Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.004
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
UUUhhhhh je denkt toch niet dat de oliepomp werkelijk de olie door de glijlagers heen pomp, leg mij dat eens uit hoe een pomp die warm mss max 4 bar druk kan leveren een lager kan vullen waar het veel voudige oliedruk op staat???

Oliedruk is een onderwerp waar nogal wat verwarring over bestaat.
Kijk dit filmpje https://youtu.be/tOiHdIXVWE8
En leg dan eens uit welk lager je wilt vullen?
 
Een oliepomp voort alleen maar de olie door het motorblok, de olie zelf zorgt voor de interne druk in de glijlagers.
Doe maar eens wat motorolie op je hand en ga maar eens wrijven, zal je merken dat hoe harder je drukt de oliefilmlaag sterker gaat worden.
Dus de oliepomp zorgt alleen voor de circulatie van de olie door het blok
 
Ga je er nu van uit dat een oliepomp alleen een circulatiepompmje is? Om te beginnen is 3 bar een beetje de onderste grens van een oliepomp. Bij iets van 1,5 bar gaat je lampje branden. Ik heb met een koude motor wel 8 bar op de meter zien staan, gemeten in het gat van de drukschakelaar.
In glijlagers kan je intern geen druk opbouwen, hoe meer druk hoe sneller het wegvloeit. De glijlagers zijn wel de restrictie. Als deze te ruim zijn vloeit alle druk weg.

Terug naar de file, door het lage toerental zit de oliedruk tegen de ondergrens. De olie krijgt weinig koeling door de lage omloopsnelheid en wordt pisdun. In theorie is het mogelijk dat de druk nog verder zakt omdat de dunne olie makkelijker uit de glijlagers wegloopt maar ik ga er van uit dat de motor aan zijn toleranties voldoet en de glijlagers passend genoeg zijn om de druk vast te houden. Anders merk je het wel aan het flikkerende lampje.

Op het circuit draai je hogere toerentallen. De pomp levert dus ver boven de 4 bar. er is voldoende rijwind, de olie blijft dus koel en lekker taaivloeibaar. Zelfs als je een motor hebt waarbij de nokkenassen los in de lagers liggen zal je voldoende druk opbouwen. Pas als je de pits in komt rijden zal het lampje gaan branden omdat het toerental en daarmee de druk zakt.

Ik heb het dus over geleverde druk, niet over de smeerfilmsterkte, die is bij Action olie toch al niet te evenaren.
 
gebruiksdoel: mee eens
specs en visco: mee eens
merk: oneens. Er zijn "mindere" merken
verpakking: een lekkende verpakking in je zijkoffer op een lage trip is niet fijn
winkel: ligt er aan hoe lang de olie al op de plank staat en hoe het opgeslagen is

Verschillen zijn klein. Liever een minder merk en vaker verversen dan te lang met een olie doorrijden. Te lang doorrijden is puur slecht. Niks meer en niks minder.

En is de prijs? Is die bepalend???
Zij de goedkope automatisch de "mindere" merken??
 
In glijlagers kan je intern geen druk opbouwen, hoe meer druk hoe sneller het wegvloeit. De glijlagers zijn wel de restrictie.

Ik heb het dus over geleverde druk, niet over de smeerfilmsterkte, die is bij Action olie toch al niet te evenaren.


De waarheid ligt hier toch enigszins in het midden; of liever gezegd denk ik dat halflive en kevinblade niet hetzelfde bedoelen.

Meer druk d.m.v. de oliepomp zal het overdaad aan olie er inderdaad uit persen. Het is echter wel zo dat in de smeerfilm die wordt opgebouwd een veelvoud aan druk t.o.v. je pompdruk heerst. Denk hierbij gerust aan een factor 10 of zelfs wel 100.

Juist dit gedeelte van het smeermiddel loopt niet het lager uit als het belast wordt.

Het smeermiddel vertoont z.g.n. "niet-newtoniaans" gedrag. Google maar ff, zijn zat youtube filmpjes van. Dit is de druk waar Kevinblade het (denk ik) over heeft.

Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
 
Laatst bewerkt:
De waarheid ligt hier toch enigszins in het midden; of liever gezegd denk ik dat halflive en kevinblade niet hetzelfde bedoelen.

Meer druk d.m.v. de oliepomp zal het overdaad aan olie er inderdaad uit persen. Het is echter wel zo dat in de smeerfilm die wordt opgebouwd een veelvoud aan druk t.o.v. je pompdruk heerst. Denk hierbij gerust aan een factor 10 of zelfs wel 100.

Juist dit gedeelte van het smeermiddel loopt niet het lager uit als het belast wordt.

Het smeermiddel vertoont z.g.n. "niet-newtoniaans" gedrag. Google maar ff, zijn zat youtube filmpjes van. Dit is de druk waar Kevinblade het (denk ik) over heeft.

Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)


Klopt dat bedoel ik er ook mee, vandaar mijn jip en janneke voorbeeld om eens te wrijven met je handen met motorolie ertussen, zodat je dan zelfs kan voelen hoe harder je drukt dat de olie niet weggewreven zal worden maar juist gaat smeren.
 
De waarheid ligt hier toch enigszins in het midden; of liever gezegd denk ik dat halflive en kevinblade niet hetzelfde bedoelen.

Meer druk d.m.v. de oliepomp zal
Volgens mij levert de oliepomp een bepaald volume oa afhankelijk van het toerental, de viscositeit, temperatuur. De toleranties in het blok bepalen de druk samen met het overdrukventiel.
het overdaad aan olie er inderdaad uit persen. Het is echter wel zo dat in de smeerfilm die wordt opgebouwd een veelvoud aan druk t.o.v. je pompdruk heerst. Denk hierbij gerust aan een factor 10 of zelfs wel 100.

Juist dit gedeelte van het smeermiddel loopt niet het lager uit als het belast wordt.

Het smeermiddel vertoont z.g.n. "niet-newtoniaans" gedrag. Google maar ff, zijn zat youtube filmpjes van. Dit is de druk waar Kevinblade het (denk ik) over heeft.

Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
Leg eens uit wat ik bedoel?

De pomp heeft geen keuze, meer toeren is meer liters per minuut. De enige maximering is de overdruk klep. de druk wordt opgebouwd door de verschillende restricties in het blok. Er is maar 1 apparaat in het blok dat oliedruk kan leveren, de oliepomp.
 
Leg eens uit wat ik bedoel?

De pomp heeft geen keuze, meer toeren is meer liters per minuut. De enige maximering is de overdruk klep. de druk wordt opgebouwd door de verschillende restricties in het blok. Er is maar 1 apparaat in het blok dat oliedruk kan leveren, de oliepomp.


Oliepomp in een blok is een manier om de olie daar te krijgen waar het nodig is. Druk opbouw in de smeerfilm vindt plaats door (zoals hier voor genoemd...AMEN! ) hydrodynamische smering.
 
Blijkbaar heeft Valvoline zich vergist met de JASO MA vermelding op de 5W40 olie.
Nu staat het er niet meer op!!!
Op de site van Valvoline gekeken.
Bij PI van All-Climate 5w40
(plaatjes invoegen lukt me niet)
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar heeft Valvoline zich vergist met de JASO MA vermelding op de 5W40 olie.
Nu staat het er niet meer op!!!
Op de site van Valvoline gekeken.
Bij PI van All-Climate 5w40
(plaatjes invoegen lukt me niet)
? ->
De man aan de lijn dacht eerst dat het een drukfaut was maar zijn collega bevestigde dat het idd MA2 was. :)
De nieuwere variant zal dat niet meer zijn,dusch,hamsteren :P
 
En is de prijs? Is die bepalend???
Zij de goedkope automatisch de "mindere" merken??

Er zijn wel meer merken die buiten nederland tot topmerken worden gerekend, en hier of in europa geen poot aan de grond krijgen...
Soms proberen ze dat door een reclamecampagne en een grote release naar winkel(keten)s doen, wat dan niet altijd goed uitpakt, en later bij de dozenschuivers gedumpt worden..

Valvoline, Pennzoil, motorex, en vele anderen hebben het geprobeerd..
Net zo goed als dat Kroon hier hoog staat aangeschreven, en heb ik in Frankrijk bij Leclerck zien staan voor een prikkie
 
Het is ook voor een groot deel marketing.

Zag laatst een aflevering van Fast 'n Loud (nieuwe serie)
Daar gebruiken ze nu o.a standaard WD-40 als kruipolie |(

En een volksmassa hobbelt daar weer achteraan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Castrol heeft ook geen JASO MA2, staat wel op de verpakking, maar niet het orginele keurmerk.
Ze geven zelf aan dat deze olie wel voldoet aan de JASO MA2 norm, maar is niet als zodanig erkend.
Ze sparen zo best wel wat muntjes uit, wat je helaas niet direct terug zien in de prijs :-)
Inderdaad al heel wat jaartjes.
Gelukkig gaat er niets boven Motorex. ;) :t
Mag ik hieruit concluderen dat de specificaties op een fles olie niet altijd 100% te vertrouwen zijn?
En / of Valvoline niet altijd 100% te vertrouwen is?
En hoe is dat bij andere merken???
Wat een achterdocht, heb je ook al proviand ingeslagen voor de (olie)oorlog? :+
 
Laatst bewerkt:
Er zijn wel meer merken die buiten nederland tot topmerken worden gerekend, en hier of in europa geen poot aan de grond krijgen...
Soms proberen ze dat door een reclamecampagne en een grote release naar winkel(keten)s doen, wat dan niet altijd goed uitpakt, en later bij de dozenschuivers gedumpt worden..

Valvoline, Pennzoil, motorex, en vele anderen hebben het geprobeerd..
Net zo goed als dat Kroon hier hoog staat aangeschreven, en heb ik in Frankrijk bij Leclerck zien staan voor een prikkie


Motorex?????
Die doen niet veel aan reclame en ook geen releases naar grote winkelketens.
Uit welke bron heb je dat?
 
Motorex?????
Die doen niet veel aan reclame en ook geen releases naar grote winkelketens.
Uit welke bron heb je dat?

Oei oei, Je moet bij Kevinblade niet aan Motorex komen!!!
Dat is zijn hachje. Zijn troetelkindje. Zijn grote winstmarge.
Hoezo marketing-bla-bla-bla, hoezo bangmakerij, hoezo gebakken lucht.

Kinderachtig mannetje die Kevinblade.
 
Laatst bewerkt:
Gebakken lucht? Mmm nee. Dan kies ik eerder voor de frituur.. maar om daar nou motorex in te kieperen.. dan krijg ik blauwe patat.. ben geen smurf! :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan