Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Dat was ook mijn plan :P Ben al aardig op weg door alleen al geen bier meet te zuipen drinken doordeweeks en beetje op m'n eten te gaan letten
zit vaak (tegenwoordig minder) voor m'n werk in het buitenland, lekker eten en drinken op kosten van de baas, maar dat merk je uiteindelijk ook wel in de pens :X
 
Ik weet dat jij gepromoveerd bent op het onderwerp "Crashtestdummy", dus ik geloof je direct. :+

Nee joh, mak an met dat ding. Ik heb alleen wel begrepen dat je op een stukgereden maisveld maar gewoon gas moet geven omdat het anders alleen maar moeilijker zou zijn. Is dat het punt waarop sleutelbeentjes de geest geven?


Het is het tegeover gestelde van straat/wegrace rijden idd, bij twijfel altijd gas geven of erop houden. Dan komt het meestal wel goed :+ :P
Verder gewoon veel rijden uiteraard ook vallen en vooral niet teveel en te dikke kleding aan want je hebt het zeker in het begin heel snel warm :9 _O-
 
Het is het tegeover gestelde van straat/wegrace rijden idd, bij twijfel altijd gas geven of erop houden. Dan komt het meestal wel goed :+ :P
Verder gewoon veel rijden uiteraard ook vallen en vooral niet teveel en te dikke kleding aan want je hebt het zeker in het begin heel snel warm :9 _O-
Ik ga proberen om komende zondag in Hengelo aan de start te staan met de KTemmert, dan gaan we het meemaken.
Wat nog een dingetje is, is het incontinentie probleem van de brommer. Hij gooit er koelwater uit, terwijl er aanvankelijk niet teveel in zit. Of een verstopping, een kapotte waterpomp of radiateurdop die overleden is, want de thermostaat doet het. Ik ga zo eens op onderzoek uit.
 
Zijn er hier mensen die op latere leeftijd (lees: 30 jaar :P) zonder enige relevante ervaring zijn begonnen met enduro/OTR en motorcross?
Ik lees nu al een tijdje mee, maar nog niks daarover gevonden :P Ik wil daar in het voorjaar mee begonnen, en dan voornamelijk OTR ritten gaan rijden, en wat trainingen op de crossbanen gaan rijden (Halle en Lichtenvoorde).
Ik heb echt 0,0 cross ervaring (op een enkele keer door het weiland raggen met een 125cc 2-takt na dan) :P

Idee is om een Yamaha WR450F te kopen, die zijn goed betaalbaar, betrouwbaar en evt. makkelijk wat op te peppen met YZ450F onderdelen (maar ik verwacht dat ik m'n handen al vol heb aan een standaard WR450F :'))

Ik, zei de gek.
46 jaartjes zelfs, zoonlief en dochterlief op de crosser gezet dus voor mezelf ook maar zo'n ding gekocht.
KNMV en diverse lidmaatschappen in de buurt hier om een beetje met hun te starten met crossen en af en toe zelf een OTR ritje.
Ik heb een KTM EXC-F 350 uit 2017 gekocht.
 
Vraagje voor de KTM experts.
Ik heb een EXC 300 en krijgt de elektrische start maar niet goed aan te praat.
Probleem is eigenlijk dat de startmotor hem bijna niet rond krijgt.

Toen ik de motor kocht was de startmotor vervangen voor een 410W versie, de oude heb ik ook gezien. Ook heeft de vorige eigenaar er een YTX7 lithium accu ingezet.
Ik heb het hele systeem al eens los gehaald, opnieuw in het vet gezet, bendix nagekeken en lijkt prima. Zojuist ook de bushings vervangen en nog steeds komt hij eigenlijk niet rond.

Op de accu zit een knopje om te testen en die zegt 'OK'. Ik heb geen extra (100% goede) accu om te testen maar hij slaat gewoon vast na 1 omwenteling. Er zit een VHM cilinder kop op, kan dat het verschil maken? Kicken gaat gewoon gemakkelijk 1 kick en lopen en gaat soepel in vergelijk met de motoren die ik gewend ben.

Kan er iets zijn wat aanloopt of weerstand geeft waardoor hij niet rond zou kunnen?
Heb je de bekabeling, en dan vooral de massa al eens gecontroleerd :? Als het contact van de massakabel gecorrodeerd is, niet ondenkbaar bij een brommer die veel bagger ziet en/of gewassen word, krijg je (flinke) overgangsweerstand met beroerd starten tot gevolg. Gewoon de "dikke" kabels van het startsysteem op alle aansluitpunten eens losmaken, goed reinigen en weer vastzetten, desnoods met beetje vaseline "afsluiten" voor opnieuw corroderen.
 
was gister weer een leuke rit alleen erg jammer van die hagel/sneeuw bui tijdens onze 2e ronde opde rechterkant. We werden halverwege dan ook verzocht om via de straat terug te gaan naar de auto omde weilanden nog enigsinds te sparen 28 dec staphorst inc olibollen en dan is het al weer gebeurt met dit jaar.
 
Heb je de bekabeling, en dan vooral de massa al eens gecontroleerd :? Als het contact van de massakabel gecorrodeerd is, niet ondenkbaar bij een brommer die veel bagger ziet en/of gewassen word, krijg je (flinke) overgangsweerstand met beroerd starten tot gevolg. Gewoon de "dikke" kabels van het startsysteem op alle aansluitpunten eens losmaken, goed reinigen en weer vastzetten, desnoods met beetje vaseline "afsluiten" voor opnieuw corroderen.

Ook een ander startrelais testen
 
was gister weer een leuke rit alleen erg jammer van die hagel/sneeuw bui tijdens onze 2e ronde opde rechterkant. We werden halverwege dan ook verzocht om via de straat terug te gaan naar de auto omde weilanden nog enigsinds te sparen 28 dec staphorst inc olibollen en dan is het al weer gebeurt met dit jaar.


ja wegkomen was klote, 1,5 uur staan harken om 2 bussen uit dat blubberweiland weg te krijgen. Beide lussen 2x gereden voor de hoosbuien :t
 
we hadden geluk dat we aan het pad stonden met de auto maar we zagen auto's voorbij komen die alleen nog zwart van voren waren :-) je maakt wat mee...
 
otr hengelo motor van marco langebach gestolen bij het inschrijven... kom je terug motor weg.. Dan sta je ook mooi bedrogen te kijken zeg.. Zie foto's OTR FB pagina en/of

Motor gestolen bij OTR rit in Hengelo


jongens zorg dat er ALTIJD 1 iemand bij de motoren blijft. Zodat er altijd iemand een oogje in het zijl kan houden.. Let dan ook een beetje op andermans spullen.
Als we zo elkaar kunnen helpen en hopelijk ooit zo eens een KL**TZ*K te pakken krijgen hebben we meer gewonnen dan verloren.

Ga je alleen spreek dan andere aan of zei je motor in de gaten houden.
[Of desnoods dan in dat geval een schijfremslot met alarm even monteren]
Triest dat je dat soort maatregelen moet treffen. Maar dan beter dat dan zonder motor naar huis te moeten...
 
Ik heb hier een blokje liggen van een kennis, KTM 350 EXC-F, big end is eruit gelopen bij 100uur, hele blok vol gruis etc, je kent het wel.

Nu staan we voor de keus welk merk drijfstang en zuiger erin gaan komen, gewoon weer origineel KTM doen, of bijv. Prox of Wiseco?
Iemand tips, en vooral WAAROM juist dat?
 
Ik heb hier een blokje liggen van een kennis, KTM 350 EXC-F, big end is eruit gelopen bij 100uur, hele blok vol gruis etc, je kent het wel.

Nu staan we voor de keus welk merk drijfstang en zuiger erin gaan komen, gewoon weer origineel KTM doen, of bijv. Prox of Wiseco?
Iemand tips, en vooral WAAROM juist dat?


Waar ik altijd naartoe ga hij zweert bij prox. zegt altijd dat het de beste is op standaard na maar dan voor een betaalbare prijs.

mijn blok gaat onder de 220uur NIET open.. [wel oud 450 RFS blokje]
 
Ik heb hier een blokje liggen van een kennis, KTM 350 EXC-F, big end is eruit gelopen bij 100uur, hele blok vol gruis etc, je kent het wel.

Nu staan we voor de keus welk merk drijfstang en zuiger erin gaan komen, gewoon weer origineel KTM doen, of bijv. Prox of Wiseco?
Iemand tips, en vooral WAAROM juist dat?

Zijn die 350 blokken niet van die plankl drijfstangen? (dus zonder bigend lager)
Dan zou ik altijd voor orgineel ktm gaan.

100 uur is trouwens wel kort voor een bigend. Zonder olie gelopen?
 
Zijn die 350 blokken niet van die plankl drijfstangen? (dus zonder bigend lager)
Dan zou ik altijd voor orgineel ktm gaan.

100 uur is trouwens wel kort voor een bigend. Zonder olie gelopen?

Als je een zo'n deelbare drijfstang bedoeld, als bijv. 4 cilinders en auto's hebben, nee, is gewoon een drijfstang net als alle andere 1cil crossers.
Verder heeft drijfstang altijd een big end lager ;)

Tsja, ik heb het ook niet verzonnen, 100uur en blok is nooit los geweest, bij hobby-matig gebruik schrijft KTM ook een nieuw big-end voor, alleen meestal gaan ze indd wat langer mee.

Eigenaar had zelf ooit een slechte ervaring met een Prox zuiger gehad, dus wou het uiteindelijk toch origineel KTM hebben.
Echter raadde de dealer mij een KTM zuiger icm een Prox drijfstang(ivm het prijsverschil) aan, hij stond daar achter, en hun EK-enduro team rijd ook een vol jaar met 1 drijfstang, dus daar maar voor gegaan nu.

Chilloz.
Die oude RFS blokken zijn totaal niet te vergelijken met de nieuwe generatie EXC-F. Compleet nieuw blok, met injectie, meer gericht op prestaties>levensduur, itt tot die oude rfs's die niet stuk te krijgen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je een zo'n deelbare drijfstang bedoeld, als bijv. 4 cilinders en auto's hebben, nee, is gewoon een drijfstang net als alle andere 1cil crossers.
Verder heeft drijfstang altijd een big end lager ;)

Tsja, ik heb het ook niet verzonnen, 100uur en blok is nooit los geweest, bij hobby-matig gebruik schrijft KTM ook een nieuw big-end voor, alleen meestal gaan ze indd wat langer mee.

Eigenaar had zelf ooit een slechte ervaring met een Prox zuiger gehad, dus wou het uiteindelijk toch origineel KTM hebben.
Echter raadde de dealer mij een KTM zuiger icm een Prox drijfstang(ivm het prijsverschil) aan, hij stond daar achter, en hun EK-enduro team rijd ook een vol jaar met 1 drijfstang, dus daar maar voor gegaan nu.

Chilloz.
Die oude RFS blokken zijn totaal niet te vergelijken met de nieuwe generatie EXC-F. Compleet nieuw blok, met injectie, meer gericht op prestaties>levensduur, itt tot die oude rfs's die niet stuk te krijgen zijn.
Welk bouwjaar :?

Heb zelf ook 350 en was eigenlijk van plan om bij 100 uur nieuwe zuiger er in te proppen en meer niet, vandaar even benieuwd welk bouwjaar.
 
Nu we het toch over 350's hebben... Zit die qua koppel en karakter echt tussen de 250 (4-takt) en 450 in?

Ik las de 350 een kleinere powerband heeft en dus meer hoogtoerig gereden moet worden. Is dat meer zo als een 250? :?

Ik heb zowel op een 250 als een 450 gereden. Met de 450 tokkel je overal doorheen (genoeg koppel), maar voelt zo zwaar aan in bochten en krappe paadjes. De 250 is veel lichter en beter hanteerbaar in bochten, maar als je door los zand (bijv. maisland of klapzand) of een zandwal in de bocht moet, heeft die het een stuk moeilijker (minder koppel).

Wat is jullie ervaring? En wat voor motor had je vóór de 350? Een 450 of een 250 (4-takt) of een 2-takt?


@Murvie: Ik heb slechte verhalen gehoord over Hot Rods drijfstangen. Prox schijnt wel goed te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nu we het toch over 350's hebben... Zit die qua koppel en karakter echt tussen de 250 (4-takt) en 450 in?

Ik las de 350 een kleinere powerband heeft en dus meer hoogtoerig gereden moet worden. Is dat meer zo als een 250? :?

Ik heb zowel op een 250 als een 450 gereden. Met de 450 tokkel je overal doorheen (genoeg koppel), maar voelt zo zwaar aan in bochten en krappe paadjes. De 250 is veel lichter en beter hanteerbaar in bochten, maar als je door los zand (bijv. maisland of klapzand) of een zandwal in de bocht moet, heeft die het een stuk moeilijker (minder koppel).

Wat is jullie ervaring? En wat voor motor had je vóór de 350? Een 450 of een 250 (4-takt) of een 2-takt?

@Murvie: Ik heb slechte verhalen gehoord over Hot Rods drijfstangen. Prox schijnt wel goed te zijn.
Ik heb 450/530/500 gereden en nu 350. Nog nooit vermogen gemist. Na aanpassing van de mapping is hij van onderuit stuk feller geworden. Ga nooit meer zwaarder dan 350, is écht niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Het duurde even, maar vandaag eindelijk de tips kunnen testen met de startmotor van de EXC300.

1.) startkabels op de auto met draaiende motor, aangesloten op de accu van de motor.
- 1x draaien en dan 'vast' c.q. erg veel moeite om hem rond te krijgen

2.) Startkabel op auto met draaide motor, direct op de plus en min van de startmotor
- 1x draaien en dan 'vast' c.q erg veel moeite om hem rond te krijgen

Er werd geopperd 'startrelais', door volgens optie 2 te starten heb ik dat volgens mij al uitgesloten.
Het is een nieuwe startmotor volgens de vorige eigenaar, ding ziet er ook als nieuw uit (410w versie) en heb de oude ook gezien (dus aannemelijk).

Kan er nog iets in die tandwieloverbrenging niet goed zijn?
Heeft het zin om de startmotor uit elkaar te halen of zou ik die ergens weg kunnen brengen?
 
Met de bougie eruit , kun je dan wel doorstarten? (ik heb niet alles gelezen). Nu wel :+
 
Laatst bewerkt:
Het duurde even, maar vandaag eindelijk de tips kunnen testen met de startmotor van de EXC300.

1.) startkabels op de auto met draaiende motor, aangesloten op de accu van de motor.
- 1x draaien en dan 'vast' c.q. erg veel moeite om hem rond te krijgen

2.) Startkabel op auto met draaide motor, direct op de plus en min van de startmotor
- 1x draaien en dan 'vast' c.q erg veel moeite om hem rond te krijgen

Er werd geopperd 'startrelais', door volgens optie 2 te starten heb ik dat volgens mij al uitgesloten.
Het is een nieuwe startmotor volgens de vorige eigenaar, ding ziet er ook als nieuw uit (410w versie) en heb de oude ook gezien (dus aannemelijk).

Kan er nog iets in die tandwieloverbrenging niet goed zijn?
Heeft het zin om de startmotor uit elkaar te halen of zou ik die ergens weg kunnen brengen?
Klinkt als een rot lager, 1x rond en dan vast. Ook een bijna nieuw lager kan door productiefout te vroeg naar de klote gaan.
Hoop voor je dat je het snel gevonden hebt want dit is klote :P ;)
 
En een startkabel van de massa van de accu direct op het blok zetten had je ook geprobeerd?

Zie bovenstaande, alle opties al geprobeerd, o.a. direct starten op de startmotor.

Klinkt als een rot lager, 1x rond en dan vast. Ook een bijna nieuw lager kan door productiefout te vroeg naar de klote gaan.
Hoop voor je dat je het snel gevonden hebt want dit is klote :P ;)

Er zitten verder eigenlijk geen lagers in (tenminste, ik zou niet weten waar) het werkt met bushings\glijbussen die ik allemaal al vervangen heb. Daarom weet ik ook echt niet wat het kan zijn.
Overigens start hij perfect met 1 a 2x kicken.
 
Zie bovenstaande, alle opties al geprobeerd, o.a. direct starten op de startmotor.Er zitten verder eigenlijk geen lagers in (tenminste, ik zou niet weten waar) het werkt met bushings\glijbussen die ik allemaal al vervangen heb. Daarom weet ik ook echt niet wat het kan zijn.
Overigens start hij perfect met 1 a 2x kicken.
In de startmotor zelf zit volgens mij een naaldlager... Nieuwe startmotor zou kunnen, maar ook daar heb je kwaliteitsverschil in. Je kan ze al (410W)voor 150 euro kopen, of origineel KTM voor 300nogwat... Er zal dus ergens op bezuinigd zijn! ;)
 
Weer even verder gegaan met de startmotor.
Bougie eruit en hij draait mooi snel rond.

Volgende actie wordt denk ik dan toch de startmotor eens openhalen en kijken of er iets vreemds is.

Ik zal ook een filmpje van iemand die hetzelfde had, ook alles vervangen en nog niet rond gaan.
Hij had de bendix en startwiel van een 2015 erin gezet (andere vertanding) en start als een zonnetje. Kost alleen 160 dollar en het blijft allemaal testen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan