Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Gaat die startmotor direct op het vliegwiel of zit daar ook nog een overbrenging tussen?

Wellicht daar een tandwieltje of lager in verrot?

Al eens een compleet andere (leen?) startmotor geprobeerd?
Moet bij een goede dealer wel te regelen zijn evt tegen vergoeding...
 
Laat de startmotor eens doormeten bij een revisiebedrijf. Als zij niks vreemds constateren, dan moet je het verder gaan zoeken dan de startmotor zelf.
 
Weer even verder gegaan met de startmotor.
Bougie eruit en hij draait mooi snel rond.

Volgende actie wordt denk ik dan toch de startmotor eens openhalen en kijken of er iets vreemds is.

Ik zal ook een filmpje van iemand die hetzelfde had, ook alles vervangen en nog niet rond gaan.
Hij had de bendix en startwiel van een 2015 erin gezet (andere vertanding) en start als een zonnetje. Kost alleen 160 dollar en het blijft allemaal testen....
De e-start systemen van eigenlijk alle twee takt KTM/Husq's t/m bouwjaar 2016 geven vroeg of laat de geest. Mijn inziens is het een combinatie van factoren
1) veel accu's (eigenlijk alle lood, maar ook veel lithium) hebben geen overschot aan CCA's om het systeem goed rond te krijgen
2) De startmotor zit, ten opzichte van het vliegwiel, haaks gemonteerd. door tandwielen en een kroonwiel wordt deze overbrenging omgezet tot de juiste richting. Kracht raakt verloren door overbrenging
3) Door 2; hogere slijtage aan bushings die de tandwieltjes/kroonwiel recht op hun plek houden. Komt speling op -> nog minder efficiënte overbrenging
4) bendix van voor een bepaald bouwjaar (ik meen van voor 2015) schijnt niet goed te zijn. Het tandwieltje van de bendix (welke wordt aangedreven door startmotor) schijnt niet stevig op de rest van de bendix te zijn gelast -> tandwiel kan doorslippen /bendix komt niet uit of verlies kracht overbrenging. Zie ook
5) verhouding tandwielen bendix:startmotor niet optimaal voor bepaalde bouwjaren (gaf je zelf ook al aan)

Het gevolg van deze punten samen is dat de startknop vaak lang wordt ingehouden door de gebruiker. Geeft weer hogere belasting/slijtage aan het gehele systeem. Gevolg hiervan is weer dat startmotor echt op zijn donder krijgt en zal gaan verkolen. Startknop inhouden terwijl startmotor niet rond draait is ook funest.

Al met al gewoon geen top systeem. Bij bouwjaren >2016 (of bij beta's) is de startmotor goed gepositioneerd tov starterkrans/vliegwiel en zie je deze problemen een stuk minder.

Als je geinteresseerd bent kun je trouwens super veel vinden op bijvoorbeeld thumpertalk over e-start systeem ktm. Zoek ook eens op youtube naar jeff slavens. Voorbeeld:

Mijn aanbeveling voor jouw probleem kun je dan ook wel raden. Als je het goed wil doen vervang je bendix, bushings, startmotor (zeker voor origineel gaan...) en plaats je een goede accu met >150 CCA. Vervolgens motor altijd met kickstarter starten als hij koud is en alleen e-starter gebruiken als hij warm is. Bendix regelmatig smeren en bushings vervangen. Systeem heeft echt onderhoud nodig..
 
De e-start systemen van eigenlijk alle twee takt KTM/Husq's t/m bouwjaar 2016 geven vroeg of laat de geest. Mijn inziens is het een combinatie van factoren
1) veel accu's (eigenlijk alle lood, maar ook veel lithium) hebben geen overschot aan CCA's om het systeem goed rond te krijgen
2) De startmotor zit, ten opzichte van het vliegwiel, haaks gemonteerd. door tandwielen en een kroonwiel wordt deze overbrenging omgezet tot de juiste richting. Kracht raakt verloren door overbrenging
3) Door 2; hogere slijtage aan bushings die de tandwieltjes/kroonwiel recht op hun plek houden. Komt speling op -> nog minder efficiënte overbrenging
4) bendix van voor een bepaald bouwjaar (ik meen van voor 2015) schijnt niet goed te zijn. Het tandwieltje van de bendix (welke wordt aangedreven door startmotor) schijnt niet stevig op de rest van de bendix te zijn gelast -> tandwiel kan doorslippen /bendix komt niet uit of verlies kracht overbrenging. Zie ook
5) verhouding tandwielen bendix:startmotor niet optimaal voor bepaalde bouwjaren (gaf je zelf ook al aan)

Het gevolg van deze punten samen is dat de startknop vaak lang wordt ingehouden door de gebruiker. Geeft weer hogere belasting/slijtage aan het gehele systeem. Gevolg hiervan is weer dat startmotor echt op zijn donder krijgt en zal gaan verkolen. Startknop inhouden terwijl startmotor niet rond draait is ook funest.

Al met al gewoon geen top systeem. Bij bouwjaren >2016 (of bij beta's) is de startmotor goed gepositioneerd tov starterkrans/vliegwiel en zie je deze problemen een stuk minder.

Als je geinteresseerd bent kun je trouwens super veel vinden op bijvoorbeeld thumpertalk over e-start systeem ktm. Zoek ook eens op youtube naar jeff slavens. Voorbeeld:

Mijn aanbeveling voor jouw probleem kun je dan ook wel raden. Als je het goed wil doen vervang je bendix, bushings, startmotor (zeker voor origineel gaan...) en plaats je een goede accu met >150 CCA. Vervolgens motor altijd met kickstarter starten als hij koud is en alleen e-starter gebruiken als hij warm is. Bendix regelmatig smeren en bushings vervangen. Systeem heeft echt onderhoud nodig..

Bedankt voor je uitleg, ik begin inmiddels ernstig te overwegen gewoon de kickstarter te gebruiken. Gaat gelukkig heel makkelijk aan :}
Wel echt een bout systeem dit.
 
Vet op een vliegwiel wat 9000rpm gaat blijft niet op het vliegwiel. Lijm zou kunnen 😜
 
Zo, mijn eerste off-road jaar zit er bijna op. Ik heb Inmiddels feeling gekregen met de motor en had het gevoel dat mijn vering niet compleet toereikend was. Er bleken 5.0nm veren in de vork te zitten(95-105kg). En achterschok 72/250(75-85kg) Ik weeg zelf tussen 90-95 met uitrusting.

Momenteel wordt alles op het juiste gewicht afgeveerd geserviced, ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat😎
 
Zo, mijn eerste off-road jaar zit er bijna op. Ik heb Inmiddels feeling gekregen met de motor en had het gevoel dat mijn vering niet compleet toereikend was. Er bleken 5.0nm veren in de vork te zitten(95-105kg). En achterschok 72/250(75-85kg) Ik weeg zelf tussen 90-95 met uitrusting.

Momenteel wordt alles op het juiste gewicht afgeveerd geserviced, ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat😎

Bij wie laat je dat doen?
 
Hallo,

Ik ben Rene en ben sinds vorig jaar ook aan de OTR's.
Mijn eerste OTR was in Eext op een Yamaha TTR.
Na deze rit wist ik het zeker.
TTR weg en KTM300 exc aanschaffen.
Wat is de KTM een genot op om te rijden.
Deze gaat echt als de brandweer.
Wat een vreselijke machine.... Heerlijk.
Sinds vorig jaar een hoop geleerd.
Ik trek mij niets aan van de zogenaamde "snelle jongens" en doe gewoon mijn ding.
Uiteraard ga ik aan de kant als dit mogelijk is en zoek de juiste timing voordat ik een single trek in ga.
Maar ik leer ook weer een hoop van deze "snelle jongens"
Ik probeer nu zelf af en toe even aan te haken. (lukt niet altijd hoor)
De sfeer vind ik fantastisch tijdens de OTR's.
Iedereen is hier met zijn hobby bezig en dat is ook zeker te merken.

Mijn tip aan iedereen die net als ik een beginner is in deze fantastische tak van ontspanning:
Zoveel mogelijk OTR's rijden indien mogelijk.
Elke keer wordt het makkelijker lees ontspannender.
Lekker ver voor je uitkijken en tractie houden en zoveel mogelijk staan hebben mij persoonlijk erg geholpen.

Groet Rene
 
Toen ik mn ttr verkocht en een cre kocht, wist ik vrij snel dat dat een enorme fout was. Een goed afgestelde ttr is een super offroad brommer voor een beginner.
 
Een TTR is een beetje te zwaar voor het OTR werk vond ik.
Deze weegt toch aanzienlijk meer dan een KTM 300 exc.
Vooral na het vallen moet je eerst de carb schoon trappen.
Dat valt echt niet mee als je dit meerdere keren tijdens een OTR moet doen.
Erg veel compressie.
 
Laatst bewerkt:
Welk bouwjaar :?

Heb zelf ook 350 en was eigenlijk van plan om bij 100 uur nieuwe zuiger er in te proppen en meer niet, vandaar even benieuwd welk bouwjaar.

2013 sixdays. Maar volgens mij zit er kwa blok geen verschil sws van 2011 tm 2016.
KTM schrijft zelf ook voor de zuiger, drijfstang, kleppen, d-ketting de hele mikmak te vervangen.

Heb het spul inmiddels weer terug, 2 ringen van het bigend waren kapot gelopen, en een aantal rolletjes vh bigend lager doormidden gebroken/kapot gedraaid.

Mijn eigen 350 2012 heeft nu 300uur gelopen, en de huidige zuiger 2.5jaar(geen idee hoeveel uur). Ga binnenkort die ook maar dezelfde beurt geven, kost even geld, maar dan weet ik wel dat hij voorlopig weer fris is :]
 
welke licentie moet je bij de KNMV nemen om OTR ritjes te mogen rijden?

Wil voor heel 2018 een licentie hebben?
Maar moet opgeven bij welke club ik zit???

(kan je gewoon er 1 klikken !!)
 
welke licentie moet je bij de KNMV nemen om OTR ritjes te mogen rijden?

Wil voor heel 2018 een licentie hebben?
Maar moet opgeven bij welke club ik zit???

(kan je gewoon er 1 klikken !!)


Dan moet je de off the road licentie hebben Kun je ook mee de crossbaan op. Club is dan ook niet van toepassing
 
Afgelopen zaterdag heb ik een 2018 ktm 250 exc tpi aangeschaft. Vandaag op kunnen halen. Ik heb er nog niet mee gereden. Maar zo op het eerste gevoel (1km over straat) voelt alles veel rustiger, trillingsvrijer en pakt het altijd meteen loep zuiver op.

In vergelijk met de vorige modellen, trilt het zoveel minder dan de motoren zonder balans as. Zondag staat de eerste echte rit op de planning.
 
Afgelopen zaterdag heb ik een 2018 ktm 250 exc tpi aangeschaft. Vandaag op kunnen halen. Ik heb er nog niet mee gereden. Maar zo op het eerste gevoel (1km over straat) voelt alles veel rustiger, trillingsvrijer en pakt het altijd meteen loep zuiver op.

In vergelijk met de vorige modellen, trilt het zoveel minder dan de motoren zonder balans as. Zondag staat de eerste echte rit op de planning.

Goeie keus! Heb je de laatste mapping er in zitten?
 
Gefeliciteerd.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen op deze top machine.

Gr.Rene

Afgelopen zaterdag heb ik een 2018 ktm 250 exc tpi aangeschaft. Vandaag op kunnen halen. Ik heb er nog niet mee gereden. Maar zo op het eerste gevoel (1km over straat) voelt alles veel rustiger, trillingsvrijer en pakt het altijd meteen loep zuiver op.

In vergelijk met de vorige modellen, trilt het zoveel minder dan de motoren zonder balans as. Zondag staat de eerste echte rit op de planning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan