Yzf 1000 thunderace kuren

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.106
10.765
Rdam
Hi,
Ik heb sinds een paar weken een een thunderace uit 96 met 64k als pekel fiets, maar ik ben helaas was kuren tegengekomen die ik zo snel niet op 't grote interwebs kan terugvinden en misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Op een bepaald punt tijdens m'n rit, na een kleine dip op de oprit waarna de weg omhoog gaat de snelweg op schiet 't olie lampje regelmatig aan en gaat dan binnen een minuut weer uit. Olie niveau lijkt goed te zijn en 't olie verbruik is echt minimaal voor zover ik et kan zien. Handig om alle bedrading na te lopen of zou er iets anders kunnen zijn?

Tweede punt is een soort van schurend/ ratelend geluid waar ik me zorgen om maakte maar dat is opgehouden...net als de km teller, dus ik heb wel een vermoeden wat daar aan de hand is. Zou dat gewoon ouderdom kunnen zijn dat de kabel is r mee op is gehouden of een ander model specifiek probleem?
 
Binnenkabel teller is een slijtage onderdeel. Die ff bekijken, klein klusje.

Deze Yamaha heeft een olieniveau meter, meestal voorin t blok. bij een ietwat laag oliepeil, en omhoog rijden, kan die aan gaan.

Net wat bijvullen, en binnen de marges blijven, kan goed helpen.
 
Eerste punt, als je zeker bent dat je olie op peil is kan het twee dingen betekenen. Of je sensor is niet meer koosjer, vervangen dus. Of je oliedruk is te laag, en daar kom je pas achter als je zeker weet dat je oliedruksensor in orde is, vervangen dus.

Tweede punt, als je vermeld waar het schurende geluid vandaan komt is het voor ons al een stuk gemakkelijker om te gokken wat het kan zijn.
Ik ga er gemakshalve even van uit dat het ergens van voor (cockpit, wiel, whatever..) kwam en samen met je snelheidsmeter is opgehouden. Draai de kabel even los aan de snelheidsmeter, rijdt de motor een stukje vooruit en kijk of de kabel draait. Is dat het geval kun je ze weer terug vast maken en maak je ze aan de kant van het wiel los. Nu zou je de kabel snel genoeg moeten kunnen ronddraaien om de snelheidsmeter te laten bewegen (accuboormachine ofzo?) Als de snelheidsmeter niet meer reageert weet je waar het probleem zit.
Zo zou ik het toch doen.
 
Eerste punt, als je zeker bent dat je olie op peil is kan het twee dingen betekenen. Of je sensor is niet meer koosjer, vervangen dus. Of je oliedruk is te laag, en daar kom je pas achter als je zeker weet dat je oliedruksensor in orde is, vervangen dus.
Reactie van Martell niet gelezen? Yamaha heeft een olie niveau lampje en geen druksensor.
Gewoon iets meer olie in gooien.
 
Laatst bewerkt:
De Thunderace heeft een olie niveau meter.
Bij sterke hellingshoeken, bv lange bochten en hoge toerentallen gaat het lampje wel eens branden.
Olie vullen tot de max.
En de Thunderace staat bekend als olie verbruiker.
Dus regelmatig controleren.

Lampje gaat vaak al branden als peil nog ruim boven minimum staat.
 
Thunderace en voorloper (fzr1000) staan er om bekend wat olie te lusten en een zeer nerveus lampje te hebben. Mijne heeft ook als er minder dan max in zit last van een lampje bij accelereren, niet te druk om maken. Is raadzaam om hem gewoon op de jiffy tot max bij te vullen en iets vaker te checken.

Als mijne gaat knipperen weet ik dat ik nog makkelijk een weekend kan knallen voordat het echt zeuren wordt, een lampje wordt ik niet meer nerveus van.
 
Yzf750 had dit probleem ook. Oliepeil onder de helft van het niveau en dan met flink knallen kon deze wel is voor paniek zorgen, terwijl er na controle eigenlijk niks aan de hand was. Bij half peilglas vulde ik hem weer tot op de max. Hou niet van oranje lampjes.. Mijn broer heeft ook nog een Thunderace maar hoor hem hier niet over eigenlijk.
 
Yzf750 had dit probleem ook. Oliepeil onder de helft van het niveau en dan met flink knallen kon deze wel is voor paniek zorgen, terwijl er na controle eigenlijk niks aan de hand was. Bij half peilglas vulde ik hem weer tot op de max. Hou niet van oranje lampjes.. Mijn broer heeft ook nog een Thunderace maar hoor hem hier niet over eigenlijk.
Mijn XJ heeft t, mijn FJ....

Zeg maar: Yamaha's :)
 
neeeeeeeeeeeeeee
[sarcasmemodus]Sorry dat ik u op uw pik heb getrapt, O groot wijs orakel. Ik weet dat ik niet aan uw oneindig wijze kennis mag twijfelen [/sarcasmemodus]


Zonder gekheid: chill gast, denk om je bloeddruk. Als je iets brult heb dan tenminste het fatsoen om te verklaren waarom. Blijkbaar geeft zo’n gebruikersnaam in het oranje de eigenaar ervan de indruk alles beter te weten en moet de rest dit maar als waarheid beschouwen.


Ik heb het nodige aan ervaring in dit type motorblok en heb het zelf een aantal jaar (pre-“revisie”) op deze manier gedaan. Nooit problemen mee gehad
 
Ik heb veel met deze blokken gewerkt en zowel de laatste types FZR1000, Thunderace en YZF750R gebruiken allemaal hetzelfde onderblok, type 3GM. Dat staat ook in al die blokken ingegoten.

In dat gietstuk zit een oliepeil venster. Echter bij de FZR1000 was al duidelijk dat dat te laag zat. Echter een gietstuk pas je niet zomaar aan maar de oplossing voor de YZF750R was dat er een nieuw koppelingsdeksel kwam met hierin een nieuw oliestand venster wat dus wel een stuk hoger zit dan het venster in het blok.

Ik weet niet meer of een YZF750R hierdoor 2 vensters heeft of dat die in het blok is afgedopt maar men heeft bij Yamaha al vaker met de peilhoogte van deze blokken lopen kutten.

Er moet gewoon iets meer olie in dan het peilglas zegt en daar krijgt dat ding niets van, zolang je hem niet tot aan de nokkenassen afvuld..
 
[sarcasmemodus]Sorry dat ik u op uw pik heb getrapt, O groot wijs orakel. Ik weet dat ik niet aan uw oneindig wijze kennis mag twijfelen [/sarcasmemodus]


Zonder gekheid: chill gast, denk om je bloeddruk. Als je iets brult heb dan tenminste het fatsoen om te verklaren waarom. Blijkbaar geeft zo’n gebruikersnaam in het oranje de eigenaar ervan de indruk alles beter te weten en moet de rest dit maar als waarheid beschouwen.


Ik heb het nodige aan ervaring in dit type motorblok en heb het zelf een aantal jaar (pre-“revisie”) op deze manier gedaan. Nooit problemen mee gehad
Als je zo onnozel bent dat je zelf niet kan bedenken waarom je motor rechtop moet staan bij het peilen zit je in deze rubriek echt verkeerd. Zot geeft aan dat het niet mag. Moet hij nou gaan voorkauwen waarom dat zo is?
 
Als je zo onnozel bent dat je zelf niet kan bedenken waarom je motor rechtop moet staan bij het peilen zit je in deze rubriek echt verkeerd. Zot geeft aan dat het niet mag. Moet hij nou gaan voorkauwen waarom dat zo is?
Nou, afgezien van een boel geblaat over “omdat het zo is” heeft er nog niemand hier die mij een zinnig antwoord gegeven over het “waarom”. Misschien ben ik “onnozel” dat ik niet weet waarom iets teveel olie slecht zou zijn, maar jullie reacties maken nou niet bepaald duidelijk dat jullie daar wel enig idee over hebben.

Maar hey, ik ben slechts een fysiotherapeut. Sleutelen aan motoren is voor mij slechts hobby. De enige kennis die ik over motoren bezit is van een aantal jaar sleutelen aan mijn eigen Yamaha, die probleemloos al ruim 80k km gedraaid heeft op bovenstaande wijze.

Misschien is het een beroepsmatig aangeleerde eigenschap dat wij over het algemeen graag meer willen weten ipv een simpele “omdat de fabrikant het voorschrift”. Anders zou ik ipv fysiotherapie iedereen een fengshui-halsketting kunnen verkopen “omdat Mike van TellSell zegt dat het zo goed werkt”, eens kijken hoeveel cliënten er dan overblijven. Dus, wat is de reden/onderzoek/bewijs dat iets teveel olie in het blok slecht is, behalve dat ik onnozel ben?

NB: En inderdaad: iets teveel olie heb ik het over, niet “bijvullen tot de nokkenassen” (mooi verwoord)
 
Nou, afgezien van een boel geblaat over “omdat het zo is” heeft er nog niemand hier die mij een zinnig antwoord gegeven over het “waarom”. Misschien ben ik “onnozel” dat ik niet weet waarom iets teveel olie slecht zou zijn, maar jullie reacties maken nou niet bepaald duidelijk dat jullie daar wel enig idee over hebben.

Maar hey, ik ben slechts een fysiotherapeut. Sleutelen aan motoren is voor mij slechts hobby. De enige kennis die ik over motoren bezit is van een aantal jaar sleutelen aan mijn eigen Yamaha, die probleemloos al ruim 80k km gedraaid heeft op bovenstaande wijze.

Misschien is het een beroepsmatig aangeleerde eigenschap dat wij over het algemeen graag meer willen weten ipv een simpele “omdat de fabrikant het voorschrift”. Anders zou ik ipv fysiotherapie iedereen een fengshui-halsketting kunnen verkopen “omdat Mike van TellSell zegt dat het zo goed werkt”, eens kijken hoeveel cliënten er dan overblijven. Dus, wat is de reden/onderzoek/bewijs dat iets teveel olie in het blok slecht is, behalve dat ik onnozel ben?

NB: En inderdaad: iets teveel olie heb ik het over, niet “bijvullen tot de nokkenassen” (mooi verwoord)
Je niveau op max zetten op de jiffy is niet iets teveel maar minstrens een liter teveel.
Het is niet de bedoeling dat je krukas door de olie gaat liggen slaan. Als het geen probleem was dat er teveel in wordt gedaan hadden ze de max streep wel hoger kunnen zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan