BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Bedankt voor jullie tips!

De link naar Motolab gebruikt en gelijk maar besteld.
Voor dat geld gewoon Brembo schijven.
Boutjes zien er bij mij nog goed uit. Probeer de pekel te mijden.

Moeten de boutjes nog warm gestookt worden, om de "loctite" vloeibaar te krijgen?

Ik hoop maar dat het erin zit, beter vast gelijmd dan los getrild! En vergeet geen momentsleutel te gebruiken voor het aandraaien.
 
Bedankt voor jullie tips!
Geen dank!
...en vervolgens...:
Moeten de boutjes nog warm gestookt worden, om de "loctite" vloeibaar te krijgen?
Is (bij mijn fietsen) nog nooit nodig geweest. Zorg dat je goed passend gereedschap hebt (torx dop met lange stift op een ratel) om voldoende en gecontroleerd los te maken. Ik heb nog nooit ergens loctite op aangebracht en er trilt nooit iets los. ... althans tot op heden... maar je weet het; resultaten uit het verleden... :+
 
Laatst bewerkt:
Schoonmaken vd remblokjes schijnt de levensduur te kunnen verlengen, ik neem aan dat die procedure min of meer hetzelfde gaat als remblokjes vervangen? Is het dan na de schoonmaak wenselijk om remblokjes van positie te wisselen tbv gelijkmatig slijten?
 
Schoonmaken vd remblokjes schijnt de levensduur te kunnen verlengen, ik neem aan dat die procedure min of meer hetzelfde gaat als remblokjes vervangen? Is het dan na de schoonmaak wenselijk om remblokjes van positie te wisselen tbv gelijkmatig slijten?

Tja, daar vraag je zo wat.
Ik houd nooit bij welk blokje waar vandaan kwam, dus ik weet ook niet hoe ik ze terug plaats. Blokjes zijn ook niet zo duur (tenzij je ze bij de dealer laat vervangen :+ ) dus als er een blokje aan (of vlak bij) de slijtmarkering zit wordt 'ie gewoon vervangen....overigens gaan ze een 30k meestal wel mee, maar ik maak ze bij elke beurt wel schoon met een borsteltje, perslucht en remmenreiniger.
 
Schoonmaken vd remblokjes schijnt de levensduur te kunnen verlengen, ik neem aan dat die procedure min of meer hetzelfde gaat als remblokjes vervangen? Is het dan na de schoonmaak wenselijk om remblokjes van positie te wisselen tbv gelijkmatig slijten?

In aanvulling op Thijs zijn post: de eventuele winst m.b.t. tot levensduur is het goed gangbaar houden van de remblokjes in de remklauw en daarbij helpt, naast het schoonmaken van de blokjes zelf, het schoonmaken van de remklauw (uitspuiten met perslucht en/of remmenreiniger.

Eventueel extra: de plunjer in de remklauw wat in en uit te bewegen, zeg 2 mm in en 2 mm uit, om ze goed gangbaar te houden.
Zeker voor de pekelrijders. Beschadig het afdichting /stof manchet niet en zorg dat je de plunjer niet teveel naar buiten laat komen zodat hij eruit schiet of teveel naar binnen wat dat kan de remvloeistofhouder (potje bij/op de hoofdremcilinder) laten overlopen.

Ook de geleidingpen/stift voor de remblokken even schoonmaken.

Ik beveel wel aan de remblokjes terug te plaatsen op hun originele positie: dat beperkt de "inrijperiode" van de remblokjes omdat remblokjes in een andere positie weer even moeten inslijten om optimaal tegen de remschijf aan te liggen.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Perslucht om je remklauwen schoon te maken? Grapje denk ik?

Gezonder is alleen met remmenreiniger, maar ik ben nog van de oude stempel en dan deed je dat met perslucht. Maakt nog steeds iets beter schoon en zeker in combinatie met remmenreiniger.

In garages enz. is perslucht voor dit doel officieel uitgebannen i.v.m. potentiele gezondheidsaspecten omdat remstof niet gezond is.

Roelof.
 
Moeten de boutjes nog warm gestookt worden, om de "loctite" vloeibaar te krijgen?

Wordt wel aangeraden om de bouten te vervangen. Zou het verkeerde zuinigheid vinden om het niet te doen. Zijn de kosten ook niet. De originele BMW boutjes zijn voorzien van loctite laagje en als die er nu inzitten moet je wel degelijk warm stoken om ze makkelijk los te krijgen en dus zodoende je torx dop niet te beschadigen. Maak de schroefdraad ook wel weer goed schoon alvorens de nieuwe bouten erin te draaien.
 
Wederom dank voor alle sleuteltips.
Ik houd ook altijd bij vanaf welke plek de voorremblokken komen en plaats ze dan weer op dezelfde plek terug.

Ik maak er ook een gewoonte van om de remblok even op een vlakke ondergrond over een schuurpapiertje te halen.
Ook het kiertje op de voorremblokken even schoon schuren.

Zijkanten die in de remklauw geleiden altijd klein beetje kopervet erop.
Inderdaad ook de zuigers schoonmaken en stukje terug drukken.

Het gebruik van remmenreiniger is niet aan te bevelen, het zou de piston rubbers ook enigszins uitdrogen, omdat het nogal ontvettend werkt. (veel oplosmiddel)

Hogedruk is wel handig, alleen pas op voor het stof.

Beetje warm stoken pak ik ook als tip mee!
 
Wordt wel aangeraden om de bouten te vervangen. Zou het verkeerde zuinigheid vinden om het niet te doen. Zijn de kosten ook niet. De originele BMW boutjes zijn voorzien van loctite laagje en als die er nu inzitten moet je wel degelijk warm stoken om ze makkelijk los te krijgen en dus zodoende je torx dop niet te beschadigen. Maak de schroefdraad ook wel weer goed schoon alvorens de nieuwe bouten erin te draaien.

Originele BMW bouten zitten er al een poosje niet meer in, MSA heeft afgelopen 50k beurt het tweede setje remblokjes er voor me in gezet sinds ik eigenaar vd fiets ben.. volgens mij hebben zij de bouten ook al vervangen..
Ik deed ongeveer 25k met een setje blokjes en 50k met een setje remschijven. Volgens Kenny kan ik de levensduur vergroten door die schoonmaak werkzaamheden.

Welke T30 torx bouten moet ik er in draaien en waar koop ik die?

Ik heb een JoepTjoep filmpje gezien waar de blokken van een RT werden vervangen, die meneer deed kopervet achtig spul op de achterkant vd remblokjes en op de puntjes vd bouten. Kwam op mij tikje tegenovergesteld van locktite gebruik over. Tips iemand?
 
Jeroen, kopervet of keramisch vet, niet te veel!, op de achterzijde van de remblokjes is prima.
ik zou zeker niet de boutjes invetten, dat vet zorgt er dan voor dat de bouten met weinig weerstand op de schroefdraad draaien en daardoor veel later het aanhaalmoment bereiken.
M.a.w. je ‘rekt’ de bouten teveel uit.
 
De man in deze video laat de remklauwen gewoon zitten bij het verwisselen van de remblokjes, maar het lijkt me dat het dan een stuk lastiger schoonmaken is.... Dus: wel of niet remklauwen loshalen?

Dat inwendige draad zat ik ook al over te prakkiseren, ik dacht aan het inzetten van een oude tandenborstel, maar ik weet niet of ik met zo'n ding er wel in kan komen...

Voor een leek zoals ondergetekende lijkt deze video best aardig hout te snijden. Wat is jullie mening?
 
Kom ze ook wel eens tegen..., wielbouten, of wielmoeren driftig in het vet gezet..., want dat draait zo lekker..., pffff..., wat een drama !

Het draad op een wielbout schoonmaken lukt nog wel, maar dat inwendige draad fatsoenlijk schoon zien te krijgen valt nog niet helemaal mee...

Voor de auto gebruik ik een klein beetje vaseline om de bouten in te vetten. Aan het einde van het winter/zomer seizoen zijn die weer gort droog.
 
Voor de auto gebruik ik een klein beetje vaseline om de bouten in te vetten. Aan het einde van het winter/zomer seizoen zijn die weer gort droog.

Officieel mag dat dus niet...de aantrekkoppels zijn voor ongesmeerde bouten.

Ik doe er meestal een heeeeeeel dun laagje kopervet (hoog temperatuur vet) op, zodat ze beter draaien en minder vast gaan zitten. Overigens worden de meeste wielbouten, zonder momentsleutel, veel te vast gedraaid!

Roelof.
 
Dus: wel of niet remklauwen loshalen?

Dat inwendige draad zat ik ook al over te prakkiseren, ik dacht aan het inzetten van een oude tandenborstel, maar ik weet niet of ik met zo'n ding er wel in kan komen...

Voor een leek zoals ondergetekende lijkt deze video best aardig hout te snijden. Wat is jullie mening?

Als je de remklauwen laat zitten, dan wordt goede reiniging een uitdaging.....Dus loshalen, zonder de remleiding los te halen en zonder teveel draaien/trekken aan de remleiding je klusje doen. Kleine (staal)borstel, remmenreiniger en perslucht doen wonderen.....het stofmanchet van de plunjer is in principe remmenreinigerbestendig, maar rubber en oplosmiddelen zijn geen vrienden; dus overdrijf het niet.
De bouten van de remklauw aan de vorkpoot zijn niet voorzien van een borgingsmiddel en kunnen gewoon hergebruikt worden (in tegenstelling tot b.v.b. die van de bevestiging van de remschijf)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Top! Bedankt voor de tips Roelof! Voor de zekerheid heb ik maar vast een setje remblokken besteld van Brembo, voor en achter compleet inclusief verzenden voor €93, via de link van Thijs.
 
Kleine aanvulling. Maat voor de Torx is trouwens 40.
Ik moet nog een nieuwe met voldoende lengte kopen voor de dopsleutelset uit te breiden én natuurlijk de remschijven los en vast te draaien.
 
Van de remschijf kun je ook hergebruiken. Je moet ze alleen na demontage van het borgmiddel ontdoen en bij montage van nieuw borgmiddel voorzien. Echter, voor die 10-12 euro zal niemand die moeite nemen. Een werkplaats al zeker niet ...
 
Officieel mag dat dus niet...de aantrekkoppels zijn voor ongesmeerde bouten.

Ik doe er meestal een heeeeeeel dun laagje kopervet (hoog temperatuur vet) op, zodat ze beter draaien en minder vast gaan zitten. Overigens worden de meeste wielbouten, zonder momentsleutel, veel te vast gedraaid!

Roelof.

Vast is vast, met een kruis. Zo doe ik dat eigenlijk al jaren. Kans dat het te strak is, is zeker aanwezig.
Maar liever zo, dan 1 keer de garage die met een slagmoersleutel het nodig vond de doppen vast te zetten. Met een pijp van een meter met pijn en moeite los gekregen... Nog knap dat ik de andere 19 bouten met een 'gewoon' kruis los kreeg zonder mijn armen/polsen te breken.

Mark
 
Terug
Bovenaan Onderaan