Power commander V en O2 optimizer

13 dec 2017
8
0
groningen
Hallo,

Ik wil graag even van jullie expertise gebruik maken, ik heb recent een Yamaha R1 SP (bj. 2011) gekocht.

Loopt als een zonnetje, en de sp heeft standaard Akra slip on dempers, maar voor een beetje extra lawaai heb ik er een kat vervanger onder geschroefd, en loopt nog steeds als een zonnetje, merk praktisch geen verschil.

Door de open uitlaat gaat de motor nog armer lopen dan dat ie al deed, nu heb ik mij een beetje ingelezen en kwam er achter dat de R1 tot 6000 rpm gebruik maakt van een "closed loop" systeem en naar mijn interpretatie kwam dat op het volgend neer; de lambdasonde (O2 sensor) regelt het mengsel, deze staat volgens EU norm waarschijnlijk rond 14.6:1 AFR.

Nu is mijn vraag:

Is mijn lambdasonde (O2 meter) nog in staat het mengsel bij te regelen zonder cat, dus met andere woorden is mijn air fuel ratio nog steeds 14.6 of kan die het niet meer bijbenen en ligt mijn AFR nu nog hoger.

Nu ben ik natuurlijk al aan het kijken naar een eventuele oplossing, en kreeg ik van een "tuner" te horen dat de motor arm loopt in "closed loop" (voor emissies) en in "open loop" (boven 6000 rpm) weer te rijk staat af gesteld (zodat niemand zijn blok opblaast), in "open loop" heeft de lambdasonde niks meer te zeggen maar een ingeprogrammeerde mapping.

Nu kan ik dus een powercommander 5 er tussen zetten en een O2 optimizer en ding op de testbank laten afstellen. Maar aangezien dit nog al een redelijke investering is wil ik ook zeker weten dat dit wel echt noodzakelijk is.

Ik hoef niet meer vermogen en de motor rijdt prima geen dipjes waar ik last van heb in ieder geval, ik snap heel goed dat die met een pcv nog mooier loopt en meer vermogen heeft en nog mooier op pakt. Enige waar het mij om gaat is dat de motor niet kapot loopt op lange termijn doordat ie te arm staat afgesteld.

Maar goed is het echt nodig, of zeggen jullie dat een pcv nodig is.

Wat in mijn logica nog op ging; was er alleen een O2 optimizer tussen te zetten van dynojet die er voor zorgt dat in de "closed loop" mijn AFR 13.6:1 is. Dan loopt die onder de 6000 rpm niet meer te arm en in de "open loop" staat de motor al te rijk afgesteld.

Maar goed zag dit nergens voorbij komen, dus zal mijn logica wel niet op gaan :X


Bij voorbaat dank
 
In principe kan de lambda er uit. Of hij nog bij kan regelen kan je zelf zien met een wideband lambda. Een lambda schommelt met als hoofdreden om de kat blij te houden.

Er wordt in principe ook altijd geadviseerd om de motor opnieuw af te (laten) stellen, zeker nu je en een katvv en open uitlaat hebt en als ze al de neiging hebben om arm te lopen.

Als het goed gebeurd (dyno) is een pc v een mooie manier om het goed te krijgen. Maar je kan er (indien mogelijk) ook voor kiezen om de ecu eenmalig aan te laten passen (reflash). Dan heb je de pc helemaal niet nodig.

Ik ben overigens geen monteur en zeker geen expert. De info die ik heb is van horen zeggen en een klein beetje ervaring met 1 enkele motor. Dus mocht het niet kloppen dan is er vast wel een expert die mijn verhaal recht kan zetten. Hopelijk met uitleg zodat ik er zelf ook nog wat van leer.
 
Laatst bewerkt:
Hoe denk je dat een ECU reageert op zelf uitgezonden signaal voor een geprogrammeerd doel te verkrijgen en er geen response op terugkrijgt :?
Dat is hetgeen wat je werkelijk doet met een PC of RB of enig ander toegevoegde module...
En met afstellen is het in 99,99% van de gevallen zo dat als je niets of weinig uitgeeft, ook datzelfde terugkrijgt, en als je veel uitgeeft nog lang niet zeker bent dat je waar voor je geld krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan