Vario rollen met of zonder vet?

Metal666

MF veteraan
8 okt 2006
5.476
0
Breda
Hallo allemaal

Sinds 2 weekjes ben ik de trotste eigenaar van een Peugeot SV 125 (125cc 2 takt).

Vandaag heb ik even het carterdeksel eraf gehaald om te inspecteren hoe het er daar voor staat;

V-snaar oogt redelijk. Rolletjes hebben forse slijtage. Met minimaal 1 platte kant. Nu viel me op dat de vario aan de achterkant vol zit met vet. De rollen ook. Overal dikke klodders.

Vroeger toen ik nog bromscooter reed was dit onnodig. Hooguit een beetje op de geleiders. Maar verder alles droog monteren. Hoe staan jullie er in?

Ben naarstig opzoek naar nieuwe rolletjes, maar dat blijkt niet heel eenvoudig!! Was van plan dan alles schoon te maken en droog te monteren!
 
Laatst bewerkt:
Als er 20x15, +/- 18 grams rollen in zitten, zijn deze gewoon online te bestellen, google er meer eens op.
Een beetje goeie scooterzaak zal die rollen en V-snaar ook wel hebben.

Vario inderdaad droog monteren, klein beetje vet voor de geleiders, om de rollen, de varioplaat soepel te laten glijden.
 
Nou. Zowel motorzaken als 5 scooter dealers gebeld. Nergens te krijgen, 20x15 rollen. En zeker niet in 18 gram.

Overigens. Zelfs via Google is de opbrengst matig vind ik. Heb nu contact met 1 zaak. Maar is niet in overvloed te bestellen.

Zal de volgende keer in ieder geval alles schoonmaken en met klein beetje vet monteren op de geleiders.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn scooters heb ik anders goede ervaringen met het smeren van de rollen.
De truc is niet teveel vet te gebruiken, alleen op de contactvlakken en zeker niet kliederen zodat het aan de riem kan komen.

Je merkt het meteen, de vario is alerter, hij reageert beter op gascommando’s. Je krijgt gewoon een fijnere scooter.
Probleem is dat vet niet zo lang meegaat, na een paar duizend kilometer al moet je het opnieuw doen.

Van een prof kreeg ik de tip om bij de rollen in plaats van vet talkpoeder te gebruiken. Dus vet aan de bus en talkpoeder bij de rollen. Dat mag je morsen, het mag gewoon aan de riem komen.
En ook talkpoeder werkt, de vario “schakelt” gemakkelijker, hij reageert duidelijk beter dan droog.
 
Probleem met smeren is dat de rollen gaan glijden IPV rollen, daardoor krijg je nog sneller platte kanten.
Met talkpoeder zal je daar minder last van hebben.
 
De “rollers” zullen sowieso niet rollen.

Ze zitten opgesloten tussen de variohelft en de gradenplaat, daartussen kunnen ze alleen een klein stukje heen en weer schuiven. Van binnen naar buiten en andersom.
Als de ene kant rolt moet de andere kant tweemaal zo snel schuiven, lood om oud ijzer dus.
Schuiven gaat met vet beter dan droog, dat merk je ook als je hem net onder handen gehad hebt, dan is ie lekker alert.

Bij mijn Foresight die ik over de ton reed heb ik weliswaar niet helemaal vanaf het begin maar later toch lange tijd de rollen steeds met vet gemonteerd, die vario liep heel fijn en ik heb nooit rollen hoeven wisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan