Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

Het is geen echte conische verbinding zoals bij een koppeling of een vliegwiel. Zeker het gat in het wiel is hardstikke onzuiver. Maar ik kan me geen andere reden voorstellen waarom BMW hiervoor gekozen zou hebben. En ook die rare hoek, waarom 60 graden?
 
Volgens mij is het bedoeld om de rek in de bout en de stuik in de velg gelijk te maken. Aluminium rekt en stuikt meer dan staal.
Doordat die conus het aluminium onder een hoek oprekt is de rek in lengte richting gelijk aan de rek in de bout.
Als het aluminium dan kruip vertoont kan het ook meer kruipen voordat de bout losloopt.
Zoiets eigenlijk
Misschien
Ik zeg maar wat
Het is al laat
 
Iemand biertje nog? Ik ben niet fit vandaag dus sla zelf ff over 😆
 
Vannacht om 1.00 nog met Isa naar Zwolle geweest. Kind best ziek maar moet vanzelf overgaan. Kort naggie, kleine oogjes.
 
Die conus is tegen het loslopen van de wielbouten. Elke auto heeft dat, ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. O-)

Bij deze wielbouten van BMW is het een gewone vlakke bout met een conische ring eronder. Zoals al eerder vermeld maakt dat volgens mij niet veel uit voor het loslopen. Ik zet het altijd met wat loctite o.i.d. vast. Ik heb dus nog nooit loslopende adapters gehad.
 
Frau Enigma en ik waren nog gespot afgelopen weekend op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.
full
 
Voor zover aan mij bekend is gemaakt geldt voor de bouten met conus, Losse conus is voor lichtmetalen velgen, vaste conus is voor stalen velgen. Zo zitten ze in ieder geval ook bij onze auto met de winter/zomervelgen set.
 
Voor zover aan mij bekend is gemaakt geldt voor de bouten met conus, Losse conus is voor lichtmetalen velgen, vaste conus is voor stalen velgen. Zo zitten ze in ieder geval ook bij onze auto met de winter/zomervelgen set.

Ik heb ook voor de aluminium velgen vaste conus. Ook de nieuwere BMW motorfietsen met 5 bouts bevestiging hebben allemaal vaste conus.
 
Laatst bewerkt:
Nachtje Weihnachtsmarkt Nordhorn gedaan met de dames. Geslapen in hotelletje, en met de twee kleintjes op 1 kamer geslapen. Wekker op 08.30 en net zoals thuis het spul gewoon wakker moeten maken haha. mooie afsluiter van het rijke motor jaar, al was dit met de ingeblikte 4 pitter 😂 destemeer ontopic natuurlijk 😇
 
Twee toetsen op school gemaakt. Ging niet slecht en mooi afsluiten van het jaar 👍
 
Voor iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2018 gewenst en veel plezier met wat je wilt gaan doen in de schuur of op de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan