Frame (dat warm wordt) spuiten, welke verf?

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ik wil dus mijn XR600 frame zelf gaan spuiten. Aangezien ik niet heel erg thuis ben in verf en ik hier weinig over op internet kan vinden stel ik de vraag hier even.

Het betreft dus een frame waar de olie doorheen loopt. (Buis onder de tank door en vanaf het balhoofd naar beneden. De temperatuur van de olie kan daar tot zo'n 130 graden gaan.
Het frame is helemaal kaal.

Ik zoek dus een goede combinatie (primer/afwerking) die goed blijft zitten en niet verkleurd.
Ik wil RAL9016 gaan gebruiken (Wit).

In de verfwinkel kreeg ik in de eerste instantie dit advies, maargoed hier kan verkleuring optreden boven de 80 graden en die wordt toch echt wel gehaald
bol.com | CombiColor Multi-Surface Zijdeglans - Verkeerswit RAL 9016 075 Liter

Hopelijk kan iemand mij hier wat goed advies geven. Ik wil het frame niet laten poedercoaten.
 
Lak laat eerlijk zien wat eronder gebeurd met je frame,. Poedercoating kan er mooi uitzien met daaronder een bonk roest. Er zijn voorbeelden van doorgerotte frames met een mooie laag Poedercoating, levensgevaarlijk. In geval van TS zie je hoe je het frame eronder stopt maar als er vocht onder kruipt kan dat veel doen in een paar jaar tijd. Ik zal nooit een opgeknapte motor met Poedercoat frame kopen.
 
Din cup wa's da? :)

Ik moet zeggen mijn pa heeft het gespoten die is altijd schilder geweest en is begonnen als autospuiter en later spoot hij ook interieurs van winkelpanden. Hij deed het op gevoel.

Misschien beter om gewoon de gok te wagen met gewone verf uit een spuitbusje of ouderwets de kwast en anders uitbesteden?

Weer mijn pa die heeft een keer een auto met een kwast geschilderd. Hij had er heel veel werk aan gehad maar het was een partijtje mooi geworden dat moet je met eigen ogen zien. De lak was nog aan het uitharden reed een boer met een traktor zonder remmen bij het stoplicht de achterkant in elkaar. De eerste reactie van mij pa was dat hij nooit meer een auto met de hand zou schilderen. Die auto boeide hem niet maar zijn schilderwerk daar was hij kapot van.

Ik weet ook nog dat ik kleine jongen mee was toen hij bij de dealer ging kijken voor een andere auto. Dat was begin jaren tachtig toen het nog gebeurde dat auto's van een half jaar de gaten erin vielen. Het ging om een talbot weet ik nog. De verkoper had heel verhaal dat de auto van oud mannetje was geweest en nooit iets mee was geweest. Aan het einde van het verhaal zei mijn pa tegen de verkoper je hebt een goede spuiter. De mond van de verkoper viel open. Die verkoper was nog wel zo eerlijk en vroeg hoe zie je dat. Hij zag het aan de manier hoe de lak was uitgewasemd aan de onderkant van de portieren. Dat soort verhalen vergeet je gewoon nooit.
 
Laatst bewerkt:
Een hoop voors en tegens hier. Vandaag even langs de winkel geweest, ze kunnen met die 2k lak wel regelen. Kosten 60 euro. Dit is exclusief primer en volgens de verkoper konden ze garanderen dat dit tot zo'n 100 graden goed zou gaan. Ze willen hun vingers natuurlijk niet branden als het mis gaat.

Toch maar even een paar coaters in de buurt gebeld, prijzen varierend van 125-150 euro voor stralen+coaten. Die voor 150 euro doet al het voorbereidende werk mbt schroefdraad, framenummer en had het over 2 lagen coating. Bij de goedkoopste moet ik dat zelf doen.

Moet zeggen dat het me opzich meevalt, had gehoopt hier wat centjes op te kunnen besparen maar heb geen zin in een verkleurd frame straks of lak die loslaat. (hittebestendige die niet afgebakken wordt)
 
Laatst bewerkt:
Din cup wa's da? :)

Viscositeitstester, trechtertje met een beperkte doorlaat. Lak moet er binnen een bepaald tijdvenster doorheen zijn waarmee je dus de juiste viscositeit hebt bereikt.

Da's onwijs goed spul, maar je begrijpt dat ze meteen leeg moeten toch?

reguliere epoxy kan je desnoods 5 keer aanmaken
 
Laatst bewerkt:
Viscositeitstester, trechtertje met een beperkte doorlaat. Lak moet er binnen een bepaald tijdvenster doorheen zijn waarmee je dus de juiste viscositeit hebt bereikt.Da's onwijs goed spul, maar je begrijpt dat ze meteen leeg moeten toch?

reguliere epoxy kan je desnoods 5 keer aanmaken

Dat weet ik, maar als iemand geen compressor (met voldoende opbrengst), olie en vochtafscheider, goede drukregelaar, luchtslang zonder olieresten en spuitpistool heeft is het een prima oplossing. Je kan er wel een paar lagen mee zetten als je de ruimte temperatuur tussen de 25 en 30 graden zet.

En hoe vaak heeft iemand een epoxylak nodig. De betere merken verkopen allemaal dusdanig grote hoeveelheden dat er veel van over blijft bij het spuiten van 1 frame (voor zover mij bekend is).
 
Viscositeitstester, trechtertje met een beperkte doorlaat. Lak moet er binnen een bepaald tijdvenster doorheen zijn waarmee je dus de juiste viscositeit hebt bereikt.Da's onwijs goed spul, maar je begrijpt dat ze meteen leeg moeten toch?

reguliere epoxy kan je desnoods 5 keer aanmaken
Zoals ik al zei mijn pa heeft het gespoten. Die heeft in zijn leven al zoveel gespoten die doet dat op gevoel. Dat is natuurlijk een ander verhaal dan dat jij of ik het doen.

Ik vroeg hem ernaar hij kende het wel maar gaf zelf aan dat hij dat gewoon op gevoel doet. Net als een monteur die dagelijks sleutelt ook niet overal een momentsleutel bij pakt terwijl ik dat wel doe voor die ene keer dat ik iets aandraai.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei mijn pa heeft het gespoten. Die heeft in zijn leven al zoveel gespoten die doet dat op gevoel. Dat is natuurlijk een ander verhaal dan dat jij of ik het doen.

Ik vroeg hem ernaar hij kende het wel maar gaf zelf aan dat hij dat gewoon op gevoel doet. Net als een monteur die dagelijks sleutelt ook niet overal een momentsleutel bij pakt terwijl ik dat wel doe voor die ene keer dat ik iets aandraai.

True, ik gebruik dat ding ook nooit.
 
Zoals ik al zei mijn pa heeft het gespoten. Die heeft in zijn leven al zoveel gespoten die doet dat op gevoel. Dat is natuurlijk een ander verhaal dan dat jij of ik het doen.

Ik vroeg hem ernaar hij kende het wel maar gaf zelf aan dat hij dat gewoon op gevoel doet. Net als een monteur die dagelijks sleutelt ook niet overal een momentsleutel bij pakt terwijl ik dat wel doe voor die ene keer dat ik iets aandraai.

Ik heb oorspronkelijk leren spuiten bij een industriespuiterij. Na een jaar oefenen kon ik op commando een bepaalde laagdikte spuiten door de dikte van de verf op gevoel bij te stellen. Hangt wel ook van de kwaliteit van de lak af, in hoeverre je daar mee kan spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan