Mijn FZ750 project

davedtm

MF'er
11 jun 2012
136
0
groningen
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik van een mede forummer een fz750 overgenomen, welke al eens in der loop der jaren flink onder handen is genomen. Het gaat om een FZ750 uit 85, welke ondertussen het achterwerk van een r6 had gekregen en genoeg andere modificaties. Deze motor heeft een tijd buiten gestaan en schreeuwde om wat liefde. Nu is het geval dat ik via mijn werk (docent techniek) een leuke uitdaging zag om deze motor nieuw leven in te blazen en deze weer representatief het asfalt buiten mag berubberen in het voorjaar.
Nu heb ik wel een aantal vragen: Toen ik de motor ophaalde liep deze wel, maar ging al snel van 4 op 3 cilinders lopen, waarna even later hij helemaal uitviel. Het leek erop of deze verzoop. Nu kan het zijn dat dit kwam doordat hij lang buiten had gestaan en er niet op was gereden. Na even afkoelen start de motor weer, maar na een paar minuten viel deze weer uit. Ik heb ondertussen diep in de buidel getast en een collectie van forte in de tank gemikt en deze met verse gefossiliseerde dinosaurussen afgevuld. Een paar keer laten lopen om het verse brandstof er in te laten lopen, maar verder heb ik niet meer gereden, want regen en kou etc! Terug komende op de vraag. Is het een brandstof/mengsel probleem dat met schoonmaken en afstellen van de carbs te verhelpen is, of heeft deze motor wat kwaaltjes wat electronisch kan zijn?
Verder zit er een ander achterwiel in. Lijkt niet erg mooi in combi met het voorwiel. Is of hetzelfde achterwiel/voorwiel te vinden dat ik deze (met enig aanpassen) kan plaatsen voor, of is het beter om weer een origineel achterwiel te plaatsen?
Ik zal zo nog wat foto's plaatsen van het work in progress!
 
full

full

full


Ondertussen al de achterkuip voorzien van het nodige herstelwerk met glasvezel. Deze heeft nooit juist op het subframe gezeten waardoor er veel was versleten en gescheurd. Subframe wordt aangepast voor de kuip. Hiervan zal uiteraard de nodige foto's van geplaatst worden. De tank is ontdaan van het verf welke over de stickers etc was gespoten en deze zal samen met de rest van de te spuiten stukken wit worden gespoten. De bedoeling is dat de motor wit/zwart wordt met de gouden stickers zoals de yfz r125. Ondertussen zijn de nodige spullen besteld zoals nieuwe teller unit, koplamp, knippers, spiegels, remmen etc.
 
Na een tijd buitenstaan en niet gereden te hebben lijkt het me verstandig om de carburateurs te reinigen.
 
Carburateurs grondig reinigen en voorzien van nieuwe vlotternaalden etc:,is nog steeds te koop
Achterwiel(ook voor) heb ik voor je maar zie dat je in het noorden woont opsturen zie ik niet zitten :N

Een Yamaha FZ750 is een zeer betrouwbare motor het blok is erg goed maar een tijdje stilstaan slikken de gaskamers dicht net als bij elke motor.

Ik bezit een FZ voorzien van een FZR1000 blok en één vrijwel in standaard uitvoering.

Op de foto is de rode nog een 750 nu een 1000 :]
De andere kleurstelling klopt niet beetje fotoshoppen :)

full
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs grondig reinigen en voorzien van nieuwe vlotternaalden etc:,is nog steeds te koop
Achterwiel(ook voor) heb ik voor je maar zie dat je in het noorden woont opsturen zie ik niet zitten :N

Een Yamaha FZ750 is een zeer betrouwbare motor het blok is erg goed maar een tijdje stilstaan slikken de gaskamers dicht net als bij elke motor.

Ik bezit een FZ voorzien van een FZR1000 blok en één vrijwel in standaard uitvoering.

Op de foto is de rode nog een 750 nu een 1000 :]
De andere kleurstelling klopt niet beetje fotoshoppen :)

[afbeelding]

Bedankt voor je reactie!
Ik zie dat mijn achterwiel hetzelfde is als wat jij in je motoren hebt. Als ik echter op google zoek lijkt het dat mijn voorwiel juist de set is wat bij de motor hoort. Is na een bepaald bouwjaar het type wiel veranderd? Past het type voorwiel wat jij hebt zonder problemen in mijn motor?
 
Zo, na een korte periode van radiostilte is het tijd om hier weer wat voortgang neer te typen...

De polyester achterkuip voorzien van de nodige matten glasvezel gemixt met de epoxieharsen om hierin weer wat stevigheid te creëren. Ook heeft de tank nader kennis gemaakt met wat papier met daarop een wat grove structuur om de nodige lakresten te verwijderen. Koplamp vervangen door een exemplaar wat gemaakt is door onderbetaalde Chinese handen en door deze zelfde mensen ook de knipperlichten geleverd gekregen. Ook zijn er wat oude lakresten van het blok verwijderd en is hierop met weer een nieuw hittebestendig laagje terecht gekomen.
Nadat de tank, achterkap en spatbord klaargemaakt waren ben ik driftig bezig gegaan met de spuitbussen (bike-on-a-budget). Na wat spuitwerk tot het volgende leerpunt gekomen: Je moet engelengeduld hebben met het perfect schuren en gladmaken, want elk mini krasje komt magisch weer door de verse lak heen. Nogmaals geschuurd en gespoten, waarbij ik redelijk kan leven met het resultaat. Volgende stappen zijn het aanpakken van de remmen, kabelboom netjes maken en olie plus filters vervangen. Hierop zal uiteraard het nodige vastgelegd worden met de camera/iphone, want pics or it didn't happen!
full

full

full

full

full

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan