Yzf 1000 thunderace kuren

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.099
10.754
Rdam
Hi,
Ik heb sinds een paar weken een een thunderace uit 96 met 64k als pekel fiets, maar ik ben helaas was kuren tegengekomen die ik zo snel niet op 't grote interwebs kan terugvinden en misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Op een bepaald punt tijdens m'n rit, na een kleine dip op de oprit waarna de weg omhoog gaat de snelweg op schiet 't olie lampje regelmatig aan en gaat dan binnen een minuut weer uit. Olie niveau lijkt goed te zijn en 't olie verbruik is echt minimaal voor zover ik et kan zien. Handig om alle bedrading na te lopen of zou er iets anders kunnen zijn?

Tweede punt is een soort van schurend/ ratelend geluid waar ik me zorgen om maakte maar dat is opgehouden...net als de km teller, dus ik heb wel een vermoeden wat daar aan de hand is. Zou dat gewoon ouderdom kunnen zijn dat de kabel is r mee op is gehouden of een ander model specifiek probleem?
 
Je niveau op max zetten op de jiffy is niet iets teveel maar minstrens een liter teveel.
Het is niet de bedoeling dat je krukas door de olie gaat liggen slaan. Als het geen probleem was dat er teveel in wordt gedaan hadden ze de max streep wel hoger kunnen zetten.

volgens mij werd de verklaring daarvoor al eerder gegeven ;)

In dat gietstuk zit een oliepeil venster. Echter bij de FZR1000 was al duidelijk dat dat te laag zat. Echter een gietstuk pas je niet zomaar aan maar de oplossing voor de YZF750R was dat er een nieuw koppelingsdeksel kwam met hierin een nieuw oliestand venster wat dus wel een stuk hoger zit dan het venster in het blok.
 
Als je zo onnozel bent dat je zelf niet kan bedenken waarom je motor rechtop moet staan bij het peilen zit je in deze rubriek echt verkeerd. Zot geeft aan dat het niet mag. Moet hij nou gaan voorkauwen waarom dat zo is?
Sommige mensen proberen hier ook nog iets te leren, wat op deze wijze wel een beetje lastig en ook ontmoedigd word.
Nu weet de vraagsteller nog altijd niet dat bij het controleren van je oliepeil de motor altijd vlak moet staan, op een middenbok of paddock stand bijvoorbeeld. Anders klopt de aanduiding niet meer en kun je er zomaar (veel) te veel olie in gieten. En dat is dan weer schadelijk voor de motor.

Kijk, zo moeilijk was dat toch niet?
 
Er is nog nooit een motorblok in de soep gelopen van een halve liter teveel in het carter.
Altijd die paniek over te veel olie ergens in. Ik snap dat niet.

Bij koekblikken wordt er zelfs geadviseerd om bij een keer op een circuit gaan rijden er een liter extra olie in te kieperen.
Tenzij het een drysump systeem is dan heeft dat geen nut.
 
Er is nog nooit een motorblok in de soep gelopen van een halve liter teveel in het carter.
Altijd die paniek over te veel olie ergens in. Ik snap dat niet.

Bij koekblikken wordt er zelfs geadviseerd om bij een keer op een circuit gaan rijden er een liter extra olie in te kieperen.
Tenzij het een drysump systeem is dan heeft dat geen nut.
Hoeft niet direct kapot te lopen, maar zal vast wel schade kunnen aanrichten welke de levensduur van het blok vermindert.

Een motorblok kan in principe zelfs prima een tijdje zonder olie draaien, het zal hem echter geen deugd doen en is derhalve ook niet aan te raden.
 
Er is nog nooit een motorblok in de soep gelopen van een halve liter teveel in het carter.
Altijd die paniek over te veel olie ergens in. Ik snap dat niet.
nooit gehoord van te hoge carterdruk of van olie kloppen?
Bij koekblikken wordt er zelfs geadviseerd om bij een keer op een circuit gaan rijden er een liter extra olie in te kieperen.
Dat zou moeten zijn om genoeg olie bij het aanzuigpunt te houden in bochten met lang hoge g-krachten. Het is iets wat stunt MOTOR rijders ook doen.

Verder is het verschil in olie hoeveelheid op jiffy of rechtop gemeten meer dan een liter (ik denk dat je bij deze motor richting de 2 liter gaat)
 
Er is nog nooit een motorblok in de soep gelopen van een halve liter teveel in het carter.
Altijd die paniek over te veel olie ergens in. Ik snap dat niet.

Bij koekblikken wordt er zelfs geadviseerd om bij een keer op een circuit gaan rijden er een liter extra olie in te kieperen.
Tenzij het een drysump systeem is dan heeft dat geen nut.
Als je bij een Ktm 620 iets boven het maximum vult blaast dat er allemaal weer door de ontluchting uit.
 
Sommige mensen proberen hier ook nog iets te leren, wat op deze wijze wel een beetje lastig en ook ontmoedigd word.
Nu weet de vraagsteller nog altijd niet dat bij het controleren van je oliepeil de motor altijd vlak moet staan, op een middenbok of paddock stand bijvoorbeeld. Anders klopt de aanduiding niet meer en kun je er zomaar (veel) te veel olie in gieten. En dat is dan weer schadelijk voor de motor.

Kijk, zo moeilijk was dat toch niet?

En ik altijd maar denken dat k em op z'n jiffy moet vol gieten tot 't randje :+

Maar ik hou em gewoon in de gaten dat ie ruim boven 't midden staat (als ie rechtop staat ;)) en haal t oranje lampje er gewoon uit. Kan ie ook niet meer branden!
 
Er is nog nooit een motorblok in de soep gelopen van een halve liter teveel in het carter.
Altijd die paniek over te veel olie ergens in. Ik snap dat niet.
Uit het veld hoor je wel eens dat een motor er gevoelig voor zou zijn. (TL1000S/R)
Nu weet de vraagsteller nog altijd niet dat bij het controleren van je oliepeil de motor altijd vlak moet staan, op een middenbok of paddock stand bijvoorbeeld.
Op een paddock stand staat de motor ook niet vlak. Of bedoel je paddock stands voor en achter. :?
Gewoon even controleren met de motor op de beide wielen.
 
Laatst bewerkt:
Het latere lc4 blok gebruikt het frame als oliekoeler en olie voorraad vergroter, maar is geen dry sump.

Weer wat geleerd :t

Peil je dan ook olie in het frame?
En hoe voorkom je terug loop in het blok met daardoor een te hoog oliepeil?
Of zit dit gedeelte van het frame onder het olie nivo in het blok?
 
Met olie verversen komt die extra olie voorraad er niet uit?
Of dit ook aftappen en eerste keer olie vullen extra olie in het blok gooien?
Aftappen en bij eerste types het frame ontluchten, bij latere is de ontluchtingsbout vervangen door een extra vulbout, die met een koperen ring 100% afsluit. Dit is veranderd omdat bij ontluchten er te lang geen olietoevoer was.
 
Om maar weer even on-topic te komen.
Eindelijk wat vrije tijd gehad om de km kabel na te lopen.
Het ging om een soort van ritselend/schurend geluid dat vanuit t wiel of die omgeving leek te komen.
Net even de kabel losgedraaid van de opnemer en ik kon de kabel er zo zonder enige weerstand uit trekken, sterker nog, deze gleed er uit zichzelf al deels uit. Nu lijkt deze vrij droog als ik em naast mn oude reserve gsxr kabel leeg die dik in t smeer zit, maar verder geen scheuren, rafels of andere beschadigingen.

Het wel zo dat ik deze kabel er vanaf de onderkant zo uit kon trekken terwijl dit bij de gsxr kabel alleen mogelijk is vanaf de bovenkant. Zit hier een verschil in of is de kabel/omhulsel echt kapot en zat de boel gewoon los? Moet toch langs mn garage om torx doppen te halen om de kappen eraf te halen om bij de meters te komen, maar is het handig om alvast een nieuwe kabel te bestellen of zou het aan de opnemer kunnen liggen? Het testen door aan de kabel te draaien gaat niet meer lukken aangezien deze er dus uit kwam zetten bij het loskoppelen van de opnemer.
 
Om maar weer even on-topic te komen.
Eindelijk wat vrije tijd gehad om de km kabel na te lopen.
Het ging om een soort van ritselend/schurend geluid dat vanuit t wiel of die omgeving leek te komen.
Net even de kabel losgedraaid van de opnemer en ik kon de kabel er zo zonder enige weerstand uit trekken, sterker nog, deze gleed er uit zichzelf al deels uit. Nu lijkt deze vrij droog als ik em naast mn oude reserve gsxr kabel leeg die dik in t smeer zit, maar verder geen scheuren, rafels of andere beschadigingen.

Het wel zo dat ik deze kabel er vanaf de onderkant zo uit kon trekken terwijl dit bij de gsxr kabel alleen mogelijk is vanaf de bovenkant. Zit hier een verschil in of is de kabel/omhulsel echt kapot en zat de boel gewoon los? Moet toch langs mn garage om torx doppen te halen om de kappen eraf te halen om bij de meters te komen, maar is het handig om alvast een nieuwe kabel te bestellen of zou het aan de opnemer kunnen liggen? Het testen door aan de kabel te draaien gaat niet meer lukken aangezien deze er dus uit kwam zetten bij het loskoppelen van de opnemer.
je kunt hem er ook weer in stoppen met wat vet.
 
Misschien handig voor andere mensen in het vervolg.
Als je een soort van ritselend geluid hoort vanuit onder de cockpit en even later houdt je km teller ermee op. Dan is het niet je kabel maar de km teller opnemer (of hoe dat ding ook heet).
Net de kabel vervangen, getest met een accu tol maar met rijden nog geen verschil.
Nu op zoek naar een nieuwe of 2e hands opnemer ding...

Voor de olielamp geldt idd dat 't glaasje niet klopt, heb net olie bijgevuld tot iets boven max en nu blijft 't lampje uit. De max is dus eigenlijk de gewenste hoeveelheid en midden/low is te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan