Display Vfr800 (1999): lampje verwisselen

VRC46

MF'er
15 jun 2004
43
0
Tilburg
Hallo,
Mijn lampje van de snelheidsmeter doet het niet. Nu moet het lampje vernieuwd worden.
Weet iemand of dat op een snelle en makkelijke manier kan of moet dan een gedeelte van de kuip verwijderd worden? En zoja, welk gedeelte? (waar moet ik mee beginnen?)
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Het wph voor de VFR heb ik wel maar daar staat niet in hoe ik moet beginnen. Hierop staan wel alle onderdelen (met plaatje) van het display.
Dan kijk je even naar je motor, of je bij het betreffende lampje kunt. Desnoods wat aan de kant doen.

Niet elke monteursarm is even lenig of smal. Waar de 1 het er net in gefriemeld krijgt, zal een ander een stukje kuip verwijderen.

Als je vooraf weet waar het zit, en hoe het zit (ingedrukt, bajonet,....) dan kun je een goed plannetje smeden om het aan te pakken.
 
De vfr heeft een heel 'dasboard'en natuurlijk heb ik al gekeken of het makkelijk op te lossen is, maar ik ben bang dat er meer gedemonteerd moet worden omdat je er niet bij kan komen.
 
De vfr heeft een heel 'dasboard'en natuurlijk heb ik al gekeken of het makkelijk op te lossen is, maar ik ben bang dat er meer gedemonteerd moet worden omdat je er niet bij kan komen.
Staat in het wphb ook niet wat en in welke volgorde weggenomen moet worden om bij de cockpit te komen?
 
Kan je de lijst om het dahsboard heen verwijderen? Zo ja zou ik dat doen en kijken of ke dan de bevestigingsbouten van het dashboard ziet. Zo niet, dan kan je met het kuipruitje eraf proberen of je het dash kn verwijderen of dat de hele topkuip eraf moet.

Geen van de opties kost meer dan een halfuur in en uitbouwen.
 
Er zit een lijst om het dashboard heen maar dat is een stuk met de rest van de binnentopkuip. Ik denk (lees: ik ben bang) dat je dan heel deze binnenkant los moet halen.
 
Er zit een lijst om het dashboard heen maar dat is een stuk met de rest van de binnentopkuip. Ik denk (lees: ik ben bang) dat je dan heel deze binnenkant los moet halen.
Zonder motor goed te kenne, of voor de neus te hebben, is het lastig verder helpen. Praktisch gezien :)

Wellicht dat diverse foto's van je motor ons verder kan laten helpen.
Meestal als ik een motor voor mn neus heb, is het even rondom bekijken, en dan zie ik wel wat de handige manier is om ergens bij te kunnen komen.
 
Ja ik zag op internet en op Youtube wel enkele foto's van een Vfr800 fi waarbij het dasboard goed te zien is. EN er is 1 filmpje dat heet VFR 800 dash rewire, waarbij je goed kan zien dat hij de halve top- en binnenkuip er af heeft gehaald en dat je dan goed bij de achterkant van het dashboard kan om de lampjes te verwisselen. Maar wat een werk pffh. Als het inderdaad makkelijker kan dan graag.
 
Ja ik zag op internet en op Youtube wel enkele foto's van een Vfr800 fi waarbij het dasboard goed te zien is. EN er is 1 filmpje dat heet VFR 800 dash rewire, waarbij je goed kan zien dat hij de halve top- en binnenkuip er af heeft gehaald en dat je dan goed bij de achterkant van het dashboard kan om de lampjes te verwisselen. Maar wat een werk pffh. Als het inderdaad makkelijker kan dan graag.
Soms kost het gewoon het werk dat het kost.
 
Ja daar heb je gelijk in! Maar ik vind het hard geld dat ik moet betalen bij de garage aan uurloon voor een lampje dat €2,- kost. Mogelijk nog een fanatieke technicus in de buurt van Tilburg die mij hierbij wil helpen... (who knows?) Bedankt voor de reacties.
 
Ja daar heb je gelijk in! Maar ik vind het hard geld dat ik moet betalen bij de garage aan uurloon voor een lampje dat €2,- kost. Mogelijk nog een fanatieke technicus in de buurt van Tilburg die mij hierbij wil helpen... (who knows?) Bedankt voor de reacties.
Maar die technicus in de buurt van Tilburg gaat niet gratis werken, omdat het lampje maar 2 euro kost.

Zet eveb je pb functie aan aub.

Ik ken mensen, die misschien een monteur kennen, in de buurt van waar jij woont...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is goed zelf te doen mits je geduld hebt en goed kijkt hoe alles zit en goed bijhouden in welke volgorde je alles loshaalt (omgekeerde volgorde weer monteren), je zult inderdaad de topkuip er af moeten halen. Het tellerhuis is het deel waar je bij moet, alles eromheen moet er dan ook af.

Begin met de spiegels van de topkuip halen.
Daarna de 2 plastic kapjes binnenzijde zijkant topkuipruit eraf schroeven. Kuipbevestigings schroefjes losdraaien en bevestgings clips verwijderen;
Sommige kuip clips kun je loshalen door een kwartslag met een Philipsmaat 1 kruiskop een kwart slag los te draaien, Daarna trek je die zo uit de kuip.
Andere clips daarvan moet je met een platte schroevendraaier (oppassen dat je een precies passende gebruikt) en het middelste deel met de punt van de platte schroevendraaier indrukken. Hierna kun je de clip eruit halen. (Voor nieuwe montage moet je ervoor zorgen dat dit middelste deel uitsteekt naar buiten, dwz als je de clip er weer in doet om de topkuip met ander kuipdeel te bevestigen, dat je door het aandrukken van dit middelste deel het vastklikt.)

Daarna kun je de topkuip eraf liften. Ga voor de motor staan met je gezicht naar tellerhuis toe.
Dan kun je de topkuip van je af kantelen, d.w.z. de onderkant van de topkuip omhoog liften. Tot ongeveer 45 graden omhoog (wat ik mij kan herinneren) kantelen dan haal je zo de topkuip eraf.
Tellerhuis zit op rubbers vast met 2 of 3 bouten. Grote stekker naar tellerhuis eraf halen. Stekker loshalen en boutjes van tellerhuis losdraaien. Dan tellerhuis voorzichtig kantelen en je kan bij de lamphouders.
Daarna kun je het lampje / de lampjes vernieuwen. Ik zou de overige lampjes meteen preventief vernieuwen, je hebt de boel dan toch los.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan