Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Heeft iemand enig idee of het achterspatbord van de '17 editie ook op de '16 past? Ik krijg zoveel water in mn nek steeds...
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier zijn kettingset al vervangen?

Welke set is aan te raden?

Heb gekozen voor de ZVMX van DID, gekocht bij een onderdelenleverancier niet ver bij jou vandaan :P. Vond de originele ketting wat aan de smalle kant, zeker voor een 900.. Oja, heb tevens een origneel voorkettingwiel gestoken, met de rubberen kraag erop. Die was in verhouding nog het duurst.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Kees,

Die heb ik inderdaad ook op het oog.

kettingset Yamaha MT-09

Wat was jouw km stand toen je de ketting moest wisselen?

De mijne staat op 27000 en de ketting heeft een strak stuk van 0,5 mm
Tandwielen zijn nog in zeer goede staat dus die hebben niet veel te lijden gehad.

De set wordt geleverd met JT tandwielen maar jij prefereert toch originele?
 
Hoi Kees,

Die heb ik inderdaad ook op het oog.

kettingset Yamaha MT-09

Wat was jouw km stand toen je de ketting moest wisselen?

De mijne staat op 27000 en de ketting heeft een strak stuk van 0,5 mm
Tandwielen zijn nog in zeer goede staat dus die hebben niet veel te lijden gehad.

De set wordt geleverd met JT tandwielen maar jij prefereert toch originele?

Hallo Andy,

Inderdaad bij Jossmit :). Veelal wordt beweerd dat de originele spullen van betere kwaliteit zijn. Voor het voortandwiel geloof ik dat, voor de ketting niet. Die is in mijn optiek gewoon te licht voor een dergelijke motor. Het was mij vooral om het voorste kettingwiel te doen, die gaat vaker rond en heeft een rubberen borst voor een rustigere loop.

Ik moet zeggen, was eerst sceptisch over het vervangen bij 26.650 km (komt aardig overeen met de jouwe), maar toen ik de ketting eraf had was ik meteen om. Dat ding zat echt vol met strakke punten, niet normaal. Sommige kreeg je met de hand niet eens meer bewogen. Dat het ding nog rond ging is een wonder, terwijl ik een zeer actieve smeerder ben (met OSCO).. Wat bij mij opviel was dat de ketting zich als een soort zaagtand manifesteerde als ie onderaan 'retour' ging van voorkettingwiel naar achterkettingwiel.

JT ligt in de schuur om er een keertje opgelegd te worden, zal niet heel lang meer duren aangezien ik er alweer 12.000 km mee gereden heb. Dan gaan we meteen merken wat een KTW zonder borst doet..
 
Laatst bewerkt:
Hallo Andy,

Inderdaad bij Jossmit :). Veelal wordt beweerd dat de originele spullen van betere kwaliteit zijn. Voor het voortandwiel geloof ik dat, voor de ketting niet. Die is in mijn optiek gewoon te licht voor een dergelijke motor. Het was mij vooral om het voorste kettingwiel te doen, die gaat vaker rond en heeft een rubberen borst voor een rustigere loop.

Ik moet zeggen, was eerst sceptisch over het vervangen bij 26.650 km (komt aardig overeen met de jouwe), maar toen ik de ketting eraf had was ik meteen om. Dat ding zat echt vol met strakke punten, niet normaal. Sommige kreeg je met de hand niet eens meer bewogen. Dat het ding nog rond ging is een wonder, terwijl ik een zeer actieve smeerder ben (met OSCO).. Wat bij mij opviel was dat de ketting zich als een soort zaagtand manifesteerde als ie onderaan 'retour' ging van voorkettingwiel naar achterkettingwiel.

JT ligt in de schuur om er een keertje opgelegd te worden, zal niet heel lang meer duren aangezien ik er alweer 12.000 km mee gereden heb. Dan gaan we meteen merken wat een KTW zonder borst doet..

De originele ketting is ook een DID.
Jouw bevinding zegt dat dit niet de versterkte versie is maar de normale.
Dus voor mij ook een versterkte als volgende.
Maar even kijken of ik een origineel tandwiel kan scoren bij de Yamahadealer.

Bij mijn laatste beurt in april bij 20.000 km was de ketting nog in goede staat volgens de monteur
Heb hem voor mijn laatste ritje Westerwald in oktober nog gesteld maar merkte al wat onrust in de aandrijving.
Dus mooi een nieuwe set erop in het voorjaar.

Jouw MT gaat ook al aardig richting de 40.000 km dus :)

Nog geen plannen om hem in te ruilen voor een 2017/18 model?
Als ik de testen mag geloven is deze echt flink verbeterd tov het eerste type.

Deze mannen van motocyclist weten wel waar ze over praten


De nieuwe is niet meer in matt grey dus ik wacht nog even(alhoewel de matzwarte ook wel heel mooi is) :) :)
 
De originele ketting is ook een DID.
Jouw bevinding zegt dat dit niet de versterkte versie is maar de normale.
Dus voor mij ook een versterkte als volgende.
Maar even kijken of ik een origineel tandwiel kan scoren bij de Yamahadealer.

Bij mijn laatste beurt in april bij 20.000 km was de ketting nog in goede staat volgens de monteur
Heb hem voor mijn laatste ritje Westerwald in oktober nog gesteld maar merkte al wat onrust in de aandrijving.
Dus mooi een nieuwe set erop in het voorjaar.

Jouw MT gaat ook al aardig richting de 40.000 km dus :)

Nog geen plannen om hem in te ruilen voor een 2017/18 model?
Als ik de testen mag geloven is deze echt flink verbeterd tov het eerste type.

Deze mannen van motocyclist weten wel waar ze over praten


De nieuwe is niet meer in matt grey dus ik wacht nog even(alhoewel de matzwarte ook wel heel mooi is) :) :)

Deze MT gaat niet weg voor een nieuwe, bij bevalt veel te goed en ik vind m mooier dan de nieuwe. Bovendien is ie net ingereden *O* en heb ik een Streetbox! Deze winter ga ik de klepspeling controleren en, indien nodig, stellen. Daarnaast nog alle klussen die horen bij groot onderhoud. En o ja, komen low-friction seals in de vork.

De originele ketting is inderdaad niet de versterkte versie, maar ik moet mijn vorige post iets nuanceren. Het kan best zijn dat de originele ketting van betere kwaliteit is dan een after-market DID ketting, allebei in de VX uitvoering. De af-fabriek onderdelen worden immers gemaakt op spec van de motorfabrikant. Dus het wil niet zeggen dat je precies dezelfde ketting krijgt als je de VX bestelt. Wel als je die uit de onderdelencatalogus van Yamaha bestelt, maar dan krijg je ook een Yamaha prijs :z. Mijns inziens is de MT beter af met een versterkte ketting. Bij de versterkte versie zijn de platen dikker, dus is de ketting meer bestand tegen rek.

Toch blijft de MT in mijn optiek een beetje een lastig geval aangaande de ketting(speling). De voorgeschreven speling van 5 tot 15 [mm] is niet echt een geruststelling, hoewel ik zelf niet de stand van de draaipunten gecontroleerd heb. Ik hou zelf 20 [mm] als ondergrens aan. Teveel speling (> 25 [mm]) kan resulteren in een beschadigde achterbrug, aldus Yamaha.
 
Laatst bewerkt:
ys-gear-mt-09.jpg


In Japan kun je deze conversie laten maken bij Y's Gear 8-)
 
Weet iemand waarom de YAMAHA MT 09 SPORT TRACKER (€9.990,-) goedkoper is dan de "normale" 09 ( 10.699,- ) ?
 
Sport tracker is enkel '15 en '16, en de 'gewone' die jij bedoelt is waarschijnlijk de '17.
Ik heb er een en vind 'm toch de best looking ^^
 
Sport tracker is enkel '15 en '16, en de 'gewone' die jij bedoelt is waarschijnlijk de '17.
Ik heb er een en vind 'm toch de best looking ^^

Thanks!
Je bedoelt alleen gemaakt in het jaar 2015 en 2016 lijkt me?

Ik zag er een te koop staan maar daar staat bij: Bouwjaar: 2017 ?
 
Laatste Sport Tracker rolde in 2016 van de band.

In vergelijking met het '17 model heb je op de Sport Tracker geen Quick shifter, geen Tractie controle en een beperkt instelbare voorvering (damping vs. Rebound & damping).

Other than that is het dezelfde machine.
 
Laatste Sport Tracker rolde in 2016 van de band.

In vergelijking met het '17 model heb je op de Sport Tracker geen Quick shifter, geen Tractie controle en een beperkt instelbare voorvering (damping vs. Rebound & damping).

Other than that is het dezelfde machine.

Duidelijk, dank voor de info!

Quick shifter lijkt me wel erg fijn, vraag me alleen af of die net zo goed is als op de Street Triple R?

Twijfel erg tussen die twee namelijk...
 
Duidelijk, dank voor de info!

Quick shifter lijkt me wel erg fijn, vraag me alleen af of die net zo goed is als op de Street Triple R?

Twijfel erg tussen die twee namelijk...
De twee motoren in het algemeen(als je het mij vraagt),

Als jouw rijstijl aan de sportieve zijde van de schaal ligt, Street Triple R.
Als jouw rijstijl aan de tour/ontspan/beetje sportief zijde van de schaal ligt, MT 09.


Even strikt de Quick shifters genomen: Ik vind Yamaha zijn Quick shifter vrij grof. Goed, maar grof. Als je de Triumph hebt gereden en die als soepel hebt ervaren kun je concluderen dat die van Yamaha niet zo goed is.

Los van wat ik/iedereen/reviews er over zeggen, als je het zeker wilt weten, ga even proefrijden.
 
Voor die 700 euro zou ik voor de '17 gaan. Gaat langer zijn geld waard blijven en de nieuwe shit (zoals hierboven genoemt + de minder jerky throttle respons) is best nice!

edit: dacht dat je bedoelde tussen de voor-en-na '17.

Ik ben ook eerder een sportieve rijder en ik heb toch voor de MT gekozen. Dat was wel eerder een 'emotionele' keuze :p
 
Laatst bewerkt:
De twee motoren in het algemeen(als je het mij vraagt),

Als jouw rijstijl aan de sportieve zijde van de schaal ligt, Street Triple R.
Als jouw rijstijl aan de tour/ontspan/beetje sportief zijde van de schaal ligt, MT 09.


Even strikt de Quick shifters genomen: Ik vind Yamaha zijn Quick shifter vrij grof. Goed, maar grof. Als je de Triumph hebt gereden en die als soepel hebt ervaren kun je concluderen dat die van Yamaha niet zo goed is.

Los van wat ik/iedereen/reviews er over zeggen, als je het zeker wilt weten, ga even proefrijden.

Ga zeker eerst proefrijden.
De 09 is zwaarder dus die zal op de snelweg ook wel wat stabieler zijn lijkt me.

Qua Quick shifter, daar was ik al bang voor.
 
Voor die 700 euro zou ik voor de '17 gaan. Gaat langer zijn geld waard blijven en de nieuwe shit (zoals hierboven genoemt + de minder jerky throttle respons) is best nice!

edit: dacht dat je bedoelde tussen de voor-en-na '17.

Ik ben ook eerder een sportieve rijder en ik heb toch voor de MT gekozen. Dat was wel eerder een 'emotionele' keuze :p

Yep, lijkt me ook.
Kiezen is ook ongelofelijk moeilijk, soms lijk je er uit te zijn ( in je hoofd ) en dan weer twijfelen...

Maar ik ga eerst rijden, dat bepaalt het tenslotte!

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Ga zeker eerst proefrijden.
De 09 is zwaarder dus die zal op de snelweg ook wel wat stabieler zijn lijkt me.

Qua Quick shifter, daar was ik al bang voor.

Als je voor de MT 09 zou gaan, is een heel andere zitpositie dan de Triumph, naar mijn idee veel beter voor de openbare weg, waar de meesten van ons rijden, meer richting supermotard. Als ik moest kiezen, sinds 6 jaar KTM sm rijdend, ik zou geen seconde twijfelen en voor een MT 09 gaan.
 
Altijd lastig inderdaad kiezen. Zelfde struggle gehad. XSR, MT-09 en uiteindelijk deze week Street Triple R gekocht. Kwam een hele mooie voorbij in de juiste kleur, met goede km stand voor goede prijs. Dat gecombineerd met alle lovende recensies heeft mij doen kiezen voor Street. Echter het zou zo maar kunnen dat er over een paar jaar toch een MT09 komt ivm zithouding. Street is relatief klein/gedrongen. MT09 voelt stuk ruimer aan en meer recht op. Mmm ik wacht wel op een mooie 2e-hands MT09SP.
 
Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan en ben voor MT09 gegaan puur voor de zithouding, street triple was indd te klein voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Altijd lastig inderdaad kiezen. Zelfde struggle gehad. XSR, MT-09 en uiteindelijk deze week Street Triple R gekocht. Kwam een hele mooie voorbij in de juiste kleur, met goede km stand voor goede prijs. Dat gecombineerd met alle lovende recensies heeft mij doen kiezen voor Street. Echter het zou zo maar kunnen dat er over een paar jaar toch een MT09 komt ivm zithouding. Street is relatief klein/gedrongen. MT09 voelt stuk ruimer aan en meer recht op. Mmm ik wacht wel op een mooie 2e-hands MT09SP.

Gefeliciteerd Senna46, het is een gaaf ding!
 
Terug
Bovenaan Onderaan