Het Super Tenere 1200 topic

Zo, net 2 garages in de buurt en de dealer een prijsindicatie gevraagd voor de 40.000 onderhoudsbeurt. Dan gaan we eens kijken wie dat mag gaan doen de komende winter. Schijnt nogal een ingrijpende en dure beurt te zijn inclusief de klepspeling controle/correctie.

Verder wil ik dat de hele motor sowieso wordt nagekeken omdat ik geen onderhoudshistorie heb.
Rest me wel nog een vraagje: De handleiding vindt dat de remleidingen vervangen moeten worden. Op zich prima. Maar kan ik dan beter voor staalomvlochten remleidingen gaan als die voor dit model ook beschikaar zijn? Ik heb er geen ervaringen mee en heb nu eigenlijk al veel gevoel en vertrouwen in de remmen. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet antwoorden als me dit zou worden gevraagd. Iemand tips?

Wat was de prijsindicatie voor een dergelijke beurt? Die van mij heeft de 40k inmiddels ook bereikt :/
 
Na 15 minuten heb ik nog steeds geen antwoord. En dat op maandagavond!

Geintje: ik heb ze een mailtje gestuurd zodat ze eerst even in alle rust kunnen kijken wat ik vraag. Zodra ik wat prijzen binnen heb laat ik het weten. :)
 
Laatst bewerkt:
Rest me wel nog een vraagje: De handleiding vindt dat de remleidingen vervangen moeten worden. Op zich prima. Maar kan ik dan beter voor staalomvlochten remleidingen gaan als die voor dit model ook beschikaar zijn? Ik heb er geen ervaringen mee en heb nu eigenlijk al veel gevoel en vertrouwen in de remmen. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet antwoorden als me dit zou worden gevraagd. Iemand tips?

Remleidingen helemaal niet vervangen. Controleren en indien goed, lekker laten zitten.
 
Op een ander forum is er een topic waar men de kosten van een onderhoudsbeurt heeft opgelijst.

Ze zouden het wel nog eens mogen aanpassen, maar goed. Er staan 3 prijzen bij van een 40k beurt.
Niet elke dealer houdt zich blijkbaar aan het boekje.

allesoverdeyamahasupertenere :: Onderwerp bekijken - kosten reguliere onderhoudsbeurt




De mijne gaat na de winter ook voor z'n 40k beurt binnen.

Snap alleen niet goed dat je op voorhand de prijs ervan gaat vragen... ik vraag die als ik de motor terug ga ophalen.
 
Op een ander forum is er een topic waar men de kosten van een onderhoudsbeurt heeft opgelijst.

Ze zouden het wel nog eens mogen aanpassen, maar goed. Er staan 3 prijzen bij van een 40k beurt.
Niet elke dealer houdt zich blijkbaar aan het boekje.

allesoverdeyamahasupertenere :: Onderwerp bekijken - kosten reguliere onderhoudsbeurt

Ik ben op 'dat andere forum' het topic gestart en heb het overzicht gemaakt. Inderdaad zeer uiteenlopende prijzen. Ook als je op het Duitse Super Tenere forum kijkt, verschillen de prijzen enorm. Maakt het je niet uit wat het kost, dan hoef je niet te informeren. Maak je liever km's voor je geld, dan kun je beter vooraf informeren en een indicatie vragen.
Ook ik heb gemerkt dat de uurtarieven, bij Yamaha dealers!, zeer sterk uiteen lopen. Van ca. € 50,- tot ruim € 70,- per uur.
Yamaha hanteert tabellen met het aantal uren wat staat voor een beurt. Voor de 40k beurt is dat dacht ik 6 of 6,5 uur. Dat kan dus zomaar € 120,- uitmaken bij de één of de ander. Voor dat geld gooi ik bijv. liever de tank een aantal keren vol.

Ook zijn er motorzaken die speciale wintertarieven hanteren. In de winter is het rustiger en willen ze graag wat te doen hebben. Termaat motoren (Yamaha dealer) in Nijmegen doet dat bijvoorbeeld. Tevens halen ze in die periode binnen Gelderland de motor gratis op en brengen ze 'm weer thuis.

Vooraf een beetje informeren kan lonend zijn. :]
 
Ik ben altijd voorstander van stalen remleidingen, maar ik heb ze nog niet op deze bike zitten.Ik vind dat de remmen op de ST wel wat harder mogen zijn, maar dat is persoonlijk. Er zijn kant en klare kitjes beschikbaar voor dit model.
Als ik me niet vergis kom je uit Limburg DrivingUCrazy? Ik heb mijn motor in onderhoud bij MTE in Echt, niet de goedkoopste, maar wel goed! Ze kunnen je daar ook helpen met je keuze voor stalen remleidingen en deze monteren!
 
Ik ben op 'dat andere forum' het topic gestart en heb het overzicht gemaakt.


:t

Misschien kan je het nog eens aanpassen? Ik zie dat ik er twee keer in voorkom...
Heb ondertussen ook mijn 30k beurt gepost in het topic.





Voor de 40k beurt is dat dacht ik 6 of 6,5 uur. Dat kan dus zomaar € 120,- uitmaken bij de één of de ander. Voor dat geld gooi ik bijv. liever de tank een aantal keren vol.



Vooraf een beetje informeren kan lonend zijn. :]


Je hebt een punt, maar je gaat toch niet bij elk onderhoud dealerhoppen? :?


Ik lees ook dat niet elke dealer zich aan de voorschriften van het boekje houdt, als je dan ook nog eens bij elk onderhoud de goedkoopste gaat zoeken.... dan heb je helemaal geen vat meer op wat er gebeurt.

Zo lang mijn dealer het niet te bont maakt blijf ik gewoon bij hem.
Deze zomer stond ik op punt om te vertrekken omdat hij me minstens een uur teveel had aangerekend bij een banden- en remblokkenwissel. Nadat ik mijn ongenoegen uitte en dat uur terugbetaald kreeg heb ik besloten om te blijven.
De 40k beurt zal dus bij hem gebeuren. Qua onderhoud heb ik niets te klagen daar. Alles netjes volgens het boekje en qua prijs zeker niet slecht.
 
In 2 jaar tijd ben ik 2x van motor gewisseld. Begin vorige jaar van een Honda Varadero naar een Super Tenere. De Varadero heb ik 4 jaar gehad en bijna 60k mee gereden. De Super Tenere stond al langer hoog op mijn lijstje en er deed zich een mooie gelegenheid voor.
Het onderhoud van de Honda deed ik bij een vast adres (dealer) tot ze het een keer enorm verprutst hebben en de schouders optrokken toen ik ging klagen. De beurt daarna bij een ander die het ook verprutst heeft (toevallig exact dezelfde dikke fout als de dealer).

De 1e Super Tenere voor 1 beurt bij een dealer in onderhoud gehad. Hij rekende een mega hoog uurtarief (ik had vooraf niet geïnformeerd).

Mijn huidige Super Tenere (heb ik sinds maart dit jaar) is aan de 40k beurt toe. Een dure beurt. Hier en daar geïnformeerd naar prijs en het 'gevoel' geproefd. Waar ik het goede gevoel aan over hield, daar gaat in de winterperiode mijn motor (zeer waarschijnlijk) naar toe.


Het overzicht op 'dat andere forum' zal ik binnenkort weer een bijwerken met nagekomen reacties.
 
Mijn huidige Super Tenere (heb ik sinds maart dit jaar) is aan de 40k beurt toe. Een dure beurt. Hier en daar geïnformeerd naar prijs en het 'gevoel' geproefd. Waar ik het goede gevoel aan over hield, daar gaat in de winterperiode mijn motor (zeer waarschijnlijk) naar toe.


Akkoord dat je in het begin een beetje kijkt waar je met je motor heen wil gaan, maar ik neem aan dat de keuze waar je je motor voor z'n 40k beurt heen gaat brengen... ook de dealer zal zijn waar je op 60k, 70k etc. ook zal aankloppen?

Je gaat toch niet elke keer als je motor haast aan een onderhoudsbeurt toe is verschillende offertes laten maken...


Dus die 40k gaat een dure beurt zijn...

Ik zie in het boekje niet veel verschil met de 20k beurt. Zal dus wel in die richting zitten qua prijs. Was bij mij 360€
 
Ik ben altijd voorstander van stalen remleidingen, maar ik heb ze nog niet op deze bike zitten.Ik vind dat de remmen op de ST wel wat harder mogen zijn, maar dat is persoonlijk. Er zijn kant en klare kitjes beschikbaar voor dit model.
Als ik me niet vergis kom je uit Limburg DrivingUCrazy? Ik heb mijn motor in onderhoud bij MTE in Echt, niet de goedkoopste, maar wel goed! Ze kunnen je daar ook helpen met je keuze voor stalen remleidingen en deze monteren!
Klopt. Je kent me dan ook via LRT. Ik was zelfs vorige week bij het eindejaarsweekend! ;)

MTE in Echt heb ik nog geen ervaringen mee, maar eens even opzoeken. Inmiddels heb ik de eerste reactie ook binnen. 425 euro. (exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten). Daarbij is het vervangen van de remleidingen uitgesloten; pas iets aan doen als het ook echt nodig is. In die prijs is wel het stellen van enkele kleppen al meegenomen. Mocht hier nog wat afwijken kan dat nooit veel verschillen opleveren (alles ligt dan toch al open).
Het grootste voordeel is dat deze bij mij in het dorp zit. Lekker makkelijk met ophalen en brengen als het mij uitkomt.
Ik wacht sowieso wel de andere reacties nog af.
 
(exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten).


Voor banden ga ik dan weer wel vergelijken... zelden laat ik dit bij de dealer doen wegens "te duur" als je gaat vergelijken met de bandenboer.

175€ is dan ook een stevige prijs voor een achterband, welk type hebben ze geteld?
 
Klopt. Je kent me dan ook via LRT. Ik was zelfs vorige week bij het eindejaarsweekend! ;)

MTE in Echt heb ik nog geen ervaringen mee, maar eens even opzoeken. Inmiddels heb ik de eerste reactie ook binnen. 425 euro. (exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten). Daarbij is het vervangen van de remleidingen uitgesloten; pas iets aan doen als het ook echt nodig is. In die prijs is wel het stellen van enkele kleppen al meegenomen. Mocht hier nog wat afwijken kan dat nooit veel verschillen opleveren (alles ligt dan toch al open).
Het grootste voordeel is dat deze bij mij in het dorp zit. Lekker makkelijk met ophalen en brengen als het mij uitkomt.
Ik wacht sowieso wel de andere reacties nog af.

Ik was ook op het najaarsweekend, wel veel te kort helaas, ik was er net een uurtje (pas op zaterdag gekomen) en toen moest ik alweer naar huis omdat mijn moeder plotseling overleden was :( :( :(
 
Ik was ook op het najaarsweekend, wel veel te kort helaas, ik was er net een uurtje (pas op zaterdag gekomen) en toen moest ik alweer naar huis omdat mijn moeder plotseling overleden was :( :( :(
Ah, nu kan ik jouw gezicht ook bij de nickname plaatsen. Dat was inderdaad helaas triest nieuws.

(exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten).


Voor banden ga ik dan weer wel vergelijken... zelden laat ik dit bij de dealer doen wegens "te duur" als je gaat vergelijken met de bandenboer.

175€ is dan ook een stevige prijs voor een achterband, welk type hebben ze geteld?
De Michelin Pilot Road 4 Trail, op mijn eigen verzoek. De huidige band zit er nu 11.000 km onder en zit op het meest versleten punt op 1,9mm. Velen zouden hiermee nog een heel stuk doorrijden (met zoveel profiel op de band is er geen agent die ziet dat het middelste streepje officieel te kaal is), maar nu kan die band net zo goed meegenomen worden in de beurt. Anders sta ik er na een paar duizend kilometer (wat met goed weer een paar weken zijn) weer.

Ik heb ook de prijzen binnen:
- Lokale monteur in het dorp waar ik woon: 425 euro, er van uit gaande dat er ook een paar kleppen gesteld moeten worden. Remleidingen worden niet vervangen; pas als het nodig is. Achterband 175 euro inc. montage.
- Universele garage: 475 euro. Mochten kleppen daadwerkelijke gesteld moeten worden komt er 100 euro bij. De achterband kost 165 euro inc. montage.
- Dealer: 625 euro. Achterband 178 euro.

Ik ga maar eens bellen met de lokale monteur. Als dat een goed gevoel oplevert heb ik niet alleen de goedkoopste optie gevonden. Mocht ik eens een keer startproblemen hebben zit 'ie dichtbij genoeg om de motor er heen te duwen. Wat mij betreft ideaal.
 
De Michelin Pilot Road 4 Trail, op mijn eigen verzoek. De huidige band zit er nu 11.000 km onder en zit op het meest versleten punt op 1,9mm. Velen zouden hiermee nog een heel stuk doorrijden (met zoveel profiel op de band is er geen agent die ziet dat het middelste streepje officieel te kaal is), maar nu kan die band net zo goed meegenomen worden in de beurt. Anders sta ik er na een paar duizend kilometer (wat met goed weer een paar weken zijn) weer.

prijzen binnen:
- Lokale monteur in het dorp waar ik woon: 425 euro, er van uit gaande dat er ook een paar kleppen gesteld moeten worden. Remleidingen worden niet vervangen; pas als het nodig is. Achterband 175 euro inc. montage.
- Universele garage: 475 euro. Mochten kleppen daadwerkelijke gesteld moeten worden komt er 100 euro bij. De achterband kost 165 euro inc. montage.
- Dealer: 625 euro. Achterband 178 euro.

Ik ga maar eens bellen met de lokale monteur. Als dat een goed gevoel oplevert heb ik niet alleen de goedkoopste optie gevonden. Mocht ik eens een keer startproblemen hebben zit 'ie dichtbij genoeg om de motor er heen te duwen. Wat mij betreft ideaal.


Ik blijf het vreemd vinden om op voorhand de prijs van een onderhoud te vragen, dat je het werkplaatstarief gaat vergelijken ok... maar nu moet men op voorhand bepalen hoe lang er gewerkt kan/mag worden.

En als er nu tijdens de beurt problemen opduiken? Gaan ze die dan aanpakken... of door de vingers zien om toch maar niet boven de afgesproken prijs te komen... :?


Wat die banden betreft.. als die op het meest versleten punt 1.9mm heeft... dan mag een agent nog zo goed kijken als 'm wil... er zal nergens een middelste streepje officieel te kaal zijn. ;)
Ik vervang ook op tijd hoor... :t denk dat m'n vorige banden ook nog vlot 2mm hadden...
 
Die kleppen stellen op 40k... ik vind dat precies niet terug in het boekje... :?




Wa mij tegenwoordig wel opvalt...

Bij het starten hoor ik een mechanisch tikkend geluid, dat vrijwel onmiddellijk verdwijnt...
Als de motor warm is heeft 'm het niet.

Zit op 37000km, heeft dat met die kleppen te maken?


Op 30500km, dus eigenlijk net te laat om de motor voor de 30k beurt binnen te brengen ging het lampje van het olieniveau eens aan.
Heb toen 250ml bijgevuld.


Op 31500km heb ik de 30k beurt laten uitvoeren, nu op 37000km merk ik dat het olieniveau weer dicht bij het minimum zit.

een 200-300ml verbruik op 10k lijkt mij niets om me zorgen over te maken..., toch?


Ben van zin om +100k te gaan rijden met mijn S10...
 
Ik blijf het vreemd vinden om op voorhand de prijs van een onderhoud te vragen, dat je het werkplaatstarief gaat vergelijken ok... maar nu moet men op voorhand bepalen hoe lang er gewerkt kan/mag worden.

En als er nu tijdens de beurt problemen opduiken? Gaan ze die dan aanpakken... of door de vingers zien om toch maar niet boven de afgesproken prijs te komen... :?
Eh, volgens mij begrijpen wij elkaar nog niet. Ik heb ten eerste om een indicatie gevraagd voor de werkzaamheden volgens het boekje, ervan uitgaande dat de motor 11.000 km vlekkeloos heeft gefunctioneerd en er geen problemen opduiken. Daarmee kun je prima vergelijken omdat iedere monteur daarmee van hetzelfde lijstje werkzaamheden uit kan gaan. (en nu blijkt er al 200 euro verschil in te zitten!)

Ik vraag NIET om een fixed prijs die absoluut niet overschreden mag worden. Ik wil alleen wel graag weten waar ik aan toe ben. Ik heb uitdrukkelijk slijtagedelen uitgesloten, en tijdens de werkzaamheden mogen ze aangetroffen problemen aan mij melden waarna ik beslis of en hoe we dat gaan oplossen. In de regel zal dat de beste oplossing zijn, en niet noodzakelijk de goedkoopste. ;)
 
Die kleppen stellen op 40k... ik vind dat precies niet terug in het boekje... :?




Wa mij tegenwoordig wel opvalt...

Bij het starten hoor ik een mechanisch tikkend geluid, dat vrijwel onmiddellijk verdwijnt...
Als de motor warm is heeft 'm het niet.

Zit op 37000km, heeft dat met die kleppen te maken?


Op 30500km, dus eigenlijk net te laat om de motor voor de 30k beurt binnen te brengen ging het lampje van het olieniveau eens aan.
Heb toen 250ml bijgevuld.


Op 31500km heb ik de 30k beurt laten uitvoeren, nu op 37000km merk ik dat het olieniveau weer dicht bij het minimum zit.

een 200-300ml verbruik op 10k lijkt mij niets om me zorgen over te maken..., toch?


Ben van zin om +100k te gaan rijden met mijn S10...

dit geluid is je distributie ketting, je hydraulische kettingspanner verliest zn druk n beetje als je de motor uitzet, en bouwt dit weer op als de motor weer loopt. dit is een teken dat ie aan t verslijten is. kan in dit stadium nog geen kwaad. als het ratel geluid langer gaat duren, zal ie vervangen moeten worden, spanner kost eu 200 . heb het zelfde euvel met mijn fiets. heeft nu 97000 km op de teller.
 
Mijn motor is ook terug na een weekje goede verzorging.

KMstand: 39600.
Werkzaamheden:
- Grote beurt inc. kleppen stellen en remblokjes achter vervangen: € 465,60
- achterband MPR4 Trail € 169,40

De achterband zat na dat laatste dagtripje Luxemburg toch op en onder de 1,6mm. Zo zie je maar dat die laatste slijtage toch wel héél hard kan gaan.
Hij gaf ook aan dat de vorige eigenaar of handelaar imitatieonderdelen gebruikte. Lucht- en oliefilter, en ook de remblokjes achter. Nu zitten er weer (na telefonisch overleg) originele onderdelen van Yamaha op.
Ook kreeg ik een opmerking dat ik voortaan beter 98 tank, omdat dat veel schoner brandt. Dan doen we dat dus voortaan ook maar braaf. (voelt een beetje als de tandarts die zegt dat je beter moet poetsen. :P)

Maar vooral: ik heb nu een fijn adres in de buurt met een monteur waar ik vertrouwen in heb. :)
 
Ik heb een set Mitas e-07 Dakar banden voor de ST voor de liefhebber. Dit zijn grove allroad banden, met extra verstevigde wangen tegen lekrijden. Ik heb deze afgelopen zomer 1500 km op de motor gehad, toen ik een stuk van de TET in zuid frankrijk gereden heb. Ik heb de XT1200 inmiddels omgeruild voor een XT660, en daar passen de banden niet op.
voor eu100 af te halen
 
dit geluid is je distributie ketting, je hydraulische kettingspanner verliest zn druk n beetje als je de motor uitzet, en bouwt dit weer op als de motor weer loopt. dit is een teken dat ie aan t verslijten is. kan in dit stadium nog geen kwaad. als het ratel geluid langer gaat duren, zal ie vervangen moeten worden, spanner kost eu 200 . heb het zelfde euvel met mijn fiets. heeft nu 97000 km op de teller.



Even hier op terugkomen. Binnen een drietal weken gaat mijn motor binnen voor z'n 40k beurt.
Zou ik die spanner niet ineens laten vervangen? Het is niet dat dit ratelend geluid lang duurt, maar als 'm toch bij de dealer is?

Ondertussen in de handleiding ook teruggevonden dat de klepspeling controle idd om de 40k dient te gebeuren.
Bij mijn dealer doen ze dit nog niet op 40k, ik dacht dat hij zei dat het bij hun op 50 of 60k gedaan wordt..

Wat doe ik daarmee? Ik vertrouw wel op mijn dealer, ze zullen wel weten wat ze doen...


Als ze het effectief op 50k uitvoeren denk ik toch dat ik het nu laat doen. In de wintermaanden krijgen we 10% korting en die 50k beurt zit er in de zomer aan te komen...
Als er werkelijk zoveel uren in kruipen kan ik het dus beter nu, met de 10% korting, laten doen. :)
 
Bij Yamaha zijn ze niet gek. Bij 40k kleppen stellen is wel aan te raden. Bij mij was het nodig bij 40k.

Vraag even aan je dealer of die garant staat voor eventuele schade ontstaan door het niet stellen bij 40k.
 
Terug
Bovenaan Onderaan