OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
2 takt motoren hebben meestal een aparte versnellingsbak, die smeert de motor niet zoals een 4 takt. De motor word gesmeerd door de mix benzine.
Daarom vind ik het ook raar dat er motorolie word voor geschreven.
In de versnellingsbak van je auto doe je namelijk ook geen motorolie
 
manual geeft lang niet altijd de beste olie aan.
wat in de manual staat is meestal minimaal aanbevolen.

kijk maar hoeveel auto's tikkende kleppen hebben in de winter, de eerste paar seconden van de koude start.

een dunnere olie bijvoorbeeld een 5w40 is eerder bij je kleppen dan een 10w40, dus minder slijtage, bij koude start.

ik ree vroeger het hele jaar door met 5w50 in me auto, van het merk Kendall.
nooit problemen of getik.
 
In de VS zijn er veel ATF fans, en er zijn daar volgens mij net zoveel voor- als tegenstanders.
Wat ik wel eens hoorde van een kennis die met ATF reedt is dat de olie aanzienlijk dunner was dan normale olie en is volgens mij na een paar beurten toch weer teruggegaan naar de voorgeschreven olie.

Ik heb zelf ook Castrol Transmax ATF Dexron III gekocht voor de bak van mn oudere CRF want dat zou een wel een leuke test zijn tov de voorgeschreven halfsyntheet olie en goedkoper, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gebruikt na wat mindere verhalen gehoord te hebben. Voor mn KTM die wat nieuwer is hou ik qua olie wel exact de voorgeschreven specs aan.


Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.

Ik lees ook dat veel mensen er (ATF type F) in doen, dit zou beter schakelen dan motor olie ?

maakt het voor slijtage en, levensduur nog uit of je er motor olie of ATF in doet ?
 
Laatst bewerkt:
Oh ja? Weet je zeker dat je dat niet "ergens gehoord" hebt?

ja dat weet ik zeker .

het ligt aan de omstandigheden:
(temperatuur winter/zomer. toeren/racen circuit enz.)
welke olie het beste is en, niet wat in je boekje staat.

tikkende kleppen in de winter met koude start en, aanbevolen olie erin volgens het boekje, is daar een goed voorbeeld van
 
ja dat weet ik zeker .

het ligt aan de omstandigheden:
(temperatuur winter/zomer. toeren/racen circuit enz.)
welke olie het beste is en, niet wat in je boekje staat.

tikkende kleppen in de winter met koude start en, aanbevolen olie erin volgens het boekje, is daar een goed voorbeeld van
Daarom geef ik ook aan bij een bepaalde temperattur(srange). De meeste mensen kijken niet eens zover en kappen het hele jaar dezelfde olie er in (ik ook btw, nog geen problemen mee gehad)
 
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.

2 takt motoren hebben meestal een aparte versnellingsbak, die smeert de motor niet zoals een 4 takt. De motor word gesmeerd door de mix benzine.
Daarom vind ik het ook raar dat er motorolie word voor geschreven.
In de versnellingsbak van je auto doe je namelijk ook geen motorolie

Waarom zou je twijfelen aan de engineering van een merk als KTM?
 
In de VS zijn er veel ATF fans, en er zijn daar volgens mij net zoveel voor- als tegenstanders.
Wat ik wel eens hoorde van een kennis die met ATF reedt is dat de olie aanzienlijk dunner was dan normale olie en is volgens mij na een paar beurten toch weer teruggegaan naar de voorgeschreven olie.

Ik heb zelf ook Castrol Transmax ATF Dexron III gekocht voor de bak van mn oudere CRF want dat zou een wel een leuke test zijn tov de voorgeschreven halfsyntheet olie en goedkoper, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gebruikt na wat mindere verhalen gehoord te hebben. Voor mn KTM die wat nieuwer is hou ik qua olie wel exact de voorgeschreven specs aan.

Het kan..... maar een CRF heeft geen aparte versnellingsbak
 
Heb er vandaag 15w50 olie in gegooid en, nu ontkoppeld die niet meer.

Misschien dat het aan me hydraulische koppelingshendel ligt maar dat zou wel heel toevallig zijn, zie namelijk wel me koppelingsplaten bewegen als ik me hendel in knijp.
 
Ik vermoed omdat dat in zijn handleiding staat;

B07 schreef op 28 november 2017 @ 14:52:
Heb een vraag over bakolie.
In de manual van me KTM exc 300 staat dat er 15w50 motor olie in de versnellingsbak moet.
Het is een 2takt met natte koppeling.
Ik sta er van te kijken dat ze dat voorschrijven.
Is een me KTM een speciale uitvoering?
 
oke nu moet de olie vervangen worden van mn gsx 750 f uit 92.
nieuw filter zit er al op.
geen idee wat er eerst in gezeten heeft.
iemand die met een zelfde fiets heeft gereden en veel verstand heeft van olie enig idee wat ik er het beste in kan doen ?
 
oke nu moet de olie vervangen worden van mn gsx 750 f uit 92.
nieuw filter zit er al op.
geen idee wat er eerst in gezeten heeft.
iemand die met een zelfde fiets heeft gereden en veel verstand heeft van olie enig idee wat ik er het beste in kan doen ?
Gewoon semisynthetische 10w40, geschikt voor motorfietsen met natte koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan