Yamaha XS750 1977 Make-over

Kijk eens wat voor een schone Franse mademoiselle hier op mn werkbank ligt!
w2bogl.jpg


was:
http://i52.tinypic.com/2rz8mm1.jpg
http://i52.tinypic.com/2di0xsi.jpg

Nu dit projectje even op adem mag komen, zal ik kijken om de zijkappen te bevestigen aan het kader van de 750. Ik moet dus oogjes zien te lassen etc. Verder ook eens kijken om de cardan op te frissen en poederlak-ready te maken. Dan ook pasbusjes en een nieuwe vooras maken voor de voorpartij.

:W
 
Laatst bewerkt:
Ongelooflijk; ik heb nog eens verder gewerkt aan de zeevnenalf!

De carbs zijn terug als nieuw:
taqzbs.jpg

2ns2t8y.jpg

2vkxob7.jpg


Ik vind ze :9~

En verder heb ik een achterste ophangpunt voor de tank gelast op het frame. Als ik nog eens tijd heb, kan ik dan nog de ophangpunten voor de Bol d'Or zijkappen lassen. Daarna nog wat dingen wegdoen zoals de boel voor de dubbele standaard. En ook nog de ophangpunten voor de drie megatons :)
 
Vandaag nog een laatste keer voor de examens wat geprutst aan de 750.

Frame echt helemaal kaal gezet, ontdaan van alle beugeltjes enzo.

Daarna al een kant voorzien van nieuwe beugeltjes voor de zijkappen, en nog wat gaten dichtgemaakt van o.a. het stuurslot enzo.

1608c6.jpg

4uxon8.jpg

153lc76.jpg

6qfq14.jpg


:W
 
Haha dit is echt belachelijk lang geleden :/

Maar goed; sinds kort een XS850 motorblok gekocht met minder kilometers, deze gaat er in!
Gisteren ben ik het motorblok beginnen demonteren, ik bouw het komende winter netjes terug op op zolder.

Vraagje: ik heb er geen carburators bij, kan ik die mikunis van de 750 houden met aangepaste sproeiermaat?

35it7wm.jpg

30kxctl.jpg
 
Mikuni geen probleem. Mijn 850 loopt zonder aanpassingen goed stationair met MK II carbs. Nog niet mee gereden maar verwacht niet dat er veel aangepast moet worden.

Deze 850 heeft nog wel het originele luchtfilterhuis.

Succes met opbouwen van je 850 blok.
 
Eindelijk heb ik nog eens kunnen verderwerken aan m'n XS750!


Dat XS850 motorblok ga ik voorzien van Wiseco XS1100 forged pistons *D
Ik heb ze al binnen via eBay USA, en mijn cilinderblok is ook al opgeboord van 71,5mm naar 74mm (bij revisie Claeys in Oostkamp)

Het onderblok gaat ook helemaal uit elkaar voor een nazicht + grasparel + VHT zwarte lak.

ief97a.jpg


Er heeft water gestaan op dit blok. Boutkop kapotgeroest en startmotor kapot. Wil deze weglaten en overgaan naar kick-only ivm hoge compressie!

2640zkh.jpg

2ynjvbo.jpg


Homemade tool voor de 32mm moer achter de koppeling
wtuiw4.jpg

nq1n4j.jpg


Laatste bout om de carters te splitten, zat goed verstopt!
348fvpf.jpg


30m1gky.jpg


Dit weekend doe ik weer wat verder en toon ik fotos van de Wiseco goodies!
 
Mooi project! Heb nog een tip voor je, ik heb ook een tot 74 mm opgeboord 850 blok. Kick-only is geen probleem, tenminste niet voor mij. (100 kg+ :) ). Als het enigszins kan zou ik ook de startmotor in ere houden. En dikkere kabels van / naar startrelais en voor de massa van blok naar de accu zijn dan geen overbodige luxe. "Haga-San" is ook bezig met zo'n project en die experimenteert met een dikkere voetpakking om de compressie iets te verlagen. Benieuwd naar zijn ervaringen. Hij meldt zich hier nog wel denk ik zo. :Y
 
Goed bezig :t Ook nog een tip van mij: zo te zien is je "layshaft bolt" nog niet vervangen geweest door 1 van klasse 12.9 Die durven wel eens te breken en dan kan je niet meer schakelen. Dus even controleren of deze bout een 12.9 is en anders vervangen:

full
 
Bedankt voor de tips! Dat van die 12.9 had ik idd l gelezen op die Engelse triple xs site, komt in orde.

En @triple arne; heb je dan ook wisecos of heb je die Japanse eBay kit? Welke koppakking heb jé gebruikt? Anders nog veel aanpassingen waar ik op moet letten?

En vooral; gaat ie hard? :D
 
Bedankt voor de tips! Dat van die 12.9 had ik idd l gelezen op die Engelse triple xs site, komt in orde.

En @triple arne; heb je dan ook wisecos of heb je die Japanse eBay kit? Welke koppakking heb jé gebruikt? Anders nog veel aanpassingen waar ik op moet letten?

En vooral; gaat ie hard? :D

Ik heb de Japanse kit van Cruzinimage. Die leveren er ook een koppakking bij, die kun je daar trouwens ook los bestellen. Het enige verschil met de originele is dat de gaten aangepast zijn aan de grotere boring. Ik raad de originele 850 pakking af, daarvoor scheelt het te veel. Verder zijn er geen aanpassingen gedaan. Carburatie is Mikuni II met eenzelfde sproeierbezetting als voor de 750F, alleen hangen de naalden 1 standje hoger. Dit met het originele luchtfilter en het 3-in-2 uitlaatsysteem van Heinz Wyes.
En of tie hard gaat? Weet ik niet, vind ik ook niet echt belangrijk en hij is nog niet helemaal ingelopen. Ik ga heel af en toe wel eens tot 7500 tpm en ik kan zeggen dat de trekkracht, zeker vanaf 5000, geweldig is. Duidelijk meer dan mijn 750F, het is zelfs vergelijkbaar met mijn Diversion 900 die toch zo'n 20 jaar jonger is.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog wat foto’s van de Wiseco zuigers en de reeds geboorde cilinders:
2ivb7s5.jpg

20i6r76.jpg


Ondertussen heb ik de krukaslagers ook kunnen bekijken, deze ga ik niet vernieuwen wegens zo goed als nieuw
eupk5v.jpg


Idem voor de nokkenassen:
wv3dr4.jpg


Daarna heb ik de kleppen uit de kop gehaald en gekuist. De klepsteeldichting heb ik ook losgehaald met een aangepaste Action schoevendraaier!
2i7uv4j.jpg

14xly10.jpg

epp1s.jpg


So far ziet alles er goed uit, dit blok heeft weinig kilometers. Het wordt wel duidelijk dat het lang nat is geweest, aangezien er pitting is geroest in het oppervlak van de cilinderkoppakking... best laten vlakfrezen zeker?
2a8rnlt.jpg

ajs28l.jpg
 
Om kleppen gemakkelijk schoon te maken:
- Tape rond de klepsteel ter bescherming
- Klepsteel in (kolom)boormachine
- Messing (de gouden uit een setje) borstel er tegen tijdens het draaien

Worden ze prachtig van! Zou ze daarna meteen opnieuw laten slijpen als je de klepzittingen ook laat frezen. Als de putjes erg diep zijn ga je met wat slijppasta het niet goed krijgen. En ook: verkeerde zuinigheid als je net hebt laten boren/honen incl. Nieuwe zuigers ;)

Goed bezig! :t
 
Om kleppen gemakkelijk schoon te maken:
- Tape rond de klepsteel ter bescherming
- Klepsteel in (kolom)boormachine
- Messing (de gouden uit een setje) borstel er tegen tijdens het draaien

Worden ze prachtig van! Zou ze daarna meteen opnieuw laten slijpen als je de klepzittingen ook laat frezen. Als de putjes erg diep zijn ga je met wat slijppasta het niet goed krijgen. En ook: verkeerde zuinigheid als je net hebt laten boren/honen incl. Nieuwe zuigers ;)

Goed bezig! :t

De kleppen zijn nu proper met de messing borstel op de boormachine, omgekeerde opstelling ;)
De zittingen wil ik eerst nog zelf inslijpen, omdat ik graag draai met dat zuignap stokje en die pasta! Indien de zittingen niet egaal mat worden, laat ik ze slijpen wnnr ik de kop binnenbreng om te vlakken
 
Laatst bewerkt:
Dag Renaat, leuk project ben je aan bezig! Grappig dat je na zo lang het project ineens besluit nog veel grondiger aan te gaan pakken, met dit 850 blok! Leuk..

Het blok ziet er inwendig inderdaad nog heel goed uit. De klepzittingen zou je mogelijk niet hoeven laten inslijpen, inschuren is mogelijk al voldoende. Wel belangrijk om dat te doen en goed te controleren of het goed is (breedte van de aftekening en dat hij niet lekt).
Het is wel zo bij de XS dat het blok nog prima is, maar de klepzittingen toch bewerkt moeten worden. Of, "zouden moeten worden". Het is niet dat ie anders niet loopt, maar is dan niet zoals het hoort.

We gaan het volgen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan