Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
En daardoor dampt het net aan bij koud en vooral vochtig EN koud weer, door het temperatuurverschil tussen buiten en binnen. Je adem is erg vochtig, en warm, je vizier is koud en dat doet het vocht in je adem condenseren. Daarom die pinlock, dat geeft een tweede laag, en zorgt voor een scheiding. Buitenste vizier blijft koud, binnenste vizier blijft warmer. Uiteraard moet dat, zoals mbm al aanhaalt, wel goed afsluiten.

Het is een beetje hetzelfde principe als skibrillen. Die zijn af fabriek al dubbel laags, de betere zelfs drielaags. Maar die zijn zo gemaakt dat het 1 geheel vormt en er nooit lucht tussen die lagen kan.

Het zou een goede zaak zijn als er eens een fabrikant op de proppen komt met een dubbel, of drielaags vizier in 1 geheel, luchtledig binnenin. Zal wel een stuk duurder zijn, maar heel effectief. Zou leuk zijn als je een helm kan kopen met normaal vizier, en optioneel een drielaags hermetisch gesloten vizier kan bijkopen.

Deze morgen 145km afgelegd, ik heb pinlock. Rond de pinlock volledig dicht gedampt, de pinlock dampt amper aan. Enkel in de twee hoeken een beetje, omdat mijn pinlock niet meer perfect afsluit. Dat rubberen randje is een beetje uitgehard waardoor het niet meer perfect afsluit.

Wat ik echter nog een nadeel aan die pinlock vind, is dat ze erg kras gevoelig zijn, en snel een mat uiterlijk krijgen. Het zicht is nog wel goed, maar gevoelig minder dan zonder de pinlock, dus langer dan een jaar doe ik meestal niet met een pinlock, deels wegens niet meer goed sluiten, maar eerder wegens mat worden.

Maar desondanks, eens onder de 12°C is wil ik het niet meer missen. Bij nat weer al onder de 15°C. Ik laat het er eigenlijk gewoon inzitten van zodra de gemiddelde temperaturen niet meer boven de 15°C uitkomen.

Dit gedoe met beslagen vizieren heeft mij uiteindelijk doen besluiten een ouderwetse motorbril te kopen die enkel je ogen afsluit i.c.m. een jet helm en een Buff. Maar ja, ik kan me voorstellen dat dat misschien wel fris is met koud weer.
 
Vanochtend onprettig verrast op de N214 nabij Noordeloos.
Ik rijd daar met 80 á 90 achter een rijtje auto's aan. Inhalen lukt niet ivm tegenliggend verkeerd.
Voel ik opeens iets van blubber op de weg, glibber een eindje weg, voorwiel schuif een metertje op.
Gelukkig volgt het achterwiel ook en kon nog door blijven rollen.
Na 30 seconden weer rustig adem halen de politie gebeld via 0900-8844.
En na (serieus!) 6 minuten telefoongesprek waarin er zeker 30 seconden gesproken werd de situatie doorgegeven aan de meldkamer.
Politie Dordrecht was niet bereikbaar of zo.

In elk geval hoop ik niet deze week een krantenbericht te lezen dat er een motorrijder onderuit is gegaan door blubbel (of een natte kartonnen doos oid) daar.
Ben niet omgekeerd, want dan zie je toch niets. Onverlichte weg, tegenliggers, regen, nat vizier (heb ook pinlock, maar alsnog vochtig aan binnenkant zijn wat dat betreft helemaal geen leuk iets.
 
Vanmiddag op de A5 onderweg naar huis een motor achter me met zo'n enorme hoeveelheid fel licht dat ik even aan de kant ging en 'm gewenkt heb dat 'ie me maar even in moest halen.

Zou zo iemand dan zelf niet door hebben hoe asociaal dat overkomt bij anderen? :?
 
Vanochtend op de N446 en N445 lekker aan het glibberen geweest: hele rijbanen met dieselolie doordrenkt. Zag het gelukkig op tijd. Maar even melding van gemaakt, duurde hooguit 5 minuten, inclusief het doorverbonden worden van Rijkswaterstaat naar provincie.

En op de terugweg - eerder vanavond - klapten er voor mij 3 auto's op elkaar. Op zich niet spannend, want ik je kon het zien aankomen, dus er was volop ruimte om kalmpjes af te remmen (en achteropkomend verkeer gecontroleerd tot stilstand te laten komen). Zag er wel heftig uit: de achterste auto kwam met 4 wielen van de grond en 2 rijbanen verderop achterstevoren tot stilstand. Ik dacht even daarvoor nog "laat ik er eens lekker rechts langs sjeezen, want daar is plek zat". Gelukkig niet gedaan, want dan had ik wss die VW Polo weg mogen koppen (lukt niet).
Enfin, gestopt dus, iemand aangewezen dat-ie 112 moest gaan bellen, ronddolende geschrokken meisjes naar de vluchtstrook begeleiden, pleisters plakken, verklaring afleggen e.d..

Maar onvoorstelbaar wat een horken er rondrijden: 5 van 6 rijstroken versperd door autowrakken en onderdelen, en desalniettemin laveert half Amsterdam tussen de autowrakken en slachtoffers door om maar vooral niet eventjes te hoeven wachten... Politie was overigens binnen 5 minuten ter plaatse :}
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag op de A5 onderweg naar huis een motor achter me met zo'n enorme hoeveelheid fel licht dat ik even aan de kant ging en 'm gewenkt heb dat 'ie me maar even in moest halen.

Zou zo iemand dan zelf niet door hebben hoe asociaal dat overkomt bij anderen? :?

Schijnt dat sommige het doen zodat ze beter gezien worden in de file... :X
 
Maar onvoorstelbaar wat een horken er rondrijden: 3 van 4 rijstroken versperd door autowrakken en onderdelen, en desalniettemin laveert half Amsterdam tussen de autowrakken en slachtoffers door om maar vooral niet eventjes te hoeven wachten... Politie was overigens binnen 5 minuten ter plaatse :}
Yep, hoe veel mensen er doorrijden bij problemen is soms bizar. Then again, ik rijd ook wel eens in de auto langs een plek waar iets gebeurd is, en zeker als er dan al iemand bijstaat en het er niet uitziet als een levensbedreigende situatie probeer ik toch vaak ook maar door te rijden om toch niet het verkeer nog verder op te houden. Op de motor is even snel stoppen om polshoogte te nemen toch wel wat makkelijker. (Kunnen we onszelf ook weer eens van de goede kant laten zien, dat is ook niet erg natuurlijk.)

Desalniettemin: sowieso held :}
 
Yep, hoe veel mensen er doorrijden bij problemen is soms bizar. Then again, ik rijd ook wel eens in de auto langs een plek waar iets gebeurd is, en zeker als er dan al iemand bijstaat en het er niet uitziet als een levensbedreigende situatie probeer ik toch vaak ook maar door te rijden om toch niet het verkeer nog verder op te houden. Op de motor is even snel stoppen om polshoogte te nemen toch wel wat makkelijker. (Kunnen we onszelf ook weer eens van de goede kant laten zien, dat is ook niet erg natuurlijk.)

Desalniettemin: sowieso held :}
Heldhaftigheid valt reuze mee, is burgerplicht immers *D
En natuurlijk heb je gelijk: als er al hulp ter plaatse is dan rij je door, maar als het goed is niet dwars doorheen de ongevalsplaats, waardoor slachtoffers en hulpverleners voor je aan de kant moeten springen. Dat verbaasde me nog het meest, ook omdat het niet stopte toen de politie ter plaatse was... en natuurlijk ook dat de eerste 3 automobilisten die ik verzocht even te bellen een middelvinger opstaken, onvriendelijke dingen riepen, en met piepende banden de plek van het ongeval verlieten :r

Diep respect voor de beroepsmatige hulpverleners die daar wss iedere dag meerdere keren mee te dealen hebben, maar het doet je (of mij iig) wel afvragen waar onze maatschappij met een dergelijke mentaliteit precies naartoe moet maar waarschijnlijk is dat een teken dat DucBMW gewoon een beetje oud aan het worden is :+
 
Laatst bewerkt:
Verpaupering van de maatschappij is het gewoon. Wel de hele dag op sociale media zitten hashtaggen en zielige berichten delen want we hebben zo met elkaar te doen, maar in real life liever iemand platrijden dan de helpende hand toesteken.

Goed dat je gestopt bent, de enige juiste keuze als je het mij vraagt.
 
Ach, toen ik in de spits op de grond ging liggen stopte er helemaal niemand om even te kijken hoe het ging of om even mee te helpen de motor op te rapen.. En dat is wel het minste.

Iedereen (ook degene die het zagen gebeuren achter me) reed er meteen omheen. Het stuk van mijn renhendel heb ik toen dus ook maar op de weg laten liggen.. Ik ga daar niet met gevaar voor eigen leven achteraan.



Tijdje terug ook nog iemand waarvan de auto niet verder ging. Toen ik aan het helpen duwen was, kwamen mensen er toeterend voorbij.. Alsof ik voor mn lol die auto aan het duwen was.
 
Het is dat dat ding veel geld waard is anders had ik hem gewoon laten liggen. Uiteindelijk stoppen ze allemaal. })
Ach, toen ik in de spits op de grond ging liggen stopte er helemaal niemand om even te kijken hoe het ging of om even mee te helpen de motor op te rapen.. En dat is wel het minste.

Iedereen (ook degene die het zagen gebeuren achter me) reed er meteen omheen. Het stuk van mijn renhendel heb ik toen dus ook maar op de weg laten liggen.. Ik ga daar niet met gevaar voor eigen leven achteraan.



Tijdje terug ook nog iemand waarvan de auto niet verder ging. Toen ik aan het helpen duwen was, kwamen mensen er toeterend voorbij.. Alsof ik voor mn lol die auto aan het duwen was.
 
Ach, toen ik in de spits op de grond ging liggen stopte er helemaal niemand om even te kijken hoe het ging of om even mee te helpen de motor op te rapen.. En dat is wel het minste.

Iedereen (ook degene die het zagen gebeuren achter me) reed er meteen omheen. Het stuk van mijn renhendel heb ik toen dus ook maar op de weg laten liggen.. Ik ga daar niet met gevaar voor eigen leven achteraan.

Tijdje terug ook nog iemand waarvan de auto niet verder ging. Toen ik aan het helpen duwen was, kwamen mensen er toeterend voorbij.. Alsof ik voor mn lol die auto aan het duwen was.
Onvoorstelbaar idd

:') '( :') '( '( :') Beetje bedroevend om te lezen dit.
Tja, piepers die koud worden, dat is ook kudt, denk ik...
 
Vanochtend onprettig verrast op de N214 nabij Noordeloos.
Ik rijd daar met 80 á 90 achter een rijtje auto's aan. Inhalen lukt niet ivm tegenliggend verkeerd.
Voel ik opeens iets van blubber op de weg, glibber een eindje weg, voorwiel schuif een metertje op.
Gelukkig volgt het achterwiel ook en kon nog door blijven rollen.
Na 30 seconden weer rustig adem halen de politie gebeld via 0900-8844.
En na (serieus!) 6 minuten telefoongesprek waarin er zeker 30 seconden gesproken werd de situatie doorgegeven aan de meldkamer.
Politie Dordrecht was niet bereikbaar of zo.

In elk geval hoop ik niet deze week een krantenbericht te lezen dat er een motorrijder onderuit is gegaan door blubbel (of een natte kartonnen doos oid) daar.
Ben niet omgekeerd, want dan zie je toch niets. Onverlichte weg, tegenliggers, regen, nat vizier (heb ook pinlock, maar alsnog vochtig aan binnenkant zijn wat dat betreft helemaal geen leuk iets.
Ooit ook eens gehad dat er ineens een dikke laag modder ,die door landbouwvoertuigen de weg op gereden was, op de weg lag over een dikke kilometer. Ik heb toen 112 gebeld. Boeren hebben de verplichting het op te ruimen maar doen het vaak niet. B|
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ging het vreemd genoeg heel vlotjes in het verkeer. Weinig linksplakkers, af en toe wel een middenbaanrijder, maar die ging wel aan de kant.
1 iemand zien slingeren (telefoon aan oor) en een andere wou al inhalen met 5 vrachtwagenlengtes voor hem en een snelheidsverschil van 10 km/h.

Voor de rest ging het lekker :)

Gisteren de pinlock wat strakker gezet in het visier, en eindelijk geen beslagen visier meer :)
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik de binnenkant van de tank van de enfield schoon had gemaakt(en nu dus leeg is) ging ik met een 5 Liter jerrycan op de fiets naar een Tinq tankstation.
Daar deed ik het ding bijna vol.
Volgens de pomp zat er 5,94L. in..
Vond ik toch wel vermeldenswaardig..
 
Maar het idee van een 5 liter jerrycan is toch ook niet dat er precies 5 liter in past als je 'm tot het dopje vult? Het betekent alleen maar dat er minimaal 5 liter in past. Vaak is er ook iets van een indicatie van hoe hoog het peil is bij 5 liter.
 
Omdat ik de binnenkant van de tank van de enfield schoon had gemaakt(en nu dus leeg is) ging ik met een 5 Liter jerrycan op de fiets naar een Tinq tankstation.
Daar deed ik het ding bijna vol.
Volgens de pomp zat er 5,94L. in..
Vond ik toch wel vermeldenswaardig..

In een lege colafles krijg je ook meer water dan er cola in heeft gezeten.




Gisteren de pinlock wat strakker gezet in het visier, en eindelijk geen beslagen visier meer :)

*D
 
Omdat ik de binnenkant van de tank van de enfield schoon had gemaakt(en nu dus leeg is) ging ik met een 5 Liter jerrycan op de fiets naar een Tinq tankstation.
Daar deed ik het ding bijna vol.
Volgens de pomp zat er 5,94L. in..
Vond ik toch wel vermeldenswaardig..
Dat klopt. Als je had gevuld tot het streepje, zoals t hoort, kwam je dicht bij 5 liter uit.
 
Nou...dat vind ik ook wel weer meevallen ?

Pinlock help uiteraard niet tegen mist die voor je hangt, net als dat het niet helpt tegen overstekende gieters en neerstortende vliegtuigen. Maar grootste reden dat men pinlock niet vind helpen is domweg slechte montage. Zoals gezegd, het vizier moet met die mooie siliconenrand echt 100% aansluiten, anders werkt het idd niet.

Juist en dat was zaterdag nu het probleem, onderkoelde mistdruppels (-1 /-2 die ochtend) die onmiddellijk op je vizier bevroren. Was er ook niet af te vegen dus.

Ik gebruik overigens geen pinlock, alhoewel ik die wel bij de helm geleverd heb gekregen, maar weet door de ventilatieopeningen goed af te stellen of het vizier op een kiertje te zetten beslaan aan de binnenzijde goed te voorkomen. Alleen bij het stilstaan moet ik dan bewust uitademen naar onderen. :P Brildragend, dus die kan ook nog beslaan als je pech hebt. B|
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan