Elektrische motor van de zaak

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Hallo,

Ik vraag me af of iemand mij de goede kant op kan adviseren.
Het zit zo: ik zou graag een Zero willen. Ik begreep dat ze voor bedrijven een stuk voordeliger zijn dan voor particulieren. Ik heb totaal geen verstand van die regels.
Nu ga ik verhuizen waardoor mijn woonwerkafstand van 15 km verandert in 50 km. Ideaal voor een Zero natuurlijk. Mijn werkgever was redelijk positief over mijn idee om dit met een elektrische motor van de zaak te gaan doen. Past goed bij het imago van het bedrijf namelijk.
Nu vraag ik mij het volgende af; wat zijn de opties voor mijn werkgever om mij van een Zero te voorzien?

Jurrien
 
Ik dacht; ik vraag het eerst even hier aan mensen die hier belangeloos over kunnen schrijven en niet hun eigen product hoeven te verkopen.
 
Ik heb als ZZP'er een Zero gekocht, dus kan het alleen van die kant af belichten. In aanschaf natuurlijk de MIA/KIA subsidies en het BTW-voordeel als directe ROI.
Langetermijn is onderhoud een lachertje en brandstofkosten zijn nihil, bij thuisladen kost 10kW 2 euro en aan de paal tussen de 2,50-3,50. Banden afhankelijk van rijstijl natuurlijk.

Ik heb de fiets dus gekocht, niet geleased omdat leasemaatschappijen de afschrijving niet kunnen inschatten en er dus vanuit gaan dat de restwaarde nihil is waardoor de leaseprijs echt belachelijk word.
 
Als je werkgever jou een motor van de zaak ter beschikking stelt, net als bij een auto, betaal je bijtelling over je eventueel te rijden prive kilometers. Grote verschil met een auto is dat je alleen hoeft bij te houden hoeveel prive kilometers je rijd, en dit aantal geef je bij je IB aangifte op x de ingeschatte kostprijs per km. Het mooie is dat je dus geen sluitende km registratie hoeft bij te houden zoals bij een auto. Kortom: je betaald alleen voor prive km's bijvoorbeeld x0,19 euro per km. Beduidend lager dus als een auto.

Je werkgever kan de motor beter kopen, ter beschikking stellen, laadpunt pal in het zicht voor eventueel klanten of leveranciers die het zien (imago) en iedereen dus blij. echte win-win, want het is (behoudens echt guur weer) toch leuker op de motor te komen als een auto, ook als deze elektrisch is?
 
Nou, alles is al gezegd volgens mij. Bedrijf koopt motor, boekhouder regelt de boekhouddingtjes, jij rijdt lachend heen en weer :) Op de zaak even een stopcontact in de stalling regelen.
Kortom: je betaald alleen voor prive km's bijvoorbeeld x0,19 euro per km. Beduidend lager dus als een auto.
Het laatste wat ik hiervan wist, was dat je belasting betaalt over et daadwerkelijk voordeel. Dat is dus ernstig lager dan 19ct in het geval van een Zero :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan