hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Mijn hobby schuur is gebouwd van geïsoleerde gevelplaat van 60 mm dik en er staan volgens mij 2 platen tegen elkaar aan? Het dak is er ook van.
Zo gekocht ons huis en de schuur stond er al inclusief zolder en pannendak.
Verwarmen en warm water is gewoon met CV en het is zo warm hier, de vloer heeft ook wel,isolatie denk ik?
Ik heb plaats voldoende in Mn schuur.
 
Ik heb. Een airco die ook kan verwarmen. Maar dat komt omdat mijn schuur eerder een kantoortje is geweest. Werkt wel erg mooi

Beste investering de k ik die je kunt doen.

De airco's van tegenwoordig verwarmen op zo'n zuinige manier dat dat een goede oplossing is

Heb nu zelf een gevelkachel in de garage (rondom geisoleerd)
Hou het prima op temp!
 
Ik verwarm mijn werkplaats sinds vorige week met een pelletketel.
Hiermee verwarm ik ook mijn kantoor en huis,duur zon ketel?
De nederlandse staat wil nederland ,,van het gas af hebben ,,en geeft
flink subsidie!Mijn ketel koste bijna niets!maar moet dan nog wel aangesloten worden natuurlijk.

Maar hele goeie investering, en ik zie de staat nog wel eens subsidie geven als een gasaansluiting afgeloten word, nu betaal je daar nog voor.
 
Mijn schuurtje wordt nog gebouwd. Maar er komt vloerverwarming in die vanaf de cv in huis gevoed wordt. Misschien nog een radiator erbij voor de snelle warmte, die heb ik nog staan maar ben er n of niet helena uit.

Fundering is geisoleerd met 10cm eps rondom. Muren, verdiepingsvloer en dak is allemaal geïsoleerd met 14cm minerale wol.

Hopelijk straks geen kou meer in de schuur:)
 
Ik heb een vrijstaande garage (spouw) met daarboven een verdieping (mancave). De vorige bewoner had er een apparte cv ketel met radiatoren in geplaatst. Erg fijn moet ik zeggen. Ook warm water bij de uitstort gootsteen. Werkt super.
 
Ik verwarm mijn werkplaats sinds vorige week met een pelletketel.
Hiermee verwarm ik ook mijn kantoor en huis,duur zon ketel?
De nederlandse staat wil nederland ,,van het gas af hebben ,,en geeft
flink subsidie!Mijn ketel koste bijna niets!maar moet dan nog wel aangesloten worden natuurlijk.

Maar hele goeie investering, en ik zie de staat nog wel eens subsidie geven als een gasaansluiting afgeloten word, nu betaal je daar nog voor.

Ik vertrouw er niet op... nu is het goedkoop stoken máár er zal vast wel weer wat mee gebeuren als iedereen de kachels heeft staan.
Je bent dan afhankelijk van de prijzen van pellets of ze schroeven weer een belasting omhoog omdat er zoveel minder gas wordt verkocht. Dat zie je nu al.gebeuren met zonne panelen, eerstsubsidie, toen btw terugave ondertussen belastingen omhoog over nuts voorzieningen en als klap op de vuurpijl salderingsregeling veranderen...
 
Ik heb in mijn schuurtje een warmte lamp van 150 watt infrarood en een bult licht als neven effect te koop bij een betere dierenwinkel of iets welkoops achtig.
Voordeel je voelt hem gelijk als ik deze aan doe nadeel fitting word echt heet dus daarvoor een porselijnen fitting gebruikt.
Als je je schuur vorstvrij wil houden is een gevelkachel eigenlijk de meest praktische oplossing kan op propaan of aardgas.
Eigenlijk moet je in een sleutel ruimte open vuur vermijden net zoals erg heette oppervlaktes laatst ook weer bij mij in de buurt elektrische kachel en deuren schilderen ging dus niet goed.
Zit zelf als duurzame oplossing en goedkoop te denken aan elektrische vloerverwarming heb een houten vloer daaroverheen zal dan fermacell platen moeten daarop de verwarming`s matjes en dan weer fermacell of plavuisen of laminaat
 
Wij hebben een nieuwbouw huis gekocht (dijkwoning). Dit huis heeft een souterrain met vloerverwarming. De meeste kozen om dit te maken als leefkeuken en dan wel een schuurtje in de tuin.
Vonden wij niets zo'n schuur waar je 2,5 fiets in kwijt kunt. Dus wij hebben gekozen om de helft van het souterrain een fotostudio te maken en de andere helft een berging.
Beide zijn ongeveer 5x4m, dus warme voeten tijdens het sleutelen.
 
Is dat Lidl ding wat? Ik heb een soortgelijke als deze, maar mijn hokje van 12M3 krijgt ie niet warmig . :')

[afbeelding]


Mijn CV trekt het net niet om het hok te verwarmen. Ik sta nog met een drupel aan m'n neus zeg maar. Ik heb er ook zo'n elektrische kachel bijhangen nu, alleen de 3Kw versie. Die trekt het makkelijk. 10minuten aan en het is warm. 45kuub ongeveer.
 
stook nu met een losse gaskachel met een 5 Kg butaan of propaan fles.
schuur is hout en ca. 100 M3, goed geisoleerd. ik stook alleen wanneer ik ga sleutelen, voor mij vind ik 11 of 12 gr. meer dan voldoende.
alleen krijg ik dan veel vocht op mijn gereedschap, en daar heb ik dus een ontiegelijke teringhekel aan. dus het is zeker niet aan te raden.
 
Als je de afvoer van je gaskachel naar buiten brengt ipv in de ruimte zul je geen problemen meer hebben met de condens vorming..

Edit; want waar gaan nu eigenlijk dan de rookgassen heen?
Toch niet gewoon in je schuur of wel? Want dat riekt naar koolmonoxide vergiftiging.. en ik neem aan dat je weet dat mensen daar gewoon aan dood gaan? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een badkamer kachel die ik gebruik om de temperatuur boven nul te houden, graad of 5.
Als ik wat wil doen zet ik die kachel hoger, van te voren, en anders heb ik een Parkside Heteluchtkanon van de Lidl, max. 3500 watt.
[afbeelding]
Om te klussen hoeft het geen 25 gr. te zijn 15 gr.is zat.
Het is een houten schuur, geïsoleerd, dubbelwandig ((evt.mechanisch) geventileerd)
Er ligt ook een pijp voor 220, data, tv e.d. en daar wil ik ook nog eens cv leidingen doorheen maken.
Heb nog een loze aansluiting bij het begin van de buis liggen in huis.

Wat is je ervaring?
Zie dat Lidl vanaf gisteren weer zo een in de aanbieding heeft (https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Ventilatorkachel/p100226846).
Maar als ik op youtube kijk naar reviews van soortgelijke modellen (want vind deze niet) dan zie ik dat veel mensen zeggen dat het voor geen meter werkt. Zelfs met een 3KW model niet.

Ik heb een schuur van een 12m2 schat ik zo en die krijg ik niet warm met een badkamer verwarming van 1800w. CV leiding leggen is ook geen optie dus zit ook rond te kijken.

Zie hier trouwens een aantal mensen zeggen dat ze stoken op oude olie. Ik heb genoeg jerrycans staan met afgetapte motorolie. Wat voor soort kachel heb je dan nodig?
Anders misschien toch maar een Zibro in de schuur zetten vanaf marktplaats. Maar heb geen tot weinig ventilatie in de schuur..
 
Als je de afvoer van je gaskachel naar buiten brengt ipv in de ruimte zul je geen problemen meer hebben met de condens vorming..

Edit; want waar gaan nu eigenlijk dan de rookgassen heen?
Toch niet gewoon in je schuur of wel? Want dat riekt naar koolmonoxide vergiftiging.. en ik neem aan dat je weet dat mensen daar gewoon aan dood gaan? ;)

Nee hoor, bij een zuivere verbranding heb je (nagenoeg) geen koolmonoxide. Er zijn zat gas- en petroleumkachels zonder afvoer die je probleemloos binnen kunt gebruiken.
Je moet alleen in de gaten houden dat je evenveel vocht in de lucht brengt als dat je brandstof verstookt. Dus een kilo gas levert ook een kilo water in de lucht op. Vandaar ook die condens op je gereedschap. Goed verluchten is dus de boodschap.

Zelf denk ik er aan om ergens een gebruikte verwarmingsketel aan te schaffen, daar een ombouwsetje voor propaan/butaan in te zetten en dan gewoon met een gasfles te voeden en in mijn "kot" twee radiatoren te hangen.
 
Wat is je ervaring?
Zie dat Lidl vanaf gisteren weer zo een in de aanbieding heeft (https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Ventilatorkachel/p100226846).
Maar als ik op youtube kijk naar reviews van soortgelijke modellen (want vind deze niet) dan zie ik dat veel mensen zeggen dat het voor geen meter werkt. Zelfs met een 3KW model niet.

Ik heb een schuur van een 12m2 schat ik zo en die krijg ik niet warm met een badkamer verwarming van 1800w. CV leiding leggen is ook geen optie dus zit ook rond te kijken.

Zie hier trouwens een aantal mensen zeggen dat ze stoken op oude olie. Ik heb genoeg jerrycans staan met afgetapte motorolie. Wat voor soort kachel heb je dan nodig?
Anders misschien toch maar een Zibro in de schuur zetten vanaf marktplaats. Maar heb geen tot weinig ventilatie in de schuur..

En toch kan ik je deze in 3Kw aanraden;

full
 
OMA heeft het altijd 24 graden in huis en dat wil ik ook, opgesodemieterd dus!

Bij gebrek aan beter sleutel ik tijdelijk in een zeecontainer, erg lekker plekkie, helemaal leuke man-cave van gemaakt echter, het is er natuurlijk koud en ondanks dat mijn Zibro Kamin het behoorlijk warm krijgt is het wel lekker om een backup en extra warmte bronnetje te hebben.

Ik was gisteravond bij de tuinafdeling van de BAUHAUS om weer een tankje brandstof te halen en toen zag ik op het hoekje dit dingetje hangen voor € 14,99

528931


Nou is mijn vraag, als ik zon dingetje in mijn container hang, gaat deze het dan een beetje warm krijgen of is het louter de straling die warm is? of kan ik beter zo'n Eurom kacheltje kopen die er ook een koude lucht ventilator in hebben zitten?
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk zal die IR (infrarood) straling ergens een oppervlakte bereiken waar het zijn energie afgeeft. Je bent dus het aangestraalde oppervlakte aan het opwarmen en niet de lucht zelf. Als je zelf dat 'oppervlakte' bent: lucky you 8-) . Uiteindelijk zullen ook de opgewarmde oppervlaktes hun warmte weer gaan afgeven aan de omgevingslucht.


Je zou ook eens bij de Hornbach kunnen kijken voor een werkplaatskachel of een ventilator-/radiatorkachel. Kosten tegenwoordig ook nog maar een paar tientjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan