TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al lijkt het er wel op dat ze die strijd in NL toch al aan het winnen zijn. Maar hoe is dat elders Hans ?

Ik heb daar geen cijfers van; ook niet van Nederland. Kan alleen kijken naar veranderingen in mijn eigen verkoop in de loop der jaren en daar zie ik bij motornavigatie een zeer drastische omzwaai van Garmin naar TomTom. Zowel voor NL als Be.

Afgelopen weekend gaf ik echter een training aan een groep van 20 beginnende gebruikers, en dat was dan toch weer 100% Garmin.
 
Daar zeg je het wel net, beginnende gebruikers.
Ik denk dat ervaren gebruikers toch meer overstappen van Garmin naar TomTom.
Tenminste De Garmin gebruikers die ik ken die kraken TomTom niet meer af. Dat was tot voor een paar jaar geleden wel anders |(
 
Laatst bewerkt:
ik rijd sinds vorrig jaar met een 410 en met mijn oude garmin 660
2 van die dingen
tomtom voor de kronkels, brenkt je overal waar ik nog niet geweest was
zumo voor de ofroad paatjes die de 410 soms maar niet neemt
zumo neemt ook op waar ik gereden heb
moet je bij de 410 meer moeite voor doen, duhh
410 kan een kronkelroute aan van +1000km,zumo niet
allemaal voors en tegens
gewoon wissellen van het ene voordeel naar het andere

verder heb ik niks met bt thethering, werkt gewoon
alleen overgestapt van windows fone naar android
 
Dat was tot voor een paar jaar geleden wel anders |(

Klopt. Dan werd je (deels terecht) wat meewarig aangekeken. En nog steeds komt, begrijpelijk, vaak voor dan met voor een Zumo kiest 'omdat de rest die ook heeft'. Maar ook op dat vlak is er sprake van verschuiving.

Tijdens mijn trainingen demonstreer ik bijvoorbeeld ook MyDrive van TomTom. Op basis van de gpx-track ook heel prima voor de TomTom te gebruiken. En dan is men vaak toch even wat onthutst over hoe makkelijk dat gaat, in vergelijking met Basecamp. En al helemaal als ik laat zien dat die route meteen in de TT staat, zonder enig snoertje...

zumo voor de ofroad paatjes die de 410 soms maar niet neemt

Als je offroad definieert als 'niet als weg op de kaart' zal de rider je daar zelfs nóót over sturen. Ergo: waar het wél goed gaat is het niet echt offroad maar zal tenminste sprake zijn van een zandpad dat op de kaart staat.
 
Even een vraag voor jullie over twee TomTom toestellen met MyDrive gebruiken. Ik heb zelf geen/weinig ervaring met MyDrive route/POI gebruik i.c.m. de Rider 400.

Ik heb een Rider 400 en sinds kort een Go 5200 (met ingebouwde Sim-kaart, voor in de auto)
Kan ik nu het beste wel of niet beide toestellen onder hetzelfde account (email-adres) registreren ?
En waarom ?

Ik begrijp dat als je beide toestellen onder hetzelfde account registreert, je je routes en POI's in MyDrive in een keer naar beide toestellen kan sturen ?

Maar ik wil mijn motorroutes niet naar de Go 5200 synchroniseren.
POI's daarentegen misschien juist wel.

Is het mogelijk selectief in te stellen naar welke toestellen een route of POI gestuurd/gesynchroniseerd wordt ?
- Dit voor zowel routes als POI's in MyDrive gemaakt.
- En voor routes (+POI's ?) die ik rechtstreeks vanuit MyRouteApp doorstuur naar MyDrive.

(Of kan ik dan beter twee aparte accounts gebruiken ?)
 
Laatst bewerkt:
Waarom probeer je het niet en laat het ons weten.
Routes kun je iig aan of uit zetten mbt synchroniseren. Dus aan en Rider aanzetten, 5200 uit laten en dan Sync vinkje weer uit en dan de 5200 aanzetten.
 
@hervelt
Je geeft zelf het antwoord op de vraag.
1 Account op de beide apparaten geeft in de basis dezelfde data op beide apparaten. Er is inderdaad wat veranderd met het synchroniseren van routes maar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Dus:
Als je verschillende data op beide apparaten wil moet je gewoon 2 accounts hebben. Je kan niet een beetje van de ene en een beetje van de ander.

Vanuit MyRoute geeft een account op. Dus die komt dan (eventueel) op beide apparaten te staan
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet twee toestellen op 1 account zetten.
Volgende probleem doet zich voor als beide toestellen tegelijk in gebruik zijn wat bij mij nog wel eens gebeurd.
Als ik wel eens op de motor weg ben om een leuke track te rijden en vrouwlief gaat met de auto ergens naar toe en voert een route in het apparaat in dan geeft mijn rider gelijk nieuwe route ontvangen en die word dan direct gebruikt op je rider, dus niet handig.
 
Als ik wel eens op de motor weg ben om een leuke track te rijden en vrouwlief gaat met de auto ergens naar toe en voert een route in het (Go) apparaat in dan geeft mijn rider gelijk nieuwe route ontvangen en die wordt dan direct gebruikt op je rider, dus niet handig.
Gebeurd dat ook als ze die route direct op het toestel zelf ingeeft ?

(Als ze een route via MyDrive of MyRouteApp ingeeft kan ik voorstellen dat die naar beide toestellen gaat. Vandaar ook mijn vraag over selectief downloaden.
Wordt een route die op het toestel ingegeven is ook upwaards gesynct naar MyDrive, en dan zo naar het tweede toestel ?)

Het is misschien kwestie van testen. Ik hoor dat er e.e.a. gewijzigd is met het synchroniseren.
Het was (voorheen ?) bij TomTom echter zo dat je slechts 1x in de drie maanden van account mocht wisselen op je toestel.
Daarom dat ik voorzichtig ben en jullie reacties wilde afwachten.
 
Stel je bent onderweg en jouw route voert van A naar B.
Vrouwlief is in X en wil naar Y met het andere toestel.
Op het moment dat vrouwlief het toestel aanzet, krijgt ze de melding "nieuwe bestemming ontvangen".
Dit is bestemming B (eindpunt van jouw route). Toestel gaat direct aan de slag en verzint een route naar B.
Vrouwlief wil echter naar Y en voert dat dus ook in. Toestel berekent keurig de route naar Y.
Jij krijgt op hetzelfde moment de melding "nieuwe bestemming ontvangen" (bestemming Y).
Je toestel gaat direct aan de slag en verzint een route naar Y.
etc.
De laatst ingevoerde bestemming/eindpunt van een route op welk toestel dan ook met hetzelfde account wordt aangehouden.
Dit kan een nadeel zijn zoals in het geval hierboven.
Het kan ook een voordeel zijn, bv met groepsrijden. Eindbestemming verandert om wat voor reden dan ook, iedereen heeft dan dezelfde bestemming.
 
Dus:
Als je verschillende data op beide apparaten wil moet je gewoon 2 accounts hebben. Je kan niet een beetje van de ene en een beetje van de ander
Jij zit met dezelfde situatie van twee TomTom's. (Voor auto en motor)
Jij hebt beide toestellen dus ook niet op hetzelfde account ?

(Ik wil zeker normaal de data gescheiden houden. Voor het geval ik toch POI's of routes naar beide toestellen wil sturen kan ik dat dus beter bewust zelf doen door twee MyDrive accounts te gebruiken)
 
Laatst bewerkt:
Zit je in MyDrive en zoek je een bestemming en stuur je deze bestemming vervolgens naar je navigatie, dan zullen beide apparaten deze krijgen. Dus!!!
Rijd je op dat moment ergens in Nederland vrolijk een route, dan zal die route afgebroken worden en wordt er klakkeloos een nieuwe route gemaakt naar de bestemming die de ander thuis net heeft in gevoerd.

De wijziging die Mr M. aangeeft geldt volgens mij alleen voor GPX bestanden die je importeert in MyDrive.

Daarom heb ik 2 accounts. Het wisselen van account is in MyDrive zo gebeurt en weegt niet op tegen de ellende die je kan krijgen als je 2 apparaten op 1 account hebt staan.
 
Da's duidelijk. Bedankt.

Wel een heel fijn apparaat zeg, die Go 5200.
Nooit meer gezeik met Bluetooth delen via mijn smartphone.
En updaten via Wifi of gewoon middels kabel via MyDrive Connect.
Ik gebruik hem echt dagelijks voor woon-werk verkeer. Minimaal ca 125 km per dag.
En dat alleen voor de verkeers informatie.
Het voorkomt veel stres als je verkeershinder vooraf ziet aankomen en je niet ineens geconfronteerd wordt met een file.
Dan kun je, zoals in mijn geval, altijd nog een alternatieve route kiezen.

Sorry, beetje off-topic maar een ingebouwde SIM kaart in de Rider heeft zeker een grote meerwaarde.
Met de juiste marketing zullen potentiële kopers zeker bereid zijn daar €50 (misschien €60) extra voor neer te leggen. €100 meerprijs is teveel van het goede.
 
Laatst bewerkt:
Waze en Google Maps navigatie komen met een Motorrijder optie: https://www.droidapp.nl/nieuws/google-maps-krijgt-speciale-modus-voor-motornavigatie/

Vorige week kwam navigatie-app Waze met het nieuws dat het navigatie voor motorrijders heeft toegevoegd. Nu is op screenshots ook te zien dat Google Maps met een motornavigatie-modus komt voor de app. De functie wordt vanaf nu uitgerold.

Google krijgt navigatie voor motorrijders
Motorrijders kunnen binnenkort een fijne toevoeging verwachten voor Google Maps. Waze kwam vorige week met een update die navigatie voor motorrijders toe had gevoegd. Wegen die met de auto onbegaanbaar zijn, kunnen bijvoorbeeld met een motor wel goed te doen zijn en wellicht dus tijd besparen.

Waze doet het aan de hand van de feedback die ze krijgen als motorrijders over snmalle wegen en bruggen gaan.
Gaat TomTom reageren en eindelijk ons verlossen van de Boxtel bug? Namelijk het klassificeren van wegen met een 'motor-tag'.
 
Laatst bewerkt:
Even oma wegjagen. 14 dagen geen nieuws... zitten we allemaal binnen of hebben we de TT vermark(tplaats)t?
 
TT én motorfiets in de winterstalling..... Wachten op betere tijden!
(Wel alvast nieuwe routes aan het maken in Myrouteapp.)
 
Ja, het is nu druk met versturen net voor kerst. Ik sta al 2 dagen in de wacht voor een pakketje terwijl voor 23.00 besteld. ..
Een Solarbank, een accu voor de laptop, mini SDkaartjes en USB-sticks.
 
Even oma wegjagen. 14 dagen geen nieuws... zitten we allemaal binnen of hebben we de TT vermark(tplaats)t?

Neu... je ziet op alle fora dat het qua GPS dialoog in deze tijd van het jaar behoorlijk in kakt.. Er wordt allicht weinig gereden, en men loopt dus ook minder tegen vragen aan...

Ondertussen valt me juist op dat er in zowel november als december, voor de tijd van het jaar, behoorlijk veel rider 450's verkocht zijn. Zal allicht ook komen door de winteractie, waarbij vooral de 450 plus momenteel erg voordelig is. Doordat de Plus ook de autosteun heeft en vooral de file-info in deze tijd van het jaar erg nuttig kan zijn (in ieder geval vorige week althans).

Daarnaast zie dat het druk is bij de videocursus 'toeren met de tomtom'; net alleen de 'nieuwkomers' maar vooral ook mensen die het toestel afgelopen zomer kochten. En daar is het, in combinatie met voorbereiding van de ritten voor het komend seizoen, allicht een prima tijd voor.

Het goede nieuws: met ingang van vandaag worden de dagen weer langer; we gaan weer naar het voorjaar!! :]
 
Ik waag het er niet op. Tegenwoordig zit er erg veel alumimium aan de motor en dat kan slecht tegen zout.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan