Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Dus niet. Het invoeren van de APK voor auto's heeft niets (echt niets aantoonbaars) gedaan voor de verkeersveiligheid. En daarmee is de APK als veiligheidskeuring volstrekt onnodig.

De APK is ingevoerd om de omzet voor garagebedrijven te verhogen, en verder niets.


Uiteindelijk wel ja , ben ik met je eens.......wilde een vergelijking met motorfietsen trekken.....het is ergens begonnen toendertijd....dacht dat er toen veel doorgerotte wrakken van de weg gehaald zijn....
 
.......80% van de techniek totaal uit het zicht zit.......

Ik denk dat het gros van de automobilisten al moeite genoeg heeft om het ruitenvloeistof-tankje te vinden. Als je vraagt waar de fusee-kogel zit of de remblokken dan haakt het gros echt wel af. Technisch beoordelen gaat dan al helemaal boven de pet!

Maar ja, je moet mij ook niet vragen hoe je een locksteek op de naaimachine maakt.
Ik ben al blij dat ik de draad door het naaldoogje kan krijgen.
 
Ik denk dat het gros van de automobilisten al moeite genoeg heeft om het ruitenvloeistof-tankje te vinden. Als je vraagt waar de fusee-kogel zit of de remblokken dan haakt het gros echt wel af. Technisch beoordelen gaat dan al helemaal boven de pet!

Maar ja, je moet mij ook niet vragen hoe je een locksteek op de naaimachine maakt.
Ik ben al blij dat ik de draad door het naaldoogje kan krijgen.

Zo simpel is het wel ja, en als dat soort mensen van het type "ik rij door tot er wat stuk gaat" zijn en toevallig een paar jaar op rij bij de verkeerde garage komen dan kan het maar net zijn dat iemand die zich van geen kwaad bewust is, zo bij de keuring aan komt:

24862199_1926012024106392_7275719419415217255_n.jpg


Dit zijn dragende delen van een auto uit 2002 die met geldige APK op de brug kwam. Hier is een APK keuring nou écht nuttig voor.
 
Laatst bewerkt:
Als deze auto met een geldige apk op de brug kwam, dan geeft dat juist aan, hoe betrekkelijk een apk is. Want er moet bij zoveel roestschade al eerder een indicatie zijn geweest, dat het niet ok was aan de onderkant.

Ik ben wel benieuwd naar het merk en type, dit soort roestschades worden zeldzamer.

Heb het in het verleden wel bij een fiat gezien, 6 jaar oud en niets te vinden. Alle holle delen opnieuw behandeld, met professionele apparatuur en producten, jaar 7 totaal aangetast. Alle dorpels flinterdun. Lag aan de kwaliteit staal.
 
Zo te zien is hier een stuk plaatwerk losgetrokken dat daarvoor de roestschade afgedekt heeft. Bij de APK wordt dat niet losgehaald. Het geeft dus inderdaad de betrekkelijkheid van APK aan.
 
Als deze auto met een geldige apk op de brug kwam, dan geeft dat juist aan, hoe betrekkelijk een apk is. Want er moet bij zoveel roestschade al eerder een indicatie zijn geweest, dat het niet ok was aan de onderkant.

Ik ben wel benieuwd naar het merk en type, dit soort roestschades worden zeldzamer.

Heb het in het verleden wel bij een fiat gezien, 6 jaar oud en niets te vinden. Alle holle delen opnieuw behandeld, met professionele apparatuur en producten, jaar 7 totaal aangetast. Alle dorpels flinterdun. Lag aan de kwaliteit staal.

Is een Opel waar een recall voor is geweest, maar er is genoeg grijze import uit Zuiderlijke landen die die recall niet hebben gehad. Dit plekje zit precies achter een plastic beschermplaat verstopt én het rot van binnenuit. Dit lok je uit als je APK keuringen moet doen voor €29,95 omdat je klant anders naar de eerste de beste concurrent holt ;)

Maar waar het me om ging is dat dit soort "voor de consument verborgen" zaken bij motoren niet echt hebt, waardoor de MPK al helemaal een verkapte vorm van controle zou zijn op zaken die al door de eigenaar zelf en politie gedekt zouden moeten zijn.
 
Als het achter een kapje zit verborgen, is het verklaarbaar, want bij een apk wordt niets gedemonteerd. Onder sideskirts ed kan ook veel rottigheid zitten, die je nooit ziet.
 
Als het achter een kapje zit verborgen, is het verklaarbaar, want bij een apk wordt niets gedemonteerd. Onder sideskirts ed kan ook veel rottigheid zitten, die je nooit ziet.
Dat heeft dus niets met de prijs van de APK te maken maar uitsluitend met de eisen voor de APK. Wat je niet kan zien kan ook niet gekeurd worden.
 
Dat heeft dus niets met de prijs van de APK te maken maar uitsluitend met de eisen voor de APK. Wat je niet kan zien kan ook niet gekeurd worden.

Als je uren betaald worden, dan kan je op een rendabele manier (3 APK's geleden) zo'n kapje weg halen en terug zetten.

Is niet anders dan de problemen die garagisten nu hebben met het verplicht controleren van remleidingen die achter plastic en door plaat-delen heen lopen. Ze verdienen niet voldoende aan die keuring om die leidingen écht helemaal na te lopen, ze moeten wél de leidingen inspecteren volgens de APK eisen, maar ze hoeven tegelijk weer niet de auto te demonteren, waardoor voorgenoemde verplichte inspectie dus eigenlijk niet kan...

Dat zegt dan weer wat over het buraucratische gekonkel dat we tegemoet kunnen zien als er een MPK komt ;)
 
Dat was alleen bij een astra G dacht ik, 2004 kan een H zijn.
Maar áls jij een opel hebt die dat probleem kan hebben dan heb je via de RDW een brief gehad. Ongeacht of die auto ooit bij een dealer binnen is geweest.
Het zou natuurlijk kunnen dat een vorige eigenaar die brief heeft gehad en er niks mee heeft gedaan.

De APK heeft inderdaad wel wat eisen/ regels die rekbaar zijn waardoor niet alles 100% gecontroleerd wordt.
Maar bij alle systemen en regels heb je wel gevallen die er tussendoor glippen. Uitzonderingen zijn er altijd te vinden, en mensen die er veel mee te maken hebben zullen dat best wel ooit meemaken.
 
Nee, het is geen Astra. Pfff, dus niet zoveel roest!
Het is een hondehok.(eeeh, model heet Agila, broertje van de Suzuki-Wagon-R)
En ook nee, roesten doet ie niet..............
 
Die agila is zo smal, daar mogen haast zijwieltjes aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het gros van de automobilisten al moeite genoeg heeft om het ruitenvloeistof-tankje te vinden. Als je vraagt waar de fusee-kogel zit of de remblokken dan haakt het gros echt wel af. Technisch beoordelen gaat dan al helemaal boven de pet!

Maar ja, je moet mij ook niet vragen hoe je een locksteek op de naaimachine maakt.
Ik ben al blij dat ik de draad door het naaldoogje kan krijgen.
Dat is een hele mooie & treffende vergelijking die je daar maakt!
(en doet me wat beschaamd achter den ooren krabben ende jeuken..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan