Yamaha X-max

Dankje Mish.
Zodra er weer nieuws is op Xmax gebied laat ik weer van me horen.
Met de kilometers die ik draai kan dat zomaar omslaan.
Beetje geluk moet je ook hebben, want de ene fiets is de andere niet.
Vr gr
 
Hoi Harry.
Nee hoor, gaat zekers geen 400 worden de volgende.
Staat er ene van bij mijn dealer.
Mooie machine, maar heb die 400cc niet nodig.
De Xmax met 250cc met 22pk voldoet meer dan genoeg.
Die 400cc zal in mijn geval geen meerwaarde hebben.
Wel zou ik graag na dit 2012 model de versie 3 willen rijden.
Vind ik net effe weer een tikkeltje mooier qua ontwerp.
Maar eerst op naar de 50.000km ermee en wellicht nog wat extra kilometers dan die 50.000
Heb deze Xmax250 van 2012 pas een aantal weken, en zal nog wel effe paar jaar duren eer die dikke 50K erop zal zitten.
Tegen die tijd zou ik dan graag een overjarige Xmax van het laatste type willen.
Maar het jeukt of kriebelt me geenzins om de overstap te willen maken van de 250 naar de 400 hoor.
Als ik mijn R1200Rt er niet bij zou hebben, misschien wel.
Want voor de langere ritten is die Xmax400 net effe wat vlotter, maar in mijn geval dus niet nodig.

Vr gr


Gaat het toch jeuken Dylan? :+
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha ha ha.....heren....heren.....
Vooralsnog bevalt de Xmax250 van 2012 nog super.
Had vantevoren niet kunnen bedenken dat ik met een motorscooter zoveel kilometers zou gaan rijden.
Helaas is deze Xmax250 zo prettig in gebruik en verbruik, dat ik haar net effe iets te vaak pak en dus niet alleen maar voor woon-werk verkeer.
Zelfs op de langere stukken die ik wel eens in de weekenden voor de lol rijd, bevalt ze geweldig.
Ik kan er uren op sturen en geen centje pijn aan het achterwerk zoals voorheen wel het geval was bij de Kawasaki Z300.
Dat was echt een pain in the ass wat betreft langere ritten.
Bij die al na een krap uurtje sturen een zere reet.

Ook geen last van de rug met deze Xmax250 en dat was met de voorhene Tmax500 een kwelling. ( doorzitten en last van de onderrug, wat een ellende )
Het streven is een 100.000km op de teller te zetten met de Xmax250.
Maar........het leven kan zo kort zijn en er zijn nog zoveel mooie motorscooters te koop.
Ik wil het zowiezo proberen vol te houden tot ver door de 50.000km.
Maar of ik die 100.000km kan volmaken durf ik toch echt niet te garanderen.
Ook of het een 300 of 400cc gaat worden na deze ben ik nog niet helemaal uit.
Ik ben al niet zo'n hardrijdert dus dan veel meer vermogen is aan mij niet besteed.
Ik neig vooralsnog dus naar een 300cc.
Maar........ik laat alles open.
Ben er wel over uit dan een veel zwaardere zoals een 650 of 800cc motorscooter voor mij niets meer biedt.
Dus het zal ergens tussen de 300 en 500cc blijven steken.
Met name voor het filerijden dat ik dagelijks doe, is een niet al te lompe, forse en zware motorscooter wel zo handig.

Ook ben ik inmiddels behoorlijk Yamaha minded geworden op scootergebied.
Niets ten nadele van de andere merken hoor.
Maar los van Yamaha zou het hooguit nog een Honda kunnen gaan worden in de toekomst.
Ook die benne zeer betrouwbaar en hebben een fraai uiterlijk.
Zag laatst die Honda Forza 125.
En zoiets maar dan in 300 of 400cc zou mijn hartje ook kunnen veroveren.
Tot die tijd blijf ik met erg veel plezier en vermaak rondrijden op mijn Yamaha Xmax250LS.
Dat ze heerlijk rijdt, zuinig is en haar ding goed doet ben ik inmiddels wel over uit.
Nu nog kijken hoe zij zich houdt de vele nog te komen kilometers door weer en wind.
Olieverbuik is tot op heden NUL en dat vind ik al heel wat.
Als ik moet gokken wat er ooit aan zit te komen, dan denk ik aan de originele uitlaat die eronder zit.
Ik hoor daar wel meer verhalen over dat die vrij gauw intern de geest gaat geven.
Dan tzt een kapotte waterpomp of brandstofpomp zie ik ook wel gebeuren.
Maar mag zekers niet te snel op de zaken vooruit lopen.
Voor hetzelfde geld houdt ze het tot dik in de 50.000km vol zonder noemenswaardige mankementen.
We gaan het hoe dan ook meemaken.
Vr gr
 
Ook aan de druppellader haal je het er wel uit als je een goede accu kiest. Ik heb de laatste tijd wat pech gehad met accu's en dan heb ik het nog niet eens over goedkope Chinese rommel. Het hoogtepunt was een nieuwe accu die na twee weken niet meer voldoende bij laadde en de dealer waar ik hem had gekocht beweerde bij hoog en bij laag dag de accu goed was en dat ze geen garantie gaven op accu's. Bij een andere zaak een andere accu gehaald en die bleef het prima doen. Ik had bkj die zaak al eerder war dingetjes gehad waarbij ik mijn twijfels had. Jullie zullen begrijpen dat ze mij bij die zaak nooit meer zien nog niet voor een bougie.

Ik heb net als jij meerdere motorfietsen en verschillende druppelladers. Het kan ook aan de druppellader liggen, maar een nieuwe Varta accu stond na een paar maanden droog. Volgende keer ga ik voor een onderhoudsvrije.

Die contactspray zal je Yammie kunnen waarderen. Kwam je monteur daarmee of wat zei die daarover? En heeft hij aangegeven of en wat hij (preventief) aan je remmen wil gaan doen?
 
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn Xmax aan de druppellader te zetten.
De Beamer heeft dat wel, maar daarmee is het ook verstandiger want die staat stil de wintermaanden.
Vandaar mijn keuze voor de beste accu die er is.
Een stock accu koste mij rond de 5 tientjes.
Er gaat straks een Lithium in van 110 euro.
Dik 2 keer zo duur en hopelijk ook minstens 2 keer zo goed.

Wat die contactspray betreft, daar kwam ik zelf mee.
Had al een what to do lijstje gemaakt en aan hem gegeven.
Uiteraard zal hij via het internet of het boekje doen wat de scooter verlangt voor de 18.000km beurt.
Zelf las ik laatst ergens dat de riem van de Vario bij de 20.000km moet worden vervangen.
Maar uiteraard gaat nu bij 18.000km de hele Vario uit elkaar en worden ververst aan parts.
Better safe then sorry zeg ik altijd.

Wat dat piepen betreft gaan ze de hele renmmerij uit elkaar halen en schoonmaken.
Zowel voor als achter.
Remblokken benne nog proper maar wellicht blijft er een zuigertje hangen.
Of wellicht benne het toch de wiellagers.
We weten het niet.
Doet me in elk geval wel goed dat ze een flinke beurt gaat krijgen.
Is ze ook wel aan toe, want heeft ze dik verdient.
Zal wel een flinke smak gaan kosten, want heb aangegeven dat ze nergens op hoeven te bezuinigen en bij twijfel gewoon vervangen dat onderdeel.
Het belangrijkste voor mij is de kans zo veel mogelijk te verkleinen dat ik met haar onderweg stil kom te staan.
Uiteraard is die kans altijd aanwezig, maar door goed, regelmatig en gedegen onderhoud uit te voeren ben ik in elk geval wel goed bezig.
Heb een broertje dood aan half werk, dus vandaar mijn verzoek aan de monteur om er extra aandacht aan te besteden.
Voorbeeld is de achterband: die is nog zeker niet op of versleten.
Kan zeker nog wel een paar duuzend kilometer mee.
Maar wil die eraf hebben om maximale grip te hebben van de winter.
Eigenlijk adviseerde hij mij om winterbanden te laten monteren, maar die gok met normale banden durf ik wel aan.
De winters benne niet meer zoals ze vroeger waren, en met ijzel en sneeuw pak ik zowiezo de auto naar het werk.
We weten allemaal dat auto of motorrijden geld kost.
Als je daar geen centen aan wilt uitgeven moet je lekker gaan fietsen.
Maar zelf zie ik mijn Xmax als een meer dan welkome aanvulling op dagelijks gebruik.
Alleen al het geen last meer hebben van de files is elke euro dik waard.
Dat ze ook nog eens zeer prettig rijdt is een mooie bonus, want ik rij er zelfs naast woon-werk kilometers met veel plezier mee.
Zoals gezegt is mijn BMW R1200RT voor de plezierritten en dan met name voor de lange afstanden en vakanties.
Ook heeft een vriendin die als duo meerijdt meer luxe bij het achterop zitten van de RT1200 dan met de Xmax.
De Beamer heeft nu winterstalling, maar doorgaans wissel ik de ritten af.
De Xmax rijdt geweldig en zelfs op de langere stukken heb ik gemerkt.
Maar de Beamer is toch wel een paar klassen hoger in alles wat je goed kunt merken tijdens de ritten.
Fijne werkweek heren.
Vr gr
 
druppelaar is niet nodig als je elke week 1 keer 40 km rijdt.
mijn accu doet het zo na 7 en half jaar nog prima.
na 2 weken stil staan gaat hij achteruit.
 
Ben het helemaal met je eens.
Mijn BMW heb ik wel constant aan de druppellader staan, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik die niet elke dag pak en schijnt ook stroom te lekken vanwege het elektrisch systeem ofzo en daarom dus altijd aan de druppellader.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr
 
Goed.......
Maandag gaat ze voor de flinke onderhoudsbeurt: miene Yamaha Xmax250LS.
Heeft ze net geen 18.000 op de teller.
11 weken geleden aangeschaft met 11.000 op de teller.
Dat maakt 7000km in 11 weken.
Schrok er zelf van.
Met deze gang zit ik op dik 30.000 per jaar.
Dat is toch iets meer dan de geplande 24.000 die ik dacht te maken.
Tot op heden dik tevreden met deze machine.
Op haar zuinigst: 1 liter op 31.5km
Op haar minst zuinigst: 1 liter op 26.5km
Gemiddeld rond de 1 op 28.5km
Fijn weekend allemaal.
Vr gr
 
Hoi Harry.
Het piep geluid heb de laatste weken niet meer gehoord.
Nou zijn de weersomstandigheden ook knake, in de zin van vaak nat, regenachtig en koud.
Maar wellicht was de oorzaak van het piepen een kromme remschijf.
Ze gaan er in elk geval naar kijken maandag dus dan hoop ik dat ze wat ontdekken.
Overigens is het olieverbruik tot op heden nog steeds zip, zero, nul.
En dat valt me echt reuze mee.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vr gr
 
Goed.......daarnet miene Xmax250LS weggebracht naar de motordealer voor het geplande groot onderhoud.
Wat een takkeweer zeg, niet te geloven.
Plensen aan 1 stuk door.
Wordt weer een nat en koud weekje deze week voor woon-werkverkeerritjes.
Maar......dan kan miene Xmax er weer vol, fris en fruitig tegenaan.
Helemaal klaar voor de winterperikelen van kou, hagel, sneeuw en pekel.
Ik denk dat we onze borstjes wel nat mogen gaan maken, want ik heb het lichte vermoeden dat ons nog wat te wachten staat op wintergebied.
Maanden Januari, Februari en Maart benne vaak de smerigste en gemeenste maanden van het jaar wat shitweer betreft.
Met beetje geluk gaat het meevallen, maar van wat ik zo links en rechts hoor gaan we het dit keer voor de kiezen krijgen.
Zo jammer die Koning winter.
Man mag van mij een flinke schop onder de ballen krijgen en snel terugvluchten naar zijn grot.
Winter: bah bah bah
Vr gr
 
Heb de update live gehad. Denk dat hij even moed moet verzamelen het hier neer te typen. O-) O-)

Maar dat verteld hij vast zelf wel, veel wolliger schrijver dan ik. :t

Kom er maar in E
 
Dylan is aan het het overwerken tot diep in de nacht, even geen tijd, rekening moet betaald worden met bitcoins.
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie?

* Dylan heeft toch een 400 gekocht?
* Grote schadepost waar hij niet op gerekend had?
* Iets anders?
 
* Dylan heeft toch een 400 gekocht? Nope......
* Grote schadepost waar hij niet op gerekend had? Zit je dichtbij......
* Iets anders? Ook dat helaas.......

Was druk met werk, dus schoot het er even bij in.
Afgelopen maandag de beurt gehad van de Xmax.
Om te beginnen een dikke pluim voor de monteurs.
Zal wellicht vreemd klinken, maar wordt al snel duidelijk.
Lang verhaal kort te maken: ze hebben op mijn verzoek erg veel en zelfs extra zaken aan de scooter gedaan.
Feitelijk alles, behalve kleppen stellen.
Eindprijs zou naar mijn schatting rond de 500 euro zitten.
Dacht er met een 650 euro maximaal van af te komen.
Eindbedrag na fikse onderhoudsbeurt: dik 800 euro.
Wat krikt dat omhoog?
De arbeidsuren.
Monteur matste mij en bedrag werd uiteindelijk 730 euro.
Boel geld, maar...... alles was super transparant en door eigen verzoeken was dat bedrag flink omhoog gegaan.
Voorbeeld: nieuwe achterband erop terwijl de oude nog tijdje mee had kunnen gaan, nieuwe dure accu erin terwijl de oude nog niet gaar was.

Ik moest eerlijk gezegt even slikken toen ik ging pinnen, maar.....ik gebruik de scooter erg veel ( rond de 30.000 per jaar ) en de machine wordt flink belast dus moet ook goed onderhouden worden.
Ik bagger op half werk, dus alles helemaal goed laten doen.
Maar......nu komt het.
Woensdag begonnen er wat zaken op te spelen.
De piep zit er nog steeds lichtelijk in.
Kan ik mee leven voorlopig en komt van het voorjaar wel.
Maar het contactslot...Arghhhhhhhh
Kreeg de sleutel er met moeite in en nauwelijks rond.
Bleek dat het bevroren was en er water onderin stond.
Dit door de monteur gangbaar laten maken en werkt weer als vanouds.
Het ergste: had er een dure Lithium accu in laten zetten van 120 euro.
Klein, licht en bewezen goed zei men.
Nou......2 dagen na de beurt begon de ellende.
Kreeg bij minus 1 graad de scooter nauwelijks gestart.
Moest 4 keer proberen.
Blijkt dat een Lithium accu slecht tegen kou kan.
Onder de 10 graden gaat het zijn startcapaciteit verliezen.
Remedie zou zijn: voordat men start de lampen een minuut of 2 aanlaten zodat de accu intern warm wordt.
Nou.....ik heb dat niet eens willen proberen en geloof het eerlijk gezegt ook niet.
Na uitleg ervan heb ik een andere nieuwe old scool accu laten monteren.
Was zelfs duurder, maar hoefde geen cent bij te betalen.
De scooter start nu weer als een tierelier.
Feit: koop dus NIMMER een fucking Lithium accu voor in je motorfiets als je net als ik een ECHTE doorrijder bent.
Want met kou, gaat ie je in de steek laten.

Als iemand een mooi weer rijder is, en daar benne er genoeg van weet ik inmiddels, want ik zie werkelijk een handjevol motorfietsen rondrijden met dit koude, natte en gladde takkeweer, dan kan men gerust zo'n dure Lithium accu nemen.
Maar met kou: NO WAY.

Al met al weer wat zaken bijgeleerd en wordt telkens wat wijzer.
Ben zeer te spreken over hoe het werd opgelost door de monteur.
De service is ongekend goed en ben ondanks de fikse bedragen meer dan blij met hun.
De Xmax rijdt weer als nieuw en kan er weer 7.000km tegenaan.
Volgende beurt bij 25.000 en die zal donders zeker goedkoper gaan uitvallen, want de duurste onderdelen en vele werk eraan heeft ze nu wel gehad.
Fijn weekend allemaal en voor degenen die doorrijden: pas goed op.
Het is werkelijk verradelijk weer en eenmaal aan de glijerij is er geen houden aan.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Wat een verhaal en bedankt voor de tip van de accu.

Hoeveel arbeidsuren zitten er dan wel niet in bij zo'n fors bedrag?
 
Dat noemen ze ook wel eenheden Harry.
In mijn geval 22.0 eenheden, van half 11 in de ochtend tot half 5 in de middag als ik het correct heb.
( Eenheden van 15 minuten a 13.75 euro p.e. excl. BTW )
Vr Gr
 
Dat noemen ze ook wel eenheden Harry.
In mijn geval 22.0 eenheden, van half 11 in de ochtend tot half 5 in de middag als ik het correct heb.
( Eenheden van 15 minuten a 13.75 euro p.e. excl. BTW )
Vr Gr

Wat voor zaak is het dan?
Vind EUR 66,55 incl. BTW per uur wel erg veul!
 
Terug
Bovenaan Onderaan