Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.707
9.024
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Specs zijn wel te vertrouwen. Beetje gerespecteerd merk denkt wel 3x na om specs te vermelden die men niet waar kan maken.
Ik heb dan ook supergold sunshine kwaliteit van Captain oil gekozen! 8-)

Ik weet zeker dat het etiket klopt. :Y

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ooooooo...

Ik ga nu m’n voorraad Castrol door de plee spoelen naar het chemisch afval verzamelpunt brengen en de sunnygold halen.. magisch man! Staat er zelfs op. Dat moeten dan wel allemaal miliscule helderziennende olie moluculentjes zijn dan. Dat dus.

:+
 
Blijkbaar heeft Valvoline zich vergist met de JASO MA vermelding op de 5W40 olie.
Nu staat het er niet meer op!!!
Op de site van Valvoline gekeken.
Bij PI van All-Climate 5w40
(plaatjes invoegen lukt me niet)

Vandaag naar Valvoline gebeld voor opheldering.
Men zei dat de formulering van de All-Climate 5W40 nooit is veranderd.
Het vermelden van een specificatie kost geld.
De JASO-MA2 wordt nu niet meer vermeld om kosten te besparen.
Blijft nog steeds geschikt voor motoren met natte plaat koppeling, zo werd mij verzekerd.
 
Vandaag naar Valvoline gebeld voor opheldering.
Men zei dat de formulering van de All-Climate 5W40 nooit is veranderd.
Het vermelden van een specificatie kost geld.
De JASO-MA2 wordt nu niet meer vermeld om kosten te besparen.
Blijft nog steeds geschikt voor motoren met natte plaat koppeling, zo werd mij verzekerd.

Er zit een kern van waarheid omdat het schoftig veel geld kost om een API donut of JASO logo te mogen voeren op je verpakkingen.

Neemt niet weg dat het feitelijk niet gekeurd is door een geaccrediteerde instantie.

Ja meneer de agent, ik heb inderdaad geen APK keuringsbewijs, maar ik heb echt zelf mijn auto op alle punten gecontroleerd op basis van de wet- en regelgeving hieromtrent. En hij is echt in orde hoor

Zal ik dan een bekeuring krijgen....wat denken jullie? _O-
 
Er zit een kern van waarheid omdat het schoftig veel geld kost om een API donut of JASO logo te mogen voeren op je verpakkingen.

Neemt niet weg dat het feitelijk niet gekeurd is door een geaccrediteerde instantie.

Ja meneer de agent, ik heb inderdaad geen APK keuringsbewijs, maar ik heb echt zelf mijn auto op alle punten gecontroleerd op basis van de wet- en regelgeving hieromtrent. En hij is echt in orde hoor

Zal ik dan een bekeuring krijgen....wat denken jullie? _O-


Castrol doet het ook al jaren op deze manier, alleen hebben ze een eigen JASO MA2 logo erop geplakt.
 
Er zit een kern van waarheid omdat het schoftig veel geld kost om een API donut of JASO logo te mogen voeren op je verpakkingen.

Neemt niet weg dat het feitelijk niet gekeurd is door een geaccrediteerde instantie.

Ja meneer de agent, ik heb inderdaad geen APK keuringsbewijs, maar ik heb echt zelf mijn auto op alle punten gecontroleerd op basis van de wet- en regelgeving hieromtrent. En hij is echt in orde hoor

Zal ik dan een bekeuring krijgen....wat denken jullie? _O-
Het vergelijk gaat niet op omdat APK wettelijk geregeld is.
Dit gaat om een soort certificering waarbij je zelf de bewijslast moet aanleveren en dan ook nog leges afdragen.
Ik denk dat je heel goed op je etiket kunt vermelden dat je verklaard dat jouw product aan de regels van de JASO voldoet. Laat de JASO maar een rechtszaak aanspannen om dat te bestrijden.
 
Blijft nog steeds geschikt voor motoren met natte plaat koppeling, zo werd mij verzekerd.
Ik had bijna een jubileum met Action olie te pakken, alleen ben ik recent op Valvoline overgestapt door die ene euro per liter.
Het was mij al opgevallen dat slipperdeslip geen ene keer was opgetreden in die bijna zeven jaar.
Dat deed mij al nadenken over de hele theorie over slippende koppelingen, en in welke olie nou teveel friction modifiers zitten.
Volgens mij gaan de meesten wel goed. Maar garanties zijn er uiteraard niet te geven. :N

Maar hoeveel de olie formule nou werkelijk scheelt tussen een auto olie en een motorfiets olie blijft duister.
Dat hebben de fabrikanten goed afgeschermd.
Daar kunnen we geen berekening aan wagen. :P

full
 
Krijg toch steeds meer het idee dat we door de oliemakers een beetje voor de gek gehouden worden met hun commerciele prietpraat en bangmakerij.
Mij lijkt dat het "slippende-koppeling-probleem" enkel speelt bij hele dunne auto-olie zoals 5w30, 0w30, 0w20 e.d.
En als er "energy-concerving" o.i.d. op staat.
Maar je komt er inderdaad niet achter hoe het precies zit.
Het blijft allemaal heel geheim.
Daarom laten we ons waarschijnlijk meeslepen door de commercie en bangmakerij.
Intussen maken de olie-boeren gigantische winsten en lachen ons uit.
 
Krijg toch steeds meer het idee dat we door de oliemakers een beetje voor de gek gehouden worden met hun commerciele prietpraat en bangmakerij.
Mij lijkt dat het "slippende-koppeling-probleem" enkel speelt bij hele dunne auto-olie zoals 5w30, 0w30, 0w20 e.d.
En als er "energy-concerving" o.i.d. op staat.
Maar je komt er inderdaad niet achter hoe het precies zit.
Het blijft allemaal heel geheim.
Daarom laten we ons waarschijnlijk meeslepen door de commercie en bangmakerij.
Intussen maken de olie-boeren gigantische winsten en lachen ons uit.
Brandstof besparing is tegenwoordig een hot item, dus het staat eigenlijk op 90% van de auto olie. :Y
Maar inderdaad is alles vanaf of onder de 5W en tot W30 wel extra verdacht, zo niet schuldig. :Y
 
Laatst bewerkt:
Na wat experimenten ben ik er wel van overtuigd dat het bij mijn oude brommer niet heel veel uitmaakt wat voor olie ik gebruik.

Nou wil ik een stapje verder. Of is dat onverstandig? klik
 
Ik heb wel vaker aftermarket oliefilters gebruikt. Met een beetje Googelen en Ebay blijken veel filters dezelfde Form Fit en Function te hebben.
Ik ben er weer mee opgehouden. Je bespaart een paar euro op een filter maar het uitzoeken is teveel werk. Ik koop nu bij Ebay of de Louis.de telkens een stuk of wat Champion filters zodat ik weer even vooruit kan.
Technisch zie ik geen bezwaar, het is me gewoon teveel gedoe.
 
Krijg toch steeds meer het idee dat we door de oliemakers een beetje voor de gek gehouden worden met hun commerciele prietpraat en bangmakerij.
Mij lijkt dat het "slippende-koppeling-probleem" enkel speelt bij hele dunne auto-olie zoals 5w30, 0w30, 0w20 e.d.
En als er "energy-concerving" o.i.d. op staat.
Maar je komt er inderdaad niet achter hoe het precies zit.
Het blijft allemaal heel geheim.
Daarom laten we ons waarschijnlijk meeslepen door de commercie en bangmakerij.
Intussen maken de olie-boeren gigantische winsten en lachen ons uit.


Gelukkig wordt je niet gehinderd aan enige kennis van zaken, daarom kan je makkelijk roepen dat je het gevoel krijgt dat het bang makerij is.
Verdiep je eerst een beetje in tribologie, misschien snap je dan ook waarom er zoveel verschillemde soorten smeermiddelen zijn en waarom niet 1 smeerolie die voor alles geschikt is.
Vergelijk dan meteen ook een motorblok van een auto en die van een motorfiets.
Dan kom je opmerkelijke verschillen tegen waar je na een beetje doordenken mogelijk zelf kan bedenken dat er verschil zit tussen motorolie voor auto,s en motorfietsen. En onderling zijn er ook weer veel verschillende soorten. En laat de mogelijk slippende koppeling maar even voor wat het is, maar de motorolie moet ook fatsoenlijk de versnellingsbak smeren, en de schakelwalsen en vorken, en de druk tussen de tandwielen in de bak die de olie doet kraken.
Was het maar zo eenvoudig, gelukkig hebben we daar een geloof voor uitgevonden.
En als iets steeds goed gaat houd niet direct in dat het ook goed is en goed zal blijven gaan.
 
Gelukkig wordt je niet gehinderd aan enige kennis van zaken, daarom kan je makkelijk roepen dat je het gevoel krijgt dat het bang makerij is.
Verdiep je eerst een beetje in tribologie, misschien snap je dan ook waarom er zoveel verschillemde soorten smeermiddelen zijn en waarom niet 1 smeerolie die voor alles geschikt is.
Vergelijk dan meteen ook een motorblok van een auto en die van een motorfiets.
Dan kom je opmerkelijke verschillen tegen waar je na een beetje doordenken mogelijk zelf kan bedenken dat er verschil zit tussen motorolie voor auto,s en motorfietsen. En onderling zijn er ook weer veel verschillende soorten. En laat de mogelijk slippende koppeling maar even voor wat het is, maar de motorolie moet ook fatsoenlijk de versnellingsbak smeren, en de schakelwalsen en vorken, en de druk tussen de tandwielen in de bak die de olie doet kraken.
Was het maar zo eenvoudig, gelukkig hebben we daar een geloof voor uitgevonden.
En als iets steeds goed gaat houd niet direct in dat het ook goed is en goed zal blijven gaan.
Allemaal leuke theorie maar ik heb nog geen praktijk gezien. Feit blijft dat degenen hier die Action olie in hun fatsoenlijk onderhouden motor gebruikt hebben nooit enig probleem hebben ervaren.
 
Allemaal leuke theorie maar ik heb nog geen praktijk gezien. Feit blijft dat degenen hier die Action olie in hun fatsoenlijk onderhouden motor gebruikt hebben nooit enig probleem hebben ervaren.

Ik ga het er gewoon in mikken ,en om de maximaal 500 kilometers vervangen :t
ik heb nu 15 liter valvoline 5W40 jaso ma 2 a 5 euro de liter,ga ervan uit dat mijn fietsje er van gaat smullen :P
 
Krijg toch steeds meer het idee dat we door de oliemakers een beetje voor de gek gehouden worden met hun commerciele prietpraat en bangmakerij.
Mij lijkt dat het "slippende-koppeling-probleem" enkel speelt bij hele dunne auto-olie zoals 5w30, 0w30, 0w20 e.d.
En als er "energy-concerving" o.i.d. op staat.
Maar je komt er inderdaad niet achter hoe het precies zit.
Het blijft allemaal heel geheim.
Daarom laten we ons waarschijnlijk meeslepen door de commercie en bangmakerij.
Intussen maken de olie-boeren gigantische winsten en lachen ons uit.
Informeer jezelf nou eerst eens voordat je zit te raaskallen.

JASO Engine Oil Standards Implementation Panel
 
en de druk tussen de tandwielen in de bak die de olie doet kraken.
Dat er betere olieën voor mijn blok zijn dan Action-olie, dat geloof ik wel. Maar kraken? Bij die lage temperaturen? Ik ben geen chemicus, dus mij hoor je niet beweren dat het niet kan. Maar met een rondje Google krijg ik geen bewijzen gevonden dat het wél kan.
 
Dat er betere olieën voor mijn blok zijn dan Action-olie, dat geloof ik wel. Maar kraken? Bij die lage temperaturen? Ik ben geen chemicus, dus mij hoor je niet beweren dat het niet kan. Maar met een rondje Google krijg ik geen bewijzen gevonden dat het wél kan.
Het 'kraken' van olie is een bekend fenomeen. Die lage temperaturen???

Een klepel hangt in een klok.
 
Allemaal leuke theorie maar ik heb nog geen praktijk gezien. Feit blijft dat degenen hier die Action olie in hun fatsoenlijk onderhouden motor gebruikt hebben nooit enig probleem hebben ervaren.


Ummm niet geheel.. nokkenas xjr 1300 ingevreten..daarvoor altijd motul 5100 ingezeten.

Ding liep als een zonnetje! na die action meuk dus stuk gelopen!


:z
 
Ummm niet geheel.. nokkenas xjr 1300 ingevreten..daarvoor altijd motul 5100 ingezeten.

Ding liep als een zonnetje! na die action meuk dus stuk gelopen!


:z

Tja verkeerde zuinigheid?was maar bij de Motul gebleven. :P
Hoezo? nou als alle olie van de zelfde kwaliteit zou zijn reden we allemaal met goedkope meuk.Het kan lang goed gaan en je heel blij zijn met je goedkope Action meuk,maar op een gegeven ogenblik kom je een keer aan de beurt :? ;( zoals in dit geval.
Helaas geen medelijden met je })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan