Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

Maar........, jouw vraag ging over een mogelijk aankoop van een Suzuki DR 650. ('96)

Op afstand is daar niet zo gemakkelijk een advies over te geven.
Maar misschien kan ik je helpen hoe ik hierbij mijn afwegingen maak.
(ik heb een "rijtje" DR's van bijna alle uitvoeringen in mijn bezit)

Bij gemiddeld 60.000 km (normaal gebruik) komt er een blok revisie in zicht.
DR's zijn heel gevoelig voor een te laag oliepeil. (als dat niet nauwkeurig bijgehouden wordt dan willen ze bij 20.000 óók wel kapot)

Veel eigenaren betekent meer risico. Van de 7 hoeft er maar ééntje tussen te zitten die het niet zo nauw heeft genomen met het onderhoud. (= revisie eerder dan genoemde 60.000 km)

Van de DR's die ik (bewust) met schade heb gekocht ging het doorgaans om het bigend lager, drijfstang, afgebroken kleppen en beschadigde zuiger. Kortom pittige blok damage.
De versnellingsbakken gaan nagenoeg niet stuk.

Reparatie van deze schades is, als je alles bij elkaar optelt, best wel kostbaar.
Bovengenoemde onderdelen moet dan vervangen worden. Maar óók een nieuw zuigerpakket, de cilinder boren en honen, diverse lagers, pakkingen enzovoort.
(werkuren en speciale tools reken ik maar niet)

De aangekochte rijdende DR's heb ik beoordeeld op uiterlijk en vooral op bijgeluiden.
Qua uiterlijk kan ik in één oogopslag wel zien of er wel/of niet aan gesleuteld is.
Tja, bijgeluiden, daar moet je een beetje "een gehoor" voor hebben.

Bij de verkoper moet je een beetje een goed gevoel bij hebben. (en kunnen doorzien of hij wel/niet "eerlijk" is) Ben doorgaans goed van vertrouwen en een verkoper weet soms ook echt de voorgeschiedenis van zijn DR niet. (heb eigenlijk nog nooit een miskoop gedaan)

Je kunt een DR ook aanschaffen vanuit de gedachte: "hoeveel risico wil ik nemen".
Iets van: heb je hem duur gekocht en je krijgt schade dan ben je zuur! (balen)
Kun je hem scherp inkopen en je krijgt problemen, tja niet zeuren. (en repareren) :)

Een prijskaartje aan een DR hangen is best lastig. Ik merk wel dat ze de laatste 2 jaren "duurder" zijn geworden. Ik zie ook vraagprijzen waarvan ik bijna zeker weet dat ze niet realistisch zijn. En soms zie ik DR's voor een nette prijs te koop staan en maar niet verkocht worden.

Over all: het zijn prima motoren. Je kunt er veel plezier van hebben. Sleutelen aan DR's is niet complex. Onderdelen zijn world-wide goed verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Maar........, jouw vraag ging over een mogelijk aankoop van een Suzuki DR 650. ('96)

Op afstand is daar niet zo gemakkelijk een advies over te geven.
Maar misschien kan ik je helpen hoe ik hierbij mijn afwegingen maak.
(ik heb een "rijtje" DR's van bijna alle uitvoeringen in mijn bezit)

Bij gemiddeld 60.000 km (normaal gebruik) komt er een blok revisie in zicht.
DR's zijn heel gevoelig voor een te laag oliepeil. (als dat niet nauwkeurig bijgehouden wordt dan willen ze bij 20.000 óók wel kapot)

Veel eigenaren betekent meer risico. Van de 7 hoeft er maar ééntje tussen te zitten die het niet zo nauw heeft genomen met het onderhoud. (= revisie eerder dan genoemde 60.000 km)

Van de DR's die ik (bewust) met schade heb gekocht ging het doorgaans om het bigend lager, drijfstang, afgebroken kleppen en beschadigde zuiger. Kortom pittige blok damage.
De versnellingsbakken gaan nagenoeg niet stuk.

Reparatie van deze schades is, als je alles bij elkaar optelt, best wel kostbaar.
Bovengenoemde onderdelen moet dan vervangen worden. Maar óók een nieuw zuigerpakket, de cilinder boren en honen, diverse lagers, pakkingen enzovoort.
(werkuren en speciale tools reken ik maar niet)

De aangekochte rijdende DR's heb ik beoordeeld op uiterlijk en vooral op bijgeluiden.
Qua uiterlijk kan ik in één oogopslag wel zien of er wel/of niet aan gesleuteld is.
Tja, bijgeluiden, daar moet je een beetje "een gehoor" voor hebben.

Bij de verkoper moet je een beetje een goed gevoel bij hebben. (en kunnen doorzien of hij wel/niet "eerlijk" is) Ben doorgaans goed van vertrouwen en een verkoper weet soms ook echt de voorgeschiedenis van zijn DR niet. (heb eigenlijk nog nooit een miskoop gedaan)

Je kunt een DR ook aanschaffen vanuit de gedachte: "hoeveel risico wil ik nemen".
Iets van: heb je hem duur gekocht en je krijgt schade dan ben je zuur! (balen)
Kun je hem scherp inkopen en je krijgt problemen, tja niet zeuren. (en repareren) :)

Een prijskaartje aan een DR hangen is best lastig. Ik merk wel dat ze de laatste 2 jaren "duurder" zijn geworden. Ik zie ook vraagprijzen waarvan ik bijna zeker weet dat ze niet realistisch zijn. En soms zie ik DR's voor een nette prijs te koop staan en maar niet verkocht worden.

Over all: het zijn prima motoren. Je kunt er veel plezier van hebben. Sleutelen aan DR's is niet complex. Onderdelen zijn world-wide goed verkrijgbaar.

Wat een super antwoord! Dank!

Grote kans dus op een revisie binnen 1-3 jaar wat toch een risico is -zeker als ik een langere reis wil maken- en ondanks dat de motor er goed uit ziet en ook zo lijkt te kopen. De prijs is op zich betaalbaar, niet ver boven de 1000 en verkoper lijkt ook eerlijk, daarentegen heeft hij er ook maar een maand op gereden en weet hij het eigenlijk ook niet.

Heb je verder nog ideeen over adresjes waar een blok revisie zou kunnen plaatsvinden nabij A'dam en ongeveer de kosten daarvan - 1000-2000 euro?

Groetjes
 
Ik had je naast bovenstaand bericht óók een PB gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uiteindelijk de beslissing genomen om een DR te kopen en tot op heden geen spijt. Rijdt lekker! Aangezien de banden redelijk versleten zijn vroeg ik me of iemand in omgeving A'dam / Utrecht bereid is te helpen nieuwe banden erop te zetten tegen een goede prijs of wellicht daarvoor een adres kent. Ik denk aan Heidenau K60 Scouts. Garages in A'dam die ik benaderd heb komen met bedragen van rond de 300 euro inclusief materiaal, lijkt beetje veel!

Groetjes,
Rob
 
Oponeo ook per band gratis verzenden ;)
Banden vervangen doe ik ook zelf, als je dat niet ziet zitten wil een zaak dat wel voor je doen, als je de wielen los aanlevert kost t minder [ best een kleine zaak die niet te netjes is, die werken nog graag]

Scout is een lekker bandje, slijt wel wat snel, je kan ook naar de TKC 70 kijken..
 
Als je een dr wil kopen, is wat geduld hebben handig. Ik heb veel verbeulde wrakken gezien waar veel te veel geld voor gevraagd wordt, en uiteindelijk na wat rondkijken voor 650 een bijna volledig originele (buiten de led pinkers en zijstand), enigszins geleefde (16000 km op straatbanden) dr350s gekocht waaraan alles werkte (buiten de batterij), niet geknipt was in de kabelboom en alle kappen origineel zijn. Ze zijn er nog.

Heb nu een pumper carb besteld om de prestaties en het starten licht te proberen verbeteren.

Ik kan voor straatgebruik de tkc80 aanraden, dan lijkt het toch nog een beetje een dr..
 
Wat voor een uitlaat -demper met een leuk geluid zou passen op mijn dr 350? Zit er de gehele aansluiting normaliter bij of moet je vaak zelf iets verzinnen/maken?
 
Hallo allemaal,

Gister de (hopelijk) gelukkige eigenaar geworden van een rode DR800 uit 91!

Tof ding rijdt erg lekker. Heb wel het idee dat het blok wat herrie maakt. Misschien iemand in omgeving Rotterdam met een DR800/750 waar ik even kan luisteren en vergelijken?

Ook had ik gehoopt dat de carterbeschermer van metaal was maar dat is niet zo dus... Weten jullie waar ik een metalen kan krijgen?

Groet,
Berend

aachts.jpg
 
Gaaf ding! Zo'n dikke 1 cilinder maakt wel wat mechanisch geluid hoor. Wat ben je gewend?

Wordt het minder als hij warm is? Het kan ook de nokkenasketting zijn. Even een WPH zoeken en de spanner opnieuw speling geven. Is niet moeilijk. Weet niet of het voor de 800 ook zo kritisch is maar bij de DR400/500 is het zeer belangrijk je oliepeil in de gaten te houden. (En ja inderdaad dat is bij iedere motor zo, maar deze zijn erg gevoelig voor een laag oliepeil.)

Offroadcentrum heeft waarschijnlijk wel zo'n beschermplaat liggen. Ik heb er destijds ook een keer wat voor m'n DR500 besteld. Zie ook: DR800S | Enduro Offroadcentrum
 
Ik heb een Kawasaki KLE500(2006) en een Yamaha XT600e (2001). Ik geloof dat het wat minder is inderdaad als hij warm is maar ik heb hem pas twee keer koud gestart.

Ik zal van het weekend inderdaad even de puntjes na lopen.

Offroadcentrum heeft die carterbeschermer nu niet (had het al gevraagd), kan voor de rest niet echt iets vinden op internet.

Ik ga ook op zoek naar valbeugels dus mocht iemand hier nog iets in de aanbieding hebben?

Iemand ervaring met het monteren van een Renthal Enduro High stuur? Rijdt/past dat goed op de DR800?
 
Hallo allemaal,

Gister de (hopelijk) gelukkige eigenaar geworden van een rode DR800 uit 91!

Misschien iemand in omgeving Rotterdam met een DR800/750 waar ik even kan luisteren en vergelijken?


Bij de DRBIGclub NL zitten er meerdere in jouw omgeving.
Doe je even aanmelden en eenzelfde oproepje daar dan ontvang je zsm bericht.
 
Trommelrem dr 400 blijft hangen.
Ik heb een klein probleempje.
Zoals hierboven al staat blijft de trommelrem van mijn dr 400 hangen. Of hij remt helemaal niet als ik de afstelling iets losser zet. Paar dagen geleden helemaal schoon gemaakt( binnen en buiten) maar niets dat hielp. Kan het zijn dat de veer die de beugel terug moet duwen op is? Of zijn er nog andere mogelijkheden.
Groet Louis
 
Geen idee van de trommelrem, maar de mijne sprong sinds de vakantie uit tweede en vierde versnelling. Vanavond het ding maar eens op zijn zij gelegd, de schakelwarsas uit het carter gevist en die met wat loctite terug op zijn plaats gevezen. Hopen dat het ding nu wel blijft zitten.

Van de gelegenheid ook maar even gebruik gemaakt om de afgebroken bout uit de kickstarteras te prutsen.

Nu nog de vlakschuifcarburator en winterbanden monteren en dan eens testen of ie nu nog beter is.
 
Om het niet bij tekst te houden in dit topic: vakantiefoto's! (DR350S en NX250)

full

full

full

full

full

full

full

full


Oh ja, en dat boutachtig ding dat onder in het sop ligt

full


hoort hier in

full
 
Laatst bewerkt:
Trommelrem dr 400 blijft hangen.
Ik heb een klein probleempje.
Zoals hierboven al staat blijft de trommelrem van mijn dr 400 hangen. Of hij remt helemaal niet als ik de afstelling iets losser zet. Paar dagen geleden helemaal schoon gemaakt( binnen en buiten) maar niets dat hielp. Kan het zijn dat de veer die de beugel terug moet duwen op is? Of zijn er nog andere mogelijkheden.
Groet Louis

Kijk ff of de hevel op de rem voorbij de 90 graden gaat, dan zijn de voeringen versleten en blijft hij hangen, als dat niet zo is de remplaat er uit halen en de remvoeringen op de uiteinden schuin afvijlen
 
Hoi.

Iemand hier toevallig nog een gashendel en dubbele gaskabel liggen voor een DR350? (offroadversie?)
 
Dubbele gas kabel hendel heb ik wel liggen, van een DR800 maar past vast ;)

Aan mn Big 800 t een en ander gedaan, korte primaire overbrenging gemonteerd [ tandwiel en koppelingskorf van een DR750] trekt harder en 2 36mm carbs ipv de standaard 32mm carbs, top nu met 48 tands achter 155km/u in t rood en daar blaft hij heel vlot naar toe 8-)
Rij nu met mn 3e Big, '98 model dus een stuk betere voorrem [ is vanaf '97]
Zitten weer de upgrade veren in in de voorvork, mn door Jan Droog aan gepast achter veer op en nu een legale Produro demper.
Voor de rest vrij standaard dus ziet er origineel uit en maakt weinig herrie maar trekt als een beest en veert en remt goed.
Verbruikt wel veel olie, heb een cilinder met een overmaat zuiger klaar liggen met een aangepaste nokkenaskettingspanner, die span je met de hand dus geen spanner veer die kan breken *D
 
Ff oma een lap rond 'r oren..

Had tot nu een 120/100-18 band achter op de dr350, maar het beestje heeft moeite om die rond te spinnen als dat nodig is.
Origineel is 110/90-18, maar die maat blijkt moeilijk nog te vinden.

100/100-18, 120/90-18 of 110/100-18?
 
Dat zou toch niet zo'n probleem moeten zijn? Of is het een veel zwaarder type band?

Ff oma een lap rond 'r oren..

Had tot nu een 120/100-18 band achter op de dr350, maar het beestje heeft moeite om die rond te spinnen als dat nodig is.
Origineel is 110/90-18, maar die maat blijkt moeilijk nog te vinden.

100/100-18, 120/90-18 of 110/100-18?
 
Shinko r520 in moderne 450 maat... In de blubber is dat voldoende schoepenwiel om amper rond te krijgen. Wou ook graag iets dat wat beter door de modder sneed.
 
Laatst bewerkt:
Hubertus wat voor uitlaat/demper heb je op je dr350? Ik heb de originele maar wil eigelijk iets anders. Heb echter geen idee wat er op past en hoe ik daar achter kan komen.
 
Eindelijk gashendel binnen voor de vlakschuifcarburator (die de CV vervangt).
Luchtfilterkast wat geopend (snorkel en net verwijderd, ding moet wel nog offroad kunnen dienen) en blokje nogmaals open om de versnellingsselecteerhendel (wat 'n woord) recht te plooien.

Ding schakelt als door boter, start moeiteloos en voelt (op de binnenkoer) behoorlijk vinniger.

Nu nog de winterbandjes terug en toertjes doen!

Als de vraag hierboven aan mij gericht is, de originele. (ik krijg er hem hoe dan ook niet af en ben geen fan van open pijpen in het bos. Op straat daarentegen...)

Dus eh.. originele pijpen niet weggooien, maar aan mij geven graag voor als deze geroest is.

Ik weet dat je de originele flink kan aanpassen als je kan lassen en toen ik jong(er) was zag ik veel rino op DR's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan