Honda CBR 600F Dubbele koplamp

Defolio

MF'er
11 apr 2012
80
0
Hallootjes,

ik bezit een Honda CBR 600F(i) uit 2003.
Deze heeft maar 1 dimlicht en 1 grootlicht.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om 2 dimlichten te creeeren.
Aangezien het om H7 lampen gaan zou een H4 stekkertje geen oplossing zijn.

Ook kwam ik zogenaamde modules tegen, welke mijn grootlicht voor 40% zou dimmen maar ik dan wel met 2 "lichten" aan rij. Helaas las ik verhalen dat zo'n module behoorlijk wat van mn accu vraagt. Dus dit is dan ook geen optie.

Ik ben benieuwd of jullie andere/betere/betaalbare alternatieven weten, zodat ik alsnog met 2 dimlichten kan rijden.

Alvast bedankt voor jullie tijd. 8-)
 
Ik heb destijds voor mijn Kawasaki Ninja ZX-6R uit 2005 ook een 'dual headlight mod' uitgevoerd. Ik vond het zelf ook 'lelijk' dat er maar één lamp brandt bij dimlicht, dus heb ik dat omgebouwd naar 2 H4 lampen. Dat had wel aardig wat voeten in de aarde...
- het 'voetje' van een H4 lamp is veel groter dan een H1 of H7, dus dat moet je eraf knippen of slijpen
- Je H1/H7 lampen hebben maar 2 polen (+ en -), de H4 hebben er 3 (+ voor dimlicht, + voor grootlicht, -), dus je moet ook andere 'sockets' hebben
- Met een 5-punts relais kun je ervoor zorgen dat als je de stroom inschakeld voor je dimlicht, dat er dan stroom komt te staan op beide dimlichten. Idem voor grootlicht.

Het grootste 'nadeel' is dat je reflectoren niet 'berekend' zijn op 2 H4 lampen. Je krijgt dan dus sowieso meer lichtopbrengst maar ook meer sperlicht. Kan erg hinderlijk zijn voor tegenliggers. Bij mijn kawa moest ik de koplampen een flink stuk naar beneden richten/bijstellen, maar ik heb sindsdien nooit grootlicht seiners gehad of anders te horen gekregen dat het hinderlijk zou zijn.

Ik had destijds deze guide gevolgd: Dual Headlight Conversion - ZX6R Forum
 
Even oma een schop geven.

Ik ben ook in het bezit van een cbr600f maar als ik er nou een 24v h7 lampje in zet ipv het grootlicht ,dan schijnt die toch ook een stuk minder fel?

Of werkt dat niet zo?
Ik ben niet zo thuis in elektriciteit!
 
En dat kan ook geen kwaad aan de bedrading?
Anders haal ik even een 24v lampje om te proberen
Een lamp van 55 watt trekt minder dan 5A. Als je er 2 op de zelfde draad aan zou sluiten loopt er minder dan 10A Een dun draadje van 1mm² kan al 10A hebben. Een 24v lamp zal op 12 volt een kwart van het vermogen verbruiken en dus de helft van de stroom maar geeft veel minder licht dan een kwart.
 
Bedankt, Ik ga zo even een lampje kopen en vanavond testen.
Als het toch verblind haal ik hem er weer uit.

Mototronix heeft ook een kastje te koop die de originele lamp op 40% laat branden maar die kost 80euro
 
Het was een normale vraag dus zou ik ook een normaal antwoord mogen verwachten maar waarschijnlijk is dat niet jou best karaktereigenschap.

Kan je ook nog iets onderbouwen of ben je net zo een leek als ik op het gebied van stroom en schrijf je maar iets op omdat je daar zin in heb.
Je blijft dezelfde profector/reflector houden.
Lampje zal nog niet de helft vh licht geven als n 12 v.

Je hebt dan of n mogelijk verblindende lamp, of een zwak oplichtende lamp.

Beide wil je niet. Zet er dan n standlichtje bij oud, als je per se in beide units iets van licht wilt hebben.
 
ik snap er nog steeds het nut niet van, zelf zie je daar toch niets van :?
Klopt maar ik weet het.
Op mijn sv deden beide lampen en dat staat mooier.

Ik heb ook een sportuitlaat eronder ,terwijl ik altijd met oordoppen rij.

Er zijn zat motorrijders die kleine spiegels monteren omdat het mooier staat maar je wel minder zicht naar achter heb.

Er zijn zoveel nutteloze dingen op te noemen maar overal is wel een reden voor te vinden,dat blijft persoonlijk
 
Ik heb zelf een module gemaakt (potmeter erop voor 40% afstelling) op een klein printplaatje en nooit problemen met de accu d.m.v. stroomverbruik gehad. Totale kosten waren nog onder de tien euro maar je moet wel handig zijn, doordat bij mijn CBR1000rr de min wordt geschakeld als ik het groot licht wil gebruiken. Maar zoals gezegd alles (tot blauwe groot licht schakeling op dashboard) werkt prima naar behoren. :t
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een module gemaakt (potmeter erop voor 40% afstelling) op een klein printplaatje en nooit problemen met de accu d.m.v. stroomverbruik gehad. Totale kosten waren nog onder de tien euro maar je moet wel handig zijn, doordat bij mijn CBR1000rr de min wordt geschakeld als ik het groot licht wil gebruiken. Maar zoals gezegd alles (tot blauwe groot licht schakeling op dashboard) werkt prima naar behoren. :t
En je verblind geen tegenliggers?
Op deze manier blijft ook het grootlicht werken.
 
[...]

En je verblind geen tegenliggers? Nee, normaal staat "grootlicht-unit/kant" op 40% sterkte
Op deze manier blijft ook het grootlicht werken. Dan schakelt de "grootlicht-unit/kant" van 40% naar 100%
 
Laatst bewerkt:
Hallootjes,

ik bezit een Honda CBR 600F(i) uit 2003.
Deze heeft maar 1 dimlicht en 1 grootlicht.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om 2 dimlichten te creeeren.
Aangezien het om H7 lampen gaan zou een H4 stekkertje geen oplossing zijn.

Ook kwam ik zogenaamde modules tegen, welke mijn grootlicht voor 40% zou dimmen maar ik dan wel met 2 "lichten" aan rij. Helaas las ik verhalen dat zo'n module behoorlijk wat van mn accu vraagt. Dus dit is dan ook geen optie.

Ik ben benieuwd of jullie andere/betere/betaalbare alternatieven weten, zodat ik alsnog met 2 dimlichten kan rijden.

Alvast bedankt voor jullie tijd. 8-)
Waarom zou je met 2 dimlichten willen rijden?
Dat levert toch nauwelijks winst in lichtsterkte!

Verbetering is logaritmisch. Dubbele lamp geeft slechts een lichtversterking van 69%.
Het kost je wel dubbel elektrisch vermogen. Met rijden merk je het iig nauwelijks.

Ik rijdt zelf al meerder jaren met een dubbele koplamp. De FZ750 werd in het verleden zowel in USA als Japan uitgevoerd met een dubbel lampje in het dubbele lichtarmatuur, terwijl dat (toen) in Europa nog verboden was. Ik heb ooit eens een USA-sloperd gescoord, dus toen heb ik de dubbele koplamp ingebouwd.

Maar 2 lampen heeft dus WEL een ander groot voordeel!
Ik reed een paar jaar terug in Italië in het donker door de bergen. Ergens moet toen 1 lampje zijn stuk gegaan. Toen ik (bij stilstand) merkte dat lampje defect was, was het vervangen in het donker geen optie. Repareren in het pikkedonker is bijna onmogelijk! Ik ben naar het hotel gereden en heb de volgende ochtend bij daglicht een nieuw lampje gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan