KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

verwarmbare zadel uit d ktm accessoires is top.
waarom binnentassen kopen voor de koffers ?
plastic zak en dichtplakken.
Heb zelf ook nog de donkere ruit en de navigatie boven de tellers.
 
Alarm? Moet iedereen zelf weten. Als de verzekeraar het eist, dan kun je het erop zetten (wetende dat het een dief niet tegenhoudt) of een andere verzekeraar kiezen. Ik deed dat laatste al lang geleden. Persoonlijk veel ongemak gehad van alarmsystemen op motoren, omdat die dingen eigenlijk niet tegen de trillingen kunnen die een motorfiets nu eenmaal produceert.
Bij mijn vorige motor (ook een Speed Triple) had ik dat Datatool alarm van Triumph erin zitten, maar die vond ik echt irritant en was voor m'n verzekering niet nodig.

Echter voor de veel duurdere SDGT heb ik in september een heleboel verzekeringen vergeleken en kwam tot de conclusie dat een goedgekeurd alarm behoorlijk kan schelen op je premie.
 
Echter voor de veel duurdere SDGT heb ik in september een heleboel verzekeringen vergeleken en kwam tot de conclusie dat een goedgekeurd alarm behoorlijk kan schelen op je premie.
Dan zeg je er wel wat bij. Toen ik in 2014 mijn 1190 Adv kocht bij Goedhart was het KTM alarm volgens hun niet (SCM) goedgekeurd voor mijn verzekeraar.
Even dubbelchecken dus voor je die bestelt.
 
Dat is de nodige reactie :) Leuk!

Heb je geen inruilbonus gekregen? 2000 Euro korting + gratis zijkoffers.

Verder nog:
Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar
Af-fabriek goedgekeurd alarm van KTM

Geen inruilbonus of gratis zijkoffers neen... maar 4000 euro korting vond ik ook wel ok :+

- Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar, ga ik zeker doen. Nuttige toevoeging!
- Alarm... gaat dat een dief tegenhouden?? Ik vraag het me af..

  • Binnentassen? De originele zijkoffers klikken eraf in een handomdraai. En er zitten handvatten op. Waarom dan binnentassen? Die kosten ook nog eens ruimte in de koffers. Zonde.
  • Opklapbare hendels zie ik niet. Tenzij je van plan bent om ermee te vallen. Maar dan is de schade sowieso groter dan alleen die hendels.
  • Valdoppen voorvork zijn nutteloos.
  • En die andere valbeugels? De tank is al breder dan die beugels, dus beugels gaat je niks extra brengen.

Vergeet nou gewoon dat vallen. Met al die electronische hulpmiddelen moet je daar toch al echt je best voor doen. Normaal gesproken dan. Want met grind of olie houdt het altijd op. Trouwens, gefeliciteerd met je aankoop. Je gaat er geen spijt van krijgen!

Hier wat er aan de mijne gedaan is: link

- Binnentassen:
Ik ben ze gewend van de Multistrada en vond dat heel fijn. Inhoud + koffer is een hoop gesleur. Scheelt veel gewicht en ruimte en een hoop vuiligheid in die hotelkamers (of zijn jullie koffers vrij van kettingsmeer en alles?)
- Opklapbare hendels:
1 keer ongeval gehad, met afgebroken hendel thuis geraakt. Veilig??
1 keer om laten vallen, met verbogen hendel mogen remmen. Veilig??
- Valdoppen voorvork
Daar kan je een punt hebben. Op mijn Multi waren ze geschaafd na een aanrijding. Zou de vork ook geschaafd geweest zijn? Dat is de vraag dan. Zal ik nooit weten :)
- Valbeugels: Daar twijfel ik ook over.

Omvallen is me twee keer overkomen met de Multi (1x toen ik hem net had en 1x toen ik omver getrokken werd door afstappende duo)
En ik ben 1x ondersteboven gereden.

Sec gezien dus nog nooit gevallen :+

Opties alhier:

- Touring pack, bestaande uit zijkoffers, verwarmde ergo-zadeltjes en navi-steun
- Bagagerekje
- Getint kuipruitje

Wat vind ik van jouw lijstje?

Valblokken en beugels: de enige ervaring die er ermee heb is dat ze in de weg zitten als ze effectief zijn, en als ze niet in de weg zitten dan zijn ze te weinig effectief om serieus schade te beperken. Valblokken - althans de meeste - kunnen sowieso meer schade toebrengen dan je wilt: als je met enige snelheid onderuit gaat is 9 van de 10 keer je frame krom. Bij het uit stilstand omvallen kunnen ze nuttig zijn (mits breed genoeg), maar dat moet je eigenlijk niet doen, omvallen.

Bagagerek: ik heb het exemplaar van KTM gekozen i.v.m. vormgeving, want ziet er net wat gelikter uit dan het universele ding van SW-Motech (voor zover een bagagerek er gelikt uit kan zien...).

Voor bagage meenemen gebruik ik zijkoffers en een waterdichte tas van Givi (die is hetzelfde als het exemplaar van KTM, maar gevoelig goedkoper). Geen topkoffer, want het ding van KTM is imho veel te groot voor deze motor, maar ik kan me voorstellen dat die afweging voor jou anders is (bij mij durft niemand achterop :X bij jou kennelijk wel :t ).

Opklapbare hendels kunnen zeker handig zijn, omdat je na omvallen er weer mee kunt rijden. Dat kan soms handig zijn, maar waar komt die obsessie voor omvallen eigenlijk vandaan? :+

Binnentassen zag ik tot dusver te weinig meerwaarde in om de moeite te nemen ze te bestellen - koffers kunnen er idd gemakkelijk af - alhoewel er best momenten zijn geweest dat ik het handig had gevonden om ze gehad te hebben.

Valdoppen voorvork: ik zie ook niet echt hoe die iets nuttigs gaan doen. Volgens mij moet je motor behoorlijk in puin liggen voordat die dingen überhaupt de grond raken, en in zo'n situatie ga ik me niet meer druk maken om de voorwielas resp. onderzijde vorkpoten...

Uitbreiding garantie kan nuttig zijn, vooral als je weinig rijdt en/of lang met de motor gaat doen. In mijn geval vetrekken motoren voor afloop van de doorgaans 2-jarige fabrieksgarantie, omdat anders de km stand te ver oploopt om het ding nog schappelijk te kunnen inruilen.

Alarm? Moet iedereen zelf weten. Als de verzekeraar het eist, dan kun je het erop zetten (wetende dat het een dief niet tegenhoudt) of een andere verzekeraar kiezen. Ik deed dat laatste al lang geleden. Persoonlijk veel ongemak gehad van alarmsystemen op motoren, omdat die dingen eigenlijk niet tegen de trillingen kunnen die een motorfiets nu eenmaal produceert.

- Bagagerek ga ik nog eens goed bekijken, goed punt.
- Alarm ga ik niet doen, precies om de redenen welke je aanhaalt. Trekken ook vaak de accu leeg.

Met duo moet je wel de rijstijl aanpassen, anders wordt het inderdaad een eenmalig avontuur }) })

Bij mijn vorige motor (ook een Speed Triple) had ik dat Datatool alarm van Triumph erin zitten, maar die vond ik echt irritant en was voor m'n verzekering niet nodig.

Echter voor de veel duurdere SDGT heb ik in september een heleboel verzekeringen vergeleken en kwam tot de conclusie dat een goedgekeurd alarm behoorlijk kan schelen op je premie.

Mjah, alarm kost ergens tussen de 300 en 400 euro. Verzekeren tegen diefstal ook nog eens 1000 euro. (per jaar dan). Ik begin daar niet aan.


Over die valbescherming, dat is beperken van de schade. Verzeker hem ook niet allrisk, dat scheelt misschien wat in de manier van benaderen?
 
Dat is de nodige reactie :) Leuk!Geen inruilbonus of gratis zijkoffers neen... maar 4000 euro korting vond ik ook wel ok :+

- Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar, ga ik zeker doen. Nuttige toevoeging!
- Alarm... gaat dat een dief tegenhouden?? Ik vraag het me af..- Binnentassen:
Ik ben ze gewend van de Multistrada en vond dat heel fijn. Inhoud + koffer is een hoop gesleur. Scheelt veel gewicht en ruimte en een hoop vuiligheid in die hotelkamers (of zijn jullie koffers vrij van kettingsmeer en alles?)
- Opklapbare hendels:
1 keer ongeval gehad, met afgebroken hendel thuis geraakt. Veilig??
1 keer om laten vallen, met verbogen hendel mogen remmen. Veilig??
- Valdoppen voorvork
Daar kan je een punt hebben. Op mijn Multi waren ze geschaafd na een aanrijding. Zou de vork ook geschaafd geweest zijn? Dat is de vraag dan. Zal ik nooit weten :)
- Valbeugels: Daar twijfel ik ook over.

Omvallen is me twee keer overkomen met de Multi (1x toen ik hem net had en 1x toen ik omver getrokken werd door afstappende duo)
En ik ben 1x ondersteboven gereden.

Sec gezien dus nog nooit gevallen :+- Bagagerek ga ik nog eens goed bekijken, goed punt.
- Alarm ga ik niet doen, precies om de redenen welke je aanhaalt. Trekken ook vaak de accu leeg.

Met duo moet je wel de rijstijl aanpassen, anders wordt het inderdaad een eenmalig avontuur }) })Mjah, alarm kost ergens tussen de 300 en 400 euro. Verzekeren tegen diefstal ook nog eens 1000 euro. (per jaar dan). Ik begin daar niet aan.


Over die valbescherming, dat is beperken van de schade. Verzeker hem ook niet allrisk, dat scheelt misschien wat in de manier van benaderen?
4000 Euro korting is idd ook niet slecht ;)
Denk dat ik met inruilbonus en korting op overige onderdelen nog iets meer korting eruit heb gesleept, maar het zal niet veel schelen :)

Wat betreft alarm. Ik ga een fiets van meer dan 20K gewoon all-risk verzekeren, daar neem ik geen risico mee. Gelukkig woon ik niet in de Randstand, dus dat maakt het al iets goedkoper. Maar zoals ik al zei, met goedgekeurd alarm wordt een all-risk verzekering ineens heel goed betaalbaar en (voor mij) bij lange na geen 1000 per jaar :) Plus dat een alarm toch wel een beetje zal helpen tegen diefstal is dan mooi meegenomen.
 
4000 Euro korting is idd ook niet slecht ;)
Denk dat ik met inruilbonus en korting op overige onderdelen nog iets meer korting eruit heb gesleept, maar het zal niet veel schelen :)

Wat betreft alarm. Ik ga een fiets van meer dan 20K gewoon all-risk verzekeren, daar neem ik geen risico mee. Gelukkig woon ik niet in de Randstand, dus dat maakt het al iets goedkoper. Maar zoals ik al zei, met goedgekeurd alarm wordt een all-risk verzekering ineens heel goed betaalbaar en (voor mij) bij lange na geen 1000 per jaar :) Plus dat een alarm toch wel een beetje zal helpen tegen diefstal is dan mooi meegenomen.

Heb nog wat offertes opgevraagd. Maar in België is het een ongebruikelijke verzekering. En diegenen die hem aanbieden hanteren allemaal dergelijke bedragen.

Na hoeveel jaar bereik je een break even punt? (uitgespaarde premie, versus... ) Diefstal uitgezonderd, want dan is er geen sprake meer van restwaarde...

Ps: gezien de korting die je kennelijk gekregen hebt is jouw fiets ook geen 20K he ;-)
 
Laatst bewerkt:
De Multistrada is ook wel een geil apparaat, maar nog los van het missende geweld uit de motor (de SDGT en de S1000XR rijden zo'n ding helemaal zoek), mis je op de Duc ook nog de fantastische wegligging en remmen van de KTM. De KTM is gewoon letterlijk en figuurlijk mijlen vooruit tov de Duc en dan moet je wel echt een enorme Ducati-fan zijn wil je daar minimaal €6000 meer voor betalen bij aanschaf (plus de rest voor onderhoud).

Ooit serieus gereden met een Multistrada?

Net een MY13 1200 GT (met Skyhook) ingeruild. 33.000km mee gereden en op de openbare weg ga jij die niet zoekrijden, tenzij op de autobahn ;)
Wegligging is briljant. Als je hem het vertrouwen geeft natuurlijk. Want hij is beweeglijk en geneigd tot onderstuur. Blijf echter kijken, kijken en kijken en hij volgt de lijn en blijft dat doen. Altijd en overal. Strak asfalt vereist wel de sportstand, maar dat is logisch.
Enige nadeel was dat de Pirelli Angel GT's het maar 4.500km gemiddeld vol wisten te houden :D
 
Ooit serieus gereden met een Multistrada?

Net een MY13 1200 GT (met Skyhook) ingeruild. 33.000km mee gereden en op de openbare weg ga jij die niet zoekrijden, tenzij op de autobahn ;)
Wegligging is briljant. Als je hem het vertrouwen geeft natuurlijk. Want hij is beweeglijk en geneigd tot onderstuur. Blijf echter kijken, kijken en kijken en hij volgt de lijn en blijft dat doen. Altijd en overal. Strak asfalt vereist wel de sportstand, maar dat is logisch.
Enige nadeel was dat de Pirelli Angel GT's het maar 4.500km gemiddeld vol wisten te houden :D
Dat is jouw mening. Ik vond die multistrada gewoon niet zo fijn rijden.
Wegligging is zeker wel goed, maar de zithouding sprak me niet aan. Het blok vond ik qua power ook tegenvallen en de remmen zijn niet super. Neem je dan nog de prijs in ogenschouw, dan was een tweedehands Ducati niet veel goedkoper dan een nieuwe KTM.
Bij mij in de straat woont een kerel die was vroeger serieus crosser en gaat nog regelmatig enduro rijden in Portugal enzo, die had zo'n Multistrada S Pikes Peak en die zegt ook, de KTM is een veel fijnere motor. De Multistrada is voor mijn smaak teveel toer en te weinig sport. Ieder z'n ding hè :) En jij hebt je Ducati nu toch ook ingeruild op een KTM of niet dan? :P
 
Laatst bewerkt:
Dat is jouw mening. Ik vond die multistrada gewoon niet zo fijn rijden.
Wegligging is zeker wel goed, maar de zithouding sprak me niet aan. Het blok vond ik qua power ook tegenvallen en de remmen zijn niet super. Neem je dan nog de prijs in ogenschouw, dan was een tweedehands Ducati niet veel goedkoper dan een nieuwe KTM.
Bij mij in de straat woont een kerel die was vroeger serieus crosser en gaat nog regelmatig enduro rijden in Portugal enzo, die had zo'n Multistrada S Pikes Peak en die zegt ook, de KTM is een veel fijnere motor. De Multistrada is voor mijn smaak teveel toer en te weinig sport. Ieder z'n ding hè :) En jij hebt je Ducati nu toch ook ingeruild op een KTM of niet dan? :P

Niet fijn rijden versus geen goede wegligging.
Precies mijn punt :)

Ik heb hem niet weggedaan wegens de wegligging. Alhoewel ik wel een voorkeur heb voor kortere veerwegen, en daarin helpt de Superduke GT me weer een stapje verder.

Toen ik de Ducati kocht heb ik getwijfeld tussen de Adv 1190 en de Multistrada, toen heb ik de meer weg-gerichte motor gekocht. En nu zijn er alternatieven (XR, SD GT) die daar weer een stapje verder in gaan. Was de SD GT er een paar jaar eerder geweest dan had er nooit een Multi in mijn garage gestaan :)

Punt is, ik ben geen fanboy van KTM en ook niet van Ducati. De machines kunnen je meer of minder goed liggen (los van prijs, gaat over product) maar met allebei kan je goed uit de voeten.
 
Niet fijn rijden versus geen goede wegligging.
Precies mijn punt :)

Ik heb hem niet weggedaan wegens de wegligging. Alhoewel ik wel een voorkeur heb voor kortere veerwegen, en daarin helpt de Superduke GT me weer een stapje verder.

Toen ik de Ducati kocht heb ik getwijfeld tussen de Adv 1190 en de Multistrada, toen heb ik de meer weg-gerichte motor gekocht. En nu zijn er alternatieven (XR, SD GT) die daar weer een stapje verder in gaan. Was de SD GT er een paar jaar eerder geweest dan had er nooit een Multi in mijn garage gestaan :)

Punt is, ik ben geen fanboy van KTM en ook niet van Ducati. De machines kunnen je meer of minder goed liggen (los van prijs, gaat over product) maar met allebei kan je goed uit de voeten.
Ok, toen de SDGT er nog niet was, dan zou ik toen ook misschien toch die multistrada gekozen hebben. Maar mijn vergelijking was van afgelopen augustus/september :)
Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik, dat je nooit de multistrada zou kiezen boven de SDGT :)
 
Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik, dat je nooit de multistrada zou kiezen boven de SDGT :)

Vraag dat me over vier jaar nog eens :+

Ben wat 'bang' dat de elektronica van de KTM me tegen gaat vallen. De tractiecontrole te beperkend zal ervaren. Ben gewend om deze in 8 stappen te kunnen verstellen + uit kan zetten. Werkte uiterst doeltreffend en uiterst verfijnd.
Voor de rest geen twijfels, de SD GT past in de basis (veel?) beter bij mij.

Dat het maar snel mooi weer is :]
 
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link
 
Laatst bewerkt:
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link
Die koplamp ziet er vreemd uit zo :/
Misschien is dit gewoon zo van een Duke R erop geschroefd.
 
Die spyshots van MCN dateren toch van begin dit jaar? Staat me bij dat erbij werd gezegt dat er op z'n vroegst in 2019 een opvolger komt, misschien.
 
Die spyshots van MCN dateren toch van begin dit jaar? Staat me bij dat erbij werd gezegt dat er op z'n vroegst in 2019 een opvolger komt, misschien.
Nieuwe model zal waarschijnlijk in Milaan in 2018 gepresenteerd worden en vanaf 2019 geleverd.

Voor komend jaar hebben ze alleen de paintjobs aangepast.
 
Hoe dan ook, als de SDGT vanaf 2019 echt deze voorkant krijgt, dan vraag ik me af hoeveel potentiële kopers dit mooi vinden. De koplamp is idd zó van de R geplukt. En dat stukje Tupperware erboven? Met dat ruitje? Niet echt een samenhangend geheel. Het huidige ontwerp is veel beter gestyled. Het past bij elkaar. Accoord, het huidige schermpje is qua windbescherming niet optimaal, maar de GT is dan ook geen volbloed toerfiets. Iemand die daar serieus prijs op stelt koopt de Adventure.

Het artikel schrijft ook over Euro-5 en dat een nieuwe GT daarom verder afgeknepen zal zijn. Ook niet om blij van te worden.

Samengevat: ik ben blij met mijn huidige model. Als ie weggaat over een paar jaar zal het lastig worden. Want die nieuwe GT? Hmmmmm.....kweenie. En wat dan? Enfin, da's van later zorg. Eerst maar eens de komende jaren genieten van mijn huidige brommer.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat wat we in de scoop foto's zien niet het definitieve ontwerp is.

Als het vermogen en koppel af zouden gaan nemen zou dat wel een beetje erg jammer zijn :/
 
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link

Ziet er uit als een '17 SDR met het scherm en kappen erop geplakt van een adventure :? -O-
 
Weet iemand eigenlijk de gatmaat voor een paddockstand achter?

Ik heb er eentje voor een Speed Triple 08, maar weet niet of die past.
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met de KTM accessoires van Evotech?

Met name de valdoppen, de remhendels en de bescherming van de radiator interesseren me :)
 
Iemand hier ervaring met de KTM accessoires van Evotech?

Met name de valdoppen, de remhendels en de bescherming van de radiator interesseren me :)

Een beetje. Een SDGT-vriend heeft de hendels. Zit uiteindelijk keurig maar het monteren was een dingetje. Hij moest een tikkie knutselen aan de asjes voordat de dingen pasten.

Het nut van valdoppen op een SDGT zie ik niet. Tenzij die doppen breder zijn dan de tank. Dat zijn ze niet. En als ze het wél zijn dan wil je er vast niet mee rijden: daarmee wordt de GT een droogrek.

Die radiatorbescherming vind ik ook interessant. Mijn dealer Verpalen krijgt soms KTM's binnen (alle types) met een lekkende radiateur vanwege steenslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan