Circuitbanden-Topic

Ik heb m'n 1e circuitfiets aangeschaft, een CBR900RR SC33
Hier zitten Diablo Supercorsa SP2 onder.

Mijn ervaring op het circuit is beperkt.
Ik reed 2.18 op Assen met een VTR SP1 (Dunlop Roadsmart II achter, Sportsmart II voor)
Maar ik verwacht met de CBR er nog wel wat vanaf te krijgen.

- Zijn de Diablo Supercorsa SP2 de juiste banden voor iemand met mijn snelheid
Ik wil wel gebruik gaan maken van bandenwarmers (iemand nog een gebruikt setje liggen voor weinig? ;) )

- Heb gelezen dat deze Pirelli's het niet geweldig doen op een natte baan. Klopt dat?
(ben overigens een enorme schijtert in de regen)
 
Ik heb m'n 1e circuitfiets aangeschaft, een CBR900RR SC33
Hier zitten Diablo Supercorsa SP2 onder.

Mijn ervaring op het circuit is beperkt.
Ik reed 2.18 op Assen met een VTR SP1 (Dunlop Roadsmart II achter, Sportsmart II voor)
Maar ik verwacht met de CBR er nog wel wat vanaf te krijgen.

- Zijn de Diablo Supercorsa SP2 de juiste banden voor iemand met mijn snelheid
Ik wil wel gebruik gaan maken van bandenwarmers (iemand nog een gebruikt setje liggen voor weinig? ;) )

- Heb gelezen dat deze Pirelli's het niet geweldig doen op een natte baan. Klopt dat?
(ben overigens een enorme schijtert in de regen)


Diablo rossa corsa`s doen het tot 2:00 het beste (kwa op temperatuur krijgen). Voor deze band heb jezelf geen bandenwarmers nodig (mag wel, doe ik ook :)).

Het voordeel is dat de corsa`s het op een wat koudere baan het net wat beter doet dan de SC`s. Maar dat is mijn ervaring.

En in de regen, gewoon regenbanden :)

Just my 2 cents
 
regenbanden zouden ideaal zijn wanneer je een 2e set wielen hebt.
Die heb ik dus niet.
En aangezien de geldboom in de tuin aardig leeg is, zal die 2e set er voorlopig ook niet komen.
 
Laten we eerlijk zijn. De factoren die de prestaties van een band beinvloeden zijn er in overvloed. Ik heb iemand op een stock GSXR1000 K6 2:02 zien rijden op BT-S20 evo's. De RC390 cup rijders doen ook onder in de 2 op M7RR Metzlers. Dat zijn niet perse banden die gericht zijn op racers.

Iedereen zal zweren bij de banden waar zij hun beste tijd of leukste dag mee hebben gehad, en als je eens met een band crasht is het niet gek dat je dat opeens een kut band vindt. Als je online ook tests opzoekt waar banden worden vergeleken(helemaal voor straat/circuit combi banden) schelen de duurste met de goedkoopste helemaal niet zo gek veel in rondetijd.

Ik zou eerder voorang geven aan een goed afgestelde, gebalanceerde fiets die je het zelfvertrouwen geeft om voortgang te boeken. Ikzelf heb nu op mijn straat/circuit fiets Rosso III's en die werken prima, ook in het nat heb ik er nog leuk op kunnen door rijden op circuit. Als die af zijn ga ik evt door op de Supercorsa SP's die jij ook had genoemd.

De reden dat ik voor pirelli heb gekozen is door de optie van 180/60 achter. Die wilde ik wel eens proberen. Best tevreden mee dus ik blijf er even bij tot ze af zijn en dan zie ik wel weer. Je zou ook binnen een merk een beetje kunnen mismatchen, de CRT instructeurs op Assen gebruiken een Supercorsa SC1 (Soft) voorband en een 180/60 Rosso III achter en kunnen ook gewoon 1:57 rijden terwijl ze achterstevoren op de motor zitten.

Ga gewoon lekker rijden, je hoeft niet al te duur te doen om lekker door te kunnen karren en het naar je zin te hebben. Succes!
 
Ik ben ook aan het uitkijken voor een setje nieuwe Slicks.
Ik heb afgelopen jaar op Dunlop D211 GP Racer Slicks gereden, Medium voor en Endurance achter.
Hier heb ik circa 8 circuitdagen mee kunnen rijden dus daar ben ik zeker tevreden over.

Nu twijfel ik tussen 2 opties:
D212 GP Racer Slick (weer medium voor en hard achter)
of
Michelin Power Slick Evo (deze hebben maar één compound)

Ik ga er van uit dat ik met de D212 dezelfde ervaringen zal hebben als de D211. Maar zijn er ook mensen die hebben gereden met de Power Slick Evo?
 
Ik heb een vraagje mbt mijn R10 achterband,

2 weken geleden bij mijn monteur geweest voor een remklauw revisie, hij heeft ook een klein rondje om mijn PC40 gelopen en hij merkte op dat mijn R10 achterband compleet uitgehard is. Dit kwam door het snel afkoelen van een warme band (en dat dan meerdere heat cycles? ff vergeten)

Hij zei dat ik daarom m'n banden moest vervangen aangezien ik de eerste paar ronden op spekgladde banden zou rijden.

Nu mijn vraag, omdat ik het zonde vind de band compleet af te schrijven, (er zit nog flink profiel op en na aanschaf van deze pc40 is de portemonnee niet heel dik meer)...

zou ik deze band nog kunnen gebruiken als ik hem eerst opwarm met bandenwarmers? maakt dit verschil in de soepelheid/harding van de band, of is het niet veilig meer deze te gebruiken..

thx!
 
Ik heb 3 r10 achterbanden versleten zonder warmers nooit problemen mee gehad. Wel kon ik er maar 2 dagen mee rijden dan waren ze op. Daarom ben ik over gestapt na slicks en banden warmers.
 
hoe koud/ warm was het bij je monteur? en ziet deze vaker circuitbandjes?

Ik heb bijv. een paar pirelli superbike banden in huis liggen (vindt de vrouw leuk :X )waar de temperatuur ± 18-20 graden is. Deze banden zijn gewoon soepel. Op mijn circuitfiets liggen dezelfde banden, maar die staat in de garage waar de thermostaat op 10 graden staat... die zijn nu ook knetter hard en kan door iemand die alleen wegbanden kent, opgemerkt kunnen worden als "uitgehard".
Naast mijn circuitfiets, staat mijn straatmotor op Michelin power rs banden (straatbanden), die met deze temperatuur gewoon zacht zijn.

Ter vergelijking ook een setje metzeler racetec K3 (straatbanden) in de schuur liggen (rond de 4 graden) die nog redelijk soepel zijn.

lang verhaal kort, is het niet gewoon koud in de garage van je monteur -O-
en anders een deel van je 13e maand stukgooien op rubber :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje mbt mijn R10 achterband,

2 weken geleden bij mijn monteur geweest voor een remklauw revisie, hij heeft ook een klein rondje om mijn PC40 gelopen en hij merkte op dat mijn R10 achterband compleet uitgehard is. Dit kwam door het snel afkoelen van een warme band (en dat dan meerdere heat cycles? ff vergeten)

Hij zei dat ik daarom m'n banden moest vervangen aangezien ik de eerste paar ronden op spekgladde banden zou rijden.

Nu mijn vraag, omdat ik het zonde vind de band compleet af te schrijven, (er zit nog flink profiel op en na aanschaf van deze pc40 is de portemonnee niet heel dik meer)...

zou ik deze band nog kunnen gebruiken als ik hem eerst opwarm met bandenwarmers? maakt dit verschil in de soepelheid/harding van de band, of is het niet veilig meer deze te gebruiken..

thx!

Hallo Sander,

Bridgestone banden hebben een bepaald rubber wat koud vrij hard is.

Dit heb ik zelf ook ondervonden (met zowel BT016 als BT003RS).
Koud zijn ze erg hard en glad, maar eenmaal warm heb ik er geen problemen mee gehad.
Plaatselijke monteur onderschrijft dit ook. Dus het loont de moeite om ze in de warmers te zetten voor gebruik.

Met Supercorsa BSB's kon ik eigenlijk van meet af aan al doorrijden, maar met Bridgestone's ligt dat dus iets anders. Check ook even de spanning, ik had m achter op 1.8 koud staan. Andere banden kon ik wat hoger rijden. Ze lijken me redelijk stijf.
 
hoe koud/ warm was het bij je monteur? en ziet deze vaker circuitbandjes?

Ik heb bijv. een paar pirelli superbike banden in huis liggen (vindt de vrouw leuk :X )waar de temperatuur ± 18-20 graden is. Deze banden zijn gewoon soepel. Op mijn circuitfiets liggen dezelfde banden, maar die staat in de garage waar de thermostaat op 10 graden staat... die zijn nu ook knetter hard en kan door iemand die alleen wegbanden kent, opgemerkt kunnen worden als "uitgehard".
Naast mijn circuitfiets, staat mijn straatmotor op Michelin power rs banden (straatbanden), die met deze temperatuur gewoon zacht zijn.

Ter vergelijking ook een setje metzeler racetec K3 (straatbanden) in de schuur liggen (rond de 4 graden) die nog redelijk soepel zijn.

lang verhaal kort, is het niet gewoon koud in de garage van je monteur -O-
en anders een deel van je 13e maand stukgooien op rubber :t
Thx voor je respons!
Dit zou opzich logisch zijn, ik heb hem in een garagebox staan die eigenlijk 0 isolatie heeft dus met de huidige temperatuur kan dat een goede verklaring zijn.
De voorband heeft dat dan trouwens weer niet, deze voelt nog steeds zachter aan, kan uiteraard ook aan de compound van de R10F liggen..


Hallo Sander,

Bridgestone banden hebben een bepaald rubber wat koud vrij hard is.

Dit heb ik zelf ook ondervonden (met zowel BT016 als BT003RS).
Koud zijn ze erg hard en glad, maar eenmaal warm heb ik er geen problemen mee gehad.
Plaatselijke monteur onderschrijft dit ook. Dus het loont de moeite om ze in de warmers te zetten voor gebruik.

Met Supercorsa BSB's kon ik eigenlijk van meet af aan al doorrijden, maar met Bridgestone's ligt dat dus iets anders. Check ook even de spanning, ik had m achter op 1.8 koud staan. Andere banden kon ik wat hoger rijden. Ze lijken me redelijk stijf.

Wat is je ervaring mbt de voorband tov de achterband? Geld dit ook hiervoor? (zoals ik hierboven aangaf)
bedankt voor je reactie :t
 
Ik heb net een racer gekocht die ook op gebruikte R10-banden staat. Dat rubber is knetterhard met de huidige buitentemperatuur.
 
Ik heb net een racer gekocht die ook op gebruikte R10-banden staat. Dat rubber is knetterhard met de huidige buitentemperatuur.
Ze moeten de multigrade band nog uitvinden. :+ :+ .
Gelukkig smelt deze niet bij 20-80 graden. *O*
 
Wat is je ervaring mbt de voorband tov de achterband? Geld dit ook hiervoor? (zoals ik hierboven aangaf)
bedankt voor je reactie :t
Heb geen Bridgestone voorbanden gebruikt tot op heden, alleen achterbanden.

Ik denk dat ze nog wel kunnen, in mijn ervaring zijn Bridgestones koud wat harder.
Ultieme test is om ze gewoon in de warmers te zetten en kijken of ze zachter worden.

Ja, ik heb verschillende merken v/a, el cheapo...
 
Zouden Diablo Rosso 3 banden volstaan om een Ducati Clubrace mee te rijden?

Ik wil met mijn Monster 1100 (2.05 Assen, 90pk) in de 2-valve klasse mee doen.
Ben super tevreden over deze banden, ook op circuit, maar misschien denken jullie er anders over. Voordeel is dat ik er ook mee kan rijden als het regent.
 
Laatst bewerkt:
Zouden Diablo Rosso 3 banden volstaan om een Ducati Clubrace mee te rijden?

Ik wil met mijn Monster 1100 (2.05 Assen, 90pk) in de 2-valve klasse mee doen.
Ben super tevreden over deze banden, ook op circuit, maar misschien denken jullie er anders over. Voordeel is dat ik er ook mee kan rijden als het regent.
:Y Ja hoor - gaat prima. Met Rosso3's kun je onder de 1:50 rijden volgens de man van Pirelli :)
 
Grip in de regen op circuit met Rosso III is uitstekend.
Vorig seizoen reed er een kerel met een blade bij de experts op Rosso 3's en die moest eigenlijk niet onderdoen t.o.v. de gasten met slicks...

Er zit veel in het kopje denk ik.
 
Absoluut! :Y

Een zeer klein percentage van de rijders rijdt op de limiet van het materiaal (of hij/zij is bijzonder lomp/fout bezig natuurlijk :P ), de rest rijdt op de limiet van hun eigen kunnen. En daar zit het koppie :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan