Mijn ZZR1100-EML

dat is een interessant plaatje. jouw hele voorwiel hangt aan 1 gelagerde as🤔 de asstomp aan de bovenkant is dat geen afdekkap om het interne lager te beschermen.
 
dat is een interessant plaatje. jouw hele voorwiel hangt aan 1 gelagerde as🤔 de asstomp aan de bovenkant is dat geen afdekkap om het interne lager te beschermen.

Het is in ieder geval geen los kapje. Beetje vreemd dat dat deel bewerkt is, dat zou je normaal niet doen.
Het hele spul staat op de onderste arm.

Nog een uitdaging;

Het wiellager wordt op de asstomp gehouden met een soort bus met buitendraad die ín de asstomp draait. Ik wil een hulpstuk maken om het lager er weer netjes op te duwen.
Maarrrr, de bus heeft buitendraad M40x1.5 linkse draad En dat kan ik dus nergens vinden. Er lijken fuseekogels te zijn met die draadmaat, maar ik denk dat gewone rechtse draad is. Iemand een idee??
 
Laatst bewerkt:
oké geen kapje dus. maar waar draait de asstomp omheen. om de asstomp of om het asstuk(de ophanging) misschien nog duidelijker. waar zit het lager. en wat voor een lager is het. 😎😎
 
dat wordt gelijk weer een serieus sleutel klusje.

wel goed om dat gelijk te doen, dan weet je tenminste waarmee je onderweg bent
 
is het niet mogelijk om het lager en huis op te warmen. het wordt koud vannacht en dan een warm lager. dat gaat meestal zeer goed en dan het laatste stukje met de originele bout aan draaien.
 
zit me nu te bedenken hoe ik dat fusee stuk zou maken. en kom tot de conclusie dat mooi opmaat gemaakte deel bovenop waarschijnlijk een opspan vlak is om het fusee stuk te kunnen vervaardigen. gr succes
 
dat wordt gelijk weer een serieus sleutel klusje.

wel goed om dat gelijk te doen, dan weet je tenminste waarmee je onderweg bent

Dat er werk aan zat wist ik, remmerij heb ik gemerkt tijdens de proefrit. Beetje jammer van de schijf, dat is een behoorlijk kostenplaatje.
Maar remmerij is belangrijk, dus het moet goed zijn.

Sleutelen is geen probleem, doe het graag. Uit te houden in garage, radio erbij...
 
En Verwarming uren vol te houden
Dat er werk aan zat wist ik, remmerij heb ik gemerkt tijdens de proefrit. Beetje jammer van de schijf, dat is een behoorlijk kostenplaatje.
Maar remmerij is belangrijk, dus het moet goed zijn.

Sleutelen is geen probleem, doe het graag. Uit te houden in garage, radio erbij...
 
Jawel, daar is al eens over geboomd hier. Blijkbaar komt een schijf van ene Audi in de buurt. Enkel moet het hart eruit gedraaid worden (en dus de schijf aan de buitenkant ingespannen), dan nog een hele rits gaatjes erin voor de m6 bevestigingsbouten.
Dat inspannen gaat me al niet lukken, ook niet bij Mielko denk ik.
 
is het mogelijk dat je een foto maakt van het fusee stuk maar dan van onder ik ben wel heel benieuwd hoe dit fusee stuk gelagerd is. het ziet er wel heel simpel uit.
 
Met de schijf naar AOC toe eens zien of daar voorbeelden zijn van remschijven?
Een voorbeeld heb je van alle gaten op elkaar klemmen en boren is toch geen probleem lijkt mij.
En draaiwerk dat laat ik een ander doen, mijn verspanende kwaliteiten zijn erg slecht.
 
Met de schijf naar AOC toe eens zien of daar voorbeelden zijn van remschijven?
Een voorbeeld heb je van alle gaten op elkaar klemmen en boren is toch geen probleem lijkt mij.
En draaiwerk dat laat ik een ander doen, mijn verspanende kwaliteiten zijn erg slecht.

Het is niet zo eenvoudig, buitenmaat 280mm. Dan moet je al een hele grote draaibank hebben (uitbesteden aan professional dus). Het is niet enkel het hart eruit draaien, ook een pasvlak/rand. Als je dat moet laten aanpassen plus de kosten van een schijf kom je een heel eind denk ik zo.

Trouwens telefonisch bijzonder netjes geholpen vanuit Breda door de EML dealer. Ik wist niet zeker hoe de naaf eraf moest en daar heb ik over gebeld. De schijf daar ook besteld.

@Bram de Viking; ik zal er morgen na het schoonmaken wat duidelijke foto's van maken.
 
Het is niet zo eenvoudig, buitenmaat 280mm. Dan moet je al een hele grote draaibank hebben (uitbesteden aan professional dus). Het is niet enkel het hart eruit draaien, ook een pasvlak/rand. Als je dat moet laten aanpassen plus de kosten van een schijf kom je een heel eind denk ik zo.

Trouwens telefonisch bijzonder netjes geholpen vanuit Breda door de EML dealer. Ik wist niet zeker hoe de naaf eraf moest en daar heb ik over gebeld. De schijf daar ook besteld.

@Bram de Viking; ik zal er morgen na het schoonmaken wat duidelijke foto's van maken.


Ga er maar van uit dat EML die schijven zelf maakt. Ze hebben een heel regiment verspanende cnc machine's, dus dat maken is geen probleem voor hen. En het verkopen ook niet, zeker niet van reservedelen. Want, ja; als jij iets kunt maken wat een ander niet kan........
 
Och, de rest is niet heel bijzonder of slijtage gevoelig denk ik. Ik vind het wel mooi en doordacht in elkaar zitten. De hele naaf is erg netjes gemaakt en helemaal niet zwaar eigenlijk.
Gaat allemaal netjes uit elkaar.

De zijspanschijf is voor weinig in Duitsland te koop, achterwiel heeft niets bijzonders. Klauwen zijn ook standaard spul en de stuurkogels zijn ook al bekend (volgens een bouwer uit het hoge noorden).

Kan niet wachten tot de verse klauwen en schijf erop zitten. Teller is ook onderweg, als die er is het dashboard maar eens met de Dremel bewerken.
 
De broek kan uit het bed van mijn draaibank gehaald worden,dus je kunt ook grote diameter kwijt .
Je weet waar ik woon ,je gaat je gang maar
 
De broek kan uit het bed van mijn draaibank gehaald worden,dus je kunt ook grote diameter kwijt .
Je weet waar ik woon ,je gaat je gang maar

Maar om het hart uit te draaien, zul je toch de buitenkant moeten inklemmen? Dat betekend dat de klauwen 300mm rond aan moeten kunnen. Da's best groot.

Zal de oude bewaren, dan kunnen we eens kijken :)
 
Laatst bewerkt:
2e Center in de klauwplaat,en vast center aan de andere kant,zo prik je je werkstuk tussen 2 centers,dan alleen nog iets maken om je werkstuk mee te laten draaien met je klauwplaat
Foto-6NO4KVAU.jpg
 
Als je van een gewone auto schijf (audi heeft er één met de juiste buitenmaat en dikte 280/13mm) dit wil draaien;
540.jpg

Dan zul je hem toch buitenom in moeten spannen om het hele hart eruit te draaien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan