Mijn ZZR1100-EML

Hoeveel opspanning heb je nodig?Dan stop ik mijn andere klauwtjes er in,en meet ik hoeveel ik buitenmaats kan pakken
 
Een alternatief kan zijn om de schijf op een andere plaat te monteren met een staf/buis in het center. Moet je alleen moeite en materiaal willen steken in het maken van die grote paddestoel en dat voor eenmalig gebruik.
 
Een alternatief kan zijn om de schijf op een andere plaat te monteren met een staf/buis in het center. Moet je alleen moeite en materiaal willen steken in het maken van die grote paddestoel en dat voor eenmalig gebruik.


Klopt, een soort adapter dus? Als ik in een nieuwe schijf eerst een aantal van de bevestigingsgaatje kan boren zou het met de originele naaf ook kunnen denk ik.
 
Ja, als een adapter. Als je de originele naaf in je draaibank kunt krijgen is dat nog mooier. Dan zou ik wel de schijf door een filler wat naar voren brengen zodat je de binnendiameter van de schijf helemaal door kan steken, uit draaien. Je wil niet in je naaf steken.
 
Nog wat plaatjes van de voorwiel-ophanging. Er zit geen speling op en draait niet zwaar. Ik zie nu dan ook geen reden om het uit elkaar te halen. Vanmiddag is de nieuwe schijf binnen en dan ga ik opbouwen. Verse remklauwen liggen klaar. Van de oude zaten 6 van de 8 zuigers vast.

540.jpg


Hoe dit nu precies in elkaar zit weet ik niet. De onderste moer draait niet mee. De lagering zit dus in het bovenste deel. Iemand dit al eens uit elkaar gehad?
540.jpg
 
Ik heb het nooit uit elkaar gehad maar als ik een gokje mag doen dan denk ik dat er een dubbelrijig hoekcontact lager inzit.
Een wiellager van een auto maar dan op zijn kant zeg maar.
Mooi compact gemaakt zo
 
Aan de remmerij in ieder geval wel.
Denk dat er de laatste jaren weinig meer mee gedaan is, daar knappen remklauwen ook niet van op.

Ik heb contact gehad met de motorzaak waar ie altijd in onderhoud is geweest en netjes antwoord gekregen over wat en wanneer er daar aan gewerkt is.

Ketting/tandwielen en banden, motorisch onderhoud is netjes gedaan. Remmerij is grootste probleem, maar dat is hopelijk morgen ook weer voor elkaar.
Verse remklauwen liggen klaar, helemaal uit elkaar geweest. Zag er keurig uit.
540.jpg

De tussenplaatjes zijn ook te zien. De nw schijf is 13mm dik, dus EML heeft de klauwen breder gemaakt. Zit trouwens allemaal in elkaar met RVS inbusbouten, heb ik mijn twijfels over.Aan de andere kant, het zit al sinds 1994 en is allemaal nog heel en losneembaar. Op internet heb ik een knap PDF bestand gevonden over de aanhaalkoppels van RVS bevestigingsmateriaal. Er worden hier verschillende sterkte-klassen gebruikt. 70 en 80.
Ik monteer alles maar met van dat witte anti-seiz middel, moet goed komen.
 
Laatst bewerkt:
fusee stuk ziet er simpel uit. ben ook al enige tijd bezig met het maken van een simpel fusee stuk maar heb bij deze optie (gebruik maken van een dubbel rijig lager) nog niet stil gestaan. ben steeds uitgegaan van twee fusee kogels maar eigenlijk is dit simpeler en zeker niet minder solide.


en ja. soms heb je een beetje onderhoud en nieuwe onderdelen nodig bij een motor van meer dan 25 jaar oud.

het blijft een mooie combinatie.
 
Als je simpel/ compact wil dan kun je het ook met een glijlager maken. Kijk eens naar het fusee van een eend.

Misschien zit de eml ook met een glijlager? Ik vind de verhoudingen niet op een kogellager lijken
 
Als je simpel/ compact wil dan kun je het ook met een glijlager maken. Kijk eens naar het fusee van een eend.

Misschien zit de eml ook met een glijlager? Ik vind de verhoudingen niet op een kogellager lijken



Ik vindt het ook moeilijk in te schatten maar er zijn al lagers met een buiten diameter van rond 52 met asmaat 25. die kan passen denk ik. schroefdraad is m40. en dan kan de fusie met mooi gedraaide stomp zo rond 68zijn of zo.

de uitvoering van de eens heeft zeker in mijn hoofd gezeten.

nu kunnen we weer verder denken over een simpel en voor (iedereen ) verkrijgbaar fusee stuk :t
 
Voorkant zit weer in elkaar. Ik vind het voorwiel nog wel wat zwaar draaien. De klauwen zitten wel mooi midden op de schijf, je kunt het span wel gewoon goed verrollen, maar opgekrikt draait het wiel niet vrij rond.
Ik heb er een stevig stukje mee proefgereden en flink geremd, dat doet ie nu veel beter. De remschijf onderweg een paar keer gemeten en die was iets van 20°C, dat lijkt me mee te vallen.

Vanaf de voorrem gaat er ook een leiding naar het zijspan. Ik was er vanuit gegaan dat er op het span 2 klauwtjes zaten, maar dat is niet zo.
Er zit een T-stukje onder het span waar de vóór en achterrem samen komen. Beide bedienen dus het bakwiel en dat betekend ook dat voor en achter samen één systeem vormt. Of zie ik wat over het hoofd?
 
nu kunnen we weer verder denken over een simpel en voor (iedereen ) verkrijgbaar fusee stuk :t

Waar dan vervolgens wel een wiel op moet met een hele grote ET waarde. En die zijn nou net weer niet simpel en voor iedereen te verkrijgen. ;)

Die moet je óf duur kopen, óf zelf (laten) maken
 
Vanaf de voorrem gaat er ook een leiding naar het zijspan. Ik was er vanuit gegaan dat er op het span 2 klauwtjes zaten, maar dat is niet zo.
Er zit een T-stukje onder het span waar de vóór en achterrem samen komen. Beide bedienen dus het bakwiel en dat betekend ook dat voor en achter samen één systeem vormt. Of zie ik wat over het hoofd?

Als dat zo is, dan is het knap dat je met een originele(?) rempomp toch vier klauwen goed aan het remmen krijgt.......
Tevens houd het ook in dat je geen gescheiden remsysteem hebt, wat volgens mij wel verplicht is. En dat zou ook inhouden dat deze combi niet door een TUV keuring zou komen. En ik dacht (ging er altijd van uit) dat elke EML geschikt was voor een TUV keuring.
 
Voorste pomp is een originele, de klauwen ook. Achter zit er een andere, grotere pomp op denk ik. De schetsplaat is daar met bussen naar buiten gebracht en de beugel voor de remlichtschakelaar lijkt me ook niet origineel.

Het remt nu goed. Zelf ben ik ook geen voorstander van één systeem. Ik geloof niet dat dit later aangelegd is, de slangen zijn volgens de nummering nog de eerste, langs het span en de arm naar voren liggen starre leidingen.

Ik kijk het even aan, voor de toekomst (voorjaar ofzo), staan stalen flex leidingen nog op het verlanglijstje. Misschien scheid ik het systeem dan wel.

Correctie; de voorrempomp bedient één klauw van het voorwiel. De achterrempomp bedient de achterwiel klauw, zijspanwiel en één klauw op het voorwiel. De voetrem doet dus verreweg het meest.
Het blokje dat aan de arm naar het voorwiel zit, koppeld dus niet beide systemen zoals ik dacht. De bovenste starre leiding komt vanaf de handrem, de onderste vanaf de voetrem;
540.jpg


Hier het T-stuk onder het zijspanframe;
540.jpg


Overal zitten nog de oude 'rubber'slangen, daar zal dus nog een hoop winst te behalen zijn als ik deze voor flex staal vervang.
 
Laatst bewerkt:
@ GSL, ik weet niet of er achter rempompen te koop zijn die 2 originele remklauwen plus 3e klauw aankunnen. Kijk nog eens goed hoe dat bij jou van achteren zit. Waarschijnlijk staat er 2 rempompen naast elkaar. Ook omdat je al aangeeft dat er 1 buiten het frame / bracket geplaatst is.
 
@Bosso; het is achter echt 1 pomp. Ik heb de schetsplaat er al af gehad. Zitten ook 2 leidingen op met een dubbele banjo bout.
Ik zal het morgen eens allemaal loshalen, alles even mooi zuiver maken en verversen.
 
Zit die slang daar niet een beetje kwetsbaar?

Valt mee denk ik, hij valt binnen en het frame. Als ik de slang raak met iets, heb ik waarschijnlijk wel meer schade.

Zo, alles ververst en ontlucht. Dat viel mee, ik werk al jaren naar tevredenheid met dit pompje;
10003261_910_FR02_10.JPG


Nu begrijp ik ook waarom het reservoir van de achterrem 'ineens' leeg was na het loshalen van de vóórklauwen ;)
Remt wel goed zo, is heel anders, maar remt mooi rechtuit. Rechter bochten bij lage snelheid (stuur helemaal rechts) is wel ff oppassen. Al een keer met de rechtervoet klem gezeten tussen stuurstang en pedaal. :/
 
Laatst bewerkt:
Gisteren kwam de Chinese kerstman met de GPS snelheidsmeter. Vandaag het dashboard eraf gehaald, 4 schroeven en hij was open. De teller kon eruit.
Ik dacht dat het plastic-glas zou zijn, maar was echt glas. Hamertje tik, glas eruit. De nw snelheidsmeter valt net ín de oude rand. Past precies, ligt dus wel hoger dan de oude, maar dat kwam de inbouwdiepte weer ten goede. Het huis kon ook weer dicht.
De antenne heb ik onder het kuipruitje gelegd, maar ik denk niet dat ie daar goed ligt. Het is een donkere ruit (wel enigszins doorzichtig, maar erg zwart) en hij heeft niet snel satelietverbinding.
Morgen maar eens verder, de antenne-kabel is 3.5m, dus zal wel ergens lukken.
540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan