaat (levering destijds in april 2016, de koffers nam ik mee naar de nieuwe motor in 2017 met de afspraak dat de claim bleef openstaan): ik krijg geen nieuwe koffers... -O-
Hmm, dat is wel een beetje jammer -O-
 
Hoop voor je dat het lukt, ben benieuwd.Vervanging is geen fabrieks-/importeursbesluit, want hoewel mijn garantieclaim al sinds juni 2016 openstaat (levering destijds in april 2016, de koffers nam ik mee naar de nieuwe motor in 2017 met de afspraak dat de claim bleef openstaan): ik krijg geen nieuwe koffers... -O-
da's balen.
 
heb stadler gekocht en ben ook zeer tevreden .
10 uur in de regen gereden en gewoon droog.
wel duur btw.
 
Wat ik mij afvroeg, rijden jullie gewoon door op de SDGT in de winter? Ik heb zaterdag en zondag nog een rit gemaakt van respectievelijk 2 en bijna 3 uur. Zaterdag bij 2 graden, was het wel aan de frisse kant, maar nog redelijk te doen achter de kuip/scherm van de BMW R1150RT, waar ik momenteel op rij. Maar ik kan me zo voorstellen dat als je meer in de wind zit zoals bij de SDGT het geen pretje is, en je dus liever thuis blijft of alternatief vervoer kiest...
 
Ik heb er zaterdag nog eentje zien rijden, op de ring van Almere. Net boven het vriespunt. Bikkel hoor. Ik zat met de stuur- en stoelverwarming aan in de auto overigens :-)
 
Wat ik mij afvroeg, rijden jullie gewoon door op de SDGT in de winter?

Ik niet. Ik vind er geen fuck an om in de kou, mist en regen op de brommer te zitten. Te gevaarlijk ook. Die koekedozen zien je niet. Of te laat. Bovendien is het nu gewoon hobby en dat moet vooral leuk blijven. Lang geleden was de motor mijn enige vervoermiddel en toen had ik geen keus. Maar nu ben ik een grote jongen en is die keus er wél. En dan ga ik dus heerlijk in de file zitten. Kachel aan, Bon Jovi op de speakers, beetje appen. Heerlijk.
 
Ik niet. Ik vind er geen fuck an om in de kou, mist en regen op de brommer te zitten. Te gevaarlijk ook. Die koekedozen zien je niet. Of te laat. Bovendien is het nu gewoon hobby en dat moet vooral leuk blijven. Lang geleden was de motor mijn enige vervoermiddel en toen had ik geen keus. Maar nu ben ik een grote jongen en is die keus er wél. En dan ga ik dus heerlijk in de file zitten. Kachel aan, Bon Jovi op de speakers, beetje appen. Heerlijk.
Ok, begrijpelijk. Maar die keuze heeft dus niet met het type motor te maken waar je op rijdt.
 
Wat ik mij afvroeg, rijden jullie gewoon door op de SDGT in de winter? Ik heb zaterdag en zondag nog een rit gemaakt van respectievelijk 2 en bijna 3 uur. Zaterdag bij 2 graden, was het wel aan de frisse kant, maar nog redelijk te doen achter de kuip/scherm van de BMW R1150RT, waar ik momenteel op rij. Maar ik kan me zo voorstellen dat als je meer in de wind zit zoals bij de SDGT het geen pretje is, en je dus liever thuis blijft of alternatief vervoer kiest...
Ik rij sowieso zolang mogelijk door, dagelijks circa 220 km, behoudens kans op ijzel of dikke pakken sneeuw: scheelt een boel tijd, en ik vind het nog leuker ook. Daar zeg ik wel eerlijk bij dat ik er deze maanden meestal de FJR voor pak. Weliswaar is het met de combi goede kleding, alsook de zadel- en handvatverwarming van de KTM, goed te doen (en het is welbeschouwd de leukere motor), maar bescherming tegen rijwind en regen is gering. En als je dan toch kunt kiezen, tja...
 
Ik rij sowieso zolang mogelijk door, dagelijks circa 220 km, behoudens kans op ijzel of dikke pakken sneeuw: scheelt een boel tijd, en ik vind het nog leuker ook. Daar zeg ik wel eerlijk bij dat ik er deze maanden meestal de FJR voor pak. Weliswaar is het met de combi goede kleding, alsook de zadel- en handvatverwarming van de KTM, goed te doen (en het is welbeschouwd de leukere motor), maar bescherming tegen rijwind en regen is gering. En als je dan toch kunt kiezen, tja...
Ik had ook al het idee, dat het een hele leuke motor is voor 3/4 van het jaar, maar als je het hele jaar er mee door wilt rijden in weer en wind, zijn er betere keuzes. 2 Verschillende motoren, zoals jij doet, plus een auto voor als het glad is, is dan een mooie combinatie. ;)
 
Wat dat rijden in de winter betreft, ik zie elke dag motorrijders die in het stikdonker en stromende regen op de rechterrijstrook pruttelen met zo'n 80-90 km/u. Tuurlijk, ze hebben hun verlichting aan, tuurlijk, ze rijden voorzichtig, maar ik houd m'n hart vast als ik het zie vanuit mijn veilige auto, ingepakt in de airbags en kreukelzones. Want die jongens worden door alles en iedereen voorbij gereden en er hoeft maar één suffe automobilist of bestuurder van een busje tussen te zitten die zit te slapen en de rapen zijn gaar. Mijn mening: defensief rijden en voorzichtig rijden zijn twee verschillende dingen. Ik rijd defensief, maar bij voorkeur op de linkerbaan en het liefst iets harder dan de rest. Ook in de regen. En als dat niet kan (in druk verkeer) dan houd ik ruim voldoende afstand en houd ik m'n spiegels in de gaten zodat ik weet wat er achter me gebeurt. En niet midden op de rijstrook maar bij voorkeur links op die strook. Dan is er meer kans om er tussendoor of er langs te schieten als het blik op remmen begint te trappen. Genoemde jongens rijden mijns inziens té voorzichtig. Da's niet slim.
 
Laatst bewerkt:
Wat dat rijden in de winter betreft, ik zie elke dag motorrijders die in het stikdonker en stromende regen op de rechterrijstrook pruttelen met zo'n 80-90 km/u. Tuurlijk, ze hebben hun verlichting aan, tuurlijk, ze rijden voorzichtig, maar ik houd m'n hart vast als ik het zie vanuit mijn veilige auto, ingepakt in de airbags en kreukelzones. Want die jongens worden door alles en iedereen voorbij gereden en er hoeft maar één suffe automobilist of bestuurder van een busje tussen te zitten die zit te slapen en de rapen zijn gaar. Mijn mening: defensief rijden en voorzichtig rijden zijn twee verschillende dingen. Ik rijd defensief, maar bij voorkeur op de linkerbaan en het liefst iets harder dan de rest. Ook in de regen. En als dat niet kan (in druk verkeer) dan houd ik ruim voldoende afstand en houd ik m'n spiegels in de gaten zodat ik weet wat er achter me gebeurt. En niet midden op de rijstrook maar bij voorkeur links op die strook. Dan is er meer kans om er tussendoor of er langs te schieten als het blik op remmen begint te trappen. Genoemde jongens rijden mijns inziens té voorzichtig. Da's niet slim.
Euh... Tja, die zie ik ook, maar het scheelt dat het in de regel dezelfde zijn, dus het gaat kennelijk een flinke poos goed :+

Maar persoonlijk rij ik liever een beetje door idd.

Over afstand houden: dat zie ik vrijwel alle weggebruikers, verreweg de meeste motorrijders incluis, veel te weinig doen. Toevallig eergisteren het voordeel van opletten en afstand houden mogen ervaren: iets met een aanrijdinkje
 
Vorige week de bestelbon getekend voor een 2017 Grijze Superduke GT. Laat het mooie weer maar komen! :] :]

Paar vraagjes aan de eigenaren hier:

- Valblokken/doppen/beugels:
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb er twee gevonden welke ik overweeg:
Een oranje constructie van sw-motech (http://shop.sw-motech.com/en/4052572028834.htm) en een constructie van gsg (https://www.bikefarmmv.com/KTM-1290-Super-Duke-GT-2016-GSG-Streetline-Sturzpads)

- Bagage/topkoffer
Reizen met duo vraagt wat extra bagageruimte, dus sowieso ook een topkoffer. Nu zie ik het originele bagagerek van bijna 300 euro en een sw-motech rek van 130 euro... nogal een verschil.
Iemand hier ervaring met de afwegingen op dit vlak?

Edit: Sowieso nog bezig met 'welke' accessoires erop moeten komen, denk nu aan het volgende lijstje:
- Zijkoffers
- Binnentassen voor de koffers
- Rekje (al dan niet via KTM)
- Topkoffer (al dan niet via KTM)
- Opklapbare hendels (echt niet ok om verder te rijden met gebroken hendel)
- Puig valdoppen voorvork
- GPS steun
- Mis ik nog iets? (niet afkomen met uitlaat, dat interesseert me niets :W )
 
Laatst bewerkt:
Vorige week de bestelbon getekend voor een 2017 Grijze Superduke GT. Laat het mooie weer maar komen! :] :]

Paar vraagjes aan de eigenaren hier:

- Valblokken/doppen/beugels:
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb er twee gevonden welke ik overweeg:
Een oranje constructie van sw-motech (http://shop.sw-motech.com/en/4052572028834.htm) en een constructie van gsg (https://www.bikefarmmv.com/KTM-1290-Super-Duke-GT-2016-GSG-Streetline-Sturzpads)

- Bagage/topkoffer
Reizen met duo vraagt wat extra bagageruimte, dus sowieso ook een topkoffer. Nu zie ik het originele bagagerek van bijna 300 euro en een sw-motech rek van 130 euro... nogal een verschil.
Iemand hier ervaring met de afwegingen op dit vlak?

Edit: Sowieso nog bezig met 'welke' accessoires erop moeten komen, denk nu aan het volgende lijstje:
- Zijkoffers
- Binnentassen voor de koffers
- Rekje (al dan niet via KTM)
- Topkoffer (al dan niet via KTM)
- Opklapbare hendels (echt niet ok om verder te rijden met gebroken hendel)
- Puig valdoppen voorvork
- GPS steun
- Mis ik nog iets? (niet afkomen met uitlaat, dat interesseert me niets :W )
Heb je geen inruilbonus gekregen? 2000 Euro korting + gratis zijkoffers.

Verder nog:
Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar
Af-fabriek goedgekeurd alarm van KTM
 
- Zijkoffers
- Binnentassen voor de koffers
- Rekje (al dan niet via KTM)
- Topkoffer (al dan niet via KTM)
- Opklapbare hendels (echt niet ok om verder te rijden met gebroken hendel)
- Puig valdoppen voorvork
- GPS steun
- Mis ik nog iets? (niet afkomen met uitlaat, dat interesseert me niets :W )

  • Binnentassen? De originele zijkoffers klikken eraf in een handomdraai. En er zitten handvatten op. Waarom dan binnentassen? Die kosten ook nog eens ruimte in de koffers. Zonde.
  • Opklapbare hendels zie ik niet. Tenzij je van plan bent om ermee te vallen. Maar dan is de schade sowieso groter dan alleen die hendels.
  • Valdoppen voorvork zijn nutteloos.
  • En die andere valbeugels? De tank is al breder dan die beugels, dus beugels gaat je niks extra brengen.

Vergeet nou gewoon dat vallen. Met al die electronische hulpmiddelen moet je daar toch al echt je best voor doen. Normaal gesproken dan. Want met grind of olie houdt het altijd op. Trouwens, gefeliciteerd met je aankoop. Je gaat er geen spijt van krijgen!

Hier wat er aan de mijne gedaan is: link
 
Laatst bewerkt:
Paar vraagjes aan de eigenaren hier
Opties alhier:

- Touring pack, bestaande uit zijkoffers, verwarmde ergo-zadeltjes en navi-steun
- Bagagerekje
- Getint kuipruitje

Wat vind ik van jouw lijstje?

Valblokken en beugels: de enige ervaring die er ermee heb is dat ze in de weg zitten als ze effectief zijn, en als ze niet in de weg zitten dan zijn ze te weinig effectief om serieus schade te beperken. Valblokken - althans de meeste - kunnen sowieso meer schade toebrengen dan je wilt: als je met enige snelheid onderuit gaat is 9 van de 10 keer je frame krom. Bij het uit stilstand omvallen kunnen ze nuttig zijn (mits breed genoeg), maar dat moet je eigenlijk niet doen, omvallen.

Bagagerek: ik heb het exemplaar van KTM gekozen i.v.m. vormgeving, want ziet er net wat gelikter uit dan het universele ding van SW-Motech (voor zover een bagagerek er gelikt uit kan zien...).

Voor bagage meenemen gebruik ik zijkoffers en een waterdichte tas van Givi (die is hetzelfde als het exemplaar van KTM, maar gevoelig goedkoper). Geen topkoffer, want het ding van KTM is imho veel te groot voor deze motor, maar ik kan me voorstellen dat die afweging voor jou anders is (bij mij durft niemand achterop :X bij jou kennelijk wel :t ).

Opklapbare hendels kunnen zeker handig zijn, omdat je na omvallen er weer mee kunt rijden. Dat kan soms handig zijn, maar waar komt die obsessie voor omvallen eigenlijk vandaan? :+

Binnentassen zag ik tot dusver te weinig meerwaarde in om de moeite te nemen ze te bestellen - koffers kunnen er idd gemakkelijk af - alhoewel er best momenten zijn geweest dat ik het handig had gevonden om ze gehad te hebben.

Valdoppen voorvork: ik zie ook niet echt hoe die iets nuttigs gaan doen. Volgens mij moet je motor behoorlijk in puin liggen voordat die dingen überhaupt de grond raken, en in zo'n situatie ga ik me niet meer druk maken om de voorwielas resp. onderzijde vorkpoten...

Uitbreiding garantie kan nuttig zijn, vooral als je weinig rijdt en/of lang met de motor gaat doen. In mijn geval vetrekken motoren voor afloop van de doorgaans 2-jarige fabrieksgarantie, omdat anders de km stand te ver oploopt om het ding nog schappelijk te kunnen inruilen.

Alarm? Moet iedereen zelf weten. Als de verzekeraar het eist, dan kun je het erop zetten (wetende dat het een dief niet tegenhoudt) of een andere verzekeraar kiezen. Ik deed dat laatste al lang geleden. Persoonlijk veel ongemak gehad van alarmsystemen op motoren, omdat die dingen eigenlijk niet tegen de trillingen kunnen die een motorfiets nu eenmaal produceert.
 
Laatst bewerkt:
Valblokken - althans de meeste - kunnen sowieso meer schade toebrengen dan je wilt: als je met enige snelheid onderuit gaat is 9 van de 10 keer je frame krom. Bij het uit stilstand omvallen kunnen ze nuttig zijn (mits breed genoeg), maar dat moet je eigenlijk niet doen, omvallen.

Deze wil ik even nuanceren. Al het valspul voor de SDGT is zinloos vanwege de breedte van de tank. Maar op mijn vorige brommer, een Triumph Speed Triple, had ik solide valdoppen aan de zijkanten van het motorblok, net onder de tank. En die hebben mij een serieuze berg geld bespaard. Ik maakte twee schuivers mee met de Speed waarvan één met een aardige snelheid. De rechterdop was haast twee centimeter afgesleten door de schuiver. De overige schade was minimaal. Zelfs de uitlaat had geen krasje. Ook bij een tweede, kleine, schuiver bij lage snelheid behoedde de valdoppen mij voor meer ellende. Ik heb op die Speed 100k weggereden. En ik was erg blij met de doppen.

Maar inderdaad, als de brommer bij die schuivers ook nog een stoeprand was tegengekomen, of zoiets.... Maar als mijn tante een snikkel zou hebben gehad, dan was ze mijn oom geweest. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan