Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Vandaag weer wat standaard aluminium onderdelen aangepast op de freesbank. Maar wat ik iedere keer merk is dat er bij het frezen van aluminium gietstukken, dat daar een vreemd geurtje van af komt. Met stock aluminium is dat niet het geval.

Iemand een idee waarom? (Ik dacht zelf aan het feit dat het aluminium wat vervuild is door jaren blootstelling aan vet, vuil, etc. En dat dat voor de geur zorgt.) En vooral, in hoe verre dat gezondheidstechnisch een probleem is? Dat frezen van gietijzer niet gezond is weet ik, maar over gietaluminium kan ik niets vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dat vreemde geurtje zal worden veroorzaakt door de legering van het giet aluminium.
De samenstelling van giet aluminium is anders dan stock spul.
Elke stuk heeft zijn eigen samenstelling aan de hand waar het voor gebruikt gaat worden.
En waarom er dan een andere geur afkomt ik heb geen idee.
 
met geurtjes tijdens het verspanen van aluminium heb ik geen rare ervaringen, maar zoal je stelt dat het frezen van gietijzer slecht is (geen idee of dat zo is). Zo kun je dat ook stellen voor aluminium in het algemeen.... Nog niet heel erg bekend wellicht maar er zijn toch wel erg sterke aanwijzingen dat er een verband is tussen gebruik van aluminium en het krijgen van dementie.

Zit voor de meesten in het gebruik van alu voorwerpen in het dagelijks leven, maar als je beroepsmatig veel met alu werkt is de blootstelling een stuk groter... Of dat de kans op dementie vergroot weet ik niet. Maar in het algemeen mag je inmiddels dus wel stellen dat aluminium niet zo gezond lijkt te zijn... En nee ik heb dit niet van facebook ;)

Overstappen op titanium dan maar? :P :Y

Later,

Loek
 
Dat vreemde geurtje zal worden veroorzaakt door de legering van het giet aluminium.
De samenstelling van giet aluminium is anders dan stock spul.
Elke stuk heeft zijn eigen samenstelling aan de hand waar het voor gebruikt gaat worden.
En waarom er dan een andere geur afkomt ik heb geen idee.
Zoiets zal het inderdaad wel zijn, het is niet alleen bij frezen trouwens, ook met een ijzerzaag of iets dergelijks kun je het ruiken.

met geurtjes tijdens het verspanen van aluminium heb ik geen rare ervaringen, maar zoal je stelt dat het frezen van gietijzer slecht is (geen idee of dat zo is). Zo kun je dat ook stellen voor aluminium in het algemeen.... Nog niet heel erg bekend wellicht maar er zijn toch wel erg sterke aanwijzingen dat er een verband is tussen gebruik van aluminium en het krijgen van dementie.

Zit voor de meesten in het gebruik van alu voorwerpen in het dagelijks leven, maar als je beroepsmatig veel met alu werkt is de blootstelling een stuk groter... Of dat de kans op dementie vergroot weet ik niet. Maar in het algemeen mag je inmiddels dus wel stellen dat aluminium niet zo gezond lijkt te zijn... En nee ik heb dit niet van facebook ;)

Overstappen op titanium dan maar? :P :Y

Later,

Loek
Als je gietijzer verspaand dan krijg je overal "zwart poeder". Buiten dat dat een teringzooi is, is het blijkbaar ook totaal niet gezond. Een beetje het probleem van "stof" zegmaar, dus stoflongen als gevolg.

Wat betreft aluminium en dementie, dat ben ik ook al tegen gekomen online. Maar zoals je aangeeft, dat zit in bijna alles. Bv. deodorant. De vraag komt ook vooral voort uit het feit dat ik probeer om "zo gezond mogelijk" te werken. Veiligheidsbril, oorbescherming, stofmasker bij het slijpen (van staal). Slijpen van aluminium doe ik bijvoorbeeld al niet, aangezien daar kleinere deeltjes bij ontstaan die inderdaad niet gezond zijn, dus pak ik gewoon de handzaag / lintzaag / frees. Bij het verspanen van aluminium maak je niet echt van die kleine deeltjes, dus daar ben ik minder bang voor. Maar aangezien het allemaal in mijn garage moet gebeuren, die moeilijk te ventileren is, probeer ik toch zo voorzichtig mogelijk te werken. Je krijgt er immers niet acuut iets van, maar op de langere termijn..

Titanium, waarom niet ;)
 
Als je gietijzer verspaand krijg je korte spanen en stof( zijn ook spanen)dat heeft ook weer te maken met de samenstelling vd legering te maken en die samenstelling is net als giet aluminium, waarvoor is het gemaakt?
Dit soort materialen heeft meestal een specifiek doel!
Maak je bv sierpunten voor op je tuinhek paal dan zal dat minder van kwaliteit zijn dan een machine onderdeel.
Alles is dus afhankelijk van waar is het voor gemaakt en met welk doeleind?
En men zal altijd de goedkoopste legering kiezen (lees productie kosten)
Gebruiken wij dan van dat soort materiaal en willen dat gaan verspanen kan dat vreemde geuren of korte of lange spanen die soms blauw zien of je boor/beitel/frees gaat stuk of wat dan ook.
Dat wil niet zeggen dat wij dat materiaal niet kunnen gebruiken maar pas altijd op waarvoor je het gaat gebruiken en of het geschikt is( lees sterk genoeg)
 
Gewoon koelen met vloeistof, of ter plaatste afzuigen.
Ben je van je omgevingsstof af.
Bij bijna elke vorm van een materiaal bewerken krijg en ook fijnstof in de omgevingslucht.

De dampen die bij niet gekoeld bewerken vrij komen zijn ook niet gezond.
 
Ik heb je van de week een pb gestuurd.
Misschien ben je op vakantie, misschien heb je m gemist.


Ik was inderdaad even een paar dagen weg :9 PM terug.

geschikt voor sigaretten & sigaren.

mooi freeswerk, zou het zo op mijn nachtkastje zetten.


:t


Aluminium uitvoering is ook klaar. Dit aluminium is vrij heftig om te bewerken lijkt het, was flink wat werk met een 8mm frees om de boel te ruwfrezen.

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is dit topic er ook voor om te vragen of iemand iets voor mij wilt maken?

Gaat om 8x een busje die als een spacer moet fungeren tussen een velg en een remklauw? Dit omdat ik een ramklauw van een R6 op een Diversion wil plaatsen. Hoogte van het busje moet 2.4 mm zijn binnen en buitnemaat weet ik nog niet, moet ik nog meten.

Iemand die dit wil en kan maken voor me?
 
Is dit topic er ook voor om te vragen of iemand iets voor mij wilt maken?

Gaat om 8x een busje die als een spacer moet fungeren tussen een velg en een remklauw? Dit omdat ik een ramklauw van een R6 op een Diversion wil plaatsen. Hoogte van het busje moet 2.4 mm zijn binnen en buitnemaat weet ik nog niet, moet ik nog meten.

Iemand die dit wil en kan maken voor me?
Ik neem aan dat je tussen de velg en de remschijf bedoelt.
Kun je dat niet uitvullen met shims?
Cilinderschroeven met binnenzeskant. Masters in Fasteners | Fabory

Greetz, Q
 
Ehm,
Van de laatste meneer die m'n enfield wiel(trommel uitdraaien) onder handen heeft gehad heb ik gehoord dat hij kon zien dat hij/iets in de draaibank is 'wezen gillen'.
Wat betekend dat eigenlijk?
 
Ik denk dat die uitsteeksels je schijf centreren. Die zou ik niet weghalen. Maar waarom busjes? Waarom niet een hele ring? Dat is gebruikelijker. Die kan je zelf figuurzagen uit een plaat aluminium van 2,5mm.
 
Bedankt voor jullie reacties, ja klopt typefout tussen schijf en velg idd.

Ik moet wel ff kijken want er zitten een soort uitsteeksels op de velg waardoor de schijf tussen valt, ik denk dat deze weg moeten.
Ik neem aan dat je naaf bedoeld i.p.v. velg of heb je een TM of een Buell?
 
Is het gatenpatroon en steekcirkel van de schijf gelijk aan het wiel? Dan heb je alleen een aluminium shim nodig. Als het patroon verspringt moet je staal nemen. Maar dan is 2,5mm te dun, dan moet je minstens naar 4mm van behoorlijk staal gaan.
 
niet alleen dat : als de "schijf-centreer-uitsteeksels" naast de boutgaten niet (ver genoeg) uitsteken na het plaatsen van de spacer(absolute minimum lijkt mij 1mm maar liever wat meer), moet er aan de spacer ook een centreerring gedraaid worden en dan lijkt 2.5mm alu mij ook te dun.

alleen vertrowen op de verdikking net achter de kop van de bouten zou ik niet doen als er een spacer tussen zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan