De Yamaha T-Max 500 !!

Mijn Malossie next zit er op. Eerste indruk goed. Zet hem zo op 7000rpm. Max ligt weer uit elkaar. De distributie ketting spanner is kapot. Hij maakte de laatste tijd wat meer herrie. Met de kappen eraf viel het extra op.
Veer gebroken. Ga eerst kijken of ik hem zelf kan repareren anders een nieuwe.kost €145😕😭. Gelijk maar koelvloeistof en olie verversen.

Ketting spanner kapot ? nog niet eerder gehoord. Hoeveel km staat je teller op dan, neem aan dat dat wel mee valt. Zelf linkerkant nog niet los gehad. Fotootjes misschien ?
Wel balen zeg, variateurtje goed en nu dit. Sterkte.

Groeten
Theemaks
 
pg~[/img]

Deze soms ? Kun je die er gewoon uittrekken en een nieuwe plaatsen zonder dat er iets fouts gebeurd met je ketting ?
 
Laatst bewerkt:
Klusje aan distrubutieketting lijkt mij voor de gevorderde sleutelaar. Is echt wel even iets anders dan een vario vervangen. Voor je het weet heb je meer problemen dan waar je mee begonnen was. Bezint eer ge begint......
 
Heb hem ondertussen gerepareerd. Er was een veer gebroken. Deze heb ik gerepareerd. Plaatsen is nog best een klusje wat je niet even doet. Vooral als het blok in het frame zit kan je er beroerd bij.
Zie procedue hieronder. Vooral het vasthouden van de opgewonden veer zal niet makkelijk zijn.
Moet eerst nog een nieuwe pakking bestellen.
Sleutelen aan motoren is geen probleem voor mij. Diverse motoren uit en weer in elkaar gezet.
Wat lastig is zijn de vaak speciale gereedschappen die nodig zijn. De vakman kan dit vaker goedkoper oplossen dan de prijs van het gereedschap.
full
 
Laatst bewerkt:
Vervelend om te horen.
Wat Hans eerder opmerkte klopt wel, doe ook alles zelf en ook aan allerlei motoren.
Van distributie riemen vervangen tot noem maar op.
Toch heb ik voor de 40.000 beurt waarbij de kleppen gesteld moeten worden de scooter weggebracht.
De kleppen bereiken is al alstig, de cilinders liggen recht en dan ook nog met plaatjes, ketting lossen van de nokkenassen enz.
Succes, hoor uiteraard graag als hij weer goed is wat de bevindingen van de vario zijn.
 
Jxp hoeveel kilometer op teller ?....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de scooter in Naaldwijk gebracht bij motorcentrum west.
Ik heb zelf alle kappen gedemonteerd om de uren zo laag mogelijk te houden.
In totaal was ik €483,00 kwijt, stellen kleppen en nieuwe pakkingen.
Kan vertellen dat ik schrok van de prijs.

Echter, als ik lees dat de 40.000km beurten om en nabij de €1000,- zijn en ik trek mijn kosten van het kleppenstellen eraf klopt dat wel.
Orginele riem, filters 3 stuks, olie, ketting olie enz. uren.
Dan worden de kappen gede en monteerd enz.
 
Jxp hoeveel kilometer op teller ?....
28000km. Defect kwam door corrosie. Bovenin de verticale damper heeft zich waarschijnlijk vochtdamp opgehoopt. Dit vochtdamp vormt zich na het afkoelen van de motor. Kan je ook vinden onder klepdeksels bij staande motoren. Oorzaak kan zijn als de motor voor de winterstop geen olie verversing krijgt of niet goed wordt warmgedraait na olie verversen. De gebroken veer was de opwindveer die je gebruikt bij montage. De gebroken veer blokkeerde de goede demper werking. Deze kon ik gelukkig zelf wat inkorten.Een oplossing om dit probeem te voorkomen is bv 1x per jaar het boutje boverop de damper verwijderen en schone motorolie in het gat te spuiten mbv een injectiespuit. Kost even tijd maar voorkomt je mogelijke problemen.
Ik heb jammer genoeg geen foto's van de reparartie. Ik was blij dat ik hem na een hoop mislukte pogingen weer goed in elkaar had. De veer is heel kwetsbaar met een mareriaal dikte van ca 0.5mm en 80 windingen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag verwarmde handvaten gemonteerd, deze komen uit China en via ebay besteld voor €10,63. Echt TOP ze worden loei warm, standje 1 50 graden, standje 2 70 graden. De snoeren draaien niet mee met gas geven en worden snel warm.
Moest wel even de gaskabels loshalen bij de carbs wat wel weer even extra werk gaf om het plastic te verwijderen. Snoertjes netjes onder de plastic stuurkap aangesloten op contact en netjes weggewerkt. Nou laat de kou maar komen !! Echt een aanrader.

Groeten
Theemaks
 
Ik heb de scooter in Naaldwijk gebracht bij motorcentrum west.
Ik heb zelf alle kappen gedemonteerd om de uren zo laag mogelijk te houden.
In totaal was ik €483,00 kwijt, stellen kleppen en nieuwe pakkingen.
Kan vertellen dat ik schrok van de prijs.

Echter, als ik lees dat de 40.000km beurten om en nabij de €1000,- zijn en ik trek mijn kosten van het kleppenstellen eraf klopt dat wel.
Orginele riem, filters 3 stuks, olie, ketting olie enz. uren.
Dan worden de kappen gede en monteerd enz.
Zijn de klepspelingen voor die prijs gecontroleerd of zijn er ook klepspelingen gecorrigeerd.
Dit kun je zien op de rekening , of er stelplaatjes zijn vervangen.
Want dan moeten ook de nokkenassen verwijderd worden.
 
ff proefritje gemaakt met verwarmde handvaatjes. Echt geweldig die chineese. Reed de straat uit en begon al gelijk warmte te voelen. Kwam na 10 minuten terug deed mijn handschoenen uit en wat denk je, bijna niet met blote handen vast te houden 😜😜. Echt een aanrader !!
 
ff proefritje gemaakt met verwarmde handvaatjes. Echt geweldig die chineese. Reed de straat uit en begon al gelijk warmte te voelen. Kwam na 10 minuten terug deed mijn handschoenen uit en wat denk je, bijna niet met blote handen vast te houden 😜😜. Echt een aanrader !!

Ziet er netjes uit Rene :t laat de kou maar komen :]
 
7_F422_AF0_BC17_4_A88_8_D17_2_FDB544_F029_A.jpg


Jou Max ook Gerard, toch altijd nog mooi dat eerste model !!
Bedankt. 😉
 
Laatst bewerkt:
ff proefritje gemaakt met verwarmde handvaatjes. Echt geweldig die chineese. Reed de straat uit en begon al gelijk warmte te voelen. Kwam na 10 minuten terug deed mijn handschoenen uit en wat denk je, bijna niet met blote handen vast te houden 😜😜. Echt een aanrader !!

Welke heb je besteld? :t

En...je fotos doen t niet -O-
 
Laatst bewerkt:
Deze soms ? Kun je die er gewoon uittrekken en een nieuwe plaatsen zonder dat er iets fouts gebeurd met je ketting ?~[/quote]
Dat is niet altijd zo. Het lijkt er op dat er een nokkenas verdraait is tijdens het verwijderen. Kan gebeuren als er een nokkenas onderspanning staat en de spanning van de distributieketting af gaat. Ben bezig de nokkenassen vrij te maken om de timing te checken. Kwam erachter omdat de max niet meer wilde starten.
Jammer want het kost me weer een paar nieuwe pakkingen.
Kan wel gelijk de klepspelingen meten. Vervroegde 40000lkm beurt😕
 
Uitlaat nokkenas was 2 tanden verschoven😮. Klepspeling zit allemaal binnen de limits. Nu weer inelkaar zetten. Ik ben zo wel lekker van de straat. Leer zo mooi elk boutje van de Max kennen.
 
Zo, de merkteken op de nokkenas kettingwielen(2 kleine gaten) weer op 1 lijn met de cilinderkop en het merkteken op de generatorrotor gelijk met het teken op de carterhelft.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan