Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
IMAL, geen wd40, dat kruipt niet. (zie nu dat je ook al kruipolie gebruikt hebt)
Hoezo kun je er slecht bij, ik zou dan ook op zijn minst zorgen dat je er met het juiste gereedschap wél goed bij kunt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
Mijn man adviseert met een loeiwarm blok proberen! Succes!
 
Zorg er dan vanaf nu wel voor dat je alleen met heel erg goed gereedschap werk, als dit fout gaat moet de kop er waarschijnlijk af, dat wil je niet hebben doordat je de bougie verrot gedraaid heb met een kut kwaliteit bougie sleutel
 
De bougie zit vrij diep in de kop. De schacht is ook vrij smal. Er past alleen een bougiedop met dunne wanden in. Verder zit de framebuis half boven het gat.

Kan daar niet veel aan doen ben ik bang. Ik kan wel een beetje sleutelen, dus de standaard dingen heb ik ondertussen wel geprobeerd.
 
Ja dat warme blok lijkt me zo'n beetje de laatste optie worden.

Nogmaals het ligt niet aan het gereedschap. De positie is vervelend en wil de bougie niet breken. Dan ben ik verder van huis.
 
Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!
 
:^

Zorg dat het blok zo warm mogelijk is, en dan een goede dop met wringijzer er op.

Houd met je ene hand spanning op het wringijzer op ongeveer 3/4 van de steel terwijl je met je andere hand of een kunststof hamer tegen het einde van de steel klopt.

Vooral geen haast hebben en niet forceren.
 
Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!

Informeer dan eens bij een dealer hoe zij hem loskrijgen?
Misschien met een slagmoersleutel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan