Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

.
full
 
prettige dagen iedereen, ik ga lekker prutsen aan mijn span, kachel aan en gaan.
 
Voor iedere fijne dagen gewenst en doe wat je wilt.
Sommige van ons werken verder om hun perfecte zijspan nog beter te maken, de ander zit met familie en nipt lekker aan zn wijn.
De familie snapt dat zijspan toch niet.
 
Ok weer zot idee in mijn kop.
BMW K1100Lt met daaraan low budget een zijspan puur voor de winter/elefantentreffen volgende maand.

Maar nu vraag ik me af of er iemand hier nog een aangepast achterwiel liggen waar zo een autoband op past ? voor zover ik weet moeten die van de K series vrijwel allemaal uitwisselbaar zijn.

wie niet vraagt wie niet wint toch ?
 
Die zijn inderdaad allemaal uitwisselbaar. Makkelijkst is een adapter (zwerven wel tekeningen van op het MF) met daarop een smartvelgje. Goedkoop winterbandje erop en klaar.
 
Ok weer zot idee in mijn kop.
BMW K1100Lt met daaraan low budget een zijspan puur voor de winter/elefantentreffen volgende maand.

Maar nu vraag ik me af of er iemand hier nog een aangepast achterwiel liggen waar zo een autoband op past ? voor zover ik weet moeten die van de K series vrijwel allemaal uitwisselbaar zijn.

wie niet vraagt wie niet wint toch ?
Regel een klont aluminium en een draaibank en het kompt goed:
naafadapterK75.JPG

Credits voor Petaat die hem ook voor je zou kunnen maken.
 
Regel een klont aluminium en een draaibank en het kompt goed: [afbeelding]
Credits voor Petaat die hem ook voor je zou kunnen maken.

Ik heb deze tekening ooit nog gemaakt, let op: in de tekening staat 45graden bij de gaten voor de originele wielbouten.
Dat zou eigenlijk 60 moeten zijn maar mijn draaier had geen 60 gr frees
 
Ok iedereen alvast bedankt, wist wel van het bestaan en de mogelijkheid af, maar dacht als er iemand toevallig een wiel of verloopnaaf heeft liggen ;)
Ben zo ook aan mijn GL1500 achterwiel gekomen. Alleen nu is de tijd wat minder want over 2 weken moet hij al klaar zijn :D
 
Ik heb deze tekening ooit nog gemaakt, let op: in de tekening staat 45graden bij de gaten voor de originele wielbouten.
Dat zou eigenlijk 60 moeten zijn maar mijn draaier had geen 60 gr frees
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb ooit bij Hevu een dikke boor verslepen, gewoon met de conus als tegenmaat/ sjabloon. Dat is inderdaad iets scherper als 45 graden.
Volgens mij is de conus wel van belang. Er zijn ook mensen die vlakke kamers frezen maar volgens mij is dat de oorzaak van die loslopende adapters die je wel eens leest. Ik denk dat de conus het loswerken voorkomt.
 
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb ooit bij Hevu een dikke boor verslepen, gewoon met de conus als tegenmaat/ sjabloon. Dat is inderdaad iets scherper als 45 graden.
Volgens mij is de conus wel van belang. Er zijn ook mensen die vlakke kamers frezen maar volgens mij is dat de oorzaak van die loslopende adapters die je wel eens leest. Ik denk dat de conus het loswerken voorkomt.
Ik denk ook dat deze conus nets voor niets is., bij mij is de conus nu 45gr en voor de zekerheid heb ik ook locktide gebruikt.
As ik de adapter opnieuw zou maken zo ik de geslepen boor methode gebruiken
 
Die conus is tegen het loslopen van de wielbouten. Elke auto heeft dat, ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. O-)
 
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb ooit bij Hevu een dikke boor verslepen, gewoon met de conus als tegenmaat/ sjabloon. Dat is inderdaad iets scherper als 45 graden.
Volgens mij is de conus wel van belang. Er zijn ook mensen die vlakke kamers frezen maar volgens mij is dat de oorzaak van die loslopende adapters die je wel eens leest. Ik denk dat de conus het loswerken voorkomt.

Rij al jaren met vlakke kamers, eenvoudiger te maken en nog nooit losgelopen Ca 50000km. BMW en ook anderen doen dat om de vlaktedruk op het aluminium te verlagen en de bout te laten draaien op de conische ring zodat het alu niet vreet
 
Ik wist niet dat er conische bouten op een bmw zaten. Ik heb mijn adapter gemaakt op de bouten die uit het wiel kwamen en die waren gewoon recht. Heb dus ook gewoon potgaten gemaakt.
Omdat ik niet wist waar jullie het over hadden ben ik naar mijn wiel gaan kijken, daar zitten inderdaad losse conische bussen in.
Anders dan een auto heeft een k100 dus losse conische bussen. Mijns inziens heeft het in dit geval geen invloed op het loslopen van de bouten. De bout kan gewoon draaien in de conische bus.
Ik ben ervan uit gegaan dat het wiel moet centreren op het middelste gat, ik denk dat het dus wel goed zit met normale bouten.
Hoe dan ook, het zit al een paar jaar op zijn plek en ik heb er vertrouwen in dat het wel blijft zitten.

@Harley: ik heb mijn origineel wiel liggen en dat mag wel weg. Maar ik denk dat je er niet veel mee op schiet.
Het is van een 16v, dus hetzelfde als een k1100. Misschien past er een autoband op?
 
Dan is het een driespaak 17"velg waar origineel een 160 band op hoort. Autobanden met een 160/60 17 maat ken ik niet..
 
Het zijn inderdaad losse conische ringen. De verhalen die ik uit Duitsland gelezen heb zijn adapters die gewoon losgelopen zijn. Wel stond er vrijwel altijd bij dat ze met een momentsleutel vastgezet zijn. Dat laatste hou ik al niet van, bij mij moet het gewoon vst zitten. Welk moment moet je aanhouden, het moment dat BMW opgeeft voor bouten met conus?
Maar het loslopen komt volgens mij door het wandelen van de adapter. Je kent het vast wel, door met het huis contra te schommelen kan je de bouten los pendelen.
De conische bussen zorgen dat de bouten altijd vlak aanliggen en niet kunnen pendelen. Het centreren gebeurt door de stomp in het midden van de naaf.
 
Hoe kunnen de bussen zorgen dat de bouten vlakker aanliggen?
Als er íets plaatsvast is dan is dat een conische verbinding denk ik. Dan gaat die bus dus niks bewegen ten opzichte van het gat. Ik zie niet waarom dat beter is dan een gewoon recht gat.
Ik denk ook dat de reden is om de druk te verlagen op de gaten van de velgen. Maar dan hadden ze ook normale wielbouten kunnen gebruiken.

Als je bouten niet vast draaid dan kunnen ze los lopen, dat lijkt me logisch
 
Als je twee conische vlakken tegen elkaar draait heb je een groter oppervlakte dus meer frictie en minder kans op loslopen.
Dit gaat niet op voor de construktie met de losse conische bussen waar BMW voor gekozen heeft. Daar lijkt het toch meer bedoelt om een soort van centreerfunktie te vervullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan