K100 en zijspan hersenspinsels

Inderdaad leuke info. Kan je mooi het veersysteem zien en een stukje frame. Ik heb laatst nog aan zon'n ding gesleuteld en het swingarmpje gereviseerd. De hele vering-swingarm-schokbreker valt in het 15"wiel. Daarom heeft dat eml wiel ook zo'n grote ET waarde.

Ah, ik vroeg me al af hoe ik een schokbreker,naaf, remklauw en schijf in dat wielkastje moest gaan krijgen. Verklaard een hoop.
 
Beetje aan het plannen wat ik met de bak ga doen. Er zit helemaal geen frame bij, dus dat wordt zelf maken.
Wat mij opviel is dat er erg weinig speelruimte in de wielkast is. Via de hier verkregen info blijkt ook dat EML een compact veersysteem gebruikte bij deze bakken.

Nu vraag ik me af of ik dit kan gebruiken;
https://www.trailerplus.nl/detail/42150/torsie-as-asstomp-knott-vgh3-350kg.htm

Er worden/werden vaker torsie asjes toegepast. Heeft de moturist dat ook niet?
Een dempertje erop zou op een lip kunnen haaks op de arm, die afsteunen horizontaal onder het frame. Er kan een Opel wieltje op, keuze genoeg. Deze is ongeremd, maar als er een Opel wiel op kan, kan er vast ook een schijfje op. Zo zou ik eea redelijk compact kunnen houden. Ruimte voor een ouderwetse swingarm is er niet echt.
Het is ook vrij eenvoudig om de gehele montage plaat van de torsie unit zo te maken dat het toespoor ermee in te stellen is.
De afgebeelde is 350 kg/set. Kan ik dan stellen dat de helft 175kg aan kan en is dat genoeg? Bak is niet heel zwaar, frame van kokerprofiel, max 100 kg belading?

Waarom zou ik het niet moeten doen? Tips?

*De bak aanpassen is niet echt een optie, polyesterwerk is niet mijn hobby :N *
 
Laatst bewerkt:
Squire heeft zo'n rubber torsie as. En die worden ook heel vaak omgebouwd naar een normale swing arm. Moturist heeft een stalen torsiestang die onder de hele bak doorloopt en aan de binnenkant afgeveert wordt.
Volgens mij zijn deze korte toersiearmpjes veel te hard. Maar je kan misschien de rubber veter inkorten.Deze torsie asjes zijn een vierkante koker met daarin op 45 graden een kleinere koker en in de overgebleven hoeken een rubber veter. Er tordeerd dus eigenlijk niets.
 
Duidelijk, ze hebben ze in verschillende gewichtsklassen. De hardheid van het rubber zal wel verschil maken.
Sprak laatst Jack uit Vlissingen met z'n moturist en die wilde er een demper opzetten. Vering was oké, maar demping niet. Vandaar dat ik dacht dat ze net zoiets hadden.

De afgebeelde is voor 175 kg. Zou dat ook te hard zijn?
 
Op waarden durf ik niets te zeggen. Ik denk dat het hard is omdat een zijspan normaal op een enkele achterveer van een motor veert. Daar komt normaal een kwart van het gewicht van de motor met berijder op. Dus een 1/4 van 280kg= 120kg.
De Moturist heeft inderdaad een demper zonder veer voor het zijspanwiel. Ik kan me voorstellen dat zonder deze demper hij zijspanwiel gaat stuiteren.
 
Op waarden durf ik niets te zeggen. Ik denk dat het hard is omdat een zijspan normaal op een enkele achterveer van een motor veert. Daar komt normaal een kwart van het gewicht van de motor met berijder op. Dus een 1/4 van 280kg= 120kg.
De Moturist heeft inderdaad een demper zonder veer voor het zijspanwiel. Ik kan me voorstellen dat zonder deze demper hij zijspanwiel gaat stuiteren.

Pardon? Een kwart van 280kg. is bij mij 70kg. *D
 
Laatst bewerkt:
Mijn huidige span is afgeveerd met een standaard k100 schokbreker. Zit net als bij de motor vlakbij het hart van het wiel gemonteerd.
Die moet toch ook ongeveer dat gewicht kunnen dragen.

@halflive, vond een post van jou van 2005. Daar staat een foto van moturist veer. Duidelijk een torsie met verenstaal.
 
Ik heb ook een standaard K100 veer. En het veer armpje is even lang als de K100 achterbrug. Ik heb gewoon alles het zelfde gehouden. Dat bleek aan de stijve kant te zijn voor een schwenkertje, vandaar dat ik zo'n halve maan veerverstelling heb. Nu werkt het goed.
 
Volgens mij heeft Schuring torsie assen voor kleine aanhangertjes, dus ook voor een lager gewicht.

De asjes die in mijn link staan zijn zijn voor kleine aanhangertjes, voor achter de motor geven ze als voorbeeld.
Met eventueel een dempertje erbij zou het toch moeten kunnen?
 
Ik heb een nieuw speeltje gekregen, hij is niet groot, maar ik kan er leuk mee hobbiëen en hij was gratis ;)
540.jpg


Zo ben ik dus begonnen aan een nieuwe ophanging voor de remklauwen aan de voorkant;
540.jpg


Ook wil ik de voorkant van de motor wat laten zakken, maar als ik een kortere veer plaats, veranderd de naloop dusdanig dat er niet meer mee te rijden valt (te klein).
Ik ga dus de bevestigingspunten van de poten wat naar voren zetten icm een kortere veer.
Zal beter smoelen.
 
Ik heb een nieuw speeltje gekregen, hij is niet groot, maar ik kan er leuk mee hobbiëen en hij was gratis ;)
[afbeelding]

Zo ben ik dus begonnen aan een nieuwe ophanging voor de remklauwen aan de voorkant;
[afbeelding]

Ook wil ik de voorkant van de motor wat laten zakken, maar als ik een kortere veer plaats, veranderd de naloop dusdanig dat er niet meer mee te rijden valt (te klein).
Ik ga dus de bevestigingspunten van de poten wat naar voren zetten icm een kortere veer.
Zal beter smoelen.

Nou, da's een leuk schoenkadootje!
 
Ja hè, stond bij mijn vader en die wilde drastisch zijn garage opruimen, ik heb voor hem zijn motor verkocht en de draaibank nam ook best wat ruimte in. Gebruikte hem nooit.

Heel gesjouw, maar hij staat en ik ben er blij mee.
 
Een draaibank is een geweldig mooi stuk gereedschap.
Als je er eenmaal aan gewend bent snap je niet hoe je ooit zonder hebt gekund
 
Een draaibank is een geweldig mooi stuk gereedschap.
Als je er eenmaal aan gewend bent snap je niet hoe je ooit zonder hebt gekund

Ben d'r ook zeer blij mee, nu kan ik eindelijk de rembevestiging eens beter maken en zoveel meer.
Ik moet er nog wat speling uit stellen en volgens mij kun je de langs-spindel niet 'nullen'. Dat is wel jammer.

Maar goed, hij was goeiekoop :)
 
Een draaibank is een geweldig mooi stuk gereedschap.
Als je er eenmaal aan gewend bent snap je niet hoe je ooit zonder hebt gekund

en dat geld ook voor: freesbank, metaalzaag, compressor, lasaparaat, vrouw.
maar je hebt gelijk de draaibank hoort in dit lijstje op nummer 1.
 
Wat lees ik nouw op feestboek..... -O-

Yep, ook de K is verkocht. Ligt momenteel nog in tweëen in de garage, voor de nw piloot vervang ik nog graag de starkoppeling.

(niet te hard roepen, maar ik heb wat anders op het oog hoor)

De GS is overigens naar Schouwen gegaan. Die zul je mss nog weleens zien.
 
De GS was toch nog in de opbouwfase? Daar hing nog geen bak aan toch?

Ik kan zo eigenlijk nergens een feateaux van de GS vinden (om hem te herkennen bedoel ik)


Gaat de koper hem af bouwen tot span?
 
De GS is weer gewoon weg gegaan zoals ie oorspronkelijk was. Een hoge gele met alu koffers.
Ik had effe geen zin om meer om te bouwen en wilde gewoon iets met een 1.5 pers bak.
 
hoe vinden jullie dat allemaal op facebook ?
als ik bij zoeken: gslandrover intik vind ik niets, wat ik herken. krijg trouwens nooit iets gevonden op dat facebook, wat ik intresant vind :(
 
Klopt mielko. Hopelijk morgen een zonnig moment in Zeeland. Dan zal ik wat plaatjes schieten.
 
hoe vinden jullie dat allemaal op facebook ?
als ik bij zoeken: gslandrover intik vind ik niets, wat ik herken. krijg trouwens nooit iets gevonden op dat facebook, wat ik intresant vind :(

Omdat GSlandrover een nickname is en je op feestboek, in principe, je echte naam gebruikt.

Dus hier GSlandrover een berichtje sturen en vragen naar zijn echte naam.
Als je eenmaal 1 of 2 van 'ons hier' gevonden hebt, ploppen er op den duur veel meer van hier naar boven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan