Het Grote SV650S 99-02 Topic deel 16 The Summer edition

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond,

Leuk man al die testverslagen, en mooie foto's van Zolder, dat modderverhaal is niet mijn ding geloof ik maar de stuurman heeft wel veel vlezier aan zo te zien :} .
Zolder in het voorjaar, nu al zin in :] dan nog in straat trim, maar dat mag de pret niet drukken :P En dat je het de dikke supersports nog best lastig kan maken in de bochten met een lichte fiets (of een oud barrel zoals mijn andere circuitfiets) had ik ook al eens gemerkt. Die dikke fietsen rijden heel "hoekig" maar ze knallen wel heel hard voorbij op het rechte stuk :o

Maargoed, ik heb vandaag het pretpakket dat bij mn SV hoorde nog even opgehaald *O* *O*

[afbeelding]

Echt bijna alles voor de vorkombouw zit er bij, alleen wielbussen heb ik niet gevonden, maar die draai ik zelf wel. Er zitten zelfs originele suzuki boutjes bij voor de remklauwen enzo :P en ook de stofkap waarvan ik eerst dacht dat die er niet bij zou zitten. Kortom, moet een probleemloze ombouw worden zou ik zeggen :P

Ik ga eens testverslagen lezen!

Later,

Loek

Ik wil ook wel zo'n pretpakket hebben! :o
 
Ik heb net iets gelezen!

Weet niet of jullie weten of dit mogelijk is?
De SV1000 gebruikt een hydraulische koppeling.
Is deze op een SV650 te zetten? :o O-)
 
Heej,

Hydraulische en mechanische koppelingsmechanieken zijn volgens mij nooit 1 op 1 uitwisselbaar... ongeacht of je nu een hydraulische van de grote broer neemt of van een compleet ander merk.

Dat wil niet zeggen dat je het niet pas kan maken. Je zult op de een of andere manier de hydraulische slave cylinder op het koppelingsdeksel moeten monteren en het asje dat door het blok gaat om de koppeling te bedienen op lengte moeten maken, dan kan het....

Maar waarom? je SV heeft al een vederlichte bediening :9 (vind ik tenminste _O- )

Later,

Loek
 
Ik heb net iets gelezen!

Weet niet of jullie weten of dit mogelijk is?
De SV1000 gebruikt een hydraulische koppeling.
Is deze op een SV650 te zetten? :o O-)

Onmogelijk :+

NT4QWIK.jpg


Ik heb wat van de slave afgevijld zodat hij tussen de mounts past. Tegenovergestelde van wat ze bij die gladius hebben gedaan dus.

Bij mij was het mechanisme op het blok versleten, toen vond ik het ook leuk om de conversie te doen i.p.v. vervangen met origineel spul.

Het bedienen van mijn koppeling kost echter niet weinig kracht vergeleken met de nog netjes werkende kabel op de rode SV. Ik zag laatst dat er wat opgedroogde remvloeistof langs de rand van de slave-zuiger zit. Ik hoop dat dat de oorzaak is; schoonmaken, nieuwe seal erin en dan zou hij een stuk soepeler moeten lopen. Zal het wel even laten weten als ik dat gedaan heb.
 
Onmogelijk :+

[afbeelding]

Ik heb wat van de slave afgevijld zodat hij tussen de mounts past. Tegenovergestelde van wat ze bij die gladius hebben gedaan dus.

Bij mij was het mechanisme op het blok versleten, toen vond ik het ook leuk om de conversie te doen i.p.v. vervangen met origineel spul.

Het bedienen van mijn koppeling kost echter niet weinig kracht vergeleken met de nog netjes werkende kabel op de rode SV. Ik zag laatst dat er wat opgedroogde remvloeistof langs de rand van de slave-zuiger zit. Ik hoop dat dat de oorzaak is; schoonmaken, nieuwe seal erin en dan zou hij een stuk soepeler moeten lopen. Zal het wel even laten weten als ik dat gedaan heb.


Nice!!
Maar heb je dan ook de stift van de SV1000 gepakt?
En de master etc ook van de SV1000?

Laat maar weten hoe de koppeling voelt als het gefixed is, ben zeer benieuwd!
 
Er zijn eigenlijk nog wel meerdere mods die ik wil toepassen.
Zoals de camshafts van de pointy erin, en de dubbele koplamp van onze amerikaanse vrienden.
Zodat ik 2x h4 heb, en als ik dan groot licht doe, dat alles brand (2x dim, 2x groot)

Ik moet alleen kijken of mijn zekering dat aan zou kunnen, mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik extra kabels moeten trekken om de warmtegeneratie tegen te gaan.

Mocht dit laatste het geval zijn, dan wordt het aardig veel werk -O-


Edit:
Volgens het schema heeft mijn motor 15A voor dim en 15A groot licht.
Dit zou betekenen dat ik in theorie 180 watt erop kan zetten!

Dit lijkt mij dan ook genoeg om de mod door te zetten :)



Edit 2:
Ik lees nu op internet dat het eigenlijk niet mogelijk is, omdat bij het branden van beide draden in één lamp, de lamp dan kapot gaat -O-


Edit 3:
Het komt er dan op neer dat ik 2 x dim wil, en met groot licht 2 x groot wil.
Het vervelende is dat mijn motor, als ik groot licht doe, de dim aan blijft.
Weer iemand of dit in de schakelaar aangepast kan worden, voordat ik zelf dat ding uit elkaar haal? :P
Mocht dat niet kunnen, dan zou ik een 3-way relay aan moeten sluiten op de schakelaar, en de bestaande kabels moeten verwijderen van de schakelaar en op de relay aan moeten sluiten.
Hier heb ik eigenlijk weinig zin in -O-
 
Laatst bewerkt:
Nice!!
Maar heb je dan ook de stift van de SV1000 gepakt?
En de master etc ook van de SV1000?

Laat maar weten hoe de koppeling voelt als het gefixed is, ben zeer benieuwd!

Jep, stift van de SV1000 en die een stukje inkorten. Zal het laten weten, maar ben voorlopig nog wel even aan het sleutelen aan de achterbrugwissel.

Nokkenassen van de 2g staan bij mij ook nog op het programma. Liggen al een tijdje op de plank, tijdgebrek :9.

De dubbele koplampen kan ik niet over meepraten, kan me wel voorstellen dat zo'n pit te heet wordt als beide draden gloeien. Scheelt het dimlicht veel voor de lichtopbrengst/heb je dat echt nodig?

Edit:
Ah, dat ja:
Edit 3:
Het komt er dan op neer dat ik 2 x dim wil, en met groot licht 2 x groot wil.
Het vervelende is dat mijn motor, als ik groot licht doe, de dim aan blijft.
Weer iemand of dit in de schakelaar aangepast kan worden, voordat ik zelf dat ding uit elkaar haal? :P
Mocht dat niet kunnen, dan zou ik een 3-way relay aan moeten sluiten op de schakelaar, en de bestaande kabels moeten verwijderen van de schakelaar en op de relay aan moeten sluiten.
Hier heb ik eigenlijk weinig zin in -O-

Durf zo niet te zeggen of je dat kunt aanpassen in de schakelaar. Maar bij de N gaat het dimlicht uit bij grootlicht. Misschien moet je daar onderdelen van scoren?
 
Laatst bewerkt:
Jep, stift van de SV1000 en die een stukje inkorten. Zal het laten weten, maar ben voorlopig nog wel even aan het sleutelen aan de achterbrugwissel.

Nokkenassen van de 2g staan bij mij ook nog op het programma. Liggen al een tijdje op de plank, tijdgebrek :9.

De dubbele koplampen kan ik niet over meepraten, kan me wel voorstellen dat zo'n pit te heet wordt als beide draden gloeien. Scheelt het dimlicht veel voor de lichtopbrengst/heb je dat echt nodig?

Edit:
Ah, dat ja:Durf zo niet te zeggen of je dat kunt aanpassen in de schakelaar. Maar bij de N gaat het dimlicht uit bij grootlicht. Misschien moet je daar onderdelen van scoren?

Aha!
Ik heb een kameraad met een N!
Ik zal samen met hem ook zijn schakelaar uit elkaar halen om lekker te kijken *O* !

Kom er maar in Ivo!!! _O-
 
Aha!
Ik heb een kameraad met een N!
Ik zal samen met hem ook zijn schakelaar uit elkaar halen om lekker te kijken *O* !
Kom er maar in Ivo!!! _O-
De stuurschakeleaars van de S en de N zijn op de lengte van de kabel na hetzelfde. De schakeling zit 'm in de kabelboom. Je zult een relais moeten gebruiken waarmee je dimlicht uitschakelt igv. spanning op de voedende draad naar het grootlicht.
 
Laatst bewerkt:
deze:
full

het relais zelf kun je in de koplampunit nog wel kwijt.
Daar kun je ook gemakkelijk draden verlangen.
Veel minder werk dan de kabelboom onder handen nemen.
 
Laatst bewerkt:
deze:
[afbeelding]
het relais zelf kun je in de koplampunit nog wel kwijt.
Daar kun je ook gemakkelijk draden verlangen.
Veel minder werk dan de kabelboom onder handen nemen.

Ik weet inderdaad dat ik zo'n relais nodig zou hebben, maar dan de vraag hoe ik die aan moet sluiten.
ik kom dan alleen maar op loops uit, dat of groot licht of dimlicht deze schakelt.
Het rare is dat als ik kijk in de wiring diagram van de SVs normaal ligt OOK uitgeschakeld zou moeten worden.
 
Ha! Ik hoop me binnenkort wat vaker in dit topic te gaan mengen want ik verwacht dat m'n eerste motor een 1st gen SV650 gaat worden. *D Ik ga komende week bij wat SV650's kijken, dus ik ben benieuwd. Een van die motoren heeft alleen al wel 62K+ gelopen. Nu weet ik dat onderhoud en staat meer zegt dan een kilomterstand, maar wat kan dit model makkelijk halen indien ie goed onderhouden wordt?

Of beter om toch naar iets te kijken met een paar duizend km's minder op de teller? Jullie zijn de SV650 pro's, en natuurlijk kun je niet zomaar iets beoordelen wat je niet hebt gezien/gehoord, maar toch :P
 
Laatst bewerkt:
Ha! Ik hoop me binnenkort wat vaker in dit topic te gaan mengen want ik verwacht dat m'n eerste motor een 1st gen SV650 gaat worden. *D Ik ga komende week bij wat SV650's kijken, dus ik ben benieuwd. Een van die motoren heeft alleen al wel 62K+ gelopen. Nu weet ik dat onderhoud en staat meer zegt dan een kilomterstand, maar wat kan dit model makkelijk halen indien ie goed onderhouden wordt?

Of beter om toch naar iets te kijken met een paar duizend km's minder op de teller? Jullie zijn de SV650 pro's, en natuurlijk kun je niet zomaar iets beoordelen wat je niet hebt gezien/gehoord, maar toch :P

Hoi Ellen, welkom hier!

Goede keuze, een SV is uitermate geschikt als eerste motor, maar ook lekker wendbaar, en snel genoeg.
Ze kunnen die kilometerstand halen bij goed onderhoud, kijk maar naar die van Prut-potje en RogerSV, die staan al bijna op een ton.

Toch zou ik je adviseren er 1 te kopen met een lagere stand, je bent bij een tweedehands nooit echt zeker dat ie goed z'n onderhoud heeft gehad. En hoe er mee om gegaan is..
De mijne zit nu pas op 30.000, en is van 2002. Ze zijn er nog wel! Als je er een ziet van rond de 25 tot 30.000, let dan op of de kleppen gesteld zijn, dit moet bij 24.000 gebeuren.

Is het rijbewijs al binnen? Ik meen je wel eens gezien te hebben in het lesserstopic, kan er ook naast zitten hoor, ;)

Succes met het vinden van een mooie SV!

Groetjes, :)
 
Laatst bewerkt:
Ha! Ik hoop me binnenkort wat vaker in dit topic te gaan mengen want ik verwacht dat m'n eerste motor een 1st gen SV650 gaat worden. *D Ik ga komende week bij wat SV650's kijken, dus ik ben benieuwd. Een van die motoren heeft alleen al wel 62K+ gelopen. Nu weet ik dat onderhoud en staat meer zegt dan een kilomterstand, maar wat kan dit model makkelijk halen indien ie goed onderhouden wordt?

Of beter om toch naar iets te kijken met een paar duizend km's minder op de teller? Jullie zijn de SV650 pro's, en natuurlijk kun je niet zomaar iets beoordelen wat je niet hebt gezien/gehoord, maar toch :P

Km stand zegt niet veel inderdaad.
Onderhoud is belangrijker.
Ik heb de motor met 18.000 km gekocht, en deze staat inmiddels over de 91.000 km
Ik vervang elk jaar de olie, en heb een olietemperatuurmeter ingebouwd, zodat ik weet wanneer ik meer gas kan geven.

anders dan de gebruikelijke slijtageonderdelen heb ik eigenlijk niet gehad.
Ivo (ook op dit forum) kocht ook een SV met 18.000 maar deze had een kapotte klep.

voel voor de testrit even voorzichtig aan de uitlaatbochten en/of blok.
Het is nu koud, en een koude start zegt meestal veel over de motor *O*
 
Hier een voorbeeld van het aansluiten van handvatverwarming of een ander elektrisch accessoire via zo'n zelfde relais.

full


Hiemee kun je beredeneren hoe zo'n relais werkt en waar de spanning op wordt geschakeld bij bekrachtigen van het relais. de stuurspanning komt op pins 85 (+) en 86 (-). De + die je wilt doorkoppelen zet je op pin 30. Als er geen stuurspanning op pin 85 wordt gezet komt de spanning van 30 ook op pin 87a, en als er wel spanning op 85 komt gaat de spanning van pin 87a af (die komt dus op je dimlicht, en dat schakel je dan uit) en komt de spanning op pin 87. Er zijnmeerdere (2 om exact te zijn) manieren het zaakje te schakelen zodat het zal doen wat je wilt dimlicht uit bij inschakelen grootlicht). Aftakking maken van de massa en op 86 zetten. De + draad voor grootlicht op 85 zetten. De massa op de lamp gewoon laten zitten. de draad die dimlicht voedt uit de kabelboom op 30 zetten, en een verbinding maken tussen 87a en de pin van de lamp die het dimlicht voedt. Ook een verbinding maken tussen pin 87 en de pool aan de lampvoet die de grootlichtspiraal van spanning voorziet.

Als je bij de SV650S kabelboom dan dimlicht aanzet is het relais niet bekrachtigd en komt de spanning vanuit de kabelboom naar pin 87a, en die gaat door naat de dimgloeidraad. Als je grootlicht aanzit wordt het relais bekrachtigd en schakelt ie van 87a naar 87, waardoor de spanning die normaal op het dimlicht blijft staan van het dimlicht naar het grootlicht, en werkt het net zoals bij de N. Er brandt altijd maar 1 gloeidraad in de lamp.

Is duidelijk zo? Zoe niet mak ik even een tekeningetje.

Bij de N blijft bij seinlicht ook het dimlicht branden. Dat is maar heel even meestal dus geen probleem. Bij de schakeling zoals hierboven is dat niet zo en brandt er altijd maar maximaal 1 spiraal. Daar kun je me leven toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoeld.
Maar ik weet niet of dit gaat werken.

Zoals ik het nu begrijp, heb je de dimlichtkabel + op de 30, en met de grootlichtkabel schakel je het relais.

De dimlichtkabel + zal dus zowel voor het dimlicht als het grootlicht zijn.
Zoals ik het schema heb kunnen zien, is de dimlichtkabel + uitgeschakeld zodra je het grootlichtschakelaar omzet.

Ik snap precies hoe het relais werkt, maar ik denk niet dat je de + kabels van 1 van de lampen kan gebruiken om deze te gaan schakelen.
Ik denk dat je dan in een loop komt met aan/uit, maar dan super snel.

Ik heb ook alarmlichten op mijn SV gebouwd door middel van een relais :)
e6c7sn.png

 
Zoals ik het schema heb kunnen zien, is de dimlichtkabel + uitgeschakeld zodra je het grootlichtschakelaar omzet.
Dat is zover ik weet dus niet zo bij de S. De S heeft twee koplampunits, en zover ik weet blijft het dimlicht branden als je groot licht opzet. Bij rijden met groot licht branden de lampen in beide lampunits, waardoor twee gloeidraden zouden branden als je de boel combineert in een duplolamp.
Als dat niet zo is (dus als dimlicht uitgaat bij inschakelen van grootlicht) is er niets aan de hand en is het hetzelfde geschakeld als bij de N en heb je heel het relais niet nodig.
Gewoon even de goede draad naar de goede gloeidraad van de duplolamp trekken in dat geval.
 
Laatst bewerkt:
zover ik weet blijft het dimlicht branden als je groot licht opzet.

Nee dat kan niet zo zijn.
De lamp is een H4. Dat het 2 koplampen zijn die te samen branden doet er verder niet echt toe.
Er zijn inderdaad koplampunits bij andere type motorfietsen welke 1 reflector gebruiken voor dimlicht een daarnaast een andere reflector voor groot licht. Maar veelal word hier dan ook H7 gebruikt (heeft slechts 1 gloeidraad.)

Bij H4 lampen branden niet beide gloeidraden.
Dat kan ook niet; er zou dan een veel te hoge stroom door de lampen heen lopen.
Dimlicht is 55w en grootlicht is 60w. Op het moment dat je gebruikt maakt van je groot licht gaat er een andere gloeidraad branden in je H4 lamp. deze gloeidraad heeft geen schaaltje en het gloeidraad zit op een andere positie in de lamp waardoor deze het licht anders reflecteerd en je daardoor een groot licht bundel krijgt.


1) dimlicht
2) schaaltje
3) groot licht

h4-hi-beam-lo-beam.jpg
 
Laatst bewerkt:
Edit 3:
Het komt er dan op neer dat ik 2 x dim wil, en met groot licht 2 x groot wil.
Het vervelende is dat mijn motor, als ik groot licht doe, de dim aan blijft.
Weer iemand of dit in de schakelaar aangepast kan worden, voordat ik zelf dat ding uit elkaar haal? :P
Mocht dat niet kunnen, dan zou ik een 3-way relay aan moeten sluiten op de schakelaar, en de bestaande kabels moeten verwijderen van de schakelaar en op de relay aan moeten sluiten.
Hier heb ik eigenlijk weinig zin in -O-
Als ik het goed begrijp heb je nu de originele SV650S dubbele koplampunit, dus twee originele units met 1 lamp per unit.
Bij dimlicht brandt er één (dimlicht) en bij grootlicht branden er twee (grootlicht en dimlicht).
Je schrijf zelf "Het vervelende is dat mijn motor, als ik groot licht doe, de dim aan blijft."
Zoals jij dit beschrijft is gewoon zoals het bij de SV650S origineel hoort.

Je wilt de lampen vervangen door twee units met elk een duplolamp waarbij je in beide units alléén het dimlicht wilt laten branden OF in beide units alleen het gootlicht. Zo begrijp ik het goed toch?

Bij de N hebben ze het omdat die standaard al gebruikt maakt van een duplolamp wel dusdanig in elkaar gezet dat bij ingeschakeld grootlicht het dimlicht uitgaat. (behalve bij een seinlicht geven, maar dat laten we even buiten beschouwing)

Je wilt dus het in feite wat de N heeft, maar dan twee identiek geschakelde duplolamp-units naast elkaar (dus parallel aangesloten). Kun je bevestigen of ik zo begrijp wat je bedoelt?
Als dit is wat je wilt gaat dat nog steeds lukken met het hierboven afgebeelde relais. In in feite identiek aan de schakeling die je kunt maken met het relais door het zoals eerder omschreven aan te sluiten, met dat verschil dat je voor de tweede lamp . die je gewoon parallel aan de eerste moet zetten de massadraad moet splitsen voor de tweede lampvoet en twee voedende kabels extra moet aanleggen NA het relais (splitsen) die de tweede lamp voeden.

Tekeningetje??

@DisasterMaster.
Bij H4 lampen branden niet beide gloeidraden.
Dat kan ook niet; er zou dan een veel te hoge stroom door de lampen heen lopen.
Klopt, je hebt helemaal gelijk. H4 is is een duplolamp waarvan er om de reden die je noemt op de SV650N inderdaad maar één gloeidraad brandt. dimlicht gaat uit bij ingeschakeld grootlicht. Alleen bij het geven van een lichtsignaal (het gele seinknopje dat vol in de pekel zit op de voorkant van je linker stuurschakelaars) branden beide gloeidraden, maar voor kortstondig flitsen is dat uiteraard geen probleem. Bij de SV650S is dat niet zo. De SV650S heeft standaard twee units. 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht. Omdat dit twee gescheiden lampen zijn is het geen probleem dat bij ingeschakeld grootlicht het dimlicht blijft branden. Er brandt in elke unit maximaal maar 1 lamp,en om die reden blijft er bij ingeschakeld grootlicht ook gewoon spanning staan op de bedrading naar de dimlichlamp. Bij de N is het door gebruikmaking van een duplolamp in 1 unit wel zo geschakeld dat er in principe geen twee gloeidraden gloeien, en als ik het goed begrijp is dat wat Prut zou willen.

Aanpassen van extra brandende lampen in een unit met spiegels die daar niet voor zijn gemaakt levert inderdaad een oogverblindend resultaat op 8-) , maar daar ging de vraag van onze motorcrosser niet over.

@Prut weer. Heb je twee units met reflectors die beiden geschikt zijn voor duplolampen (zoals de H4 lamp) en wil je het aangesloten zoals bij de N?
Twee units waarin in beide 1 dimlicht brandt OF in beide units 1 grootlicht?
 
Laatst bewerkt:
Ik kom mij aan sluiten bij de club,

Sinds vandaag in bezit van een '99 SV650s met 25.000 kilometers op de teller.

Dealer geeft aan dat er geen geschiedenis bij zit of extra sleutel. Ik mag de komende week het volgende doen:
1. Bij Motoport Amsterdam terug voeren naar 25kw (Officiele kit)
2. Indien uitlaat geen E-keurmerk heeft uitlaat vervangen

Is er naast de kleppen nog iets waar ik naar moet kijken met deze KM stand?

2dm6wy0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ellen, welkom hier!

Goede keuze, een SV is uitermate geschikt als eerste motor, maar ook lekker wendbaar, en snel genoeg.
Ze kunnen die kilometerstand halen bij goed onderhoud, kijk maar naar die van Prut-potje en RogerSV, die staan al bijna op een ton.

Toch zou ik je adviseren er 1 te kopen met een lagere stand, je bent bij een tweedehands nooit echt zeker dat ie goed z'n onderhoud heeft gehad. En hoe er mee om gegaan is..
De mijne zit nu pas op 30.000, en is van 2002. Ze zijn er nog wel! Als je er een ziet van rond de 25 tot 30.000, let dan op of de kleppen gesteld zijn, dit moet bij 24.000 gebeuren.

Is het rijbewijs al binnen? Ik meen je wel eens gezien te hebben in het lesserstopic, kan er ook naast zitten hoor, ;)

Succes met het vinden van een mooie SV!

Groetjes, :)

Vandaag even gaan kijken bij die motor, maar hij lijkt echt heel goed te onderhouden zijn geweest. Verkoper had echt alle bonnen en de complete onderhoudshistorie (sinds zijn bezit en onderhoudsboekje van vorige eigenaar) en die kon ie ook gewoon laten zien. Preventief onderhoud en alles. Verbeterde vering, remleidingen enz. Alle originele onderdelen ook nog gewoon aanwezig. Goed gevoel bij.

Komende zaterdag nog naar twee modellen kijken.

Rijbewijs is nog in progress O-) Had gehoopt eind dit jaar klaar te zijn, maar m'n theorie gooit even roet in het eten. Hoop op eind januari :)
 
Laatst bewerkt:
Hoop op eind januari :)
Mooie periode om te beginnen met motorrijden. :N
Als jouw gevoel bij een motor klopt en onderhoud aantoonbaar is gedaan gewoon kopen.
Succes met de laatste loodjes rijles en examen en welkom in het SV Summer topic!!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan