Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Ik lees dat de linkse vast zit. Daar maak ik op uit dat er ook 1 of meerdere rechts ervan hebben gezeten.
Ik weet zowat zeker dat TS ondertussen precies weet welke maat het is. ;)
En er is al meerdere keren gewezen op het gebruik van goed gereedschap waarbij TS meerdere keren beaamd dat dat in orde is.
Die kunnen we vanaf nu afstrepen.

Hou ons op de hoogte Lexo. Geduld!

Lijkt erop dat er water in heeft gestaan waardoor die zeskant niet meer zo mooi is.
Daar kan de beste/duurste/mooiste/nauwkeurigste/geilste prno gereedschap niet tegenop.


Lexo in "Bougie loskrijgen"

Lexo in "Bougie loskrijgen"

Even zo maar, kun je teruglezen.
Tikken met een kleinere dop??, hoe wil je die over het porselein heen krijgen?, waarschijnlijk een pijpsleutel,
Goed passende dop?? is dat een bougiesleutel of een pijpsleutel, ik vermoed het laatste.
Daar een dop op met knietje en verlengstukje.
Ga dan gewoon naar de motorzaak en haal een bougiesleutel/dop geschikt voor deze motorfiets, en dat is waarschijnlijk 18mm.
 
Sorry, ik kan er slecht tegen voor leugenaar te worden uitgemaakt. Vooral als er geen enkele reden is om te liegen.

Ik heb aandachtig naar alle adviezen geluisterd, maar kon nog niks proberen omdat ik op het werk was, en de motor thuis.

Ik heb de bougie nogmaals ingespoten met kruipolie (na het werk gauw gekocht) en het zojuist nog eens geprobeerd, hij is eruit!!!!

Super bedankt voor alle hulp!

Bijgevoegd 2 foto's van de bougie, behoorlijk verroest, ook boven en onder de O-ring.
full
 
Het gaat overigens om een bougiedop maat 16. In mijn doppensetje zitten ook kleinere langebougiedoppen en 1 daarvan past precies over het porselein ien rust dan op het metalen gedeelte van de bougie. Daar heb ik met een verlengstuk wat tikken op gegeven.
 
Goed dat je toch doorgezet hebt, deze bougie ziet er niet meer uit.
Merendeel had hem laten Zitten, maar gelukkig is deze eruit.

We lezen je nwe topic over 30.000 km wel ;)
 
Op de eerste foto is de reden waarschijnlijk die haar. Als die gaat scheuren.... :+
Maar hoe ga je nu de nieuwe bougie erin zetten?
Wellicht draad met olie insmeren en met juiste tork vastzetten.
En controleer of de afwateringsgaatjes niet dichtzitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan