Yamaha Tracer 900 deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch werkt het zo.. (nogal grof overigens - heb ik gemerkt) ABS werkt tegenwoordig samen met de ECU, een soort omgekeerd TCS.
Als je voorover slaat ipv jezelf onderuit remt is je dag alsnog verprutst - dus met een stoppie kan best wat mis zijn in een noodsituatie. En de Tracer doet prima stoppies.

In het geval van een R1M wel..
De R1M heeft een geavanceerd ABS gekoppeld aan een systeem dat UBS heet en dat bovendien aangestuurd wordt door Gyro sensoren.
Als je de voorrem gebruikt (al dan niet in de ABS ..dus m.a.w het maakt niet uit of er verschil in rotatie snelheid wordt gemeten tussen beide wielen) gaat er altijd een beperkt gedeelte remdruk naar de achterrempomp..de hoeveelheid daarvan wordt bepaald door rijhoogte achterzijde en hellingshoek.
Als je enkel de achterrem gebruikt..heeft dat zero invloed op de voorzijde

BMW heeft een zelfde soort systeem op de S1000RR...ABS unit van bosch die rekening houdt met hellingshoek.

Bij een MT09 achtige is de ABS volgens mij een gewone simpele stand alone unit..ABS pomp aangestuurd door een ABS module die niks anders doet dan rotatiesnelheid (+ en dus ook rotatiesnelheid verschil ) meten tussen voor en achterwiel. De "samenwerking "met de ECU houdt niet meer in dan het hebben van de mogelijkheid om een foutmelding op de dash te toveren als er iets met de ABS aan de hand is.

Op de vraag..wat doet de ABS voorzijde als het achterwiel in de lucht hangt?..eigenlijk niet relevant. Het wiel is zich niet bewust van de hoogte waarop het zich bevindt, het ABS systeem ook niet..
In principe zal het zo zijn dat als er verschil in rotatiesnelheid is, de ABS in active mode gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees best wel wat zaken die niks met de Tracer te maken hebben....
Verwarring brengen kan altijd handig zijn....

;)
 
Laatst bewerkt:
Even iets anders tussen door....
Heb er net de eerste 10k opzitten en vind het een zalige motor.
Maar mijn duo vindt de motor te schokkerig bij lage toeren. Ik merk er zelf niet veel van maar zij vindt het niet zo ontspannend.
Dus ben ik even aant kijken naar de kev mod o2 controller.
Iemand die dat die hier al geïnstalleerd heeft?
Is het werkelijk een groot verschil? Draait hij wat minder "hoekige"?

Was de installatie moeilijk?

grtz,
Tim
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem er gelijk in het begin opgezet en loopt een stuk soepeler, minder zoekerig. Installatie is simpel het is een stekker die je ertussen zet. Zat in eerste instantie veel te moeilijk te denken maar is heel simpel tussen de bestaande stekker te zetten.
 
Ik heb hem er gelijk in het begin opgezet en loopt een stuk soepeler, minder zoekerig. Installatie is simpel het is een stekker die je ertussen zet. Zat in eerste instantie veel te moeilijk te denken maar is heel simpel tussen de bestaande stekker te zetten.

Waar heb je hem gekocht?
 
Inderdaad,ik heb er ook één op mijn MT-09 en het verschil is echt groot.
Voor zover ik weet kun je ze nergens anders kopen,want hij bouwt ze zelf en verkoopt ze op Ebay.

Voor alle zekerheid toch maar even vragen of ze op een Tracer 2017 werken,want er is ergens iets met de Euro norm.
 
Laatst bewerkt:
Deze dus:
Yamaha Mt09 Fj09 Tracer O2 Controller | eBay


Maar daar staat dit bij in de omschrijving: "This controller is suitable for all Yamaha models with the exception of models MT09 2016 ABS and TCS".

Ik heb de 2017 ABS TCS.... werkt het daar dan wel bij?

Neen, werkt daar niet op. 2017 heeft tevens anti-tampering software en zal meteen een foutmelding geven die alleen de dealer wegkrijgt. Na demontage natuurlijk ..

Ik heb hem trouwens ook op mijn 2015 maar merk geen verschil. Misschien dat het iets met de aangepaste uitlaat te maken heeft. Heb eigenlijk nooit veel aan/uit reactie gehad behalve in de sport stand en die gebruik ik nooit.
 
Even die man een berichtje sturen via eBay ofzo, hij reageert doorgaans heel snel en aardig en kan het je gelijk vertellen. (Wat is de bron van dat de 2017 het niet doet met de anti tampering? Want het apparaatje moduleeert alleen maar een bepaald signaal van de sonde, wat dat betreft niet super speciaal of raar).


Voor de liefhebber heb ik hier nog wel zo'n Kev O2 Controller in de aanbieding. Stuur maar een pm bij interesse!

De Tracer zal misschien in de loop/eind volgend jaar ingeruild gaan worden. Dus ik loop gelijk al vreselijk op de zaken vooruit om maar alvast wat accessoires te verkopen :+
 
Laatst bewerkt:
Oh, ik heb een sterk vermoeden dat de proefrit op de 790 Duke mij gaat overhalen om van motor te wisselen :+
De vraag is alleen of ik het uit ga houden tot 2019 of niet (dat moet eigenlijk van mezelf) O-)
Maar aan de andere kant ken ik mezelf te goed, dus ben d'r bang voor.. :X
 
Even die man een berichtje sturen via eBay ofzo, hij reageert doorgaans heel snel en aardig en kan het je gelijk vertellen. (Wat is de bron van dat de 2017 het niet doet met de anti tampering? Want het apparaatje moduleeert alleen maar een bepaald signaal van de sonde, wat dat betreft niet super speciaal of raar).


Voor de liefhebber heb ik hier nog wel zo'n Kev O2 Controller in de aanbieding. Stuur maar een pm bij interesse!

De Tracer zal misschien in de loop/eind volgend jaar ingeruild gaan worden. Dus ik loop gelijk al vreselijk op de zaken vooruit om maar alvast wat accessoires te verkopen :+

Een Tracer forum, ik weet niet meer welk. Is volgens mij EU wetgeving ..
 
Heb gisteren m'n Tracer een beurt laten geven bij Gebben. Ook aangegeven dat de gasrespons soms wat aan/uit was.
Ze hebben de O2 wat bijgedraaid en hij pakt nu boterzacht op! *O*

Bovendien hebben ze flink lopen poetsen, hij is weer in showroomstaat! Nu snel ACF50 er op knallen en gaaaaaaan! *D
 
Ik denk eigenlijk eerder dat ze je ketting gespannen hebben en dat dit het boterzachte effect heeft voor je.

Heb destijds erg veel gelezen over de CO instellingen die aan te passen zijn via het menu (of nu alleen via een yamaha diag tool), en uiteindelijk bleek het weinig tot geen effect te hebben op het rijden en aan/uit effect. Dus zat/zit er niks anders op dan een ECU flash of een O2 controller apparaatje ertussen (waarbij dat laatste de meeste prettige oplossing is in het kader van garantie).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk eerder dat ze je ketting gespannen hebben en dat dit het boterzachte effect heeft voor je.

Heb destijds erg veel gelezen over de CO instellingen die aan te passen zijn via het menu (of nu alleen via een yamaha diag tool), en uiteindelijk bleek het weinig tot geen effect te hebben op het rijden en aan/uit effect. Dus zat/zit er niks anders op dan een ECU flash of een O2 controller apparaatje ertussen (waarbij dat laatste de meeste prettige oplossing is in het kader van garantie).

Zowel met de CO instelling als de O2 controller kun je het mengsel verrijken. Heb al vaker aan/uit weggekregen met CO instelling bij diverse motoren (FJR, MV) dus dat lijkt me de moeite waard om in ieder geval te proberen als ie toch voor een beurt gaat. Een ECU flash is (vooral in NL) erg duur als je voor de rest niet veranderd wilt hebben.
 
http://www.fz09.org/forum/14-fz-09-performance-suspension/5803-02-controller-63.html
Daar vind je kev ook...

Op de 2017 werkt hij niet blijkbaar.
The 2017 ECU's are Euro4 compliant & have a more stringent emission monitoring systems, with the older O2 controller it can now detect that the closed loop is not in the right range after a period of riding & brings on the engine light, the bike will then need to go to the dealer for the fault to be cleared or a scan tool used.
 
Ik weet natuurlijk niet echt wat ik mis - maar mijn 2017 Tracer lijkt niet veel issues te hebben met O2 toestanden. Wat zou ik moeten merken?
 
Ik weet natuurlijk niet echt wat ik mis - maar mijn 2017 Tracer lijkt niet veel issues te hebben met O2 toestanden. Wat zou ik moeten merken?


Een schokkerige, onprettige overgang tussen gas dicht en gas open bij lagere toeren. Heel vervelemd als je bijvoorbeeld een haarspeldbochtje wilt nemen of een contante snelheid wilt rijden bij lage toeren. Omdat de sportstand wat directer werkt heb je in die stand ook het meeste last. Heb je die al eens geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan