BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Welkom in het reservaat
full


Zoals eerder gezegd herken ik die schakelbeleving wel. Je zou bij de 1000 km beurt kunnen vragen of ze naar het niveau van de olie kunnen kijken. Een teveel aan olie zou volgens mijn dealer de oorzaak kunnen zijn.

Voor de valse vrijstand heeft Jeroen1969 nog wel een tip :X
 
Thanks,

Zit al bijna aan de 3000km. Heb ook gezien dat ik de laatste versie versnellingsbak heb met dat uitloopje bij het oliefilter.

Ben benieuwd naar de tip van Jeroen 1969
 
Re: schakelassistent, beter bekend als Quick Shifter:

Citaat uit MotoPlus, jaargang 2017, nummer 23, bladzijde 27:

"de optionele Schakelassistent Pro maakt op en terugschakelen zonder koppeling mogelijk. Dat werkte al vanaf het begin super. Nu schakelt de bak echter zelfs bij conventionele bediening met koppeling en eigen gasdosering erbij veel vloeiender.
Compliment aan de nieuwe transmissiedemper op de uitgaande as, gemodidificeerde bediening van de schakelwals en nieuwe versnellingsbak assen."

Op bladzijde 35:
"Nog nooit vertoond: een BMW scoort het beste op de transmissie! Dit dankzij de quickshifter met autoblipper (= ontstekingsonderbreker) en de gemodificeerde versnellingsbak"

Mijn eigen ervaring is, dat ik met duopassagier (de Directie) bijna nooit van de QS gebruik maak omdat met de koppeling met minder onverwachte schokken geschakeld kan worden.
Als je echt "sportief" gaat rijden, dan gaat de QS in de hogere versnellingen (3 en hoger) prima.

Resoluut schakelen is wel een voorwaarde en gas dicht bij terugschakelen.

Ik heb er geen spijt van dat ik van model 2015 ben overgeschakeld op model 2017!

Verder, ik heb nog nooit een "valse" neutraal gehad, zoals gerapporteerd door Jeroen1969 op zijn 2015 model.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een RS gezien in de door mij bestelde kleur Frozen Bronze/Blackstorm. Geen spijt van dus laat 'm in februari '18 maar komen. Ik moest er wel even voor naar Eindhoven want bij de nieuwste BMW Motorrad shop Biqer staat er eentje in de showroom.
 
Pffff, heb het hele verhaal gelezen. Daar wordt je niet vrolijk van. Heb trouwens dezelfde als Jeroen 1969 en echtgenote ;)

Zoals ik al eerder zij, denk dat ik nog een beetje moet leren omgaan met de dame.

Een “valse” vrijstand kan met de beste fietsen geloof ik nog wel voorkomen. Dan komt het tandwiel spul niet lekker bij elkaar. Maar het probleem dat ik met de 2015 fiets had was nog een tandje gekker: van 3 naar 2 schoot ie door naar een heuse neutraal, inclusief “N” lichtje. En dit alleen al Quick Shiftend. Na een keer of wat trouble shooten zonder oplossing was het accu dingetje een laatste zetje om over te stappen op een nieuwe fiets.

Die heeft nu 1.600 km op de teller en doet het over het algemeen Quick Shiftend uitstekend...
Het lijkt ook een beetje een loterij te zijn. Hoewel de ouderwetse manier van schakelen dus volgens de Motoplus op de nieuwe RS met Shift Assist Pro het een stuk zou moeten doen dan op de “oudere” modellen. Omdat ik zowel op de vorige als deze RS nauwelijks Old Skool heb geschakeld, kan ik daar zelf niet veel zinnigs over zeggen..
 
Jammer dat het winterseizoen nu echt begonnen is. Rijkswaterstaat heeft alweer flink gestrooid vanmorgen. En omdat de winterfiets nog half gedemonteerd in de garage staat ben ik op het OV aangewezen de komende dagen. Wel warmer, dat wel.
 
Re: schakelassistent, beter bekend als Quick Shifter:

Citaat uit MotoPlus, jaargang 2017, nummer 23, bladzijde 27:

"de optionele Schakelassistent Pro maakt op en terugschakelen zonder koppeling mogelijk. Dat werkte al vanaf het begin super. Nu schakelt de bak echter zelfs bij conventionele bediening met koppeling en eigen gasdosering erbij veel vloeiender.
Compliment aan de nieuwe transmissiedemper op de uitgaande as, gemodidificeerde bediening van de schakelwals en nieuwe versnellingsbak assen."

Op bladzijde 35:
"Nog nooit vertoond: een BMW scoort het beste op de transmissie! Dit dankzij de quickshifter met autoblipper (= ontstekingsonderbreker) en de gemodificeerde versnellingsbak"

Mijn eigen ervaring is, dat ik met duopassagier (de Directie) bijna nooit van de QS gebruik maak omdat met de koppeling met minder onverwachte schokken geschakeld kan worden.
Als je echt "sportief" gaat rijden, dan gaat de QS in de hogere versnellingen (3 en hoger) prima.

Resoluut schakelen is wel een voorwaarde en gas dicht bij terugschakelen.

Ik heb er geen spijt van dat ik van model 2015 ben overgeschakeld op model 2017!

Verder, ik heb nog nooit een "valse" neutraal gehad, zoals gerapporteerd door Jeroen1969 op zijn 2015 model.

Roelof.
Ik heb ook nog nooit een valse neutraal gehad, maar ik geloof de mensen die dat wel hebben direct. Op het opschakelen na rijd mijn RS trouwens super, mooi breed uitgesmeerd koppel zonder hikken en met voldoende puf over voor een eindschot :].

De schakelassistent is dan weer beduidend minder dan de demo waar ik op gereden heb, ik vraag me af of dat te maken kan hebben met de vaardigheid van een monteur om hier iets aan te doen. Volgens mij is er meer uit te halen.

Ik heb die test in de MotorPlus ook gelezen, maar ik verwacht toch wel dat BMW van te voren goed kijkt wat ze meegeven.
Ze zullen het niet van het lot laten afhangen, schat ik zo in.

Eens kijken of ik ergens tijd kan vinden om de Frozen Bronze/Blackstorm RS te gaan bekijken. Heb je nog foto's gemaakt?
 
Vandaag een testdagje gehad. Van alles dat ik wilde proberen ben ik teruggebracht tot twee uiterste machines:
De RS en de S.

Met deze machine ging ik als eerste vanaf de dealer op pad:

uQ_JzsXPViLfRpIC8BAKes__xs2n7wESwEyOhq_rRqpzuIbxL_8FI3HAYJmR5NHDKWG0bNxL3x9Fs8DHdcmXJUCwbsBGc_uNHt4Wi0m1TsnmkQIYRXUMdDly480W5lqCXGeADfkJo4vlFzraMyY4S21doauerFLMz4a3OOzamKCHH2yFgPr6lb4LvQHUytCjlS3L0BXn7GixGEJR4AW3NQgMmchlSOLM5dYZr5jcELgGLag3KJ6vGw5ec4WLp-_5imQlqKKR9Qrz6SypkTbk1OvV0O19Y-5ap8X3CTmA01LwF32oFNH_uNDQPrT26sREKAkITOFMSe442EDPeAlGiY-sjsBYRgOM9NFp7S-nr2xKvCsE3PDar1tavbgcmj7AzWId8cidIaizTpjqVj7E341UUx2_SN1txog6aLf7VrIe9CsQAkqFjv1jxH7IoyQ10YIfn6jpf_BDAVkAQcwgYSe6Xh6K9-yqgAxJ4_-5CIGgdgsFmpvkcYCx1Y2XArgiSogZD1W-JpjP-GY2MToRvyhbnFnvWLxqx0KqmXYOXUOJCRfGFIvupdqXF8ew_6BeO9tBW-AfRrRjCpsmjtBnuzLPFsY4BqaY2U8YIXZozA=w1047-h785-no


En daarna met deze:

k_zfKFk7CHpt9E3Yj62yvVhj4SKfS8seEMNRcKA66dFqHGkzE42YCtIBtkPQtb34yQro8uiyCmVXS9z-YXC8aASTf3ghYjTtCVVQxQjGYa7daAUTms5XjcI62SXrX1qefOyqUlvF5E0jgUwObhk88FDPJ9An6pbi6m0U_ca5vAWoHXMicdapeYNt3VWaHWKdSAm3wPXbL-G8i3FhXBcvfQrws4RHR_yzSowIMwnPuPQIu4t9yBBPeQZl44v4h8rMoWHkrsX-nep2APaV3cEfzT8x4A_jHzIYYVNLhPWXm6_Ts6_Dh6H8pt5ic3kIMnhpyQCJm0BzuovkL-geN1eYH88uv0hdWHmoOwoIMk25CQzRzv6sHKk9oxQE321joxmyoMMzQF7aKYUqAlaWovkEbGl_yXt8GCEsPpsXpA3EtoH_zgyt97ruArXy1dczui14vH1RtrKb1-9SPWtB7eeN3MnKq_mjGnVfnMoNzr_JR4s57m0A12ylKdOnmZ3l5Zo23-zukWlKFpePVx9Gzinw-_ezAXx8dCKtA_1pJLPTCEB6tcEzjfq1_rF4GeU5ppE3bE_OgdpSupUGhhSw8OpLr6RfW6MoJZOR24zUgSt6tCNUeSQdPNj1jwkCOo2FPIMkZkpoiiHRH8HeDp23AmHM5b83Sld0DWEsRI8=w1047-h785-no


De RS was een full option machine met nog geen 4000km op de teller. Heerlijk! De schakelassistent was ff wennen, maar eenmaal gewend, was het daarna ff realiseren dat bij de S echt geschakeld moet worden.

Maar wat een machine is die S!!! Dat is pure emotie op twee wielen! *D *O* :]

Eigenlijk heb ik alleen maar in de eerste en tweede versnelling gereden, tegen de tijd dat ik op schakel naar 3 zit ik ver, ver, ver boven de wettelijk toegestane snelheden.

Maar nu een keuze maken, dat lukt me eigenlijk niet.

Want ik reed met deze weer lekker naar huis:

plzZhA8MKCeaDrXhH4PsNvn5LF2ARC3LbIgJ_V0gBXsP54FBhQYsFckncIfsOydKPnCAadq9VLSGFcK69VfkmsoGXZAbn7K6Kcjqbkwj-w3ijobaDOqqyqj9eGhz74xGDdycO0fxHO78Kq8tXl-8_6rP_CTA2SWG4YolKuvR0FPhp6lXQ7tj3JiDbLOffjM73-4I6JEvFqXZHnJ7fh_vErWBJ5tsjNU4myDsUM_Ft6VXnam5wuDnJe-kYWVlJHo9gZOWowDf5BrtemBYL3v5HvfEtZSC6RHBk74BfwFHpZHf0RM_WZPyEgICW7ZTwoDwHqh2lwWoI1_W5vidEESKfpJVZnQUkwq349LIk7fVb_EcmnkNKedeCp1TxRPvntut_WQP1g2UosA65Tk5dJCtSmzC9uvK-AMIF-bcfoMWMw437RX60IYM2A4AzHa5WVGW1nHjHZDd1EG_DoxynG-GULtvwJKZuYMq1Zd0Xy0Zp8sxvgU7T4Ag4KLmHDH83W3mdrHD9pMIJQQAB7cxheCQ6yNExRabdkPGlcFaHDjvrsTX8W6hB9Bwlk7sG4aIB6Lve7Pgo0MI-LyS8JWpdBDJF8bCEyxDWbT4hM09CgNTvWzHVOFzO0KvY_wwCVofFoyEOgoyfrMtLavTubnu3Xj57qbdA8akgm9sjas=w1047-h785-no


En toen bedacht ik...

deze RS combineert de leuke dingen van het hele R-principe. Voldoende vermogen, lekker hangen in de bochten, lekker remmen, knippertjes op de juiste manier, gevoel ( :] ), alleen een stukje betrouwbaarheid...

Dus mijn gedachte is nu eens naar Ede te rijden. Vragen wat zij denken dat er nog aan de rode RS gedaan moet worden en dan eens kijken wat ik ga kiezen.... :9
 
Tja, de 1200S, zo'n 80K mee weggereden, vnl. vakantiekilometers :]

full


Hele goeie herinneringen aan, echte pretfiets maar die op de langere afstanden op den duur wel wat te vermoeiend werd.
Maar dat lag vooral aan mij :/
 
Ik kan me dat goed voorstellen Peter. De nieuwe Rs is ook breed inzetbaar maar kost bijna 10 x zoveel als de oude RS. De S is lichter, mag meer toeren draaien, maar is niet zo breed inzetbaar, je zou hem er dan bij moeten nemen. Ron heeft een S gereden en is er ook mee op vakantie geweest, maar ik zou dan liever op een RS zitten. Ik heb zelf heel weinig betrouwbaarheids problemen ( en al helemaal geen schakelproblemen😅😅😅) en een S zou in dat opzicht ongeveer hetzelfde moeten zijn. Dus ik hoop dat je in Ede goede zaken kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
@ PPvandeP

Peter, zou je toch wat overwegingen willen meegeven als het gaat om keuzes:

De R1100RS: heeft een goede betrouwbaarheidshistorie, maar heeft wel zwakke punten en slijtage door ouderdom en km's helpen daarbij niet. Zou je alle zwakke punten willen wegnemen, dan moet je toch aan 2K EUR denken. Ik denk dat je daarvoor niet gaat kiezen.
Cijfer voor betrouwbaarheid, na forse update, op de schaal van 0-10: 7

De R1100RS is wel een goede reismotor; cijfer 7
Veiligheid: ook een 7 (oude ABS en vering wellicht niet meer in "nieuwstaat"

De 1200S: betrouwbaarheid: cijfer 8 en reismotor een 5
Geen oordeel over veiligheid, maar wellicht hoger dan de R1100RS

De 1200RS: betrouwbaarheid: cijfer 9 en reismotor een 7 (met een hoger/beter scherm)
Veiligheid: een 9; heeft moderne ABS, met bochten ABS en actieve vering (als je PRO neemt)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt....; is wellicht niet geheel objectief, maar toch.....

Roelof.
 
Ik kan me dat goed voorstellen Peter. De nieuwe Rs is ook breed inzetbaar maar kost bijna 10 x zoveel als de oude RS. De S is lichter, mag meer toeren draaien, maar is niet zo breed inzetbaar, je zou hem er dan bij moeten nemen. Ron heeft een S gereden en is er ook mee op vakantie geweest, maar ik zou dan liever op een RS zitten. Ik heb zelf heel weinig betrouwbaarheids problemen ( en al helemaal geen schakelproblemen😅😅😅) en een S zou in dat opzicht ongeveer hetzelfde moeten zijn. Dus ik hoop dat je in Ede goede zaken kunt doen.

Mwahhh, er is er 1 in Zeeland voor net geen 14k.... Voor 1.400 scoor je niet heel snel een R1100RS....

Ik had Peter vd P al een link naar die RS gestuurd (tip kwam van Thijs).

Verders heb ik geen verstand van S fietsen. Heb op een R1150R gereden, errug naked en dat is zo'n S dan ook. De zithouding lijkt mij wat te sportief, op een R1200RS zit ik sportief genoeg. Ik deel de mening van Roelof dat je met gemak een hele dag weg kan tuffen op een RS, dat is Ron ook op R1100S gelukt, maar ik vermoed dat het niet velen gegeven is een hele dag op een R1100S te zitten zonder de volgende dag wakker te worden met een pijntje hier of daar.

De analyse van Roelof is "Spot ON!".

Ik deel ook de mening van Popopeter dat ze in Ede best wat voor je kunnen betekenen. Het gat met een aanschaf van een goede okkasie R1200RS wordt dan wel theoretisch wat kleiner, als je bij MSA de R1100RS laat opknappen zodanig dat je voorlopig geen sores hebt, dan zal de portemonnee waarschijnlijk toch getrokken moeten worden. Geld dat ook in een R1200RS kan gestoken worden. Of een ander motor. Enfin, hartstikke leuk, zo'n zoektocht naar een eventuele opvolger, maar keuze stress is ook stress.... _O-
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Ron, al eerder gezegd: het water loopt me in de mond😅😅😅. Jij illustreert ook hoe je je motor naar je hand kunt of moet zetten om het gebruiksgemak of rijplezier te vergroten.
 
Laatst bewerkt:
Er is altijd ruimte voor verandering, verfraaiing of verbetering inderdaad.
Een beetje eigen maken, zeg maar.
 
Vandaag een testdagje gehad. Van alles dat ik wilde proberen ben ik teruggebracht tot twee uiterste machines:
De RS en de S.

Heb je ook de ST overwogen en op proef gereden? Want, *geheel objectief* }) dit type is echt best of both worlds. Sportief, windbescherming, voldoende vermogen en laadvermogen met systeemkoffers. Duo zit als een koning(in)....Misschien alleen lastig een goed exemplaar te vinden, maar wel beter betaalbaar dan en RS. (Een proefritje op één van mijn ST's mag altijd gemaakt worden.) Op deze site kun je voor de meeste fietsen de zithouding 'in elkaar laten vloeien' super tooltje om de verschillen te visualiseren.
 
Grappig.


i-j7zBrnk.jpg



R1200S vs R1100S vs R1200ST vs R1200RS vs R1200RT

En voor de grap mn oude Speed er ff bijgezet... :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan