BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Vandaag heb ik een rit gereden van Den Bosch (Treurenburg) naar Arcen en aan de andere kant van de Maas weer terug, ongeveer 225 km.
full

Mijn partner in crime was een gepensioneerde motoragent (zelfs nog Politie Porsche bemanning geweest) met een R1150 RT.
Het was de hele dag droog, maar de wegen waren vochtig en door gebrek aan zon en de hoge luchtvochtigheid heeft het tot ongeveer drie uur geduurd voordat de meeste wegen droog(ig) waren. Half elf begonnen en half vijf weer thuis, drie stops onderweg. Goed te doen, leerzaam en ook nog een verkenning van deze route voor volgend jaar.
Overal langs de binnenweggetjes lagen enorme bergen bieten en kennelijk ligt dan altijd een deel van de akker als een laag slijk over de weg. Hieronder zie je hoe een RS er dan uit gaat zien. Dilemma: zo laten als 'coating' tegen zout, of toch maar schoonspuiten morgen.....
full

full

Oh ja,
Voorop dus die Conti RA 3 en achter de zo goed als versleten Michelin PR 3 met tussen 1 en 2 mm nog in de groeven (en dan moet ik niet te veel naar het midden meten). Geen enkele keer een uitstapje en alleen bij de ergste modder (en in de bebouwde kom) zakten we af naar nominale snelheden :+ .
Oh ja II: bij deze temperaturen loopt de oude luchtkoeler fantastisch, is na ongeveer 10 km op temperatuur en voelt zich kennelijk prima bij die extra koude/vochtige rijwind. Wel is de motor na elke stop weer koud = geen streepjes. De oliekoeler en ook de olie leidingen zijn afgedekt zoals in het eerste plaatje is te zien (pre oliethermostaat), anders komt hij nooit op temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
~
Oh ja II: bij deze temperaturen loopt de oude luchtkoeler fantastisch, is na ongeveer 10 km op temperatuur en voelt zich kennelijk prima bij die extra koude/vochtige quote]

Peter,
Jou wel bekend: koude lucht, meer kg lucht in de cilinders en brandstof inspuithoeveelheid keurig aangepast door de inlaattemperatuur sensor.
Het zou dus kunnen dat de Motronic niet meer zo mooi regelt en/of de inlaattemperatuursensor niet helemaal fris meer is.
Een tweede effect is dikkere motorolie: die dempt geluiden "uit het vooronder" en wellicht hogere oliedruk en daardoor de indruk kan wekken dat hij lekkerder loopt.
Speling op de asje(s) van de luchtkleppen kan ook nog verstoring opleveren...

My 10 cents....

Roelof.
 
Dank je wel Roelof, mijn eerste gedachte was dat de uitlaat kant van de cilinderkoppen beter gekoeld wordt ( daar waar de waterkoeling van de lc zich ook concentreert ), maar al die factoren die jij noemt spelen ook hun rol.
Ik heb trouwens dezelfde ervaring met de R 100 RT, met CV carburateurs dus, vandaar mijn idee van de betere koeling.
 
@Jan v Soelen:
Ik bedoel @ Jan v Soelen
Ik kreeg post vanmorgen van John uit Griekenland...
full

en dit is de chip (stage 8)
full

Deze chip zal ik bij gelegenheid in de ECU van de 1100RS monteren. Stage 8 is de 'zwaarste' versie. Naast voorbereiding voor een quickshifter en pro-moeilijk-brakelight (gaat snel flikkerend branden bij een noodstop, in deze versie al zodra je het remhandle aanraakt met de intentie van een noodstop) zou deze chip 125 pk en 125 nm moeten halen uit een 1100. Ik ben benieuwd ( ;) ;) :+ :+ }) _O- _O- )
 
Ook ik ben er weer als regelmatige lezer van dit forum.
Mijn R1100rs staat alweer een poosje in mijn garage om diverse kleine reparaties te verrichten.
Had in de zomer al gemerkt dat mijn voorframe waar aan de koplamp, oliekoeler en boven kuip gemonteerd is was gebroken, maar het kon verder weinig kwaad en had zoiets van komt van de winter wel.
Ook de benzinetank vervangen daar de oude nogal wat blaasjes vertoonde in de lak.
Ook heb ik de kappen van de voorvork weer in de orginele kleur gespoten ( deze waren eerst
grijs ) de verf heb ik laten uitscannen bij de plaatselijke verfgroothandel en in twee spuitbussen laten afvullen.

Ook gelijk de richtingaanwijzers voor en achter de oranje glaasjes vervangen voor witte.
In augustus had ik al de stage 5 Eprom vervangen van John Gemi voor een stage 9 Eprom.
Het verbruik is nu zo'n 1 op 22 tot 23. Uiteraard zeer tevreden er over.
Een buitengewoon goed gasrespons en zonder hikken door naar de hogere toerentallen.



full
 
Iemand nog interesse in een fraaie grijze r1200 ST ? 40.000km gedraaid bwjr 2006. Incl bekrachtigd remsysteem. 3 bmw koffers. Handvatverwarming. Abs en alarm. Klepdeksel linkercyl licht gekrast.
Vraagprijs 4200

De motor is van een collega.
Staat ook MP
 
Kijk eens aan, als dat bij mij ook zo is, dan heb ik het ding er in 6 maanden al weer uit. Dan zal ik niet klagen als hij de 125 pk niet haalt...

Wellicht nog eens een "dyno run"?

Het zou wel een opmerkelijke prestatieverbetering zijn en dat ook nog de mpg drastisch omhoog gaat.

Roelof.
 
Ook ik ben er weer als regelmatige lezer van dit forum.
Mijn R1100rs staat alweer een poosje in mijn garage om diverse kleine reparaties te verrichten.
In augustus had ik al de stage 5 Eprom vervangen van John Gemi voor een stage 9 Eprom.
Het verbruik is nu zo'n 1 op 22 tot 23. Uiteraard zeer tevreden er over.
Een buitengewoon goed gasrespons en zonder hikken door naar de hogere toerentallen.

@Sjaak,
Welke uitvoering heb je:
Bouwjaar?
2 of 4 klepper? (edit: ik bedoelde ja/nee Twinspark)
Met of zonder kat?
Als ie zonder kat was (en wellicht nu is....) wat heb je met de CO afstelling gedaan?

Heb je naast de Eprom update nog meer wijzigingen doorgevoerd? Zoals b.v.b. inlaatlucht temp voeler, wel of niet kat verwijderd en wel/niet (open) uitlaat

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Far,

Mijn R1100rs is van 1994, maar wel met een motorblok van 1997 ( 4 klepper )en een versnellingsbak van ook 1997 welke onder een RT versie vandaan kwam.

Aan de afstellingen heb ik werkelijk niets gedaan, wel eentje met een cat. en als luchtfilter de gewone standaard luchtfilter.

Momenteel heb ik er wel een standaarduitlaat onder zitten waarvan we de katalisator hebben " gesloopt" daar ik het geluid een beetje te lief vond van de standaarduitlaat.( de huidige uitlaat via Ebay gekocht in Duitsland voor een prikkie)

Het verbruik wat ik opgaf was met de vorige uitlaat en onder goede omstandigheden, ik ben niet iemand die snel aan het gas hangt.

Het verbruik met de huidige uitlaat heb ik nog geen zicht op, daar ik in de winter niet rijdt.
Verder gebruik ik wel NGK IRIDIUM 1X BKR7EIX bougies.
 
Laatst bewerkt:
Far,

Mijn R1100rs is van 1994, maar wel met een motorblok van 1997 ( 4 klepper )en een versnellingsbak van ook 1997 welke onder een RT versie vandaan kwam.

Aan de afstellingen heb ik werkelijk niets gedaan, wel eentje met een cat. en als luchtfilter de gewone standaard luchtfilter.

Momenteel heb ik er wel een standaarduitlaat onder zitten waarvan we de katalisator hebben " gesloopt" daar ik het geluid een beetje te lief vond van de standaarduitlaat.
( de huidige uitlaat via Ebay gekocht in Duitsland voor een prikkie)

Het verbruik wat ik opgaf was met de vorige uitlaat en onder goede omstandigheden, ik ben niet iemand die snel aan het gas hangt.

Het verbruik met de huidige uitlaat heb ik nog geen zicht op, daar ik in de winter niet rijdt.
Verder gebruik ik wel NGK IRIDIUM 1X BKR7EIX bougies.
 
Laatst bewerkt:
@Roelof, die 125 pk is een geintje...ik verwacht mooier oppakken en goed aan het gas hangen. Misschien iets meer koppel en dan ook wat eerder/lager in het toerengebied
Ik had jaren geleden al van deze chips gelezen, maar wilde er nu een keer 90 dollar aan wagen.
 
Vandaag bij Hyperpro, een nieuwe schokbreker laten monteren (achter).
Daar deze niet leverbaar is(voor de ST) hebben ze een nieuwe opgebouwd aan de hand van de aangedragen gegevens. wel mooi om te zien hoe de schok wordt opgebouwd van losse onderdeeltjes tot de werkende schokbreker.Een wereld van verschil, op de terug weg, helaas zware wind zodat ik hem niet lekker heb kunnen testen op de Betuwse dijken(op de terugweg), dit ivm de oeps momentjes.. wel duidelijk strakker sturen en niet gevoelig meer op de strepen en richels.
Advies was ook geen MPR4 meer te monteren, daar deze te licht zijn voor de motor, dat idee had ik al en is alleen maar bevestigt.
 
Nou Peter, ik ben heel benieuwd wat die chip gaat doen. Blijft wel een raar fenomeen: andere chip, betere motor. Dat ik me dan afvraag: waarom zet BMW zelf niet zo'n chip er dan in? Ik denk dat jij die 1 op 22 of 23 op je buik kan schrijven omdat per definitie jouw rechterhand wat vlotter het gas tegen de stop draait dan dat ik uit het verhaal van Sjaak1 begrijp. Zo kan ik in theorie met mijn RS ook wel de 1 op 23 halen.....maar zit mijn liefde voor het vlotte rijden dat een beetje in de weg (hoewel die fiets een ruime 1 op 20 doet waar ik ook al zeeeeer tevreden over ben, de RT zit nu zo'n beetje op 1 op 18...)
 
Magnaatje: in theorie zou de MPR4 GT sterk genoeg moeten zijn, ik had ze ook onder de RT. Maar omdat ik die fiets gewoon minder lekker vond sturen met die PR4, heb ik ze er af gehaald en vervangen door Dunlop RS3.
Bij hoeveel km heb je die schokbreker operatie gedaan? Mijn RT loopt nu richting de 60k, ik zat zelf te denken nog een kleine 20k door te rijden op de "af fabriek" schokbrekers (inclusief ESA). Gister aardig de sporen moeten geven omdat ik moest inspreken bij de gemeenteraad en ik de KL1798 pas rond 19:15 op de rem kon zetten bij gate D83 (wat eigenlijk D53 is, maar dan "boven langs", door Schengen). Da's al een aardige wandeling naar het bemanningencentrum. Moest natuurlijk die 166 passagiers er eigenlijk eerst uit (heb vals gespeeld, de co die gezagvoerder in opleiding is de honours laten waarnemen zodat ik tussentijds zijn rapportje kan aftikken en mijn motorpak aan kon doen). Enfin, de goede man voorzien van zijn rapportje en hup de RT de sporen gegeven. Omdat ik wat krap in de tijd zat, ging het akelig vlot, sterker nog, heel gek anders dan dat ik met de RS rijd ging het niet echt....

Krijg de indruk dat de wegligging nog altijd meer dan prima is en dat ie ook nog akelig precies stuurt. Aan de andere kant realiseer ik me ook dat het effect van slijtende schokbrekers en vering geleidelijk aan gaat en dat daarom het wat minder snel voelbaar is dat het spul wellicht aan vervanging toe is. Omdat de RT 97% van de 60k solo bereden is, heb ik een beetje de hoop dat ik het nog een kleine 2 jaar kan rekken, dan is de fiets 9 jaar oud en heeft er dan 80k opzitten (sinds er een RS in huis is, gaat het tempo waarmee de kilometers er bij komen, half zo hard). Maar ik realiseer me dat het op enig moment wel gedaan moet worden wil ik de RT veilig door blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Motor heeft 36k gelopen, en ik had de veer ook al bijna helemaal ingedraaid, om hem wat hoger te krijgen, gevolg negatieve veer weg nihil.
Ook raar slijtage patroon van de MPR4,hobbelig zeg maar.
 
@Roelof, die 125 pk is een geintje...ik verwacht mooier oppakken en goed aan het gas hangen. Misschien iets meer koppel en dan ook wat eerder/lager in het toerengebied
Ik had jaren geleden al van deze chips gelezen, maar wilde er nu een keer 90 dollar aan wagen.

Peter,

Ik was ook niet aangetrokken door de "125 pk" maar door het brandstofverbruik. Gezien mijn eigen ervaring met de R1100 serie, was ik benieuwd in welk "trim" zo'n gunstig verbruik wordt gerealiseerd.

Met mijn R1200RS LC kan ik dat alleen halen als ik niet achter jou aanrij....en op secundaire wegen en rustig rijden.
De boordcomputer is onverbiddelijk als b.v.b. de snelheid omhoog gaat.

Roelof.
 
Blijft wel een raar fenomeen: andere chip, betere motor. Dat ik me dan afvraag: waarom zet BMW zelf niet zo'n chip er dan in?
Dat weet ik niet, maar voor een 'wereld' fabrikant gelden allerlei andere spelregels. In de fabrieks-chip zitten al minstens 8 verschillende profielen, de bekende 'plug', bvb voor California, voor Zwitserland, voor andere uitlaten en zo. Die plug ziet eruit als iets ingewikkelds, maar verbindt gewoon twee of drie pennen met elkaar. Daarnaast is het kostbaar om al die configuraties te homologeren. Ze spelen natuurlijk ook op 'safe' en richten zich meer op wettelijke eisen en milieu dan max performance en dat is voor de meesten eigenlijk ook voldoende. BMW heeft er geen enkel probleem mee als je een nieuwere en sterkere versie koopt natuurlijk.
Deze John is al jaren bekend op Ebay en hij programmeert deze eproms per type, hij heeft een testbank en hij speelt ook met in- en uitlaat configuraties. Als je een chip bestelt (hij maakt ze ook voor de K serie en daar zit nog heel veel ruimte naar boven!) dan vraagt hij in een e-mail naar je configuratie, je rijstijl, beschikbaarheid van hoog octaan brandstof en intended use (schoonmoeder naar het ziekenhuis brengen, dijkweggetjes, circuit etc.). Ik heb maar gezegd dat ik wanhopig probeer achter nieuwe RS waterkokers aan te jakkeren... _O- _O- _O- .
John heeft het niet over uitlaat emissies: hij kiest ontstekingstijdstip en injectie timing voor een mooie en sterkere loop. Dat zou BMW wel voor fabrieks race motoren kunnen doen, dus niet voor de openbare weg, maar zij kunnen niet sjoemelen met de software. Dat kan kennelijk wel andersom als een diesel aan de Europese emissie eisen moet voldoen en daardoor te tam zou worden.
 
Laatst bewerkt:
Peter,

even een praktische vraag: waar zit die chip en kan je die echt zo makkelijk vervangen? Het lijkt mij dat zoiets gesoldeerd zit aan het moederbord.

Ik ga morgen naar MSA. Ik ga eens kijken wat zij mij adviseren.

Aan de telefoon klonken ze bemoedigend om met een paar kleine aanpassingen nog een lange tijd door te kunnen rijden....

Morgen meer, grt Peter
 
@PP
even een praktische vraag: waar zit die chip en kan je die echt zo makkelijk vervangen? Het lijkt mij dat zoiets gesoldeerd zit aan het moederbord.
Hij zit in de computer onder de tank voor de ABS module. Ik denk dat ik de ECU van de 'oude' groene ga modificeren, dan kan ik ze ook zo weer omwisselen. Wat je in het plaatje zag is eigenlijk een (relatief) gigantische stekkerdoos. De echte Eprom is erg klein en zit aan die pootjes vast. Er zitten verder geen instructies bij, maar het is een zaak van openmaken, de oude eruit wippen en nieuwe erin drukken. Ik heb het zonet maar even gedaan, zie plaatjes.
full

De Motronic zoals je hem ziet als je voor de motor staat en naar achteren kijkt, net achter de bobine.
full

Vier inbusjes eruit en dan flink wat werk om de kitlaag los te werken. Links zit de chip met het oranje stickertje: R1100 en daaronder 100 (???)
full

De oude eruit (voorzichtig loswerken met een kleine schroevendraaier als hefboom, mogelijk zou een lollie stokje nog beter zijn geweest...)en de nieuwe ligt klaar.
full

En na wat gepriegel onder een sterke lamp is het klaar. Ik heb wat siliconenkit/pakking ertussen gedaan.
Dat erin drukken was nog een heel gepriegel omdat je die duizend pootjes allemaal perfect moet hebben opgelijnd.
Nu deze Motronic nog omwisselen in de motor en dan proberen....het sneeuwt buiten, dus even geduld svp.
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- Nee, ik denk een speciaal 'anniversary model'. De restanten zijn te koop (en je kunt geen natte handschoenen inruilen Thijs :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan