Honda PCX 125/150 deel 5

Benzineverbruik is voor PCX begrippen aan de hoge kant. Zou het enthousiasme waarmee het gashandle wordt verdraaid daarvan de oorzaak kunnen zijn?
Mijn PCX blijft keurig boven de 1 op 40, maar rij wel rustig. Eigenlijk een
PCX onwaardige rijstijl.

Heb zelf inmiddels iets van 15000km gePCX-t. Ben nog steeds gecharmeerd van de scooter.
Voor mij een functionele tweewieler met veel rijplezier en lage gebruikskosten.
 
Ben nog steeds gecharmeerd van de scooter.
Voor mij een functionele tweewieler met veel rijplezier en lage gebruikskosten.
Helemaal mee eens hoor

En inderdaad rij je al gauw heel veel volgas... beetje inherent aan het gebrekkige vermogen :)
Desondanks vind ik het verbruik voor de geleverde prestaties op het niveau van veel moderne en zwaardere 1 en 2 cilinders. Die daarbij wel wat meer reserves hebben (uiteraard ten koste van wat meer verbruik).

Vandaag trouwens proefgereden op een K1300GT. Was interessant
 
Jessedew schreef: (vraag me af met welke motor wel bij koude temperaturen)

Bedoel jij hiermee alleen maar motorscooters of ook motorfietsen in het algemeen?

Want naast mijn Yamaha Xmax250LS rij ik ook met een BMW R1200RT.
Geloof me: met haar 2 standen handvatverwarming, zadelverwarming voor mij en de duo passagier en verstelbaar hoog windscherm is van kou lijden geen enkele sprake.
Dan uiteraard wel met goede warme motorkleding erop zitten, maar durf dan met gemak min 10 wel aan op zelfs de lange ritten.
Kortom: sommige motorfietsen zijn ervoor gemaakt.
De R1200RT, waar ook politie mee rondrijdt is er dus ene van.
Met een naked bike zoals een Kawasaki Z900 of Z1000 zal de koude winterdag zelfs met gedegen motorkleding een forse straf zijn.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
De weersbescherming bij de PCX is misschien niet vergelijkbaar met een GT of RT, maar toch stukken beter als een normale wegmotor. Moet dan wel even een paar tientjes investeren in een Givi scherm of id. Ook een buitje regen heeft niet direct een drijfnatte pantalon tot gevolg.
Afgelopen weken regelmatig bij lichte vrieskou gereden en echt koud heb ik het niet gehad. Moet dan wel bekennen dat de snelheden tot max.80km/hr beperkt blijven en de handschoenen worden voorverwarmd. Handschoenen overigens die in deze budgetcatagorie vallen als de PCX.
Verder is een niet verwarmd, bevroren scooterzadel in combinatie met een motorbroek behoorlijk glad. Heb ook de indruk dat de beste isolatie van mijn motorbroek zich niet op het zitvlak bevindt.
 
Duidelijk en mag ik iets vragen?
Jij schreef: de handschoenen worden voorverwarmd.
Hoe bedoel je dat?
Leg jij de handschoenen op de kachel thuis alvorens ze aan te doen, of heb jij elektrisch verwarmde handschoenen.
Indien dat laatste: welk merk en type en waar te halen en graag wat info erover zoals op welke accu ze draaien enzo.
Vr gr
 
Ook hier wordt het gehele jaar doorgereden met de PCX150 uit 2016.
Iets hoger schermpje en verwarmde handschoenen van het merk Gerbing.
De G-12 wordt aangesloten op de sigaretten aansteker plug in het handschoenenvakje en nooit geen koude handen.
Je kunt de verwarming in 4 stappen regelen met 1 druk op de knop.
En natuurlijk ook belangrijk, levenslange garantie op de verwarmingselementen in de handschoenen.




Duidelijk en mag ik iets vragen?
Jij schreef: de handschoenen worden voorverwarmd.
Hoe bedoel je dat?
Leg jij de handschoenen op de kachel thuis alvorens ze aan te doen, of heb jij elektrisch verwarmde handschoenen.
Indien dat laatste: welk merk en type en waar te halen en graag wat info erover zoals op welke accu ze draaien enzo.
Vr gr
 
Hier ook de Gerbings, kosten 170 euro incl sigarettenpeuk maar meer dan waard.
Pas was er een kabelbreuk opgetreden, dan weet je pas wat je mist met 1 koude en 1 weggeschroeide hand;)

Ik heb ook nog een beenkleed, ziet er niet uit maar nooit natte benen voeten met een klein buitje.
 
Gaat het verbruik misschien ook omlaag met een hoger scherm? Ik vind het er niet uitzien maar ja het is misschien wel een waardevolle toevoeging bij mijn hoge verbruik. En ik heb inmiddels andere rollers en variotol (ben even de naam kwijt) die zou moeten zorgen voor een later ingrijpen van de toerenbegrenzer.

Ik rij overigens ook het hele jaar door behalve bij ijzel. Vind de pcx er wel voor geschikt!

De K1300GT gaat hem niet worden. Niet soeverein genoeg voor een GT vind ik. Ik probeer wel uit hoe het gaat lopen met de pcx...
 
De handschoenen worden een uurtje van te voren op de verwarming gelegd. Is net voldoende voor de 20km woon/werk rit. Met koude handen in koude handschoenen geeft na 1 kilometer al problemen. Wil eigenlijk wel een keer een paar degelijke niet elektrische handschoenen kopen. Iemand nog tips.
Een voordeel van de motor is dat je tussentijds je handen kunt warmen op de cilinderkop. Gaat bij mijn PCX wat lastiger.

In de vriendengroep heeft iemand een K1300S gehad, die behoorlijk onder de indruk was van de prestaties. Inmiddels verruild voor een R1200RT. Schijnt erg makkelijk te sturen en heeft een prima weersbescherming.
 
In de vriendengroep heeft iemand een K1300S gehad, die behoorlijk onder de indruk was van de prestaties. Inmiddels verruild voor een R1200RT. Schijnt erg makkelijk te sturen en heeft een prima weersbescherming.

Zo'n GT gaat ook wel hard maar daarbij lijkt het alsof hij het ieder moment kan gaan begeven. Het kost hem heel veel moeite lijkt het wel. Daarnaast onder 3500 toeren niemand thuis en miste ik een overdrive. De meervoudig elektronisch verstelbare vering vond ik overigens nooit comfortabel (maar mijn Citroën met veerboten ook niet). De zit en windbescherming waren wel heel aangenaam.
Maar ik denk gewoon niet mijn ding.
Ik ben denk ik teveel verwend door het comfort van mijn Lincoln en de soevereiniteit van mijn vorige motor.
 
Stuurmoffen werken prima. Samen met beenkleed niet mooi wel praktisch. Zo geniet ik ook bij kou van de pcx 125 van 2011.
 
Gaat het verbruik misschien ook omlaag met een hoger scherm?.

Ik heb het hoogste Givi scherm, naar mijn idee scheelt het zeker met verbruik, had eerst iets van 1 op 42 en met scherm haalde ik met dezelfde rijstijl 1 op 45.
Verwacht dat het verbruik beter zal zijn dus als je die installeert.

Het zal wel evne zoeken zijn welk windscherm het beste past, ik had met de lagere van Givi enorm veel turbulentie rondom de helm, dat was echt niks, de hoge is dit stuk beter. Verder duik ik een beetje weg achter het scherm, zo heb ik bijna geen windgeruis (doe het met name om windgeruis tot een minimum te beperken)

Daarnaast heeft het scherm als voordeel, beter verbruik, geen kou en of winddruk op de borst, minder snel vies vizier, enige windafscherming van de handen, je wordt minder snel nat van de regen. Als het regent wordt alleen mijn jas thv de ellebogen wat nat, dat is het wel (bij constant tempo)

Nadeel is dan dat het in het donker en regen wat minder prettig is, maar weegt niet op tegen de voordelen.
 
Ik heb elektrische handschoenen van ixs met gebering micro wire
12 volt op accu van de pcx aangesloten. 4 standen + off meestal op stand 3 enkel als het -5°C is op stand 4
Ik ben er heel tevreden van maar rad verdeelt ze niet meer weet ook niet als ze nog in het ixs gamma zitten. Met batterijen zou ik niet nemen, als de motor stil valt voor het rode licht dan voel je dat ze zo warm niet worden. Koste me wel 250€ wat ik wel mis is een wissel op de duin
 
Iemand nog interesse in een givi windscherm? Voor modellen vanaf 2014 hagel nieuw. Mag weg tegen elk aannemelijk bod.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels verruild voor een R1200RT. Schijnt erg makkelijk te sturen en heeft een prima weersbescherming.


Je zou voor de gein eens moeten gaan proefrijden op een R1200RT.
Ik weet nu waarom motoragenten hele dagen het kunnen uithouden op een R1200RT.
Om dat het gewoonweg een reismotor bij uitstek is met alle luxe erop die je maar kunt bedenken.
Eenmaal gewend stuurt het als een veel lichtere fiets en is elke gereden kilometer ermee een feestje.
Zelf zou ik mijn huidige R1200RT niet snel meer wegdoen.
Mijn Yamaha Xmnax250LS is een zeer prettige woon/werkmachine.
Maar voor het lange afstandswerk en met duo is mijn R1200RT van 2013 toch wel de lekkerste.
Vr Gr
 
Inmiddels verruild voor een R1200RT. Schijnt erg makkelijk te sturen en heeft een prima weersbescherming.


Je zou voor de gein eens moeten gaan proefrijden op een R1200RT.
Ik weet nu waarom motoragenten hele dagen het kunnen uithouden op een R1200RT.
Om dat het gewoonweg een reismotor bij uitstek is met alle luxe erop die je maar kunt bedenken.
Eenmaal gewend stuurt het als een veel lichtere fiets en is elke gereden kilometer ermee een feestje.
Zelf zou ik mijn huidige R1200RT niet snel meer wegdoen.
Mijn Yamaha Xmnax250LS is een zeer prettige woon/werkmachine.
Maar voor het lange afstandswerk en met duo is mijn R1200RT van 2013 toch wel de lekkerste.
Vr Gr

Ik kom langzaam ook tot dat inzicht. Ik zal eens rondkijken :)
 
Inmiddels verruild voor een R1200RT. Schijnt erg makkelijk te sturen en heeft een prima weersbescherming.


Je zou voor de gein eens moeten gaan proefrijden op een R1200RT.
Ik weet nu waarom motoragenten hele dagen het kunnen uithouden op een R1200RT.
Om dat het gewoonweg een reismotor bij uitstek is met alle luxe erop die je maar kunt bedenken.
Eenmaal gewend stuurt het als een veel lichtere fiets en is elke gereden kilometer ermee een feestje.
Zelf zou ik mijn huidige R1200RT niet snel meer wegdoen.
Mijn Yamaha Xmnax250LS is een zeer prettige woon/werkmachine.
Maar voor het lange afstandswerk en met duo is mijn R1200RT van 2013 toch wel de lekkerste.
Vr Gr

Dat geloof ik zeker, De PCX is een prima boodschappen scooter voor in en om de stad. Maar een BMW is toch een heel andere prijsklasse. Kan ik overigens prima betalen, maar heb ik er niet voor over. De gezinsauto is al een Audi en de PCX is een apparaat waar ik met reiskosten, niets op bij hoef te leggen.

Grappig: kwam op MP een BMW 1200GS tegen, stond bij: "Deze slechts drie jaar oude motor heeft dmv van woonwerk verkeer slechts 184.012km gereden"
Dat is dus 60.000 per jaar, dat zou ik dan ook weer niet willen op een PCX, maar voor die slechts 17.000 van mij gaat het vooralsnog prima. (een grotere motor past niet in mijn schuur en vind dat hij droogstaat wel belangrijk.
 
Beste forum leden, mijn PCX 150 staat nu onder het zeil, maar ben wel geschrokken van een bericht in het blad moto drive, er staat het volgende” Tank de laatste twee tanks voor de winterstalling ethanolvrije brandstof met een hoog octaangehalte” ethanol zou namelijk de benzine instabiel maken en het trekt water aan.
Zou ik nu mijn tank leeg halen? En dan 98 erin doen?

Met vriendelijk groet
Jan
Ps. Hier een link naar het blad, op blz. 73 staat het artiekel
MotoDrive 04 2017
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen verschillen per carburateurtype? Mijn DT125 heeft er in ieder geval last van. Na een paar maanden stilstaan maak ik de carburateur schoon. DT is een paar jaar terug een keer warm gelopen door een te schraal mengsel ontstaan door vettige rommel die de sproeierdoorgang belemmerde.
Mijn GS500 staat ook vaak wat langer stil. Deze start na een winterperiode moeizaam, maar kent daarna geen mengselproblemen meer.
Mijn PCX wordt in de wintermaanden gewoon gebruikt, dus verwacht ik daar geen problemen mee.
 
Nou ik had vanmorgen voor het eerst start problemen. Hij sloeg af, alsof hij verzopen was, terwijl ik gisteren gewoon woon werk verkeer reed.
Nouja na het op de bok zetten en nog een paar keer proberen te starten deed hij het gelukkig alsnog. Hierna zonder problemen 45 km gereden. Toch benieuwd naar vanmiddag of hij dan weer gewoon normaal start. Normaal is het aantikken en start hij direct.
Gebruik wel elektrische handschoenen, misschien dat de accu toch niet helemaal vol was?
 
Normale benzine verouderd vrij snel, daardoor heb je kans dat het starten na lang stilstaan moeizamer verloopt. Doorgaans kunnen de moderne injectie motoren goed tegen ethanol. Wil je de motor wegzetten en geen veroudering van de benzine, dan tank leegrijden/halen en een paar liter aspen benzine (welke niet verouderd) in de tank doen, ritje maken en dan wegzetten met accu aan de druppellader. Wedden dat de motor goed start in het voorjaar!
 
Laatst bewerkt:
Jessedew, mijn start problemen waren te wijten aan een vuile injector.
Eerst dacht ik dat de accu aan vervanging toe was en had ik al bijna een nieuwe besteld.
Bij de dealer zeiden ze dat de accu prima was en hadden ze injectorcleaner in de tank gedaan.
Daarna totaal geen start perikelen gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan