Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Het is ook vaak een beetje populair gelul van zogenaamde experts die een theoretische opleiding hebben gevolgd.
Vertellen wat je allemaal verkeerd doet. In de praktijk maakt het vaak niet zo veel uit.

dat mag je natuurlijk vinden , de lasser's die goed geld verdienen met hun vak weten wel beter.
ik kan je garanderen dat het in de praktijk echt een hoop uitmaakt en dan vooral bij alu , titanium etc
 
Je hebt het nu alleen over hoogwaardige legeringen en daarbij zul je vast en zeker gelijk hebben.

Ik zit toch voornamelijk met mijn werk in een branche met pisbakkenijzer en RVS.
Waarbij producten toch vaak nog overgedemensioneerd zijn en dan maakt een iets minder hoogwaardige las niet uit.
Tenminste, de praktijk wijst uit dat het goed genoeg is en het product voldoet aan CE-normering enz.
Jij praat toch al meer in de richting van gecertificeerd laswerk. (Maar ik heb al genoeg gecertificeerde lassers gezien die er minder van bakken dan een ongecertificeerd iemand. Terwijl ze wel mooie theoretische verhaaltjes ophangen )
 
hoe bedoel je dicht bij de rand? dat je aan het uit einde van je las het materiaal te snel wegsmelt?

Ik wil een bakje lassen voorheen accu
Als ik nu twee hoek stukken wil lassen smelt heel snel materiaal weg waardoor een gat ontstaat
Gebeurt alleen aan de randen
Zodra ik in het midden las lukt het wel


Kwam er al achter dat ik een te scherpe punt op me elektrode had en dat ik beter een stompe hoek kan doen om minder warmte in het materiaal te krijgen
 
8 jaar geleden was ik bij een bedrijf waar ze schakelkasten maakten. Het enigste wat ze op mijn afdeling deden was deze kasten aflassen.
1 1/2 mm rvs vloeien. De kasten waren ongeveer 80×80cm. 4 hechten en het werd met een rotvaart op 130 Ampere gevloeid.
De bedoeling was dat ik dit ook ging doen maar dit was ver boven mijn niveau. Alleen al als ik de startknop in zou drukken, dan zou ik al een gat hebben van hier tot Tokio.
Ongelooflijk wat die jongens daar presteerden. Binnen één minuut waren de vier hoeken afgelast met mooie glanzende iets gelig/blauwe lassen en ging de volgende kast op de heftafel.

Ik ben er maar één week geweest maar mijn conclusie was dat je met hoge Amperes en hoge snelheid moet vloeien.
 
Via google kun je best lijstjes vinden met materiaal, dikte, stroom en electrode :t

Thanks! Zal wat gaan speuren.

Ik heb laatst een lasapparaatje gekocht. Vond het wel handig om er eentje te hebben voor afgebroken bouten e.d. Nou wil ik er binnenkort een tafeltje mee gaan lassen. Iemand die een inschatting kan maken hoe dik moet de elektrode zijn om van die vierkante kokers aan elkaar te lassen als ze ongeveer 2mm dik zijn? En welke stroomsterkte?

Elektrisch leesapparaat of TIGlasapparaat?

Een elektrische. De Güde GE 145W. Goedkoop maar is voor sporadisch gebruik.
 
Je hebt het nu alleen over hoogwaardige legeringen en daarbij zul je vast en zeker gelijk hebben.

Ik zit toch voornamelijk met mijn werk in een branche met pisbakkenijzer en RVS.
Waarbij producten toch vaak nog overgedemensioneerd zijn en dan maakt een iets minder hoogwaardige las niet uit.
Tenminste, de praktijk wijst uit dat het goed genoeg is en het product voldoet aan CE-normering enz.
Jij praat toch al meer in de richting van gecertificeerd laswerk. (Maar ik heb al genoeg gecertificeerde lassers gezien die er minder van bakken dan een ongecertificeerd iemand. Terwijl ze wel mooie theoretische verhaaltjes ophangen )
'
dat je alu niet alleen mag vloeien heeft niks met een mooie theoretische verhaaltje te maken maar door veel werkervaring, ik hoef mezelf niet te overtuigen maar ik wil andere mensen wel de juiste manier van werken leren/zeggen.
en CE norm zegt helemaal niks en dat mag je zelf maar uitzoeken wat het inhoud ;)
 
Ik wil een bakje lassen voorheen accu
Als ik nu twee hoek stukken wil lassen smelt heel snel materiaal weg waardoor een gat ontstaat
Gebeurt alleen aan de randen
Zodra ik in het midden las lukt het wel


Kwam er al achter dat ik een te scherpe punt op me elektrode had en dat ik beter een stompe hoek kan doen om minder warmte in het materiaal te krijgen

maar gebruik je wel toevoeg materiaal?
wat voor elektrode gebruik je?
scherpe punt is diepe inbranding en stompe hoek is bredere smeltbad.
 
'
dat je alu niet alleen mag vloeien heeft niks met een mooie theoretische verhaaltje te maken maar door veel werkervaring, ik hoef mezelf niet te overtuigen maar ik wil andere mensen wel de juiste manier van werken leren/zeggen.
en CE norm zegt helemaal niks en dat mag je zelf maar uitzoeken wat het inhoud ;)

Misschien komt het inderdaad zo over dat ik jouw uitmaak voor lullebatje ofzo. Zo bedoel ik het helemaal niet dus sorry daarvoor.
Ik ken je niet dus ik heb helemaal geen mening over jouw. De opmerking was meer algemeen bedoeld, mensen die ik tegenkom tijdens het werk.
Ik heb zeker wel ontzag voor goeie lassers en het is ook niet verkeerd dat je een opmerking maakt over dat vloeien van aluminium.
Met vloeien krijg je volgens mij nooit een sterke las (bij geen enkel materiaal) maar als het in de praktijk blijkt te functioneren bij Joep, dan is het toch goed?
 
Laatst bewerkt:
'
dat je alu niet alleen mag vloeien heeft niks met een mooie theoretische verhaaltje te maken maar door veel werkervaring, ik hoef mezelf niet te overtuigen maar ik wil andere mensen wel de juiste manier van werken leren/zeggen.
en CE norm zegt helemaal niks en dat mag je zelf maar uitzoeken wat het inhoud ;)

Dat weet ik en een lascertificaat zegt bij sommige lassers ook helemaal niiets, njente, nada
 
Thanks! Zal wat gaan speuren.Een elektrische. De Güde GE 145W. Goedkoop maar is voor sporadisch gebruik.

2 1/2 mm is denk ik de standaard pin voor dit werk.
Wat ik ook wel eens doe is hechten met 2 1/2, de scherpe kanten die tegen elkaar liggen ook. En als er een vooropening is doordat een scherpe kant tegen een afgeronde kant van de koker ligt, dan gebruik ik daarvoor 3 1/4 om de vooropening snel te vullen op een lage (eigenlijk te lage) stroomsterkte.
 
Misschien komt het inderdaad zo over dat ik jouw uitmaak voor lullebatje ofzo. Zo bedoel ik het helemaal niet dus sorry daarvoor.
Ik ken je niet dus ik heb helemaal geen mening over jouw. De opmerking was meer algemeen bedoeld, mensen die ik tegenkom tijdens het werk.
Ik heb zeker wel ontzag voor goeie lassers en het is ook niet verkeerd dat je een opmerking maakt over dat vloeien van aluminium.
Met vloeien krijg je volgens mij nooit een sterke las (bij geen enkel materiaal) maar als het in de praktijk blijkt te functioneren bij Joep, dan is het toch goed?

In mijn geval ging het om een stukje RVS en geen alu ;)

In dit geval hoefde het ook helemaal niet sterk te zijn want het was gewoon een bakje uit 1mm rvs plaat.
 
In mijn geval ging het om een stukje RVS en geen alu ;)

In dit geval hoefde het ook helemaal niet sterk te zijn want het was gewoon een bakje uit 1mm rvs plaat.

Ik moet je er wel even op attenderen dat de eigenschappen van het materiaal af kunnen nemen.
Als je te te langzaam trekt en geen materiaal toevoegd word de las te heet en zal een gedeelte van de legering verbranden waardoor de roestvastheid afneemt, enz enz
 
maar gebruik je wel toevoeg materiaal?
wat voor elektrode gebruik je?
scherpe punt is diepe inbranding en stompe hoek is bredere smeltbad.
Het is alu, scherpe punt is voor DC en stompe punt voor AC.
Als je met wisselstroom met een scherpe punt last blijft er van de punt niks over.
Verder moet je voor wisselstroom (AC) moet je ook een andere soort wolframstaafje gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het is alu, scherpe punt is voor DC en stompe punt voor AC.
Als je met wisselstroom met een scherpe punt last blijft er van de punt niks over.
Verder moet je voor wisselstroom (AC) Ook moet je een andere soort wolframstaafje gebruiken.

Ligt er aan wat voor wolfram je gebruikt en de afstelling maar alu kun je prima lassen met een scherpe punt en die punt kun je ook scherp houden als je de juiste elektrode en afstelling gebruikt.
 
Misschien komt het inderdaad zo over dat ik jouw uitmaak voor lullebatje ofzo. Zo bedoel ik het helemaal niet dus sorry daarvoor.
Ik ken je niet dus ik heb helemaal geen mening over jouw. De opmerking was meer algemeen bedoeld, mensen die ik tegenkom tijdens het werk.
Ik heb zeker wel ontzag voor goeie lassers en het is ook niet verkeerd dat je een opmerking maakt over dat vloeien van aluminium.
Met vloeien krijg je volgens mij nooit een sterke las (bij geen enkel materiaal) maar als het in de praktijk blijkt te functioneren bij Joep, dan is het toch goed?

Vloeien is nooit sterker dan een fatsoenlijke las alleen bij staal en alu is dit verschil enorm en daarom niet aan te raden.
 
Mijn ervaring met aluminium is eigenlijk nul. Ik heb dat spul wel eens een paar keer met Mig/Mag gelast maar dat is echt weer een ervaring apart.
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met staal en RVS. Mig/mag, Tig en met de pin.
Staal lassen met Tig is ook weer een vak apart. Eventuele walshuid moet eraf en ontvetten, het moet brandschoon zijn.

Lassen is ook niet echt mijn ding. Af en toe dan vind ik het wel leuk werk maar als het te moeilijk word zoals met doorlassing of perfect zichtwerk, dan haak ik het liefst gelijk al af.
Daar heb ik helemaal geen zin in.
 
Ik moet je er wel even op attenderen dat de eigenschappen van het materiaal af kunnen nemen.
Als je te te langzaam trekt en geen materiaal toevoegd word de las te heet en zal een gedeelte van de legering verbranden waardoor de roestvastheid afneemt, enz enz

Daar ben ik me van bewust ;)
 
Er is nogal wat onduidelijk over wolfraamelektroden, ook door de meest ervaren lassers.
Hier een PDF van hoe het werkelijk zit. Is samengesteld door Piet v/d Horst, de autoriteit op gebied van wolfraamelektroden.
full
 
Ligt er aan wat voor wolfram je gebruikt en de afstelling maar alu kun je prima lassen met een scherpe punt en die punt kun je ook scherp houden als je de juiste elektrode en afstelling gebruikt.

Uiteraard toevoegingsmateriaal gebruikt
Las met de wolfram paarse elektrode met een scherpe punt(mogelijk dat het daar fout gaat)

Gebruikte een 2,4mm elektrode en toevoegingsmateriaal
Ga het binnenkort eens proberen met 1,6 om minder hitte in het materiaal te krijgen
 
Uiteraard toevoegingsmateriaal gebruikt
Las met de wolfram paarse elektrode met een scherpe punt(mogelijk dat het daar fout gaat)

Gebruikte een 2,4mm elektrode en toevoegingsmateriaal
Ga het binnenkort eens proberen met 1,6 om minder hitte in het materiaal te krijgen

met de paarse elektrode kun je prima met aan scherpe punt lassen , als je blauw of groen hebt dan moet je een stompe punt hebben.
daar kan het haast niet aan liggen.
wat is het materiaal dikte? als je dunne platen aan het lassen gaat dan is een 1.6 elektrode makkelijker.
waar begin je te lassen aan dat bakje? het is beter om aan het einde van de las te beginnen en dan richting de onderzijde van het bakje te lassen ivm met warmte wat je dan kwijt kan.
als je het andersom doet dan kom je op het einde aardig aan het prutsen als je niet vaak alu last.
 
met de paarse elektrode kun je prima met aan scherpe punt lassen , als je blauw of groen hebt dan moet je een stompe punt hebben.
daar kan het haast niet aan liggen.
wat is het materiaal dikte? als je dunne platen aan het lassen gaat dan is een 1.6 elektrode makkelijker.
waar begin je te lassen aan dat bakje? het is beter om aan het einde van de las te beginnen en dan richting de onderzijde van het bakje te lassen ivm met warmte wat je dan kwijt kan.
als je het andersom doet dan kom je op het einde aardig aan het prutsen als je niet vaak alu last.

Heb als het goed Is begin januari ook een schuurband slijpmachine zodat ik de elektrodes ook netter en met minder groeven kan slijpen
Mogelijk dat het daar door jou beter gaat worden dan

Qua materiaal is het 1,8mm dik plaat materiaal
Ben puur begonnen met lassen vanaf binnenkant dus op vol materiaal en dan richting de rand werken om ervaringen op te doen
Aan de rand begint hij dan te smelten

Binnenkort maar weer eens proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan