trike

verder gegaan met de veerophanging, nog niet klaar maar ik wil toch graag julie mening horen of ik op het juiste spoor zit. of er b.v. voldoende progesivieteit in zit.

eerst het een en ander uit gemeten en getest met karton op ware grote.

20171125_165755.jpg


vervolgens in metaal deze maten over genomen, het is allemaal nog maar gehecht. het is een heel gepas en gemeet, maar ik denk dat het goed is.
de andere zijd v/d demper moet nog bedacht en gemaakt worden.
het losse armpje komt nog met een bracket op de brug natuurlijk.

20171209_162642.jpg


20171209_162734.jpg


20171209_162651.jpg


20171209_162706.jpg


20171209_162720.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er voor een probeertje weer bijzonder gelikt uit. helaas kan ik je niet verder helpen dan een kleine opmerking. voor een voorspelling van veer karakteristiek is het waarschijnlijk nodig om de maten te hebben binnen deze hefboom constructie. :9~ :}
 
net even wat gemeten:
max. veerweg wiel = 115 (mechanisch). dan drukt de veer 35 mm in.
edit: scharnierpunt brug tot naaf = 470 mm.

de maat 35-40 mm bij de veer (de max. indrukking) is lastig te meten, ik ben hier uit gegaan v/d vervuiling op de zuigerstang, hieraan kon ik zien hoe ver hij inveerde op de gsx750F waar hij van af komt.

20171209_162642A.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo bekijk dan lijkt het me dat er genoeg progressiviteit in zit.
Het zal wel krap worden tussen de draagarm en het vaste draaipunt van de triangel
En de lagering van de draagarm wordt zo ook wel erg zwaar belast door de vering maar daar had je waarschijnlijk al wel rekening mee gehouden
Er komen ook naaldlagers in neem ik aan
 
de draagarm draait in scharnierbussen, zo'n binnen & buitenbus met rubber er tussen, weet de juiste naam zo snel niet van die dingen. zou er een kans zijn dat dat rubber te veel word ingedrukt ?
het scharnier punt v/d triangel is een bronze glijlager waar ik nog een smeernippel in ga plaatsen, omdat dit het grootste dragende oppervlak heeft.
 
Als het goed is staat in de specificatie van het silent block aangegeven wat de maximale belasting en hoekverdraaiing is.
Voor een dynamische belasting als deze zou ik voldoende marge aanhouden.
Houdt er rekening mee dat de draagarm een hefboom is die de wiellast 3 tot 4x vergroot
Ook de stuurkrachten worden uitvergroot doorgegeven via die silent blocks
 
Fotos blijven bij mij ook weg.
Het zal wel aan mij liggen hier met dropbox doe ik niets meer. Ooit een keer een link van geopend om eens wat te kunnen zien en toen zat de hele pc er onder je kwam er niet meer langs wat een troep.
 
Fotos blijven bij mij ook weg.
Het zal wel aan mij liggen hier met dropbox doe ik niets meer. Ooit een keer een link van geopend om eens wat te kunnen zien en toen zat de hele pc er onder je kwam er niet meer langs wat een troep.

Nou, ik werk tot volle tevredenheid met Dropbox. Zowel prive als zakelijk.......
Dus mogelijk ligt dat inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, aan jezelf :+
 
was in het begin ook niet zo'n fan van dropbox, maar het werkt toch wel makkelijk, je kan een foto vanaf je smartphone uploaden, die staat dan meteen in de "cloud" maar ook in een map op de laptop. schuif je wat foto's van de ene naar de andere map, dan gebeurt dat ook in de "cloud".
heb sinds 2 weken een nieuwe smartphone en daar mee zie ik de foto's wel (met de oude phone niet).
wel vervelend dat sommige de foto's niet zien, hebben we op het forum niet een lid met wat kennis over dit soort dingen. waarschijnlijk is het gewoon iets updaten of zo.
 
Als het goed is staat in de specificatie van het silent block aangegeven wat de maximale belasting en hoekverdraaiing is.

dat is nou altijd een probleem van auto materiaal. in de specs staat voor wat voor merk auto en type ze geschikt zijn (dat wil 99 % v/d klanten ook weten) maar geen maatvoering prestaties of andere dingen die ik nou wil weten (die 1 %).
maar ik zal eens gaan zoeken naar een datasheet.
 
Ik zie ook geen foto's. En dat ligt niet aan mezelf, het is op het werk.....

Ik werk ook veel met die silentblocks. Eriks levert volgens mij niet (meer) aan particulieren.

Ik gebruik voor de schommelvorken de M12 versies en bij mijn naafbesturing voor de onderste draagarm de M16 uitvoering.

Uitgebreide datasheets bij R&K techniek uit Venlo R&K Techniek B.V. - Silentblocks
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik altijd M12 kleine diameter. BV van een achterdraagarm van een auto bv kalos oid. die zijn zonder buitenmantel 12/28 of 30 / 47.
de ogen maak ik zelf en doe die voor het inpersen van de rubberbus verzinken . linker is nog onverzinkt de andere wel
full
 
die scharnierbussen van mij zijn d=12 en D=32 of 33.
daar zit meer rubber tussen dan de grootste in de eriks lijst en die gaan allemaal tot 15 gr.
als ik mijn max. hoekverdraaing uitreken aan de hand van 115 max. veerweg en 470 lengte brug dan kom ik aan net geen 14 gr.
dus dat zit wel goed.....phoe hè...meer geluk dan wijsheid :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan