OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar advies omtrent het blok en de oliewissel...

Ik rij een Honda CBF600 uit 2004 met 90.000 op de teller. Hij wordt met name gebruikt voor korte stukjes woon-werk, en wordt dus zelden goed warm, en draait zelden hoogtoerig. Nu heb ik de gewoonte de olie eerst te vervangen door goedkope spoelolie, daar een kilometer of 100 mee te rijden om eventuele achtergebleven slush mee te pakken, en dan het filter te vervangen en de olie weer te vervangen.

Nu kreeg ik van iemand uit mijn omgeving de tip om tijdens die 100 km met de spoelolie de motor goed door te blazen door juist de snelweg te pakken en flink hoogtoerig te rijden. Het zou met name koolaanslag op de kleppen los blazen. Aan de ene kant klinkt het wel logisch, aan de andere kant vraag ik me af hoe goed het blok reageert op dat hoogtoerige draaien aangezien hij dat bijna nooit doet. Dus mijn vraag is: Klopt dit advies ? En zijn er eventuele andere dingen die ik kan doen om dit blok zo goed mogelijk te laten draaien zodat hij nog 90.000 mee kan ?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
 
Laatst bewerkt:
Je verbranding is beter/schoner als je motor op temperatuur of iets daar boven komt.

Ik had vroeger toen ik nog Opel ree ook vaak last van witte sludge door korte stukjes rijden(10 Km).
Door dat de motor niet lang genoeg op temperatuur is, verdampt het vocht niet in je olie en, krijg je witte sludge.

Je kan wel een groot stuk rijden en hoge toeren rijden, dan zal de sludge zeker minder worden of verdwijnen maar, als je daarna weer dagelijks korte stukken gaat rijden, komt het zo weer terug.
Als je het mj vraagt is dat vrij zinloos, kan je beter je olie wat vaker verversen
 
Spoelolie mag alleen stationair gebruikt worden,niet mee rijden.
Het is geen speciale schoonmaak-vloeistof, met spoelolie bedoelde ik puur goedkope motorolie waar ik een klein stukje mee rij en dan verwissel met de schone "goede" olie.

Je kan wel een groot stuk rijden en hoge toeren rijden, dan zal de sludge zeker minder worden of verdwijnen maar, als je daarna weer dagelijks korte stukken gaat rijden, komt het zo weer terug.
Daar ging ik al van uit inderdaad. Ik vroeg me met name af in hoeverre het waar is van die koolaanslag, en in hoeverre dat schadelijk is voor het blok.
 
En rommel op de carterpan wordt niet meegenomen door een gewone motorolie..
Je verdunt wel eventueel overgebleven oude olie, meer niet.
Dus de volgende verversing is het geheel van de inhoud iets beter.

Een deel oude goedkope (spoel)(wat geen spoel mag heten)olie met een kleiner deel oudere vervuilde olie, met het meeste deel nieuwe olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er nu twee onderwerpen door elkaar lopen die eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben, namelijk:
1 af en toe een stuk blazen met een motor die normaal voor korte langzame ritjes wordt gebruikt
2 het gebruik van "spoel"olie wat niet echt spoelolie is

Lijkt mij dat 1 sowieso verstandig is. Vwb 2 zou je kunnen overwegen een echte flush te doen ipv het huidige plan.
 
Iedereen dank voor de reacties.

Doorblazen zal ik dan sowieso inderdaad eens doen, is ook geen straf om te doen natuurlijk, zat me meer af te vragen of ik een blok wat zelden hard draait ineens hard laten draaien niet schadelijk is... Maar ik heb de ballen verstand van techniek, dus wellicht zie ik beren die er niet zijn.

Wat betreft dat "echt" flushen, dat zou ik wel eens kunnen overwegen, want dat is nog nooit gedaan, en ze heeft toch 90.000 op de teller staan.
 
Ik ben op zoek naar advies omtrent het blok en de oliewissel...

Ik rij een Honda CBF600 uit 2004 met 90.000 op de teller. Hij wordt met name gebruikt voor korte stukjes woon-werk, en wordt dus zelden goed warm, en draait zelden hoogtoerig. Nu heb ik de gewoonte de olie eerst te vervangen door goedkope spoelolie, daar een kilometer of 100 mee te rijden om eventuele achtergebleven slush mee te pakken, en dan het filter te vervangen en de olie weer te vervangen.

Nu kreeg ik van iemand uit mijn omgeving de tip om tijdens die 100 km met de spoelolie de motor goed door te blazen door juist de snelweg te pakken en flink hoogtoerig te rijden. Het zou met name koolaanslag op de kleppen los blazen. Aan de ene kant klinkt het wel logisch, aan de andere kant vraag ik me af hoe goed het blok reageert op dat hoogtoerige draaien aangezien hij dat bijna nooit doet. Dus mijn vraag is: Klopt dit advies ? En zijn er eventuele andere dingen die ik kan doen om dit blok zo goed mogelijk te laten draaien zodat hij nog 90.000 mee kan ?

succes

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
 
Iemand ooit iets gehoord van A9 Racing oil? Voor 12 euro 4L gekocht van XLmoto.
Met API/SL en JASO/MA2. Ik kan er helemaal niets over vinden :P

Heb het vandaag in de ZX10R gegooid. Enige wat me opviel is dat hij bijna geurloos is en de kleur heel licht is. Lijkt net aangelengde slaolie :P

p59940.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aah, mag gewoon door de gootsteen :P



A9....Mag ik even lachen: _O- _O- _O- _O-

A9 is highly resilient, as it can operate effectively at temperatures up to 5350C (conventional oils break down at approximately 1700C)

Er zit hier waarschijnlijk een vaste smeerstof in de olie die tegen hoge temperaturen kan. Maar een smeermiddel tot 5350 graden C WOEHAHAHAHAHAHAHAHAHA what a joke. En de meeste olie breekt af bij 1700 graden C. Was dat maar waar!! :}

and at speeds up to 22,000 rpm; far in excess of normal machine environments, even in racing engines.

Dat op zichzelf zegt helemaal niks. Als je de viscositeit aanpast van een willekeurige el cheapo olie is 22.000 rpm no problemo.

Via Google kan ik geen SDS vinden van dit goedje, maar ik weet zeker dat op het SDS heel wat anders staat dan non-toxisch en bio afbreekbaar.

Een motorolie biologisch afbreekbaar zou een revolutie zijn. Die bestaan simpelweg niet. Daarnaast zijn er verschillende gradaties in bio afbreekbaarheid.
 
Ik gooi dat A9 spul altijd in mijn crossmotor. Omdat het niet echt hoge kwaliteit is wissel ik het iedere paar uur. Met 0.7 liter per wissel kost het geen drol. Ik gebruik op deze manier liever deze goedkope olie en dan vaak vervangen in plaats van dure olie die er lang in blijft zitten. Ik gebruik het nu al drie jaar. Vorig jaar is de cilinder er af geweest en heb ik er een nieuwe zuiger in gezet. Alles zag er echt keurig uit, prima olie zolang het maar regelmatig vervangen wordt.
 
Op mijn werk hebben we ook eens geëxperimenteerd met ecologisch en bio afbreekbare olie...
Resultaat: na 2700u draaien is het motorblok kapot gedraaid. Dit motorblok haalt normaal gezien minimum 9000u, gemiddeld gezien 16000u.
Met duidelijke sporen van slechte smering, en de fabrikant wist van niets natuurlijk. (Is ook de risico van het vak, iets nieuws proberen)

Edit: de olie was niet van het merk A9
 
Laatst bewerkt:
Oehh. Dan gebruik ik het maar als spoelolie. Nou heb ik vaker goedkope olie gebruikt maar dat waren bekende merken als MPM of Putoline die in de aanbieding komt bij de motorzaak. Die zagen en roken ook als degelijke olie.
 
Oehh. Dan gebruik ik het maar als spoelolie. Nou heb ik vaker goedkope olie gebruikt maar dat waren bekende merken als MPM of Putoline die in de aanbieding komt bij de motorzaak. Die zagen en roken ook als degelijke olie.

In een vorige post wordt de conclusie overhaast getrokken dat biologische afbreekbare olie per definitie slecht zou zijn. Dat is wel erg kort door de bocht en. Iet waar.


Een biologisch afbreekbare olie als motorolie is gezien de samenstelling vrijwel onmogelijk. Dus ik ga er van uit dat de claim dat het bio afbreekbaar is niet klopt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan