Vietnam Deel 2

Dongle

Om toch nog een beetje tot buiten de omgevallen muur te kunnen communiceren hebben we een 3G-dongle aangeschaft. Het is behoorlijk traag en kan maar vanuit één systeem tegelijk werken. Ik wil het een beetje rustig aan doen ermee, dus ik zal voorlopig weinig tot geen foto’s uploaden. Dat komt nog wel als de normale verbinding weer hersteld is. Wanneer dat is: geen flauw idee. Men is donderdag wat aan het werk geweest: de dakpannen liggen op de schuur (daarover morgen meer) en er zijn wat planken aan elkaar gespijkerd voor de betonnen pilaren van de muur, maar ik heb sindsdien niemand meer gezien. Dus voor het gemak hou ik nog maar steeds de 10-20 dagen aan (met nadruk op 20).

Verder wil ik iedereen bedanken voor alle goede wensen. Ik hoorde pas na de aanschaf van de dongle van de ruim 60 slachtoffers. Over slachtoffers uit de nabije omgeving heb ik niets gehoord.

Ik ben druk bezig geweest met alle schade buiten m.u.v. de muur en de dakpannen. We hebben ruim een week geen elektriciteit gehad, dus er waren zaken, die ik naar achteren moest schuiven omdat ik elektrische apparatuur nodig had.

Alle omgewaaide bomen en struiken zijn in kleine stukken gezaagd en liggen op een grote hoop om wat te drogen, zodat ik ze kan verbranden. Daar is heel veel tijd in gaan zitten.

Ik heb een serie noodreparaties verricht aan de waterinstallatie. Inmiddels werkt één pomp weer, dus ik heb zojuist de waterleiding van de overheid provisorisch hiermee verbonden. Kom ik ook nog op terug.

De schotel voor de weersatellieten heeft ook een klap gehad. Ik kan wel weer ontvangen maar met veel stoorlijnen en een lagere signaalsterkte. Ga ik binnenkort naar kijken.

Nu weer even languit op de bank met een goed boek: ik ben behoorlijk total-loss.
 
Er is vanmiddag omgeroepen dat het de komende 2 dagen weer hard kan gaan waaien. Het kan dus zijn dat bij gebrek aan prik ik de beloofde posts wat later moet plaatsen.
 
Dakpannen

En onmiddellijk loop je weer tegen het gigantische gebrek aan professionaliteit aan. Vandaag de eerste.

Tegen mijn zin hebben we de overbuurman ingehuurd voor de muur en de pannen van de schuur. Ik wil dat liever niet omdat je bij problemen weinig kan zeggen. In dit geval omdat de overbuurvrouw o.a. voor de honden zorgt als we weg zijn. Maar we hadden domweg geen keus. Hij was één van de weinigen die beschikbaar was.

Zoals ik schreef: was. Het herstel van de muur staat al weer een week stil omdat de man, waar de buurman bezig was, plotseling weer wat geld had om de bouw van zijn nieuwe huis te voltooien. Maar tussendoor hadden zijn mensen een dagje niets te doen en hebben de pannen op de schuur gelegd.

De dakpannenellende.
Op het hele dak van de schuur liggen incl. halve dakpannen aan de zijkanten ca. 250 dakpannen.
Het –achteraf- geschatte aantal dat nog heel was ca. 50 st.
M.i. dus te bestellen max. 200 st..
Er bleken –zag ik achteraf- op advies van de overbuurman 310 stuks besteld.
Uiteindelijk niet nodig 137 stuks!!
Ofwel een schadepost van ruim VND 2M. Jawel, ze kunnen misschien handig zijn bij de volgende tyfoon. :(

En meteen is weer duidelijk waarom ik nooit buren, familie etc. dit soort dingen wil laten repareren. Ik mag niets zeggen want de muur is nog niet gedaan.

Minh gaat informeren of de wikel het teveel terug wil nemen.
 
Stenen

Voor zover de bakstenen van de oude muur nog heel waren hebben ze het cement eraf geslagen en ze netjes opgestapeld. Voor de zekerheid hebben we nog een voorraadje besteld. Deze werden met een kleine vrachtauto gebracht en gewoon langs de kant van de weg opgestapeld. Men weigerde categorisch om ze binnen het hek neer te leggen.

Ook hier geldt weer, je bent machteloos want een heleboel mensen hebben nu stenen nodig en we mogen blij zijn dat we nog wat hebben. Dit is overigens dezelfde zaak die de kruiwagen niet wilde brengen. Maar ook de enige in de wijde omgeving die bouwmaterialen verkoopt.

Voorlopig staan ze bij mij weer op de zwarte lijst. Waar ze zich uiteraard niets van aan zullen trekken want grote aankopen doe ik daar toch niet meer (behalve als er nog een tyfoontje overkomt).
 
Water

Nu een behoorlijk deel van de pvc-leidingen aan stukken en brokken ligt heb ik veel tijd moeten besteden aan allerlei noodoplossingen.

Eerst een slang naar de tank beneden aangelegd en de leiding naar de pomp naar boven vernieuwd. Testen kon pas na ruim een week toen we weer prik hadden. Na al tijd sjouwen met emmers water hadden we in ieder geval weer stromend water in huis. Maar wel een paar keer per dag de inhoud van de tank controleren en zo nodig de kraan open zetten.

Vervolgens heb ik een tijdelijke leiding aangebracht van de overheidsleiding naar de pomp, die het water naar de tank op dak pompt. Ook hier het probleem dat alle leidingen onder spanning zijn aangelegd, dus zodra je iets aanpast, heb je lekkage. Ik moest hier bv. de geplande koppeling met de tank beneden laten vervallen. Maar het vullen van de tank boven gaat nu gelukkig automatisch.

Verder heb ik met een hetelucht-pistool diverse leidingen wat gebogen zodat er minder spanning op staat.

Ik heb zelfs één speciale aansluiting, die ik niet meer dicht kreeg, op mijn kleine draaibankje vanuit een grotere maat pvc-koppenstuk nieuw moeten maken. En ja, die is nu ook lekvrij. 

Zolang iets blijft werken gaat het goed. De problemen starten zodra je iets moet aanpassen, het maakt niet uit wat. Dan moet je gaan proberen om alle gekloot te omzeilen. En dat is soms heel lastig en regelmatig eigenlijk onmogelijk.

Mijn geketter over het gebrek aan professionaliteit komt dus niet zomaar ergens vandaan, ik kan dat moeiteloos voor alles met harde argumenten bewijzen. En met alles bedoel ik dus niet alleen het bovenstaande en de posts van de afgelopen dagen. Nee, Ik bedoel dan ook echt ALLES!! Vanaf mijn waterleidingen via het hele school- en opleidingensysteem tot aan het complete medische circus, inclusief alles wat daar links en rechts mee samenhangt.

Morgen meer water.
 
Erger u niet, verwonder u slechts ;)

Verschrikkelijk herkenbaar die verhalen. Ik ben benieuwd naar de foto's van de 'ravage' (ramptoerist...), al enig idee wanner je weer internet hebt?
 
Dat hoofdschuddend verwonderen heb ik al jaren lang gedaan.
Nu is het hoofdschuddend ergeren en vloeken en proberen om er nog iets van te maken.
Wat soms ook nog lukt. O-)

Internet.
Ik gebruik nog steeds de 3G-dongle, maar dat gaat vrij hard voor mijn normale email.
De monteur heeft gezegd, dat hij zal proberen om deze week nog even langs te komen om te kijken of een noodoplossing haalbaar is. Ook onze buren hebben nog geen internet.
Bijkomend probleem is dat de hoofdleidingen ook nog niet allemaal gerepareerd zijn. Dus of er iets geïmproviseerd kan worden...

Ik zal kijken of ik wat foto’s een eind kan verkleinen om toch ergens de komende dagen te posten.
 
Water en elektriciteit

Altijd een fijne combinatie. En ik krijg hem hier gratis en voor niets meegeleverd. |(

In Nederland trekt men losse kabels door een plastic pijp. In Vietnam gaat dat anders. Daar trekken ze tweelingsnoer van hopelijk de juiste dikte (maar dat blijkt nogal eens fout te gaan) door flexibele pijp, die vervolgens in het beton wordt meegegoten. Het (uitgebreide) commentaar daarop zal ik voor mij houden. Maar als ik vertel dat een buitenstopkontakt op een vrij essentiële plaats niet werkt en je door dit soort contructies ook niet kan vinden waar het probleem nu eigenlijk zit, laat staan de kabel kunt vervangen, is dat commentaar wel duidelijk... :(

De geschetste werkwijze is dus ook gebruikt voor de leiding naar de schakelaar, die in de watertank zit. Zodra het peil in de tank te laag is, gaat de schakelaar om en wordt beneden in de schuur de pomp gestart, die het water omhoog pompt.

Op dak komen waterleiding en elektriciteitsleiding naast elkaar uit de bodem. Origineel liep de flexibele pijp door tot aan de schakelaar bovenop de tank. Helaas, door de zon en de hitte is de pijp verbrokkeld. Als je er maar even tegenaan stoot valt er een heleboel af en blijft het kale tweelingsnoer over.

Zo ook waar de kabel uit het dak komt. Zodra het nu een beetje regent –en het dak loopt uiteraard niet af richting de afvoeren- is de kans groot dat de elektriciteitspijp volloopt. Ik heb voorlopig even de schade (hopelijk) een beetje beperkt door een stukje plastic slang over het snoer te schuiven, een stuk de flexibele pijp in. De komende dagen wil ik de rest van de elektriciteitskabel ook in een slang doen en dan onderaan de zaak met siliconenkit afsluiten.

Hopende dat het dan dicht is. O-) .

De “zoekplaatjes” hieronder tonen de leiding die uit de vloer komt resp. van boven en van opzij genomen.

Morgen meer...

full

full
 
Geez Fred, succes met opbouwen. Lees al een tijdje met dit topic meen ik heb nu eindelijk een ticket geboekt eind februari . Nog een paar maanden aftellen en mijn vriendin er van overtuigen dat het achterop een Minsk OID best leuk kan zijn :9
 
Waterfilters

Toen we net hier woonden is er een systeem met 2 waterfilters aangelegd. Toen bleek, dat er nogal wat ijzer in het water zat, is daar een derde filter aan toegevoegd.

Dat was op Vietnamese wijze gemonteerd: schots en scheef. Ik had elke keer bij het verversen van de inhoud van de filters (één keer per jaar) moeite om het zaakje weer waterdicht te krijgen. Maar omdat het nogal een zooitje is had ik ook nooit veel zin om er iets aan te doen. Dus elke keer maar weer de zaak op Vietnamese wijze aandraaien (= vaster-dan-vast).

Tja, en nu word ik gedwongen. Een behoorlijk deel van de pvc-pijpen aan gruizels. En als je dan goed gaat kijken blijkt de puinhoop nog groter dan je altijd al hebt aangenomen. De middelste cylinder (ca. 1,5 m. hoog) blijkt ruim ½ cm korter dan de twee buitenste. Daar leggen ze dan niet wat onder, nee ze slijpen de 2 buitenste schuin af en monteren de kraan zo vast mogelijk. Daardoor staan hij wat scheef en kunnen ze de pvc-delen ook gewoon scheef monteren. Helaas en gelukkig is de zaak, die dit broddelwerk heeft geleverd, voor zover mij bekend failliet.


full

Cylinder Links


full

Cylinder Midden


full

Cylinder Rechts (ooit blijkbaar een halve slag gedraaid).

Erover ligt een rechte stalen buis zodat het verschil goed te zien is.

Vraag.
Iemand een goed idee hoe ik met –in principe- beperkte middelen de bovenkanten gelijk en recht kan krijgen? Ik heb zelf inmiddels wel een vaag idee maar ruil dat graag in voor een beter. Uiteraard willen we nog informeren wat nieuwe kosten.

We nemen alle informatie mee in het nieuwe watermanagementplan. O-)

Morgen...
 
Dit is een overzicht van de bovenkant. De stalen pijp ligt er nog overheen.

full



Op elke cylinder zit een driewegkraan waarmee je kunt switchen tussen filter, backwash en rinse. Dit zijn de restanten ervan.

full



Onderaan staat de cylinder in een rubber voet. Daar zit verder geen aansluiting.

full
 
Duidelijk.

Ik zou de bovenkanten van de twee buitenste recht af zagen/vijlen. Eventueel draad beetje opknappen met sleutelvijltje of iets anders scherps (punt schroevendraaier bv). Hier lekker de tijd voor nemen want dat scheelt in de toekomst met (de)monteren. Is de draad conisch of dicht hij af met tape (van de kraan in de cilinder)?

Middelste cilinder aan de onderkant uitvullen en zo de drie cilinders uitlijnen. Cilinders uitlijnen met kranen gemonteerd (instroom/uitstroom openingen uitlijnen dus). Zo kun je eventuele afwijkingen in hoe diep de kraan erin draait gelijk oplossen.

Aan jou de keus of je PVC blijft gebruiken of dat je voor koper gaat (wellicht lastig met koppelingen...) Eventueel kun je de cilinders ten opzichte van elkaar fixeren, eventuele krachten door trillingen/bewegingen komen dan niet op het leidingwerk. Dit kan heel simpel door wat hol gezaagde blokken ertussen te doen en dan een spanband om het geheel heen (na het uitlijnen en voor het fitterswerk).

Jou inschattend zou ik het wel zelf doen want ik kan de oplossing van een externe monteur wel voorspellen...
 
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Voor de bovenkanten had ik al iets uitgedacht: Een goot voor de dakpannen (over van de bouw) zodat de cylinder horizontaal ligt (ehh, hoop ik) in combinatie met een grote verticale slijpschijf. Want recht vijlen zat niet in mijn bedrijfseconomische achtergrond. O-)

Geen flauw idee of de draad conisch is. Als de kraan lekt doe ik er wat tape omheen. Gevolg van diezelfde achtergrond. O-) De opmerkingen over uitlijnen neem ik mee.

Het zal wel weer pvc worden. Je ziet hier nauwelijks iets met koper (behalve sieraden, de serie staat al klaar voor plaatsing). En onder het motto “als je wilt at iets goed gebeurt zul je het zelf moeten doen” kan ik er zeker tegenaan. Hoewel...

Morgen het voorlopig slot.
 
Echt, wat heb ik DIEP respect voor je dat je het met die mentaliteit daar volhoudt. :}
Ik was al lang gillend weer naar NL terug gegaan...
 
Ik geef toe, af en toe nader je wel een grens. Met name als het stelletje aso's om je heen ook nog de geluidsinstallatie op max. zetten. En als ze er dan ook nog bij gaan krijsen... :( |(
 
Watermanagementplan

Ik liep er al langer over te piekeren maar nu met alle gesneuvelde leidingen na de tyfoon is het echt tijd om na te denken over hoe nu verder.

Historie
We zijn begonnen met een handgegraven put en 2 filters.
Er bleek teveel ijzer in het water te zitten dus hebben we een derde filter erbij geplaatst.
Hielp niet voldoende.
We hebben toen een gat laten boren door de steenlaag heen naar de waterlaag eronder: ruim 20 m.. Daar is een pvc-pijp in geplaatst maar uiteindelijk lijkt het alsof die vanaf 12 m. vol met zand o.i.d. zit. Kortom, nog steeds ijzer.
Sinds kort hebben we een waterleiding van de overheid. Dat water lijkt op het zicht van redelijke kwaliteit. Misschen ook maar eens een teiltje met dat water een paar dagen in de zon laten staan om te zien wat er gebeurd.

Overwegingen
De huidige situatie werkt, met de volgende opmerkingen:
• De toevoer uit de leiding is niet groot genoeg, dus als de pomp loopt komt het water met horten en stoten in de tank boven. De pomp loopt dus af en toe droog.
• Een snelle test liet zien dat er te weinig druk op de leiding stond om de tank op dak te bereiken. De test bleek uiteindelijk “iets te snel”: gisterenmorgen stroomde het water van het dak via de trap naar het terras. We kunnen dus toch zonder de pomp. Inmiddels heeft Minh een soort afsluiter met drijver gekocht. Straks, als het hopelijk even droog wordt, kijken of ik die kan installeren.
• We zijn afhankelijk van de overheid. En we zien met de elektriciteit wat er dan gebeurd. Gelukkig hebben we wel wat reserve met de tank op dak. Maar hoe het tijdens een langdurige droogte zal gaan...

Gebruik maken van de tank en filterinstallatie beneden:
• We hebben een extra buffer voor de tank naar boven
• We zijn niet afhankelijk van de overheid
• Het water is “gratis”
• Er zit ijzer in het water
• Ik moet weer een uitgebreid leidingensysteem aanleggen..

Ik bekijk de werking van de huidige oplossing voor een paar weken en ga dan kijken wat het beste / slimste / genakkelijkst is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Voor de bovenkanten had ik al iets uitgedacht: Een goot voor de dakpannen (over van de bouw) zodat de cylinder horizontaal ligt (ehh, hoop ik) in combinatie met een grote verticale slijpschijf. Want recht vijlen zat niet in mijn bedrijfseconomische achtergrond. O-)

Geen flauw idee of de draad conisch is. Als de kraan lekt doe ik er wat tape omheen. Gevolg van diezelfde achtergrond. O-) De opmerkingen over uitlijnen neem ik mee.

Het zal wel weer pvc worden. Je ziet hier nauwelijks iets met koper (behalve sieraden, de serie staat al klaar voor plaatsing). En onder het motto “als je wilt at iets goed gebeurt zul je het zelf moeten doen” kan ik er zeker tegenaan. Hoewel...

Morgen het voorlopig slot.

Aftekenen Fred, aftekenen ;) Dan maakt het niet uit hoe de cilinder ligt tijdens het slijpen, je volgt immers het lijntje. Van boven naar beneden in een keer doorslijpen geeft een Vietnamees resultaat _O-

Ik ga ervan uit dat je gewoon een rechte draad hebt, anders krijg je hem er met tape maar een paar gangen in.

PVC is prima maar bewegen de cilinders ten opzichte van elkaar weleens? Door schokken tijdens het pompen bijvoorbeeld? In dat geval zou ik de cilinders wel fixeren ten opzichten van elkaar...
 
Ik wilde hem niet doorslijpen, maar tegen de zijkant van de slijpschijf afslijpen. Dat niettemin de kans op een Vietnamees resultaat groot is erken ik volledig. O-)

Afhankelijk van de keuzes in het plan kom ik hier ongetwijfeld nog een keer op terug. De overige punten staan genoteerd.
 
Scheef???

“Welnee, hoe kom je erbij. Standaard Vietnamese montagewijze. Het heeft toch gewerkt?”

Het installeren van de in de vorige post genoemde afsluiter lukte uiteraard niet. Ik kon de pijp er niet op aansluiten. Morgen gaat Minh proberen daar een aansluiting voor te kopen. Zucht.

Vervolgens bleek er een lekkage bij de pomp naar boven. Toen ik de aansluiting losmaakte was dit het beeld. Het gat tussen de twee delen is in feite nog groter want het koppelstuk moet verder de pomp in worden gedraaid.

Inmiddels zit dat weer redelijk. Ik heb ook hier de pijp, die uit de muur komt, met het hete-luchtpistool bewerkt. Hopelijk blijft de grote lekkage hier voorlopig weg.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan